Stallion YES or NO

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:01

Voor mij is er maar een reden om een hengst hengst te laten: hij is extreem mooi EN ook nog eens geschikt voor de fok. In alle andere gevallen doe je een hengst geen plezier met die hormonenrush door zijn lijf.

In het geval van mijn eigen hengstveulen gaan de kiwis er sowieso onverbiddelijk af... Incestgenen moet je zeker niet doorfokken (hoewel terugfok kennelijk vaker voorkomt dan ik in mijn onschuld dacht).

Ik geloof zelf niet in het zo lang mogelijk hengst laten voor de groei, de hengstenhals o.i.d. Na het ruinen verdwijnen die kenmerken namelijk toch. Aan de andere kant... je kunt er ook een gespierde hals oprijden, door oefening een mooi rond breed achterwerk trainen!

Ik heb echt onooglijke (quarter) hengstjes gezien, die in Nederland ook nog dekken. Dit zul je bij de warmbloeden niet tegenkomen. Daar wordt het gros der paarden geruind (je mag ook niet met een hengst starten voordat je punten in de L2 hebt gehaald). Alleen de tophengsten blijven hengst. Zelf vind ik dat een goede regeling.

Ik vind zelf ook niet dat een hengst houden voor iedereen is weggelegd. En ik heb helaas net even teveel onhandelbare exemplaren gezien (doordat de eigenaar niet consequent genoeg was). Helaas eindigen dit soort exemplaren maar al te vaak bij de slacht.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:55

GoedVetMan"]
[quote="Blaze schreef:
Ik ben wel van mening dat een hengst vaak net dat beetje *abnormale gedrag* in zich heeft om in een proef te spetteren Cool


Yep daar zijn het mannen voor.

Ohhhhhhh ik ben weg. haha
[/quote]

Is dit wat jij onder spetteren verstaat Goedvetman?
No comment nodig verder Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:00

Blaze schreef:
Dat is gewoon een kwestie van geduld hebben Tong uitsteken

1*goed gefokt veulen wordt duur verkocht
2*goed gefokt paard wordt ingereden
3*goed gefokt paard blijkt niet te presteren
4*goed gefokt,niet presterend paard is aan de straatstenen niet te slijten
5*recreatie ruiter koopt voor weinig een goed gefokt paard
heeeeeeeeee ook dit zijn 5 punten Cool


of eh..ander scenario
1. goed gefokt veulen wordt niet verkocht
2. goed gefokt paard wordt niet zo netjes ingereden/opgevoed
3. goed gefokt paard blijkt niet te presteren
4. goed gefokt niet presterend, niet netjes ingereden paard blijkt aan straatstenen niet te slijten..
5. recreatieruiter koopt voor weinig geld een goed gefokt paard met stevige problemen..

Nog steeds 5 punten Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:03

Blaze schreef:
nou nou nou ben ik eens positief Cool


Dat stel ik ook zeer zeer op prijs Blaze. Dat geeft mij de gelegenheid eens lekker negatief te zijn Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:02

jessiejanes"]
[quote="Anya schreef:
of eh..ander scenario
1. goed gefokt veulen wordt niet verkocht
2. goed gefokt paard wordt niet zo netjes ingereden/opgevoed
3. goed gefokt paard blijkt niet te presteren
4. goed gefokt niet presterend, niet netjes ingereden paard blijkt aan straatstenen niet te slijten..
5. recreatieruiter koopt voor weinig geld een goed gefokt paard met stevige problemen..

Heb je hier een voorbeeld van ,bij jezelf of in je directe omgeving?
[/quote]


Meerdere voorbeelden...
Mijn eigen paard is daar een prachtig voorbeeld van. laat ik daar mee beginnen. B'elanna heeft (voor een dresuurpaard) een geweldige bloedlijn. Ze heeft ook nog eens mooie ruime gangen. B'elanna is moederloos veulen. Ze is opgevoed door een hele aardige oudere mevrouw. Ze mocht alles. En aangezien B'elanna slim en lui is, kocht ik (een recreatieruiter) een paard waar ik helemaal niets mee kon (anders dan buitenritjes). Maar wel voor relatief weinig geld. Dure lessen leverden het advies op "dat luie paard maar te verkopen, het zou nooit iets worden". Het is uiteindelijk goed gekomen, maar niet zonder slag of stoot.

Dagelijks wordt ik op pensionstallen geconfronteerd met goed lopende, gruwelijk slecht opgevoede paarden van goede afstamming, die met rug weggedrukt met hun ruiter rondschuiven (ze vallen nog net niet om Lachen ). Dit zijn paarden die dan voor weinig worden verkocht als leerpaard. En inderdaad redelijk presteren zonder druk...Tot de recreatieruiter denkt... ik ga eens een wedstrijdje rijden. Dan blijkt het bijna omvallende paard opeens tempo te kunnen maken (in de achteruit), een heel soepele rug te hebben (bokken) en ook de achterhand te kunnen gebruiken (steigeren). Paarden kortom die met zoveel druk in de mond en op de psyche gereden zijn, dat ze dit soort gedrag gaan vertonen... En dat los je dus niet zomaar even op als recreatieruiter.

zomaar twee voorbeelden...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers