HYPP N/N Alliance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

HYPP N/N Alliance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 14:10

HYPP N/N Alliance
The N/N Alliance is for owners and breeders of Impressive and non-Impressive bloodlines in the popular stock horse breeds: AQHA, APHA, ApHC, ApHCC, PHBA, and TB. This group is formed to organize an alliance of breeders willing to advertise, promote, breed and market HYPP N/N horses, during this transition time of eradicating a genetic defect called HYPP (Hyperkalemic Periodic Paralysis) in AQHA registered horses.

This group is formed to send a strong message to the governing industries that a speedy end to the genetic defect called HYPP must be legislated and regulated.


Zij hebben een petitie op gezet naar aanleiding van AQHA's voorgestelde regelwijziging mbt tot HYPP en de aanpassing van het voorstel dat daar weer op volgde:
HyppNNpetition
AQHA-leden kunnen hier hun stem laten gelden.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:16

Dus de Yahoo-group heeft het eea op poten staan OK dan!
Laatste keer dat ik er iets over las waren ze nog volop bezig over de naam en het claimen voor een website.
Leuk om te zien dat er ook zoveel hengstenhouders meedoen aan deze aktie.

horseplay

Berichten: 15
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:39

Over de petitie had ik het volgende via email ontvangen:

Citaat:
I'd like to take a moment to encourage you to go sign the online
petition to support AQHA's stand to:

1. Rule 227 will be amended making foals of calendar year 2006 and after ineligible for registration if they are descendants of the stallion Impressive, AQHA Number 0767246, and found to be HYPP positive (H/H).

2. Additionally, Rule 227 will be amended to provide that foals of 2010 and later that are found to be HYPP (N/H) will only be eligible for registration as geldings or non-breeding mares.

Here's the petition addy:

http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?hyppnn

While I'm reminding, emails need to be sent to the AQHA President,
Board of Directors, & Gary Griffith prior to Dec 31st also. Snail mail letters need to be mailed pronto!

The petition signing, along w/the letter, & email writing can only be
done by AQHA members. If you have friends who are members, encourage them to sign the petition, & write emails. Again, we're up against a hard deadline.

For those of you not in the know, HYPP stands for a genetic defect which can lead to paralysis, seizures, uncontrolled muscle twitching, or profound muscle weakness, & in severe cases, may lead to collapse & / or death. It only stems from the bloodline of one horse who carried the mutated gene.

The folks who are for the HYPP positive horses to be allowed to continue to breed are a strong force, w/lots of financial backing. Mostly halter folks.... They would prefer to be left alone, but in lieu of that, they are wanting to alter the 2010 deadline to 2024.

It's ridiculous to continue breeding a genetic defect that can cause so much pain, & anguish to the horse.

The dilemma, as I see it, is that it is not just a QH problem anymore. This disease, thru breeding, has spilled over into other breed registries - Paint, Arab, Appaloosas just to name a few.

Take a moment, sign the petition, & write a few emails.

I hope you will stand up for what is right, & important for the integrity of the American Quarter Horse Association, & most importantly, the horse himself.


franny

"show me your horse and I will tell you who you are"

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:28

Totaal uitroeien van HYPP kan niet snel genoeg, dus 2010 limit is wat mij betreft nog niet erg snel. 2024 is bezopen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:32

Mijn idee, maar het grote geld in Amerika denkt er anders over en 'money talks' Verdrietig

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:53

Van mij mag het zeker wel tot 2024 duren, ik vind dat men wel de kans moet krijgen hun hele fokkerij om te zetten... 2010 vind ik wel erg kortdag.

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:58

Bij de ApHC is dit gelukkig al een tijdje geregeld laten we hopen dat de andere rasverenigingen snel volgen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:03

Steaming schreef:
Bij de ApHC is dit gelukkig al een tijdje geregeld laten we hopen dat de andere rasverenigingen snel volgen.


Bij de APHC mogen volgens de rulebook paarden met Hypp toch gewoon geregistreerd en geschowed worden?? Of geldt dit alleen voor de Nederlands App club?

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:23

Ja maar het verder fokken mag niet en dus zal het probleem over een aantal jaren toch de wereld uit zijn als het niet in andere bloedlijnen opduikt of dat er paarden zijn met impresive bloed door 'ongelukjes',
maar paardjes ontstaan door ongelukjes kunnen straks ook niet meer worden geregistreerd omdat binnenkort alle fok appaloosas dna geregistreed moeten zijn.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:35

Ik heb het opgezocht, omdat ik iemand ken met een Appy hengst, HYPP N/H, vandaar dat ik het me afvroeg en in de VS mag er met Hypp wel gedekt worden, Canada niet.
Valt Nederland onder Canada, of is het zijn eigen Dochter stamboek die bepaalt dat het niet mag? Gewoon nieuwsgierig hoor...!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:41

Wat ik begrepen heb is het Appie-stamboek van Canada anders dan de USA. De NL-appie's vallen onder het USA-stamboek.
Als je een Canadese Ap koopt is het (soms) mogelijk om hem ook op te laten nemen in het USA-stamboek.
Alleen met USA-geregistreerde-ap's mag er hier gestart worden in de rassenshows.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:45

Thanks SM, wordt wat duidelijker. Maar hoe kan het dan dat er niet met Hypp gefokt mag worden als het in de VS (nog) wel mag?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:58

Omdat het een apart stamboek is met eigen regels. Het Ned. Appie-stamboek zou die regel ook in kunnen voeren bijv. De Can en USA-stamboeken staan helemaal los van elkaar.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 14:58

Ja, het verschil tussen Canada en de VS snap ik wel, ik snap alleen niet hoe in NL het verboden kan zijn als NL onder de regels van de VS valt, waar het wel toegestaan is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:13

jeddah schreef:
Van mij mag het zeker wel tot 2024 duren, ik vind dat men wel de kans moet krijgen hun hele fokkerij om te zetten... 2010 vind ik wel erg kortdag.


