hoe delen jullie je week in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

hoe delen jullie je week in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 12:29

hallo,
hoe delen jullie je week in met het rijden
ik rij 5 x in de week reining en 1 keer buiten
en hij krijgt dan 2 dagen vrij.
hij is 4 jaar
is dit goed of hoort een paard van zijn leeftijd meer vrij te krijgen Verward

groetjes Lachen


vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 18:29

vera"]
[quote="vrolijk schreef:
hallo,
hoe delen jullie je week in met het rijden
ik rij 5 x in de week reining en 1 keer buiten
en hij krijgt dan 2 dagen vrij.
hij is 4 jaar
is dit goed of hoort een paard van zijn leeftijd meer vrij te krijgen Verward

groetjes Lachen


5x reining + 1x buiten + 2 dagen vrij = 8 dagen Verward Mijn weken tellen maar 7 dagen Knipoog
[/quote]

bedoel van de 5 dagen rijden 1 x naar buiten
beetje stom getypt *LOL*

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 18:29

Chantalleke schreef:
Mijn paardje ws pas 4 toen ik begon. maandag vrij, Dinsdag longeren, Woensdag rijden, Donderdad rijden, Zaterdag Rijden en zondag rijden.

EHt rijden ligt eraan buitenrit of trainen


ik bedoel een buitenrit

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 18:39

ik rij ook zonder zadel met alleen een halster touw en wel is met bosal enzo. indergeval probeer ik veel af te wisselen zodat ie de reining leuk blijft vinden als ie het dan al leuk vind Verward
ook stap ik na het rijden een stuk buiten zodat ie goed is uitgestapt.


zo als ik het zo lees is mijn rooster niet slecht Haha!

ik wil ook wel graag longeren maar dat lukt mij niet
(losbreek paard Boos! ) dat is hem nooit goed geleerd denk ik
dus ben altijd afhankelijk van diegene die dat wel kan doen met hem (dubbelen lijn) daar kan ik dus nog niet mee longe.

ps. irene k. ik zal zo wel ff het berichtje lezen het is zoveel en engels dus moet er ff de tijd voor nemen *LOL*

groetjes

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 20:10

ik weet niet of ik het goed lees (het berichtje van irene k.)
maar als ik het goed begrijp zijn paarden pas volwassen als ze 6 jaar zijn
dat verbaasd me niks maar bedoelen ze er dan ook mee dat je pas moet beginnen met rijden als ze 6 jaar zijn Verward
omdat ze dan pas uit gegroeit zijn?
verbeter maar als ik het fout heb hoor want ben niet zo goed in het lezen van engelse teksten *LOL*

groetjes Lachen


vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 20:44

Sugarmiss schreef:
Het paard zijn beendergestel is volgroeid als ze rond de 6 jaar oud zijn. Dat houdt niet in dat je er dan pas op mag rijden, maar wel dat belasting pas op latere leeftijd aan te raden is omdat bij jongere paarden de belasting groeistoornissen geeft c.q. beenproblemen die op latere leeftijd pas gaan opspelen.


oh dus dat hoe later je begint hoe beter het eigenlijk is
en als je begint met inrijden de zware balstingen zoals bijv. de stops niet te doen.
ik ben al blij datze face off pas op zijn 3 1/2 hebben ingereden
en niet eens echt zwaar dus geen stops of spins nu hij 4 is doen we dat wel maar niet zo dat hij dat elke dag moet ben meer met soepel maak oefeningen bezig.
maar als hij wat soepeler is ga ik wel beginnen met stop enz. en dat zal niet op zijn 6 de zijn ,maar het is goed om in gd8 te houden dat nog niet alles is volgroeit.

groetjes

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 19:34

Sprite schreef:
Ik heb geen tijd om het, hoogstwaarschijnlijk zeer interessante stuk engelse tekst, te lezen, dus vergeef me als het daarin al genoemd wordt... maar ik wil nog even het volgende toevoegen:

Voor een jong paard is niet alleen de fysieke kant van belang, maar ook zeker de mentale kant. Daarom is het verstandig om een jong paard, niet te lang en/of intensief te trainen.
Het zit em dus niet zozeer in hoeveel dagen per week, maar wat je met het paard doet en hoe lang je met hem bezig bent.

Overvraag hem mentaal gezien niet... dus niet te veel nieuwe dingen achter elkaar en rustig aan als hij ergens moeite mee heeft.
Wissel je training veel af met ontspannende dingen, ga regelmatig naar buiten, doe wat relaxed grondwerk met hem, of ga in de roundpenn freestylen of zo.

Dus niet een uur intensief trainen met een 4 jarige, maar bv 15-20 minuten is genoeg, langer kan hij zijn aandacht er toch niet bijhouden en gaat het alleen maar slechter... en een kwartiertje trainen en dan nog even het bos in bv is ook leuk Lachen

Maar zo te lezen, gaan jullie allemaal prima met de paardjes om, dus dit postje is eigenlijk overbodig, hihihi Knipoog




het is nooit overbodig hoor want ik ken nog genoeg mensen die dit stukje is gooed moeten lezen Knipoog


ik denk wel dat ik langer train dan jij zegt dat goed is voor het paard
ik hou niet precies de tijd bij hoor .
maar ik denk toch wel dat ik hooguit op een uur uitkom
en dan niet een uur intensief hoor
maar met veel rust pauzes en stap momenten

ik ben al een kwartier (als het niet langer is) bezig met het instappen en losdrafen, ik vind het erg belangrijk dat ie eerst helemaal warm is gelopen

dus ik denk dat ik ong. op een half uur intensief trainen kom met daar tussen door nog rust pauzes.
en me intensiefe training bestaat een groot deel uit soepelmaak oefeningen en die zijn al zwaar genoeg voor hem Haha!

de moeilijke dingen nemen we de tijd voor hij hoeft voor mij niks in 1x te kunnen
we doen alles rustig aan

en daarna ga ik als het mooi weer is een stukje naar buiten stappen
zodat ie weer goed is uitgestapt dan ff afspoelen met warm water voor de spieren en zijn benen met koud water
en dan lekker zijn stalletje in waar een lekkere bak muslie voor hem klaar staat (na eerst een uurtje w8 natuurlijk Haha! )

groetjes Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers