Staartzakken what's the deal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Staartzakken what's the deal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 00:23

Hoe zit het nou precies met die staartzakken?
Waarvoor dienen ze?
hoe werkt het?
Ik zie ze bij meerdere westernsites te koop,
en vroeg me dus af hoe het precies zit,
wie legt het me uit?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:05

Eerst doe je de staart in de vlecht en dan die zak erom heen. Die zak beschermd tegen slijtage , vies worden en hongerlijdende veulens en andre paarden.

Sommige zetten de paarden de hele dag met zo'n staartzak om, persoonlijk vind ik dat echt niks en gebruik dit soort dingen alleen naar wedstrijden. Een paard heeft zijn staart nodig.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:17

Tegen hongerlijdende veulens beschermen ze niet. Oke, het veulen kan niet de hele staart geleidelijk oppeuzelen, maar het komt ook vaak genoeg voor dat een veulen de staart vlak boven de staartzak begint aan te vreten met alle gevolgen van dien: een staartzak in de stal/het weiland met de hele staart er nog in en een merrie met een sneu kort staartje (vooral met dit weer Lips are sealed )

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:18

Wel ideaal is een staartzak trouwens als je een buitenrit gaat maken met een 'lichtgekleurd' paardje. Geen modder en viezigheid in de staart die het helemaal ontsiert!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:26

De dag voor de keuring heb ik Mander gewassen, zijn staart was weer wit. Staartzak erom en de volgende dag istie nog net zo wit.

Verder gebruik ik hem ook niet op het weiland ofzo, alleen om de staart schoon te houden voor een keuring of wedstrijd.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:43

Ik gebruik hem altijd eigenlijk. Pride zijn staart hing vrijwel op de grond. Hing ja....... Omdat hij nu 2 maanden in een groot natuurgebied staat wilde ik hem geen zak omdoen dus heb ik de staart flink ingekort zodat hij niet in de distels bleef hangen enzo Boos! Maar zodra hij weer op stal komt gaan we weer sparen Lachen

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:43

Blizz staat momenteel in de wei..daar heeft hij zijn staart echt nodig tegen de vliegen, maar in de trailer smeert hij zijn mest via de stang lekker in zijn staart, dus dan gaat er een zak omheen. `s winters op stal is het ook wel handig, hij is een mestkever met een dikke staart dus dat scheelt dan wassen.

Idd voor naar wedstrijden enzo ideaal..

LittleCyenne
Berichten: 346
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:49

Tena heeft altijd der zkkie om!!
Heb ze in alle kleurtjes (bij o.a. cornelie vandaan )

Tena heeft een aardig dikke en vooral lange staart.. dus ik ben er superzuinig op!!
ook in het land heeft ze em gewoon om.. ze kan makkelijk meppen met dat ding..

In de trailer smeert tena der mest altijd aan de staartwortel..
je kan ook zo'n staartwortel beschermer omdoen die kan je gewoon afspoelen.. is weer een hoop poetswerk minder

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:17

Citaat:
ook in het land heeft ze em gewoon om.. ze kan makkelijk meppen met dat ding..



Ik vind dat toch zo waardeloos. zeker als ze in een koppel staan en dan kop/staart hoduing. Dat andere paard krijgt me dan toch een zwieper.

Als een staart los is heeft hij ook een veel breder gebied om te slaan .
Nee het lijkt me niet zo prettig voor een dier met zo'n zak om en een vlecht in.

Als ze te lang zijn moet er gewoon een stukje af, verder niet veel aan doen dan blijft de staart even mooi.
Ik heb een haflinger en een fjord en beide hebben een super mooie brede staart en doe het al 10 jaar zo.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:46

baily heeft 's winters een staartzak om. hij ligt altijd midden in de stront lijkt het wel en ik blijf aan het wassen. daarbij blijf het mooi uit de klit en dat is ook erg handig met zo'n volle staart als die van baily. daarnaast heb ik de staartzak vaak ook in met training want als meneer achterwaarts moet dan laat ie zijn kont zakken en staat ie zo op zijn staart.
als ik hem in een staartzak stop dan hangt het wat hoger en doet ie dat niet.

LittleCyenne
Berichten: 346
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:19

kijk, de ene is zuiniger op zijn staart (van het paard dan.. :S) dan de andere.. als ze op het land staan en met je (gespaarde) staart in de bosjes blijven hangen.. wordt het er ook niet beter op.. vandaar dat ik hem wel op het land om heb..

Maarja.. ieder ze eigen mening...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:02

En als je paard van nature al een dikke volle bos heeft kan die nog wel wat missen maar helaas heeft mijn paard dit niet van nature en dan valt elk haartje op dat hij mist Boos!