Nieuwe instructeur, moet opnieuw leren rijden.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 12:43

Haha, het viel mee hoor, die eerste les! Hij is (nog) niet huilend de bak uitgelopen, dus was het al beter dan ik verwacht had. Verder ook niemand snikkend van het lachen gezien langs de bak, dus we hebben weer goede moed.... *LOL*

Ik moet echt totaal opnieuw leren rijden en deed eigenlijk helemaal niks goed. Zelfs het opzadelen was niet goed, want ik singel m'n westernzadel altijd gewoon aan zoals ik m'n dressuurzadel deed, en dat mag dus niet. M'n pony liep net niet blauw aan, maar daar had je 't ook mee gehad. Nu mag ik het zadel niet meer aansnoeren, ik moet de singel zo van haar buik kunnen trekken.... Dat wordt dus ook opnieuw leren opstijgen *LOL* *LOL* *LOL*

Bij m'n vorige instructrice moest ik met sturen altijd m'n binnenhand omlaag brengen, richting knie, en de buitenhand optillen en daarmee het hoofd omlaag vragen als dat omhoog kwam. Dat mag nu dus absoluut niet meer. Ik moet met m'n binnenhand m'n paardje de weg wijzen, en de buitenteugel dan tegen de hals houden (dat deed ik al wel, maar dan met de hand hoog ipv bij de knop). Ontzettend verwarrend, ik werd er compleet motorisch debiel van, maar verdomd, het werkt.....

Wat ik ook ontzettend leuk vond, was dat de instructeur zomaar zonder enige twijfel ook mijn paard wilde proberen. Op die van Dick gaat iedereen altijd zo zitten, maar bijna niemand wil in het openbaar op een fjord gezien worden Huilen ......
Dick had eerst les gehad, en de instructeur had dus al op Leonardo gereden, om zelf te voelen hoe het paard reageert, wat het gewend was en wat het allemaal al wist.
En toen ik aan de beurt was, deed hij dat ook met Milena! Was ik echt heel blij mee! Hij heeft ook een paar voorzichtige stopjes gevraagd, en een paar rollbacks gereden, en hij zag er wel wat in! Zijn redenatie is "een paard is een paard", dus wat dat betreft heb ik eindelijk gevonden wat ik zocht....

Verder is het natuurlijk maar afwachten of we tevreden over elkaar zullen zijn. Dat kun je in 1 lesje tijd niet beoordelen vind ik. Maar het klinkt in ieder geval erg goed; geen getrek aan de teugels, geen getrap met de benen, maar rijden op basis van rust en vertrouwen. EN ik mag nu altijd vragen "Waarom?" en mag daarop ook een goed onderbouwd antwoord verwachten. Ik hoef nu dus geen genoegen meer te nemen met het antwoord "Omdat dat zo hoort in de western"....

Al met al hebben we dus heeeeeerlijk veel te leren, dus zijn we weer helemaal blij. Back to basic!
Aan de hand van de les van gisteren (waar ik dus de hele avond over nagedacht en de hele nacht over gedroomd heb) zit ik nu ook boordevol vragen aan andere westernruiters, die ik andere dingen zie doen met bv handen en benen dan dat ik dat nu moet gaan doen, dus ik ga jullie allemaal het hemd van het lijf vragen, voornamelijk WAAROM jullie bepaalde dingen op jullie manier aanpakken. Zo hoop ik meer inzicht te kunnen gaan krijgen in het westernrijden, dus ik hoop dat ik veel nuttige antwoorden op m'n vragen ga krijgen. De volgende trainingsavond in Amersfoort zal ik er ook zeker bij zijn!