Dat zijn 6 jaar...moet voldoende zijn hoor. En aangezien de meesten toch met N/H paarden fokken, en er maar zelden een H/H paard te vinden is (of misschien wel te vinden, maar overleeft het maar zelden tot op hoge leeftijd)Dus om HYPP uit je fokprogramma kwijt te raken, heb je maar drie, maximaal 4 jaar nodig. Dus 6 jaar is al ruim bemeten.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:29

Ik ging er vannuit dat veel mensen hun hengst vor volgend jaar al geboekt hebben en dus die veulens in 2005 geboren zullen worden. Dus voor die veulens maar 5 jaar.

Zo zie ik het: stel je hebt een veulen die zeg maar 2004 geboren wordt, je hebt al gedekt met een N/H hengst.
Dat veulen, waar je al aardig wat $$ en tijd in hebt zitten, als het ook N/H is, kan voor je eigen fokkerij al eigenlijk niets meer betekenen, want stel, je hebt geluk en het is een merrie, dan wordt het in 2007 pas 3, je hoopt dan dat je in die tijd al een Superior erop hebt zitten, want dan kan je die merrie laten dekken, voor een veulen van 2008.
Als je geluk hebt, heb je meteen een N/N en een merrie (want met dat veulen moet je verder, de mama, daar heb je niks meer aan, die is N/H).
Als je geen geluk hebt en het is ogf een hengst of een N/H kan je weer opnieuw beginnen.

Ik vind dat men de kans moet krijgen om uit de paarden die er nu zijn, met N/H, goede vervangende paarden te fokken. Want men is met die lijnen toch al een tijdje bezig en er is vaak al heel veel tijd en, ja, geld in geinvesteerd.

Die hengsten en natuurlijk ook de merries die nu N/H zijn, maar toch een enorme invloed hebben op het ras, mogen niet zomaar even snel verloren gaan, IMO. Dit geld niet alleen voor Hlater paarden, al is het wel meer zo. Leuk "weetje" de QH World Champion Two Year Old Western Pleasure is N/H, zoals ook wel meer performance paarden zijn.

Het is imo doodzonde om die lijnen zo snel uit te vagen, men moet de kans krijgen om voldoende N/N paarden eruit te fokken voordat er gewoon niet meer mee gefokt mag worden.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:38

Ik denk dat er genoeg goede bloedlijnen voorhanden zijn die niet N/H of H/H zijn, ook met dezelfde voorouders.
Waarom niet gewoon meteen stoppen met fokken met N/H paarden en nieuwe kopen om mee door te gaan.

Wat nu nog rondloopt met N/H en qua fok overbodig is geworden kan nog prima verkocht worden als recreatie/show paard. Met een goed voerschema en kennis van zaken kunnen deze paarden nog een lang leven hebben.
Wel moet er dan verplicht geruind worden of aantekening als non-breeding stock krijgen.

Het is IMO een kwestie van niet willen en niet vam niet kunnen.
Dit is niet iets wat gisteren verzonnen is, het speelt al jaren en een serieuze fokker had allang zijn fokprogramma aangepast, als ze zouden willen....

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:45

Het is ook niet het alleen "kunnen" , maar inderdaad willen. Ik "wil" ook van de hengst Obsesed To Impress al jaren een veulen, ik vind het een onwijs gaaf dier, binnen de Paints is het mijn droom hengst en nee, ik zou in plaats van hem geen een weten die ik dan wel zou willen kiezen die ook N/N is. Niet van zijn nivo in elk geval!

Natuurlijk speelt het al jaren, maar het was altijd Legaal, dus waarom zouden fokkers er zelf mee gekomen moeten zijn, als AQHA het prima vond? En, net als je zegt, er kan met de meeste N/H paarden prima geleefd worden, mits er goed voor gezorgd wordt.

Ik ben het eens dat Hypp er ooit helemaal uit moet, maar gewoon niet eens dat het nu, na al die jaren "ineens" zo snel, snel moet.

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:31

Afbeelding

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:02

Steaming, volgens de Rulebook van de APHC is Hypp alleen een "Genetic defect of een Undesirable Trait" en mag er gewoon mee gefokt worden, het wordt niet eens op het papier vermeld.
Citaat:
One or more of these conditions (Genetic defects or Undesirable trats) does not prevent a horse from being used as breedingstock or from participating in ApHC-approved events subject to rules of the individual event.


Citaat:
The ApHC recommends testing of any horse known to have an ancestor carrying the HYPP gene, designated under ApHC rules as a genetic defect, to confirm presence or absence of this gene. The results of this test shall not be noted on the horse's certificate of registration, however, the results can be forwarded to the ApHC for documantation under the horse's file.


Beide quotes komen uit de ApHC rulebook van de website van de ApHC: http://www.appaloosa.com/

Ik heb geen idee waar Karin Gielen het vandaan heeft, maar ik snap er even niks meer van. Fok wel geen appy's maar nu wil ik het gewoon weten Knipoog !

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:39

Inderdaad Jeddah ik heb even op het online rulebook 2004 gekeken van de ApHC het is alleen maar een 'undesirable trait' dus liever niet maar niet verboden. Dit geldt dus ook voor de Aphc paarden in Nederland en hoe het zit met canadese ApHCC en rangerbred appaloosas. Ik heb zelf geen paarden met impresive bloed en had me er niet echt in verdiept maar zat toevallig net laatst in de 2003 hengsten special te lezen er daar stond dus een foutje in.