uitbreken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

uitbreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 14:22

Aangezien ik mijn trainer van het weekend pas weer spreek leg ik het even aan jullie voor.
In draf heb ik ruzie met Jamaica.
Omdat ik altijd erg goed uit kan leggen (NOT! Haha!) heb ik de situatie even geschetst...

Afbeelding

Zo is onze bak op het moment. Het blauwe zijn 2 grote plassen, het groene is de gewenste lijn, het rode is waar ze heen gaat...
Links onderin duikt ze de hoek in, in het midden gaat ze naar rechts terwijl ik links wil.
Met engels had ik dit probleem ook, is ook een tijdje over geweest, maar nu is het weer terug.
Met engels werd het opgelost door haar flink aan te pakken (zweep) en dan ging het weer even goed... Ik rij nu echter zonder zweep en ze loopt overal doorheen...
Been, hand, gewicht...
Ik zal ongetwijfeld wat verkeerd doen, maar wat?
Moet ik nu mijn binnenbeen geven? Of juist mijn buitenbeen?

Hoop dat het een beetje duidelijk is

elsvreezen

Berichten: 17
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Wernhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:52

Hoi Stef,

Je schrijft dat je alles al geprobeerd hebt: been,hand en gewicht. Ik ben bang dat dit niet op de juiste manier gebeurd.
Je moet kijken in de richting waar je naar toe wilt. Ga vooral niet meehangen in de bocht. Als je op de linker volte zit kijk je naar links (een kwart cirkel vooruit) daardoor gaat je gewicht op je buitenste zitbeenknobbel (in dit geval rechts). Daardoor ligt je buitenbeen tegen je paard en je binnenbeen er vanaf. Ook je rechter teugel ligt tegen de hals en de linker teugel is van de hals af.
Je geeft hem dus ruimte aan de kant waar je naar toe wilt, zowel met gewicht, als hand, als been.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:52

Zet toch alsjeblieft het verschil tussen Engels en Western uit je hoofd en geef d'r op d'r sodemieter als ze je in de maling loopt te nemen. Je dacht toch hopelijk niet dat dergelijke probleempjes in je basis ineens over zijn als je d'r een westernzadel opgooit?
En als je met zweepje dit probleem op kunt lossen (bv met een tik op de schouder) waarom zou je dan nu geen zweep meer meenemen? Omdat je nu "Western"rijdt?
Neem gewoon die zweep mee tot het sturen goed bevestigd is! En hou gewoon je buitenteugel en buitenbeen eraan om te begrenzen.
(Schreeuwt nu: ) DE BASIS IS HETZELFDE!!!!!!! EEN PAARD IS EEN PAARD IS EEN PAARD IS EEN PAARD!!!!!!!

(ben niet boos hoor, alleen een klein beetje gefrustreerd Haha! )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 15:11

probleem blijft dat dat de zweep maar even helpt....
Kijken doe ik ook (schiet er weleens bij in, maar probeer erop te letten)
Maar ik kan er bij wjize van spreke achterste voren op gaan zitten en ze flikt het nog!

Sonja! AF! In je mand! Tong uitsteken

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:50

Gewoon begrenzen en wanneer ze daar doorheen loopt geef je of een ram met je been of een ram met je zweep Lachen Je paard heeft gewoon opzij te gaan voor druk. Wees er wel zeker van dat je duidelijk aangeeft waar je heen gaat en niet scheef op je paard zit.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:51

Ik heb af en toe hetzelfde probleem, dan heb ik idd het gevoel dat hij door mijn verkeerde gewicht de verkeerde kant op gaat. Ik stuur naar links maar hang per ongeluk naar rechts.
Heel herkenbaar. Volgens mij moet dat beter gaan door veel oefenen en beter gaan zitten (niet meehangen de verkeerde kant op), dan geef je ook niet meer onbewust de verkeerde (gewichts-) hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:05

stef schreef:
probleem blijft dat dat de zweep maar even helpt....
Kijken doe ik ook (schiet er weleens bij in, maar probeer erop te letten)
Maar ik kan er bij wjize van spreke achterste voren op gaan zitten en ze flikt het nog!

