hoe leren jullie de spin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

hoe leren jullie de spin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 17:58

ik heb dus sinds kort een quarter en ze doet echt bijna alles wat ik vraag, ik weet alleen zelf niet hoe ik de spin aan moet leren, dus kan ik het haar ook niet laten doen,

ik doe dus ook NH en leer haar op de grond om haar as te draaien of om haar achterhand,
dit doet ze goed, maar ze doet het heel relaxed, als ik erop zit maakt ze de draai ook goed, maar ook heel relaxed,
als ik hem bij de bakrand doe, dan doet ze hem wel heel snel, maar dan heb ik maar een halve,
maar hoe zorg je er nu voor dat een paard echt een goede spin gaat maken, dus dat ie heel hard gaat,
ben gewoon benieuwd wat jullie zeggen,
het is niet zo dat ik morgen de spin wil kennen, of dat ik een probleem heb als het me niet lukt, maar ik ben gewoon benieuwd,

maargoed, alvast bedankt voor de reacties

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:51

denk niet dat je mij gaat bedanken voor mijn reactie Cool



Frusty Slapen Lips are sealed Stoom uit je oren Misselijk Cool

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:00

Tsjaaaa, sorry, wat ik hier ga zetten is niet banketstaaf bedoelt maar je berichtje geeft niet aan dat je op dit moment veel kennis hebt van een spin. Ik zal bij Blaze z'n (non)smiley's een kleine tekst zetten:

om de as????? om de achterhand???? halve spin????? aan de hand?????

Zo te horen is er nog weinig basis gelegd om überhaupt over een spin te praten en aan het eind van je email zet je: en hoe moet je aanleren dat ze dat supersnel kunnen?????

Ik zou zeggen, zoek een goede instructeur en ga stap voor stap.... heel langzaam aan ...... zodat zowel je paardje als jij een complete basis in western krijgen en ook de basis van een spin goed onder de knie gaan krijgen. Pas daarna kun je verder gaan kijken......

Groetjes, Gisela

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:04

ik denk dat dit heel moeilijk uit te leggen is , zonder dat je op een paard zit.
hoe is het je paard aan geleerd bv.
door te klikken kan je paard geleerd hebben sneller te gaan.

wij hebben een paard , dat als je een zweepje pakt, hij als een razende gaat spinnen Huilen

persoonlijk kies ik liever om snelheid te krijgen door te klikken.
om te leren dat klikken sneller gaan betekend, moet je dat eerst leren aan je paard.
dus klik en je been, als hij sneller gaat niet door drijven met je been , maar wel blijven klikken. zakt het tempo, dan weer even been.

ik weet niet of het zo hoort, maar ik doe het zo.
nou spint mijn paard niet zo snel , want ik wordt dan Ziek Haha! Knipoog
maar het werkt wel, en solanos van roel kan het ook.

verder denk ik dat het wel handig is om les te nemen van iemand die weet hoe het moet.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:23

Gisela schreef:
Zo te horen is er nog weinig basis gelegd om überhaupt over een spin te praten en aan het eind van je email zet je: en hoe moet je aanleren dat ze dat supersnel kunnen?????

Ik zou zeggen, zoek een goede instructeur en ga stap voor stap.... heel langzaam aan ...... zodat zowel je paardje als jij een complete basis in western krijgen en ook de basis van een spin goed onder de knie gaan krijgen. Pas daarna kun je verder gaan kijken......

Groetjes, Gisela


zie je dat je met smiley's in een kortere tijd hetzelde kunt zeggen Cool

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:35

Ja... maar Blaze, misschien begrijp ik je smileys wel maar ik "ken" je dan ook wat langen. Voor andere mensen is het toch wat communicatief vriendelijker om er iets meer uitleg bij te geven Haha!

Groetjes, Gisela

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:11

Gisela schreef:
Ja... maar Blaze, misschien begrijp ik je smileys wel maar ik "ken" je dan ook wat langen. Voor andere mensen is het toch wat communicatief vriendelijker om er iets meer uitleg bij te geven Haha!

