Wat verstaan jullie onder ''de basis''

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Wat verstaan jullie onder ''de basis''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 22:33

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie onder 'de basis' vestaan, ik denk zelf dat iedereen daar wat verschillende ideeen over heeft... Gewoon uit belangstelling, en misschien kan ik dan wat meer 'basis' toevoegen aan het trainen van mijn kanjer...

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:54

de basis...
Goed zitten, de hulpen kennen en kunnen sturen (maar dat valt weer
onder de hulpen kennen geloof ik Verward )
Hmm, iig nog geen "kustjes" zoals reining en koeienonderdelen enzo...
Nee, vooral het zitten en de hulpen kennen...
Ik ben ook wel benieuwd idd.. Haha!
Wat vinden jullie nou de basis?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:58

Stap, draf, galop, links, rechts, ho Haha!

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:00

XoNo schreef:
Stap, draf, galop, links, rechts, ho Haha!

Ja maar dat is hetzelfde als de hulpen kennen en sturen, of niet?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:06

Precies Ik zet het alleen wat concreter neer. Bij de één is de term "de hulpen kennen" een stuk breder dan bij mij.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:12

XoNo schreef:
Precies Ik zet het alleen wat concreter neer. Bij de één is de term "de hulpen kennen" een stuk breder dan bij mij.

Ja okee daar heb je gelijk in... Ik bedoel dus hetzelfde als jou Haha!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:18

De basis, dan denk ik aan wat een netjes ingereden paard zou moeten kunnen. En waar ik met een verder ingereden paard telkens weer op terug zou komen.


In ieder geval verwacht ik van een paard dat die netjes naast je meeloopt in walk en jog en blijft staan als je dat wil, bijvoorbeeld om te poetsen en op te zadelen. Braaf hoefjes optilt om uit te krabben.
Stil blijft staan om op te stijgen en niet direct wegsjouwd.
Reactie geeft op been. Zowel één als tweezijdige kuitdruk.
Stopt als ik ga zitten en Whoa zeg.
Links en rechts af gaat zo scherp als ik dat aangeef.
Enkelvoudige overgangen.
Nagevelijk en stelling links en rechts.

Basis voor de ruiter.
Goed kunnen zitten en bewust je hulpen kunnen geven. Beheersing van ledematen en weten wat je waarom doet.

Als een paard deze basis goed beheerst kan je er eigenlijk alles wel mee. Gaat een oefening niet dan is er iets mis met de basis en val ik hier weer op terug. Meestal is de reactie op het been niet goed genoeg, maar er schort ook nog wel eens het een en ander aan de ruiter!

DennisC

Berichten: 116
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:53

onder basis versta ik bij de ruiter,dat je goed kunt op-en afstappen, je bewust bent van de hulpen die je geeft en dat je goed kunt zitten.

onder de basis van je paard versta ik dat hij zich rustig laat op-en afzadelen, stilstaan bij het op-en afstappen, stap,draf en galop, zich rustig laten sturen en halthouden.

en ik vind dat dit alles op basis van vertrouwen en zonder stres
aangeleerd moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:00

Ligt er aan in welke contekst je het over de basis hebt. Als je het hebt over een paard inrijden, dan versta ik onder de basis netjes laten opstappen/accepteren van het ruitergewicht, harder en zachter (3 gangen), links, rechts, ho en een pasje achteruit.

Bij een normaal getraind paard versta ik onder de basis dat het paard in alle gangen fijn te rijden is, nageeft, wijkt voor druk, goed reageert op de hulpen van de ruiter zowel voorwaarts als terug als qua attentie. Mooi gedragen zijn op de eigen benen, los in het lijf, op de achterhand te plaatsen en met tact en regelmaat gereden kunnen (!) worden.

De basis van de ruiter: onafhankelijke zit (bestaat dat nog? 'k zie het zo weinig meer...), prettige teugelvoering, stille beenligging, soepel meegaan met het paard (= niet over je zadel heen en weer rijen), subtiele maar voor het paard duidelijke hulpen kunnen geven, het dier niet storen. Verder alle ' kleine probleempjes' zelfstandig op kunnen lossen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:37

Voor mij begint de basis met grondwerk. Daar leg ik de basis voor een goede en duidelijke relatie met mijn paard. Ik verwacht:

netjes meelopen in stap/draf en op een circel (daar ook in galop), voor mij aan de kant gaan (d.w.z. schouder intrekken), ho, stilstaan, achterwaarts, achterhand en voorhand bijdraaien en komen als ik ze roep (erg handig om je paard te leren als het voorste stuk van de wei modderig is Lachen

Bovenstaande eerst aan een leadrope, daarna ook los...(ik longeer bij voorkeur zonder touw Haha! ).