Sonja! AF! In je mand! Tong uitsteken



Niet opgeven, moet echt duidelijk bevestigd worden dat het echt niet echt niet echt niet mag. Dat doe je niet in een weekje (en bij een Haf vaak ook niet in een maandje Haha! )

*kruipt terug in mand cq achter bureau* Tong uitsteken

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:33

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn trainer zei toen dat hij dit vaak ziet gebeuren. Zijn uitleg was dat ruiters nogal eens de neiging hebben om vooral in het midden ( open ruimte) te sturen en op de hoefslag, en als ze bijna op de hoefslag zijn minder sturen. En ook moest ik juist niet de teugel pakken van de kant waar ik naar toe wilde, dan kon mijn paard deze kant vastpakken en juist de andere kant weer opvliegen. Het kan ook helpen om met de zweep niet een tik op de schouder te geven maar de zweep naast haar hoofd zwaaien. Om zo ook die kant te begrenzen. En hoe reageert ze als je op een kleine volte begint en deze steeds groter maakt?

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:45

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met Blizz. die brak niet alleen uit, maar ging er dan ook nog eens in volle galop vandoor!

Dit gaat heel veel werk kosten, maar het loont! Begrenzen is idd het magische woord, been ( en dan echt van horizontale stand in zijn zij zetten) teugel en zweep ( cornelie gaf een goede tip) Heb je even geen zweep dan kun je altijd nog een zwieperd met de teugel geven. ( ik hoef hem alleen maat op te pakken en Blizz weet al hoe laat het is.)

Veel dezelfde volte rijden, volte na volte na volte na volte tot je duizelig wordt en als ie braaf is ( niet uitbreekt) belonen met een stukje rechtdoor...
O en niet alleen een grote volte van hoefslag tot hoefslag, maar ook eens een wat kleinere op de binnenhoefslag!

Inmiddels ( ik heb blizz twee jaar) breekt hij niet meer uit, maar neigt wel naar buiten op het laatste stukje volte, dus het blijft begrenzen en sturen!

Succes!

Heza_Yankee

Berichten: 572
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:52

enne, mocht ie toch naar rechts uitbreken, dan stuur je hem weer terug in de richting die JIJ op wilde. Je rijdt je volte op links, paard breekt uit naar rechts, draai weer terug naar links en ga je volte weer op. Dat werkte in ieder geval bij mij.

Succes!!!!!!!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:05

ken het fenomeen,maar zie het niet als een probleem Tong uitsteken .
Wat je moet doen is oplossen voor het gebeurt
Wat bedoel ik daar mee

cirkel links.
Voor dat het gaat gebeuren(naar rechts afslaan Cool )
Hoofd*een beetje overdreven binnenstelling(niet teveel niet te weinig Cool )

Achterhand buitenstelling(is een mooier woord voor,ben ik ff kwijt)

Als je paard nu nog rechts afslaat dan zou ik met hem het circus ingaan Cool

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 17:34

Heza_Yankee schreef:
enne, mocht ie toch naar rechts uitbreken, dan stuur je hem weer terug in de richting die JIJ op wilde. Je rijdt je volte op links, paard breekt uit naar rechts, draai weer terug naar links en ga je volte weer op. Dat werkte in ieder geval bij mij.

Succes!!!!!!!


Leuk geprobeert, maar dat kan je dus compleet vergeten, dan stuitert ze zowat over het hek heen, inmiddels heb ik haar wel zover dat ik haar in de maling kan nemen. Ik wend vanaf de hoefslag dan naar rechts, ga 5 a 10 m rechtdoor, en zet dan om naar links (soort van links omkeert idee)

Blaze, ik snap ongeveer wat je bedoelt, zal het eens proberen.
Mocht het niet lukken dan snap ik het waarschijnlijk toch niet, en dan PB ik wel Haha!