Groetjes, Gisela



Cool
helemaal correct wat je zegt,met dit verschil dat ik bepaalde vragen van bepaalde vragenstellers liever niet voorzie van tekens komend uit ons alfabet. Cool
Maar ze wel wil laten weten over hoe ik er over denk.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:16

om toch al iets te doen kan je nu al beginnen met kleine circeltjes, op die manier doe je je paard geen kwaad. gewoon om te beginnen met een doorsnede van een meter of 4 of 5, en dan te beginnen met hoofd naar binnen. om het echte spinnen aan te leren kan je beter een goede instructeur zoeken, of trainer voor het geval je paard het nog niet kan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 01:28

blaze misschien wel bot maar heeft groot gelijk. een spin is een van de moeilijkste oefeningen om een paard goed te leren en daarvoor moet je echt de hulp van een instructeur inschakelen .
begin er niet mee te oefenen zonder hulp. als je je paard het verkeerd aanleert heb je 20 keer zoveel werk om het te corrigeren. en corrigeren heeft als gevolg dat je paard een periode heeft waarin hij /zij het niet meer snapt. "het was toch altijd goed zoals ik het deed waarom dan nu niet meer" snap je em Haha!

niet negatief bedoelt maar je schrijft dat je je quarter sinds kort hebt. waarom dan nu al bezig zijn met spinnen. een basis en een band opbouwen met je paard is nu toch veel belangrijker.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 15:15

ik zeg toch ook gewoon dat ik het niet weet,
sjonge jonge, is al goed, zal de volgende keer niks meer vragen,
en wie zegt dat ik geen les heb? misschien vraag ik het wel gewoon uit belangstelling om te vragen hoe jullie hem leren,

ik doe parelli, en weet zijn manier van de spin aanleren wel,

maargoed, ik ben net nieuw op WN, maar heb het gelijk wel gehad,
kan je ook gewoon normaal antwoorden, ik weet zelf ook wel dat ik er geen verstand van heb, maar om het dan gelijk zop zeikerig erneer te zetten dat verdien ik niet eens...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:17

Gisela schreef:
Tsjaaaa, sorry, wat ik hier ga zetten is niet banketstaaflig bedoelt maar je berichtje geeft niet aan dat je op dit moment veel kennis hebt van een spin. Ik zal bij Blaze z'n (non)smiley's een kleine tekst zetten:

om de as????? om de achterhand???? halve spin????? aan de hand?????

Zo te horen is er nog weinig basis gelegd om überhaupt over een spin te praten en aan het eind van je email zet je: en hoe moet je aanleren dat ze dat supersnel kunnen?????

Ik zou zeggen, zoek een goede instructeur en ga stap voor stap.... heel langzaam aan ...... zodat zowel je paardje als jij een complete basis in western krijgen en ook de basis van een spin goed onder de knie gaan krijgen. Pas daarna kun je verder gaan kijken......

Groetjes, Gisela


Stond er ook niet, dat ze het niet persee wil kunnen, alleen leuk vind om het te weten!!!

Lees eerst het verhaal goed voordat je van die domme reacties gaat geven!!

Het lijkt wel alsof jullie een beetje te vol over jezelf zijn en dat een beetje aan de mensne die net met western beginnen erin willen peeperen dat jullie zo goed zijn!!!! Misselijk

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:54

Citaat:
als ik hem bij de bakrand doe, dan doet ze hem wel heel snel, maar dan heb ik maar een halve,
maar hoe zorg je er nu voor dat een paard echt een goede spin gaat maken, dus dat ie heel hard gaat,


Conclusie als ik dit lees: ze is dus bezig met de spin te leren.......

Dat vind ik helemaal geen probleem, het enige dat mij opvalt is als ik de terminologie in het berichtje lees, is dat ze nog niet geheel op de hoogte is, hoe een spin langzaam en correct uitgevoerd moet worden. Ook dat is geen probleem maar dan heeft het nog geen zin om te praten over "heel hard" gaan.
Daarom dus mijn advies om dat onder begeleiding te gaan leren en dan geldt toch echt, eerst langzaam en correct, dat is je basis, van daaruit ga je pas verder werken.

Groetjes, Gisela

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 15:57

kijk als je het zo zegt dan klinkt het al heel anders,

en ik ben bezig met gewone snelle wendingen,
zo leer je je paard gewoon snelle kleine wendingen maken, al sje dat al niet kan dan kan je de spin niet eens

steppie
Berichten: 13
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:47

oefen met zijwaards gaan en met rolbacs en returns
groetjes stephan

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 21:23

dankjewel

steppie
Berichten: 13
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:25

geen dank OK dan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 23:51

Wees bedacht op denkfouten SuperRoos. Een GOEDE spin is niet hetzelfde als een SNELLE spin.

Probeert eerst een goede spin aan te leren, die snelheid komt later wel Lachen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 20:54

ja, dat snap ik ook zelf wel, hihi maar ik was gewoon benieuwd hoe ze het hun paard leren om zo hard te gaan en dat doen ze niet vanzelf,
vroeg me af op wat voor manier het werd geleerd, met respect en rust, of toch met sporen en weet ik veel wat, want op het NK heb ik ook dingen gezien waarvan ik dacht, HALLLOOOOOOOO!!!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:39

Ehm.. ja ... Ik weet niet veel van western, kan je dus ook niet helpen Haha!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:41

Hoe was dat spreekwoord ook al weer "spreken is zilver..." Cool

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:56

respect en rust SuperRoos

Bij de meesten wel volgens mij Lachen

conny
Berichten: 26
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:19

GA EENS NAAR EEN GOEDE INSTRUCTEUR.
SNEL SPINNEN IS LEUK MAAR HET GAAT EROM OF JE SPIN CORRECT IS!
KOOP ANDERS HET BOEK BETER WESTERN RIJDEN,STAAT ALLES STAP VOOR STAP IN VANAF DE BASIS TOT SNELHEID OPVOEREN,MAAR ZO TE HOREN BEN JE DAAR NOG LANG NIET AAN TOE!!!!!!!!
HEB JE NOG NIET HOREN PRATEN OVER KLEINE CIRKELS RIJDEN IEDERE WESTERNRUITER WEET DAT DIT JE BASIS VOOR DE SPIN IS.
DUS HEEL VEEL KLEINE CIRKELS RIJDEN!!!!!!!!!!!
GEBRUIK IN IEDER GEVAL GEEN SWEEP.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:32

Nouzeg, het is hier net of iedereen de kennis voor zichzelf wil houden Verward
Of is het echt onmogelijk om uit te leggen hoe een goede spin eruit hoort te zien?

Roos, je kent de principes van Parelli en ik denk dat je die bij het spinnen net zo goed kunt toepassen. Vooral L2 is gericht op je paard snappy maken, dus zal dat bij een spin ook wel kunnen. Met achterwaarts kun je in L2 ook varieren in snelheid, van 1 pasje per keer tot achterwaarts dribbelen. Meer life up, lange fase 1, snelle opvolging van je fases, supersnelle release van jou en langere rustpauzes dan in L1 en uiteraard eerst op de grond de porcupine gevoelig en snappy krijgen.
En refinement komt pas in L3 he!?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:53

Kijk zo'n Parelli-uitleg geeft weer een hele nieuwe kijk op dingen Lachen
en Conny: kleine letters mag ook Lachen

In denk dat Superroos al duidelijk gemaakt heeft wat precies de achtergrond van dit topic was en Gisela heeft het ook al netjes uitgelegd. Dus niet in herhalingen vallen op een 'aanvallende' manier.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:56

callippo schreef:
Nouzeg, het is hier net of iedereen de kennis voor zichzelf wil houden Verward
Of is het echt onmogelijk om uit te leggen hoe een goede spin eruit hoort te zien?

Roos, je kent de principes van Parelli en ik denk dat je die bij het spinnen net zo goed kunt toepassen. Vooral L2 is gericht op je paard snappy maken, dus zal dat bij een spin ook wel kunnen. Met achterwaarts kun je in L2 ook varieren in snelheid, van 1 pasje per keer tot achterwaarts dribbelen. Meer life up, lange fase 1, snelle opvolging van je fases, supersnelle release van jou en langere rustpauzes dan in L1 en uiteraard eerst op de grond de porcupine gevoelig en snappy krijgen.
En refinement komt pas in L3 he!?

Que Verward