verslagje gezamenlijke training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

jip
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 09:49

Jawel, ik heb ook nog heel even om een hoekje gekeken zaterdag. Het zag er inderdaad gezellig en gemoedelijk uit. Graag wil ik toch nog even wat kanttekeningen plaatsen. Dit is niet bedoeld om persoonlijk iemand af te *** maar ik zag dingen die ik heel vaak zie bij beginnende combinaties die denk ik toch wel beter kunnen. Pling Wat mij bij 5 van de 6 combinaties opviel is dat het paard zijn/haar achterhand vrijwel niet gebruikt. Wat je dan ziet is dat een paard zijn overgangen niet meer goed en netjes kan maken. Bv bij Wit, toen dit paard van galop naar draf teruggevraagd werd. Dit paard was van achter niet voldoende actief en daardoor viel het terug van galop naar draf. Hierdoor heb je dan vaak een paar ongecontroleerde harde drafpassen en de ruiter heeft (logisch) moeite om deze uit te zitten. Als het paard teruggereden wordt zal deze overgang veel vloeiender zijn. Wat je ook vaak ziet is dat paarden die van achter niet voldoende geactieveerd worden en van voren opgevangen worden een onderhals ontwikkelen. De bovenhals van deze paarden is niet mooi gelijkmatig ontwikkeld. Vaak zie je dat vanaf de borst tot halverwege de hals de onderhals voornamelijk bespierd is, en vanaf halverwege de hals tot aan de oren de bovenhals bespierd is. Wat mij ook opviel was dat 1 paard geen ontspanning kreeg aangeboden van zijn/haar ruiter. Het ging om een valkachtig gekleurd dier wat vrij heet was en bereden werd door een vrouw. Zij oefende een paar keer een stop met achterwaarts. Ten eerste was in die stop duidelijk weer te zien waarom die niet helemaal lukte. (achterhand niet actief genoeg) Tijdens het achterwaarts werd geen enkel moment de druk van de teugels afgehaald. Op deze manier weet het paard niet of hij/zij het goed doet en zal het uiteindelijk alleen maar sterker worden. Juist als een paard zelfs maar neigt om achterwaarts te gaan, even de druk van de teugels afhalen. Het paard leert nu beter wat de bedoeling is en zal daardoor ook eerder willen nageven. Oftewel, volgens mijn motto: Ontspanning door Inspanning. Het is zo belangrijk om die achterhand actief te maken en te houden, dat is toch de motor. Daarom petje af voor de vrouw met dat jonge paardje (en die had ook geen les voor zover ik begreep) Ik vond haar heel netjes rijden en zij reed inderdaad met een actievere achterhand, daardoor zag het er ook meteen gecontroleerder uit.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jip op 2001-08-20 09:51 ]</font>


jip
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 19:20

Hoi, gewoon veel overgangen rijden zowel van bv stap naar draf en terug als in de gang zelf. (versnellen, langzamer etc) Of, als je paard er al aan toe is, alvast zijgangen en schouder binnenwaarts e.d. Geen hele zijdes maar een paar stapjes vragen en weer terug. Hierdoor moet je paard vanzelf wat meer zijn achterhand gaan gebruiken. Ook 'schakelen' kan veel nut hebben. (heb er ff gaan ander woord voor) In stap hiermee beginnen (ik ga uit van een vrij groen paard) Na een paar stappen vragen om een stop en dan vragen om 1 a 2 passen achterwaarts. Dus zodra het paard ook maar de minste reactie geeft (zelfs als hij maar neigt om wat naar achter te 'wiegen') meteen druk van teugels af, kleine pauze en nog een stapje vragen. Daarna weer paar stappen voorwaarts en weer hetzelfde doen. Als je een paar van deze combinaties achter elkaar doet zul je merken dat het allemaal al veel soepeler gaat. Omdat je met deze oefening ook consequent elke keer naar achter gaat, zal je paard een stop gaan associeren met een back up en tijdens de stop alvast het gewicht naar achter verplaatsen. Zo heb je dus 2 vliegen in 1 klap, je stops worden beter en je paard gaat zijn achterhand beter gebruiken en zal daardoor ook van voren vanzelf lichter gaan worden. Als je paard hier goed op reageerd kan je dit gaan doen in draf en uiteindelijk in galop. Maar onthoud, ook een back up is een voorwaartse beweging die niet afgedwongen moet worden. Als je dat wel doet (teveel druk op de teugels) zal hij om daaraan te ontkomen meer gewicht op de voorhand (bit) brengen en krijg je dus een averechts effect. Snap je het nog?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers

cron