Westernpad onder engels zadel? :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Westernpad onder engels zadel? :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 23:42

hoi!
Ik loop al eent idj met het idee een westernchabrak(pad) onder mijn engelse(Merovec) zadel te leggen.(ook ivm veel chbrakken die in de ruglengte niet passen) Bloos

Nou is mijn vraag, Zou dit ook in de breedte passen?(ik bedoel onder de zweetbladen, en bij de singel) Scheve mond

En zijn er nog meer mensen die dit doen? En waar zijn ze voor niet te veel te koop? OK dan!

Nou, een heleboel vragen, ben benieuwd Haha!

groetjes, een engels-westernruiter Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:44

Kan niet, is veel te dik en zal je zadel dus absoluut veel te krap maken. OF je zadel moet nu veel te groot zijn, en je moet een precies dik genoeg westernpad kunnen vinden....

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 23:49

Te dik? je zal wel gelijk hebben Haha! maar ik snp het niet helemaal...kun je het uitleggen?

bedankt alvast! Irene

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:55

westernpads zijn veel dikker als engelse chabraken. Dus als je een dressuurzadel hebt wat goed past en je stop er een pad onder, ligt je zadel niet goed meer op je paard.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 00:14

ok, daar zit idd wat in jah. het is een veelzijdigheids. maar als je een iets dikke ngels chabrak eronder doet past hij ook wel gewoon. jullie hebben vast gelijk, toch bedankt! mischien kan ik een keer een westernzadel van iemand lenen, ik zou graag western willen rijden, ik vind het mooier dan engels, maar ik heb er 1. het paard er niet voor( mijn paard is een kwmp,tuigpaard :S) en 2. moet ik het springen missen Haha! en 3. iedereen vind het onzin, en ik heb er het geld niet voor Hyper!

maja, bedankt he!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:19

ik heb eens gaanrijden in een manege, en daar lag er op ieder paard een westernpad, onder een veelzeidigheidszadel, om de rug te beschermen, (neemt beter schokken op)
ik denk dat het geen kwwaad kan als je erop let dat het zadel daardoor niet gaat knellen
btw: het waren gewone dikke pads, geen zowe met zon bont eronder

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:56

Ik heb ook wel eens met een westernpad onder een engels zadel gereden, maar dat was een zeer goedkope pad (zo een van 20 euro nieuw) en erg dun voor onder een westernzadel.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:31

Je kan er een blanket onder leggen, die zijn dunner.
Ik zie trouwens ook engelse ruiters met dubbelgevouwen wollen dekens onder hun zadel, ook bij manegepaarden. Dus dat zou betekenen dat of de zadels te groot zijn of dat ze nu daardoor te krap zijn. Een engels zadel ligt meer op het paard, bij onze zadels er meer omheen. Ik kan met een zeer los singeltje ook gewoon opstappen omdat hij goed past.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:56

Westernpads heb je in veel soorten en maten, van dik tot dun.
Hoe compacter het materiaal waarvan ze gemaakt zijn des te minder kun je ze 'indrukken'.
Vilt en neopreen zijn materialen die je niet makkelijk indrukt en daardoor minder geschikt voor onder een engels zadel.
Er zijn ook genoeg pads die dik lijken maar die je tot een cm dik in kan drukken omdat het materiaal zo 'wollig' is.
Deze zijn denk ik goed te gebruiken onder een engels zadel.
De meeste pads zijn vierkant en de maten liggen tussen de 75x75 tot 90x90 voor een wedstrijdmaat. De meest gangbare maat is 80x80.
Meet je engelse dekje eens op om te zien wat de verschillen zijn.

De betere pads zijn voorzien van een schoftuitsparing en sommige ook nog met een voorgevormde rug (contoured). Maar dan heb je het niet meer over een laag kostenplaatje.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:59

De pad die ik heb zou op zich wel goed gaan , is niet zo heel dik en van lamsvel ,
bovendien met een mooie anatomische vorm.

Alleen hij zal niet helemaal onder je zweetbladen passen ,
dat haalt een westernpad gewoon niet denk ik.

Ik heb de mijne een tijdje gebruikt onder mijn Barefoot-zadel en dat beviel super !

Nu gebruik ik hem niet meer en ik ga hem van de week
met nog een aantal andere spullen te koop zetten hier op bokt.

Wellicht is zoiets iets voor je ?

Lengte over de rug is ongeveer 65 cm dacht ik.

Afbeelding