vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 08:20

Whop zet zich verschrikkelijk vst op links. Nou heb ik er al zou veel verschillende dingen over gehoord hoe je het moet oplossen dat ik het eigelijk niet meer weet. Wat zouden jullie eraan doen?
groetjes Kim

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 10:51

loslaten, ik bedoel niet als hij die druk geeft maar om mee te beginnen met losrijden in stap/draf, als hij niks heeft om zich aan vast te houden....kan hij niet vast pakken. Heb ik altijd geleerd.

_________________
<FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-09-02 12:07 ]</font>

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 11:04

Ja maar dan gaan we rechtdoor?
Kim

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 11:08

Rechtdoor? pakt hij vast op een wending naar?
Rechts of links? ...
Probeer eens zonder contact met de mond slangevoltes te rijden....sturen doe je met je benen...wijken voor druk.
Je paard kan alleen vast pakken als jij hem daar de gelegenheid toe geeft.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 11:33

Whop pakt vast op een volte naar links. Op me benen kan ik hem sturen en dan is er geen enkel probleem maar op het moment dat ik stelling wil vragen bijvoorbeeld gaan we in 1 keer rechtdoor. Als ik loslaat loopt hij scheef. Met zijn hoofd naar rechts gebogen. Zal wel een beetje maf klinken.

Kim

jip
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 11:50

Graag zou ik ook even willen reageren. Voordat het paard bewust of onbewust de 'schuld' overal van krijgt (in 't algemeen gezegd ) wil ik je even ergens op wijzen. Het paard is niet sterk op het bit!! Ga met een halster rijden en je paard geeft dezelfde reacties (sterk etc) Vrijwel altijd is sterk zijn op het bit een reactie op een lichamelijke tekortkoming. Dus hij heeft waarschijnlijk aan 1 van zijn zijdes een stijve plek oid zitten ergens tussen zijn neus en zijn staart. Wat ik zou doen is het volgende (aan beide kanten doen) Je gaat er compleet 'blanco' opzitten en je pakt 1 teugel (links of rechts) Deze teugel zet je met druk vast op je heup. (zal aan het eind uitleggen waarom je je hand moet vastzetten) Dit doe je overigens in stap. Je paard wordt sterk en op dat moment druk je ook telkens licht je been aan. Aangezien paarden het beste reageren op druk zal hij na verloop van tijd toch eens proberen om zijn neusje wat naar binnen te brengen om te ontkomen aan die druk. Op dat moment breng jij meteen je hand naar je knie. Dit kan overigens, zeker in het begin, wel een aantal rondjes duren. Op het moment dat hij dat neusje naar binnen brengt houd je ook je binnenbeen weer stil. Wil ook niet teveel ineens, begin bij de neus, dan de hals, dan de romp, en dan de achterhand totdat je paard dus totaal om je binnenbeen gebogen is. Waarschijnlijk zal je paard na 2 a 3 stappen zijn neus weer naar buiten willen brengen. Dan begin je gewoon weer opnieuw. Zo werk je aan beide zijdes in stap, draf en galop. Maar ga niet harder voordat je paard controle heeft over het langzame. Je zult merken dat je paard en heel soepel wordt en heel makkelijk met losse teugels te rijden is, en vanzelf al om je been buigt zodra je dat aanlegt. Oke, ff wat achtergrondinfo. Waarom je hand vastzetten? Dit is het meest eerlijke voor een paard, als jij je hand ergens in de ruimte houd zal je die toch altijd iets naar je toehalen zodra je paard wat geeft. En dus zul je langer bezig zijn om hetzelfde resultaat te bereiken. Ook voel je veel beter of je paard geeft of niet. Je hand staat vast dus elke drukvermindering voel je en dan laat je dus ook meteen los, ook al is het maar een milimeter. Je binnenbeen gebruik je zodat je paard ook meteen leert om voor druk weg te gaan. Bovendien is deze methode voor een paard heel duidelijk en begeleidt je hem meer ipv allerlei kunst en vliegwerk en het paard op zijn kop geven. Ik zou zelf niet de methode gebruiken van het ineens loslaten van de teugel. Op die manier leer je het paard dat als hij/zij lang genoeg druk geeft het wint (die losse teugel) Dus maak je het eigenlijk alleen maar moeilijker voor jezelf. Met losse teugels en alleen op je benen figuren rijden is op zich wel handig maar uiteindelijk zul je jezelf dan toch weer tegenkomen. Het paard leert niet voor druk weg te gaan en ook wordt zijn lichaam niet gebogen. Oftewel, het binnenachterbeen wordt niet voldoende ondergebracht waarna je dus problemen zal krijgen met de verzameling. Ik kan over mijn methode nog wel meer zeggen maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is Lachen Maar, blijf eerlijk tegen je paard. Ga niet te lang door. Die spieren hebben het knap zwaar en je zult merken dat zelfs als je alleen maar stapt je na 20 minuten al een bezweet paard hebt. Zodra hij een paar keer heeft gegeven stop er dan mee, zo blijft het voor jullie allebei leuk. Morgen is er wel weer een dag, als het elke dag maar 1 % beter gaat heb je nog maar 100 dagen nodig Cool

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 11:57

hoi jip, Ben het helemaal eens met je verhaal. En zal er naar gaan rijden. Dit was de methode die ik bedoelde en waar ik ook mee bezig was. Maar was aan het twijfelen omdat je zoveel verschillende dingen hoort.
thanks Kim

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 12:14

Wat ik bedoelde met die slangevoltes is oa het buigen van het paard om je been, dan kun je ook zien wat je al schreef....wat de reactie bv kantelen hoofd is onttrekken van ruggebruik...
Overigens ken ik geen paard dat niet zou kunnen buigen met een lange teugel?

________________
<FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-09-02 23:57 ]</font>

jip
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 19:45

Waarom verhuisd dit naar rijtechnisch? Met western wordt toch iets anders gereden dan met engels. Kan het dan ook niet bij allebei staan ofzo Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 20:14

Aanvulling op Jip: behalve een lichamelijke tekortkoming van het paard, kan het ook zijn dat de ruiter zelf stugger is op links.

Voor wat betreft je volte naar links: vergeet niet dat het belangrijkste op een volte naar links je RECHTER teugel is! Je linker teugel vraagt (dus niet "neemt") stelling, met de rechterteugel stuur je het paard van de hoefslag.
Verder: loslaten, loslaten, loslaten!

Heb je overigens wel laten controleren of je paard idd links vastpakt? Ik hoor die klacht nl. regelmatig, en als je dan op zo'n paard gaat zitten, komt het regelmatig voor dat je merkt dat het dier niet specifiek links vastpakt, maar eerder rechts het bit niet netjes accepteert en daardoor rechts veel lichter aanvoelt. Vraag een ervaren ruiter of je instructeur om even op je paard te gaan zitten, dan weet je 't zeker!