snaffle ipv watertrens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

snaffle ipv watertrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 22:50

ik wou bij mijn 4jarige merrie die ik sinds kort western (iig probeer) aan te leren met een western sweet iron snaffle gaan rijden ivp een watertrens omdat ze op de trens niet lekker loopt eigenlijk.

Ze loopt er "door heen", heb ook gemerkt dat de ene keer dat ik haar met een Dtrens rolletjes bit rijde dat ze hier veel rustiger van werd omdat ze er een beetje meej kon spelen denk ik.

Mij is aangeraden om dus een western sweet iron snaffle uit te proberen omdat dit goed geschikt is voor jonge paarden.

Iemand een idee of ik het wel of niet moet doen?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:00

Misschien is je standaard watertrens wel te dik voor de mond. Een western snaffle is een goed bitje voor jonge paarden c.q. beginnende ruiters. Meestal wel iets dunner dan een 'engels' bit.

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 23:07

Is het bit niet te hard oftewel te scherp voor haar? ken het bit namelijk verder niet dus weet niet of het een scherpe inwerking heeft?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:19

Doordat het dunner is is het ook scherper, je moet er wel met beleid mee omgaan natuurlijk.

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 00:13

Maar in principe zou het waarschijnlijk een beter bit zijn dan een engels watertrens voor mn paardje?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 07:53

Er stond laatst een artikel in de Bit dat die dikke mondstukken vaak helemaal niet zo prettig zijn voor het paard als wordt gedacht. Mijn eigen paard loopt ook liever met een dunner mondstuk. Hij heeft dan gewoon zijn mond wat stiller en probeert niet constant dat ding uit te spugen. Je zou het eens kunnen proberen.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:02

Mijn paard ging beter lopen met een sweet iron bit, omdat met de gewone watertrens haar mond heel droog bleef. Dit doet zeer. Gebruik je sweet iron dan produceren ze meer speeksel en hebben ze minder last van dat bit in hun mond. Daarnaast heeft ook mijn paard liever een dunner bit.

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 11:40

als ik zo de reacties hoor dan denk ik dat ik hem toch maar eens uit ga proberen, wou toch nog een nieuw hoofdstel kopen dus dan koop ik er maar meteen een nieuw bit bij Lachen

want het is idd wel zo de trens die ik nu gebruik is erg dik en als mn paardje hem in heeft lijkt het alsof ze er erg oncomfortable mee loopt

thnx voor alle tips OK dan!