bit.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

bit.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 10:15

ik heb nu een bit wat 2 x gebroken is.
Melody reageert daar super op.
Ik heb er eigenlijk nog niet zoveel verstand van maar is dit nu een te scherp bit>>????
ik moet hem deze week terug geven, en heb nu een met een dun stangetje en een verhoging in het midden.
Wie kan me helpen met wat ervaringen in bitten....

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:02

Ik denk dat bij het type bit je je af moet vragen hoe ver je paard in training is en, net zo belangrijk, hoe ver je zelf bent. Een stang met poort pakt harder en op andere plaatsen aan dan een dubbel gebroken trens. Je paard moet daar verder voor geschoold zijn en bovendien moet je bij een stang eigenlijk op een hand rijden ipv twee.
Ga naar een professionele instructeur die verstand en ervaring van zaken heeft en vraag om advies.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:09

En gewone trens heeft een soort knevelwerking op de tong, bij een dubbelgebroken trens is die knevelwerking er niet.
Een stang met een boogje werk in op het verhemelte van het paard, als jij aan de teugels trekt, dan komt die boog tegen het verhemelte aan. In mijn ogen geen bit voor een beginner/ iemand die er niet zoveel van afweet. In mijn ogen is dat bit zoiets als rijden met stang en trens in de Dressuur.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 17:00

nou ja ik zelf rij al 10 jaar maar heb me er eigenlijk nooit in verdiept in wat voor bit ik gebruik.
Mijn vriendin is monique mertens en zij is instructrice en heeft jarenlange ervaringen met westernrijden, en rijd wedstrijden, en zij heeft me allebei die bitten gegeven.
Maar ik vond melody met dat dubbel gebroken bit geweldig gaan, maar welk bit is fijn voor ze het hoofd naar beneden te vragen, want dat vond ik dus bij dat dubbelgebroken heel fijn.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:46

Misschien kan je dan beter Monique Mertens deze vragen stellen? Zij is immers je instructrice en weet hoe jouw paard reageerd op deze bitten.

Wat voor het ene paard een fijn bit is is voor de ander te scherp of past niet goed.

Ik rij zelf met een enkel gebroken trensje en dat "werkt" bij mijn paard prima. Volgend jaar moet ik met een scharenbit starten en dan gaan we weer eens kijken wat er dan het beste voor haar is. Maar waarschijnlijk een heel gewoon enkelgebroken scharenbitje.

Groetjes,

Bianca

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:04

Ik heb heel lang met een enkel gebroken bit gereden, maar mijn pony reageerde daar helemaal niet goed op. Iemand heeft in mijn hoofd een lichtje doen branden dat ik een ander bit moest kopen. Ik heb heel veel info gevraagd overal, en ben uiteindelijk ook op een dubbelgebroken bit uitgekomen. Ik vind het heel lastig om te zeggen waarom dit anders rijd. De een die zegt dat je die moet nemen want het is veel vriendelijker voor depaardenmond, en de ander zegt weer dat dit een fabeltje is en die juist veel scherper zijn! Ik snap er dan ook niet veel meer van. Ik heb er enkele uitgeprobeerd en uiteindelijk deze gekocht. Ik denk dat je dat ook moet doen. Kijk hoe je paard erop reageert en probeer er eerst een paar uit voordta je een nieuwe koopt. Elk paard is anders!

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 18:10

ja ik heb er al meerdere uitgeprobeerd, maar ben helemaal verliefd op dit dubbelgebroken bit, maar monique zegt dat die niet meer te krijgen zijn

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:14

xxxmelody schreef:
ja ik heb er al meerdere uitgeprobeerd, maar ben helemaal verliefd op dit dubbelgebroken bit, maar monique zegt dat die niet meer te krijgen zijn


Waarom maak je er geen foto van en probeer er één via het internet te krijgen. En als Monique zegt dat dit bit niet meer te krijgen is, dan weet ze ook wat voor een bitje het precies is. Misschien heeft iemand hem nog wel in de kast liggen?

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:18

Dat moet wel een heel bijzonder bit zijn als hij niet meer te krijgen is Haha!

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 18:26

tja ze zegt ik vind het nergens meer en ik weet niet meer waar ik het heb gekocht.
maar ik zal es proberen er een foto van te maken ja das een goeie

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:55

Dubbelgebroken bitjes kun je desnoods altijd nog in een dressuurwinkel krijgen, als je moeilijk aan de westernvariant kunt komen.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:15

Zal ik je eens een geheimpje verklappen?? Ik heb enkele weken geleden, gewoon in de winkel, nog een dubbelgebroken bit gekocht. In een dressuurwinkel. Ik zie namelijk geen verschil tussen een dubbelgebroken bit uit een westernwinkel of een dressuurwinkel. Een bit is een bit! En hij kostte 20 euro Haha!

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 19:18

owww dan ga ik eens in een dressuur winkel kijken, bedankt voor de tip, en euh zijn jullie er dan ook zo tevreden over? of ben ik het allene?

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:30

Ik ben er tevreden over. Mijn paardje moest er wel ff aan wennen maar nu rijdt ie erg lekker!