BDSISOKE
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:22

als ik het goed begrijp wil je paard niet linksom maar alleen naar rechts.
zou ze mischien geen pijn ergens hebben.
als ik jou was zou ik dat eerst na laten kijken voor je je paard aanpakt.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:44

AI! Daar slaat BDSISOKE de spijker op z'n kop denk ik...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:48

Ehm, haar paardje neemt toch zonder problemen dezelfde wending naar links als de van de hoefslag weg gaat Verward

Dus linksom wil ze wel, alleen niet daar Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 20:23

Pijn heb ik idd destijds ook aan gedacht en dus heb ik haar door een stalgenoot helemaal in allerlei bochten laten wringen Haha! Ze boog haar hals alle kanten op, ging aan de staart "hangen" zowel links als rechts, en nergens reageerde ze moeilijk op (ja, in de zin van, wat ben jij nou aan het doen????)
Ook aan de longe loopt ze prima (zowel kaal als bijgezet)
Ze pakt links (naar mijn idee) het bit vast, en tja, dan heb je weinig meer in te brengen

BDSISOKE
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:51

bij een rug rib of nek probleem hoef een paard nog kreupel of pijn te tonen. en iedereen kan een paard dubbel buigen maar je moet wel weten waar je op moet letten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 20:57

dat weet zij (Heet dat TTouch?) Ik weet iig dat zij haar helemaal doorgelicht heeft, en dan nog, wat Rom zegt... Pijn sluit ik dus uit

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:54

Citaat:
Ze pakt links (naar mijn idee) het bit vast, en tja, dan heb je weinig meer in te brengen


Ik denk dat het probleem hier zit.
Je hebt gewoon een scheef paard dat de voorkeur geeft om een bepaalde kant op te lopen.
Als je stilstaat kun je de hals wel inks en rechts buigen maar daar zit het niet, het zit hem in de spieren in de romp van je paard.

Zo te zien breekt ze altijd rechts uit. Kan wel kloppen want een paard dat links vast zit is rechts gebogen. Linksom lopen vind ze vervelend, kan misschien pijn doen omdat haar spieren daar korter zijn. Dat uit zich in het weg springen.

(DWZ dat de rechterkant van je paard korter is dan de linkerkant.)

De enige manier om dit op te lossen is je paard rechtrichten. Op 2 teugels rijden en rechte lijnen maken en neem maar gerust contact met die mond.
Denk aan Sonja haar woorden basis=basis= basis.!
Laat al je cirkels vallen en buigingen want zolang je paard niet recht is kun je geen goede cirkels en buigingen maken.

Voor nadere informatie www.hoefkatrol.com(of nl) hier staat een vrij duidelijke manier hoe je kan merken dat je paard scheef is en wat je er aan kan doen.
Nog een beter tip neem eens een lesje bij deze man, als ik het snap en dat doe ik want mijn paard is echt vooruitgegaan , dan snap jij het ook.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:01

Hmmm... ik pak dat dus net andersom aan... een paard is scheef de ene kant op, dus ga je juist de andere kant op extra werken. Zo worden beide kanten even soepel, en dán kan je recht richten.

Met mijn - rechts erg vast zittende - merrie heb ik een aantal oefeningen gedaan, zoals 'flexen' en leren de binnenteugel lost te laten en op de buitenteugel aanleuning te nemen d.m.v. beenhulpen (dit laatste omdat je op één hand niet meer de teugels afzonderlijk kunt werken).
Juist veel cirkels, stelling naar binnen en naar buiten op de cirkel (pas later, en alles eerst vanuit stap, pas een gang sneller als het in de langzame gang lukt). Allerelei oefeningen om het paard soepel en sterker te maken. Cirkels helpen juist om de rugspieren langer te maken zodat ze beter in kunnen buigen, en ze maken het binnen achterbeen sterker zodat ze het beter onder de massa kunnen brengen. Daar helpt vooral ook de stelling buitenwaard voor (maar dat is een erg moeilijke oefening, rustig aan, eerst in stap en eerst een paar stappen vragen. Denk er om, niet alleen het hoofd naar buiten vragen, maar complete buiging naar buiten, zodat je voelt dat het binnen achterbeen verder naar binnen gebracht wordt. Als ze het goed doen voel je het verschil heel goed.)

