Paard importeren uit VS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 20:01

In febr. 2000 heb ik een 1.5 jarig merrietje geimporteerd uit USA. Zij moest eerst 4 weken op een quarantaine stal staan in de usa. Daarna is zij 16 uur op de truck gegaan van Oklahoma naar Boston. Op het vliegveld moest zij nogmaals 24 uur in quarantaine en daarna kon ze het vliegtuig in. De vlucht duurde 8 uur en zij kwam smiddags aan op schiphol. Ze heeft toen nog 4 uur in de kist gestaan, omdat de keuring (die ze moeten ondergaan om door de douane te komen), pas aangevraagd kan worden op het moment dat het vliegtuig is geland. Na de keuring, die overigens helemaal niets voorstelt, moet je nog eens ruim een uur wachten tot de papieren vrij gegeven worden. Dan kan ze in de trailer en naar huis. Gelukkig woon ik vlak bij Schiphol, een kwatiertje rijden. Ik heb toen de merrie op stal gezet eten gegeven en uiteraard water en haar lekker een nachtje laten staan. De volgende ochtend heb ik haar losgegooit en de dag daarna kan je wel beginnen met wat te werken. Ik stond er versteld van hoe snel zo'n paardje zich aanpast en weer zich zelf is in een totaal andere omgeving, klimaat etc. Nadeel van zo'n vliegreis is dat ze erg lang in de kist staan, ze hebben heel weinig ruimte. Ze was ongeveer 50 kilo afgevallen en 1 cm kwijt van haar voorhoeven, van het schrapen. Ze was binnen een paar weken weer op haar gewicht en de hoevjes groeien ook wel weer aan. Ze heeft er geen schade aan over gehouden en gaat ook makkelijk in de trailer enz. En dan de prijs. Ik heb toendertijd 2500 dollar betaald. Dat is zo'n 6000,00 gulden. De prijzen nu liggen een stuk hoger, dan betaal je nog invoerbelasting over het aankoopbedrag van de paard. Al met al een hele dure aanschaffing... Maar je hebt wel iets goeds in huis..
Groetjes


seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 23:06

Daar heb je inderdaad gelijk in, het moet klikken en je wilt toch weten wat voor "vlees" je in de kuip heb. Ik ben 8 maanden bezig geweest, oftewel mijn contact in USA is zolang bezig geweest om een geschikt paardje uit te zoeken. Bij een ouder paard weet je ook nooit wat er in het verleden is gebeurd. Daarom kan je beter een veulen of een jaarling kopen aan de andere kant van de oceaan. Maar dan is natuurlijk de vraag of het klikt en wat gaat ie later doen onder het zadel. Dat is een risico wat het met zich meeneemt. Het paardje wat ik uit USA had gehaald was helaas niet zo geschikt voor mij. Ik heb haar tegen mijn zin moeten verkopen. Zij was zo gevoelig en licht met rijden dat dat te moeilijk was voor mij. Zij was verder wel ontzettend lief en erg mooi. (Zie in the picture, dit is pas een echte bokker!!). Verder wist ik precies wat er met haar in het verleden was gebeurd, eigenlijk niets, ze heeft in de kudde gelopen waar ze als 1.5 jarige uit gehaald is en toen ben ik zelf naar USA gegaan om te kijken bij haar. Ik heb haar wel puur op papier en foto en video gekocht. Je vraag over de transportkosten begrijp ik niet helemaal.. Welke transportkosten bedoel je??


seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 23:08

O, ik zie het al. Die 2500 dollar is dus de vliegreis. Nee het paard was veeeel duurder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers