Rabicano

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Rabicano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 16:33

We zijn er net achter gekomen de Rick een Chesnut Rabicano is.
Ik had er nog nooit van gehoort, heb altijd gedacht dat hij een "foutje" had.(wel een erg leuk foutje hoor) Cool
Nou ben ik op internet gaan kijken voor wat meer info, maar kom niet 1 nederlandse site tegen waar over die kleur wordt gesproken. Het lijkt me sterk dat er niemand in nederland een rabicano heeft. Op amerikaanse sites staat alleen hoe het eruit ziet.
Weet iemand waar het vandaan komt? Is het een afwijking of echt een officiele kleur? Blijft het wit z'n hele leven zitten of "trekt" het nog weg?
Heeft er hier iemand toevallig ook een Rabicano?

Nou heel veel vragen, ik hoop dat iemand hier iets over weet..

Alvast bedankt OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:52

Als Rick een Quarter is zullen de meeste Rabicano's wel onder de noemer 'redroan' te boek staan.
Het verschil is alleen via een kleuren-DNA te achterhalen.
Uit je profiel haal ik wel de specifieke 'skunk-tail', maar verder is er op het veulen nog geen' roaning' te zien.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 17:20

Zijn buik en zijn liezen zijn wel wit maar je moet je echt bukken om het te zien. Ik heb idd gelezen dat het vaak "verward" wordt met roan.

Hier nog een duidelijke foto van zijn staart.

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:25

Ik meen zelfs een aalstreep te zien Verward Die witte haren in de staart zie je ook vaker bij dun's (net als in de manen)
Wat voor kleuren hebben zijn ouders. Voor zover je daar iets uit kunt afleiden, want dat hoeft ook niet altijd te kloppen. Haha!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:29

Ik heb het volgende gevonden:
"Rabicano is a gene that is mostly misunderstood because of the other genes it mimics.Rabicano is responsible for scattering white hairs throughout the flanks and or barrel (or beyond), and most noticeably for stripes at the base of the tail.Also referred to as "skunk tail" or "coon tail", these horizontal stripes are seen right at the top of the tail. It doesn't matter what colour the horse is, if the tail is dark, these stripes will be clearly visible.Many rabicanos are, like sabinos, mistakenly called roans because of the white hairs scattered throughout the coat. However, they are not true roans and will not have roan offspring (unless bred to a roan!) but they can have rabicano offspring.Some rabicanos may add more white hairs each year. However, they are not to be mistaken for greys, which eventually turn mostly white, as a rabicano will keep its base colour quite obviously.Some people believe that rabicano and sabino may be linked, due to some of the shared traits, and I tend to believe this myself. However, no genetic research has been completed on this subject yet. Please link to our photo page for some good examples of rabicano."
en:
"RABICANO (rah-bee-cah-no): is a pattern that occurs when a few white hairs are confined to the flank and the base of the tail. Extensively marked horses have a pattern of white hairs that seems to extend out from the flank as well as numberous white hairs at the base of the tail. Some extensively marked equines are confused with this being a "roan", but close observation can determine if the pattern is distinct from the usual roan pattern. (the head, chest, legs will not have roaning if a Rabicano - a "Roan" horse will have white hairs over the entire body). ("FROSTY" is a rare pattern that is similar to a Rabicano, but the white hairs can occur down the back of the horse, over the pelvic bones and over other bony prominences on the body, such as the hocks.) ("SPLASHED WHITE" is a pattern that occurs in some European breeds. The edges of the white areas are crisp and distinct like tobiano spots, but the head is largely white, and varying extents of the belly are white. The eyes are commonly blue. Extensively marked horses resemble a "Tovero")"

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 17:43

Hij heeft idd een zwarte aalstreep. Zijn vader is een bay en zijn moeder chesnut. Ze hebben het geen van beide. We dachten eerst dat het wel wegging maar toen hij helemaal verkleurt was en die witte haren steeds duidelijker werden, en die op zijn buik ook niet weggingen gingen we er vanuit dat het een foutje was. Tot ik hiervan hoorde en het toch wel erg overeen kwam..

Dank je Banish..

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:52

Soms kan bij een donkere bay niet echt duidelijk zijn dat hij een aalstreep heeft en is dus eigenlijk een dun. Ergens is de voorouderlijn moet dus wel een dun zitten Lachen
Maar een beetje apart is toch wel leuk Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:01


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:19


TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:20

Ik vind het wel wat hebben......kan heel apart uitpakken als ik de link van SM bekijk.
Ik heb zelf een buckskin die dus niet voldoet aan het beeld wat mensen hebben bij een buckskin Tong uitsteken .....leuk juist! Je hebt zeker geen 13 in een dozijn kleur. Ben wel benieuwd of er meerdere in NL zijn, misschien dat mensen nu pas beseffen dat ze een rabicano bezitten....

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:09

Hmmm ... in dat geval is Lee ook een Rabicano, of niet Verward ?
Witte streep over de staartaanhechting en stekelhaartjes op de romp en in de flanken ... :
AfbeeldingAfbeelding

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:18

Hij heeft er wel veel van weg, he!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:18

Ja, Lee is ook een Rabicano.
Het komt vaker voor dan je denkt.
Zoals hierboven ook al staat geschreven is de Rabicano waarschijnlijk "gelinkt" met de Sabino. Veel Rabicano paarden hebben ook een bles en hogere witte benen. Ook zijn er hengsten bij de QH die Rabicano zijn en veel "crop outs" geven die weer bij de Paints terecht komen.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:28

Nog nooit van gehoord! Maar het ziet er erg apart uit, moet ik zeggen. Ik geloof alleen dat ik geen enkel paard ken die een rabicano is. Toch wel uniek dus, lijkt me (of ik heb niet genoeg kennis of ken niet genoeg paarden Haha! )

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 22:58

Sugarmiss schreef:
Maar een beetje apart is toch wel leuk Lachen


Jazeker ik vind hem geweldig Bloos Ik had het nog nooit gezien en wist ook niet dat het bestond. Ik vind het wel leuk om er wat meer over te weten te komen.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 09:43

Ben wel benieuwd of er nog meer mensen op bokt zijn die een Rabicano hebben.

Misschien zijn we wel uniek Mac Schijnheilig Knipoog

p.s. SM en Vera leuke links, mooie foto's ook OK dan!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:17

Robyn, ik ben dan wel heel benieuwd of Rick ook verschillende variaties van "stekelharig" gaat laten zien, afhankelijk van het seizoen. Dat konijnenstaartje bljft natuurlijk altijd, maar Lee is in het voorjaar bv. duidelijk stekelhariger dan de rest van het jaar.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:29

Hallo Robyn,

Ik vroeg me eigenlijk af hoe je er achter gekomen bent dat je paardje een rabicano is. Omdat het niet iets algemeen bekends is, wel om te zien, maar zeker niet qua naam.


=^.,.^=

yesta

Berichten: 193
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:43

Rick heeft al wel wat witte haren bij zijn lies en op zijn buik is hij lichter (niet ECHT wit-wit) ik denk dat dat ook wel blijft....
ik vind het ook zeker grappig dat we daar gister achter kwamen! is een leuk weetje! Haha!
toch vind ik het vreemd dat het een generatie heeft overgeslagen, aangezien er word gezegd dat het een dominante gen is....de moeder is een kruizing welsh-arabier (zit dus geen quarter in) maar ze heeft wel witte haren door manen en staart en de vader equalizers peppy heeft echt helemaal geen wit Verward

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 13:12

Mac"]
Robyn, ik ben dan wel heel benieuwd of Rick ook verschillende variaties van "stekelharig" gaat laten zien, afhankelijk van het seizoen. Dat konijnenstaartje bljft natuurlijk altijd, maar Lee is in het voorjaar bv. duidelijk stekelhariger dan de rest van het jaar.
[/quote]


Wat leuk, ik ben erg benieuwd wat hij gaat doen.

[quote="farichta schreef:
Ik vroeg me eigenlijk af hoe je er achter gekomen bent dat je paardje een rabicano is. Omdat het niet iets algemeen bekends is, wel om te zien, maar zeker niet qua naam.


Nou toen dat witte maar niet wegging en de rest wel verkleurde werden we toch wel benieuwd wat het nou was. Dus toen heb ik op "the ranch" een toppic neergezet met foto's met de vraag of iemand het herkende. Ik hoorde al wel van mensen dat het vaker bij quarters gezien is. Er reageerde daar dus iemand. Deze persoon had ook een rabicano. Toen ben ik op internet wezen zoeken en zo kwam ik er eigenlijk achter.

Ik had er idd zelf ook nog nooit van gehoord.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:38

Robyn schreef:
Deze persoon had ook een rabicano. Toen ben ik op internet wezen zoeken en zo kwam ik er eigenlijk achter.

Ik had er idd zelf ook nog nooit van gehoord.


Die persoon was ik Tong uitsteken

Hoewel mijn merrie niet zo'n mooie staart heeft is ze wel degelijk Rabicano! Waar je het bij mijn merrie goed kan zien is tussen haar achterbenen. Daar heeft ze dus een boel witte haren.

Afbeelding
Ook verder in haar flanken komen witte haren voor en her en der op haar lichaam. Ook zie je bij haar dat oplopende achterbeen waar Jeddah het over had.
Afbeelding

Het komt ontzettend veel voor en nu je het weet ga je het ook zien bij andere paarden. Een voorbeeld die de Quarter mensen vast wel kennen is 'Smart Chic Olena'
Afbeelding
Die overgens nogal wat Cropouts gegeven heeft waar de Paints nu van 'profiteren' ~~}>

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 14:42

Ods"]
[quote="Robyn schreef:
Deze persoon had ook een rabicano. Toen ben ik op internet wezen zoeken en zo kwam ik er eigenlijk achter.

Ik had er idd zelf ook nog nooit van gehoord.


Die persoon was ik Tong uitsteken
[/quote]


Ja idd. Nogmaals bedankt he... OK dan!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:13

Ik bezit dan ook vast een Paint- Rabicano!!! Ik zal foto's laten zien van de witte haren van Kobus! Zijn vader is dan absoluut een Chestnut- Rabicano, want hij vertoont alle kenmerken overduidelijk! Leuk......
De foto's zal ik zo hier plaatsen. ff uploaden naar een photo- site.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder heeft hij de beruchte witte liezen, buik enz.

Jeetje..............geen sorrel overo maar een sorrel rabicano overo!!! LOL.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 17:27

Welkom bij de club...

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:45

Is inderdaad wel erg grappig om dit zo te zien.
Banish is trouwens een vos met ook wat witte (roan-achtige) haren die in de zomer duidelijker worden. Hij heeft ook een lichte aalstreep die nu hij geschoren is, veel duidelijke rte zien is, maar hij heeft geen duidelijke "witte staart"
Ik ben meteen gaan zoeken, maar helaas..... blijkbaar geen rabicano voor mij Boos!