Maar ik begin met het los maken van de binnenteugel en aanleuning op de buitenteugel. Daar begin je stilstaand mee, en pas als ze het snappen ga je verder. (als je precies wilt weten hoe ik dat gedaan heb, moet je me maar PB-en)
Pas als een paard z'n binnenteugel los laat en aanleuning heeft op de buitenteugel, kun je'm namelijk met je buitenteugel begrenzen. Wanneer hij z'n binnenteugel vastpakt, komt de buitenteugel automatisch 'los' en dan is het onmogelijk om hem te begrenzen.

De hele aanpak zoals ik het bij m'n merrie gedaan heb, heb ik later ook toegepast op een paard van een vriendin waar ik een paar keer op gereden heb. Hij moest ook soepeler en sterker worden, vooral in de galop, waarbij hij óf hard wilde, óf er uit viel. Ik heb maar een paar keer op hem gereden, maar na één sessie had hij al door wat ik wilde en zij kon direct al verschil voelen. Na een paar keer was hij al een heel stuk soepeler en kon hij zonder al te veel problemen in een rustige galop blijven.

En dan nog even over je zweep... Ik ben absoluut niet tegen het - terecht en beperkt - gebruik van een zweep, maar tenzij je absoluut zeker weet dat ze je werkelijk in de maling neemt, is dit - naar mijn mening - niet de juiste oplossing (en daar was je zelf ook al achter).
Het is geen kwaadwillendheid van haar, maar ze is fysiek niet of in ieder geval met moeite in staat om iets te doen dus je straft haar voor iets waar ze niets aan kan doen...
Je kunt de zweep eventueel wel als ondersteuning van je been gebruiken, want vooral in het begin vergen de oefeningen érg veel ondersteuning van je been. Naarmate ze sterker wordt, zal het voor jou ook makkelijker gaan.

In ieder geval heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:28

Even een extra vraagje (want ik heb nl. nog totaal geen bewijs gehoord over scheef zijn, pijn etc etc):
De kant waarheen ze uitbreekt, is dat toevallig richting de uitgang?
(heb aardig wat van die ponies onder me gehad, ervaringsvraagje Haha! )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 11:32

Niet per definitie, de uitgang zit aan de bovenzijde in het midden op het tekeningetje. Op de rechterhand deed ze ook altijd moeilijk als ik haar in galop de volte op wilde sturen. Dit aan de bovenzijde, niet aan de onderzijde. Ik moest dan echt heel overdreven met mijn buitenbeen inkomen, anders ging ze rechtdoor. Als ze scheef zou zijn (ja ok, elk paard is scheef) dan zou ze het toch ook in stap doen? In stap heb ik geen problemen, en one rein stop (PP) reageert ze op beide handen (in stilstand) goed op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:35

OK, dan is dat uitgesloten.
Volgende: wat gebeurt er als je een spoortje omdoet, en dat niet gebruikt TOT het moment daar is dat ze uitbreekt, en je rolt gewoon eens duidelijk aan die buitenkant als extra begrenzing?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 11:36

heb geen rolspoortjes, heb prikspoortjes Haha!
Wat ik dan krijg: Een onwijs narrig paard wat zegt: Ik doe het niet, ik doe het niet ik doe het niet! En vervolgens maar omhoog komt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:43

Niet te soft. Narrig doen (merrie, karakter) boeit me even niet. Beetje zeuren ook niet.
Doet 'ie het dan of niet?

(ik zeg dus niet dat het altijd maar leuk moet zijn en vlekkeloos moet gaan, maar ik wil weten of het resultaat heeft in die zin dat je dan je volte redelijk fatsoenlijk kunt rijden. HOE boeit me voor dit moment niet)

(ik ben zo trouwens weg dus ik lees je reactie morgen pas weer, de baas wil ook even wat aandacht Haha! )