De basis met rijden gaat verder waar ik met het grondwerk ben gebleven...

ik verwacht nageeflijkheid, een redelijk recht paard en goed aan de hulpen...
regelmatige stap, draf (waaronder een paar passen verruiming), goede galop, stop, achteruit, stelling geven, schouder en achterhand netjes kunnen bijzetten, ten alle tijden terugkomen op de zit. De achterhand hoeft er nog niet echt onder, maar ploffen op de voorhand mag ook niet.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:09

XoNo schreef:
Stap, draf, galop, links, rechts, ho Haha!


zoiets ja Cool
en verzameling e.d vind ik ook wel bij de basis horen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:51

Anya schreef:
Voor mij begint de basis met grondwerk. Daar leg ik de basis voor een goede en duidelijke relatie met mijn paard. .


Is idd ook basis, maar versta ik weer onder "Opvoeding in het algemeen".

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:00

Nou, we zijn het in ieder geval eens over "basis" *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:01

Basis is dus eigenlijk alles waar we allemaal dagelijks mee bezig zijn, en er zijn er maar verrekte weinig die de basis al ontstijgen.... Haha!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:07

Basis=met goed fatsoen een beginners wedstrijd rijden Cool

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:07

XoNo schreef:
Stap, draf, galop, links, rechts, ho Haha!


Dat is wel heel basaal want dat doet een veulen een uur nadat ie op de wereld is Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:10

Blaze schreef:
Basis=met goed fatsoen een beginners wedstrijd rijden Cool


OMG ik voel een nieuw topic aankomen... "wat is met goed fatsoen".... Tong uitsteken

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:17

Steaming"]
[quote="XoNo schreef:
Stap, draf, galop, links, rechts, ho Haha!
Dat is wel heel basaal want dat doet een veulen een uur nadat ie op de wereld is Schijnheilig
[/quote]
Niet op commando met een mens op zijn rug Lachen

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:23

Sugarmiss"]
[quote="Steaming"][quote="XoNo schreef:
Stap, draf, galop, links, rechts, ho Haha!
Dat is wel heel basaal want dat doet een veulen een uur nadat ie op de wereld is Schijnheilig
[/quote]
Niet op commando met een mens op zijn rug Lachen
[/quote]

Maar dat had hij er ook niet bij gezegd!

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:34

Citaat:
onder de basis van je paard versta ik dat hij zich rustig laat op-en afzadelen, stilstaan bij het op-en afstappen, stap,draf en galop, zich rustig laten sturen en halthouden.



hier sluit ik me bij aan, het enige wat ik nog wil toevoegen is een pasje achterwaarts(2 of 3 passen).

En ik denk als dit okay is dat je rustig een wedstrijdje in de beginners klasse kan starten.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:38

Sonja"]
[quote="Blaze schreef:
Basis=met goed fatsoen een beginners wedstrijd rijden Cool


OMG ik voel een nieuw topic aankomen... "wat is met goed fatsoen".... Tong uitsteken
[/quote]

ik had het topic eigenlijk wel al verwacht Schijnheilig

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:52

Waterkippie"]
[quote="Sonja"][quote="Blaze schreef:
Basis=met goed fatsoen een beginners wedstrijd rijden Cool


OMG ik voel een nieuw topic aankomen... "wat is met goed fatsoen".... Tong uitsteken
[/quote]

ik had het topic eigenlijk wel al verwacht Schijnheilig
[/quote]

Ach denk dat dat al eens allemaal is besproken in een topic
het verschil was toen alleen dat het er om ging wanneer je op een NK iets te zoeken hebt. Cool

Voor de rest is er niet echt aan te geven wat de basis is.
In amerika noemen ze de 30 dagen training een basis,hier zijn veel mensen jaren bezig om *die* basis te bereiken Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:15

Sonja"]
[quote="Anya schreef:
Voor mij begint de basis met grondwerk. Daar leg ik de basis voor een goede en duidelijke relatie met mijn paard. .


Is idd ook basis, maar versta ik weer onder "Opvoeding in het algemeen".
[/quote]

Ik wilde dat iedereen dat onder basisopvoeding verstond. Zie helaas maar al teveel ruiters (vooral engels rijdend overigens) die op de rug van hun paard problemen ervaren die alleen met die basisopvoeding oplosbaar zijn. Als een paard op de grond al door je heen schoudert, hoe kun je dan verwachten dat het dier wel respect heeft voor hetgeen je vraagt als je er bovenop zit???

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 17:05

Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden! Nou... hier komt dan ten slotte mijn verhaal... Ik heb van de week voor het eerst op mijn allerliefste gezeten in de bak en het ging onwijs goed, ze was heel rustig en er hielp wel iemand om duidelijk te maken dat ze moest stappen en draven. En gisteren ben ik alleen met haar in roundpen erop gegaan, er was niemand bij... Ze bleef stil staan met opstijgen, ik kon haar in stap op achtjes en s'jes zetten en ik moest ook de hele tijd op de tweede 'hoefslag' blijven omdat anders mijn been tegen de omheining kwam en dat deed ze dus ook op mijn hulpen, toen gedraafd en dat deed ze ook zo super! Met andere woorden de priele basis van onze basis is begonnen en ik ben zo supertrots op haar, willie nie weten!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:25

Tuurlijk willen we dat WEL weten, leuk!!!!! Fotooooo's! Fijn hoor, dat die eerste ervaringen zo goed zijn, goed begin is het halve werk!