Ik ga gauw beginnen met m'n eerste vraag, dus effe een nieuwe topic starten, over waar hou je je handen en waarom???? Antwoorden hoor!!!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 18:19

Leuk voor je Sonja, dat je nu iets gevonden hebt waar je je helemaal (en Milena ook) kan vinden.
Veel succes in ieder geval Knipoog
groetjes.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 19:26

Fijn dat je nu een goede hebt gevonden.
Ik ben ook al aan mijn derde bezig en ik heb nu eindelijk het idee dat ik echt aan het western rijden ben, tenminste aan het leren.
Ga ervan uit dat je ong 4 a 5 lessen nodig hebt om echt aan elkaar te wennen, dan kom je ook vanzelf problemen tegen in de traineing die je dan weer kan oefefn tijdens de les.
Ik heb nu ong 5 lessen gehad en mijn paard vliegt vooruit en ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 22:09

Vandaag hebben we dus voor het eerst zelf geoefend, en ik moet zeggen dat ik een heel lekker "thuiskomen-gevoel" had....
Ik had er helemaal geen last van dat ik m'n zadel niet aangesingeld had (terwijl 'ie vier (!) gaten losser zat als eerst) en het sturen is niet zo verwarrend als ik gisteren dacht. Vanuit mijn dressuurachtergrond is dit erg logisch, het sturen met de buitenteugel. Dus ik hoef er alleen nog maar op te letten dat ik m'n binnenhand als "aanwijshand" gebruik, en dat ik niet stiekum ga ondersteunen met m'n benen....

Het ging in drie gangen goed, maar de jog viel eerst even tegen. Dus toch weer veel te veel op het mondje gereden eerst.....
Maar het stemgebruik erbij "eeeeeeaaaaaasy" ging het steeds beter, dus na twintig minuutjes (!) kon ik m'n meissie al lekker af gaan douchen, want braaf is braaf!

Ben vooralsnog helemaal happy!!!!!!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 16:13

Jeetje Son, zo te lezen was je inderdaad aan een andere instructeur toe. Ik ben blij dat je nu een goede gevonden heb! Er is niets leuker als weer wat nieuws leren en merken dat het werkt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 16:18

Maf he, ik heb vrijdag les gehad, en zowel zaterdag als gisteren had ik met het rijden het idee dat onze paarden zoiets hadden van "hehe, ze hebben het eindelijk door...."
't Is natuurlijk maar afwachten of het blijft bevallen he, dat kun je in 1 lesje niet beoordelen. Maar ik vond het heel inspirerend (hoewel we alleen maar gestapt hebben in de les met 5 pasjes jog...) en ook gisteren heb ik echt met plezier naar die man zitten kijken.
Hij is heel rustig met de paarden, maar laat toch zeker niet over zich lopen. Hij gaat ook niet voor snel resultaat, maar voor een lange relatie en het behoud van het paard, en daar kan ik me helemaal in vinden.
Tuurlijk kan ik dit jaar nog gaan starten met onze paarden, en met flink doorwerken kan ik dan ook wel wat lintjes mee naar huis brengen. Maar dan pluk ik daar volgend jaar de wrange vruchten van, en daar zit ik nou net niet op te wachten.

Kan bijna niet wachten op de volgende les!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 17:00

en wie is deze magic-instrukteur...... Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 17:10

Oh hij is absoluut niet magic hoor, doet ook niet zweverig, maar kijkt gewoon goed uit z'n doppen. Hij fluistert niet met paarden, maar luistert naar ze en dat spreekt me meer aan.
Hij heet Jan en komt uit Nieuw Vennep.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 18:34

Jan is een aardige vent! Haha! Heb er alle vertrouwen in dat het wel gaat klikken hoor Sonja, iig leuk om te horen dat je eerste les wel een succes was! Ik krihg spontaan de kriebels om te gaan rijden door jouw berichtje, maar helaas...nog even geduld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 01:44

Hoi Sonja, doe Jan de groeten van me, je weet hoe mijn paard er uit ziet en waar hij stond, met de mededeling koffie te paard in de bak weet hij het denk ik wel (cryptisch??).
Hij is wel een fijne rustige instructeur, met hem snapte ik zelfs iets van het westernrijden, kun je nagaan.
Hij heeft gelijk dat een paard een paard is en ook dat de meeste paarden op bepaalde dingen hetzelfde reageren, paardenlogica denk ik.
Het 'zo hoort het bij western' heb ik ook maar al te vaak gehoord.....