Horselover zadels voor recreactief gebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Horselover zadels voor recreactief gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 19:18

Ik kan aan een westernzadel komen (wat ik al heeeeeeeel lang wil)
Dit zadel zal puur voor erbij zijn, voor buitenritten. Het is echter een zogenaamd horselover zadel (zwart met oranje zitting, de beruchte zadels dus) en hier heb ik op zich niet veel goede verhalen over gehoord.
Ik hoef echt geen Circle Y ofzo, ik wil gewoon VEILIG (dus niet dat er ineens wat afbreekt) rond hobbelen.
Iemand echt ervaring mee? (dus niet enkel van horen zeggen enzo)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 19:39

Ik heb zelf persoonlijk geen ervaring met die zadels. Maar zelf vind ik de pasvorm toch echt het allerbelangrijkste.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 19:39

Ik heb ooit eens op zo'n hypoDrama-ding gereden. Het zat voor geen meter, en na 2 keer opstijgen, hangt die beugel ongeveer 5 cm. langer als de andere. Vreselijk slechte kwaliteit dus en dus ook niet veilig. Voor een keertje in de bak zou het nog kunnen, maar buitenrijden zou ik er niet op durven.
Ik zou als ik jou was eerder een kunsstof zadel kopen dan. Zijn ook niet zo duur en zeker beter van kwaliteit als die gekke hypoDrama-dingen.
Of kijk eens naar een goede 2e-handse.

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 19:50

ik ben begonnen met zo'n bruin zwart zadel (op mijn kwpnner) en heb er een aantal jaren veel plezier van gehad, en de gene die het zadel van mij gekocht heeft heeft er nog plezier van, dat zadel is ondertussen een jaar of zeven oud, het enigste waar je op moet letten is dat je regelmatig de onderzijde na moet kijken op de krammen, dat ze er nog stevig inzitten, ze kunnen nog wel eens loskomen (hamertje er bij... en klaar) tevens de bouten die in de beugels zitten, wilden bij mij nog wel eens losgaan, maar het kan best zijn dat de zadels all wat verbetert zijn. maar nogmaals ik vond het een lekker zadel hoor.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:55

toch blijf ik erbij dat je beter kunt investeren voor een goed kwaliteit zadel.(2e hands natuurlijk)
Ook al is het maar voor erbij.

Goede kwaliteit zit beter, gaat langer mee en behoud zijn waarde.
M.A.W je hebt er gewoon veel meer plezier van ookal rijd je er maar 1 of 2x in de week mee.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 21:00

ik kan niet inversteren en loop hier nu tegenaan. Zo simpel staan de zaken.
ik verwacht dus geen Crircle Y zadel ofzo, het enige wat ik wil is een veilig zadel wat past.
Ik kan zo het zadel van mijn stalhouder pakken, is ook geen merk, maar zit prima. Het past alleen niet

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:18

Ik heb geen persoonlijke ervaring in het gebruik, maar toch al meerdere van dit soort zadels in handen gehad. In één woord ZOOI! Ik zou het niet op de rug van m'n paard willen hebben... het is vragen om rugproblemen en veilig zijn ze 9,9 van de 10 keer zeker ook niet omdat het leer van een dusdaging slechte kwaliteit is dat het na één regenbui waarschijnlijk zo hard wordt dat je't zo door midden breekt. Om dan nog niet te spreken van los komende krammen enz. (en terug tikken met een hamertje...??? Lastig als er één tijdens een lange rit los komt en zich in de rug van je paard boort!!) Voor dit soort zadeltjes geldt echt altijd goedkoop=duurkoop.
Als ik jou was Stef, zou ik toch écht wachten/zoeken tot ik een goedkoop tweede handsje van betere kwaliteit tegen kwam. En die zijn er echt wel, ik ben zelf ook met zo'n zadel begonnen. Een oud zadeltje van m'n trainer dat 'ie weg deed. Geen merk, maar in ieder geval goed leer, goede pasvorm en degelijke makelij.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:32

je zou Evelien van Eurohorse eens om raad kunnen vragen.... ze adviseert mij ook prima... en heel belangrijk... ze is goud eerlijk... Lachen

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:33

Om dan nog niet te spreken van los komende krammen enz. (en terug tikken met een hamertje...???

dit was gewoon een controle die ik eens in de zoveel tijd uitvoerde, en bij mij echt niet zomaar losschoten, maar misschien heb ik wel gewoon mazzel gehad ermee. Ik reed er ook wedstrijden mee, en er was niks mee, ik heb er zelfs op de nk in97 mee gereden en werd nog 6e in de pleasure ook, en geen rugproblemen gehad(misschien een erg goede pad en een sterke rug???) Maar ja zoals ik al eerder schreef, misschien had ik wel mazzl met mijn divoza zadeltje. Heb trouwens nu een bob's custom saddle met mazzel overgehouden van mijn ex.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 09:22

Hoi Stef,

Nog afgezien van het feit of het een slecht zadel of een middelmatig zadel of wat dan ook is... let op de pasvorm! Ook een westernzadel hoort goed te passen. Helaas heb ik ook ervaringen met een prachtig zadel wat totaal niet bleek te passen. Mijn paard is er bijna zuur door geworden! Lips are sealed
Daarnaast heb ik bij meerdere mensen met zo'n zadel gezien dat ze beginnen te schuiven zodra je erop zit. Je bent dan ook geneigd om scheef te gaan zitten. Enne... dat rijdt echt niet lekker hoor. Ook niet als je het zadel maar af en toe gebruikt.

Succes met je zoektocht! *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 09:39

Volgens mij zijn de goedkope zadels van Divoza, Horselover en Marktplaats hier al vaker 'over de toonbank' gegaan.
ALS ze goed op je paard passen (wat weinig voorkomt) EN je gebruikt ze niet meer dan 1 a 2 per week (met mooi weer Haha! ) EN je verwacht er niet langer mee te zullen doen dan 4 a 5 jaar dan KUN je geluk hebben.

Gezien alle onzekerheden hiervoor vermeld zou ik liever gaan voor een merk van betere kwaliteit, wat vaak een betere pasvorm heeft en langer meegaat.
Er zijn veel meer merken dan alleen BC's en CY ander de (Amerkikaanse)zon. En het hoeft heus niet zoveel te kosten.

Chief
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Wigwam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:35

Chief nooit meenemen hamertje tik (voor krammertjes die los komen tijdens galopje) of nijptang om af te knippen draadnagel die war-pony in zijn bast steken .
Chief ook niet in binnenzak steken schroevendraaierzet voor vastzetten losdraaiende boutjes Verward .
Chief niet meesjouwen rol leerband, ter vervanging afgescheurde singelriem .
Chief ook niet meenemen houten blokjes als onderzetters linker voet voor langer geworden stijgbeugelriem Scheve mond .
Chief niet meeslepen spuitbus 2 componentenlak die voorkomen zadel nat worden en vallen uiteen bij drafje in de regen Party!! .

Chief gewoon rijden zonder zadel .

Chief begrijpen enkele bleekscheten niet hebben butget (of hoe dat heten) voor goed zadel. Helaas. Maar Chief dan denken , kijken op de Internet naar een goed gebruikte leren zitkuip. Voor geld te besteden aan rommel en hulpstukken bleekscheet kan zeker kopen een oude maar goede gebruikte. Een goede zitkuip zeker 15 jaar gaan mee.

Bleekscheet kopen 1 van 10 jaar oud . Als beetje kapot Bleekscheet gaan naar reparateur die maken voor paar stuivers *LOL* .

Niet gaan zitten op schietstoel van karton…… .

Chief Sitting Duck

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:52

Ik ben begonnen met een zadel van divoza, de goedkoopste. Het paste goed op Sam, ik zat er lekker in, dus sja..
Ik heb er ruim een jaar fijn mee gereden, het was m'n enige zadel dus het was niet voor erbij ofzo.
Nooit last gehad van losrakende krammetjes e.d., wel is bij mij tijdens een buitenrit de singelstoot finaal doordemidden gegaan en dan ben je niet blij
Ik heb het altijd goed onderhouden, en toen het Sam te krap werd op de schouders en ik het dus heb verkocht was het nog steeds een net zadeltje.
Maar toch...de circly y (een hele ouwe, waarschijnlijk dik 20 jaar oud) die ik toen kocht was wel ff een verschilletje in kwaliteit. Echt een dijk van een zadel die nog wel 20 jaar mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:04

Mijn ervaring is ongeveer gelijk aan die van Sandra, alleen heb ik er bijna 2 jaar elke dag mee door weer en wind gereden. Alleen de singelstoten heb ik vrijwel meteen vervangen want die vond ik te stug. Ik heb er nooit problemen mee gehad, paste goed op Milena, heb ermee door de zeikende regen gereden etc. en je mag het komen bekijken, het ziet er nog steeds prima uit. En 'Mien Poets' is bepaald geen bijnaam voor mij Haha!
Alleen begon het na bijna twee jaar te krap te worden op de schouders, en toen heb ik een 'echte' gekocht, wereld van verschil in kwaliteit.
Maar ik heb dikke pret gehad met m'n Divozaatje.
Die van Horselover met die witte naden vind ik echter wel 10x slechter nog als die van Divoza. Zou ik een beetje mee uitkijken.

Doe anders maar een bod(je) op mijn zwarte zadel. Zit alleen geen singel meer bij, die heb ik op m'n 'echte' zadel gedaan.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:38

Ha die Chief!! Heerlijk je weer eens tegen te komen! Ik heb weer smakelijk kunnen lachen om je stukje (dank je, kon het goed gebruiken!) en ben het, zoals meestal weer helemaal met je eens.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 16:14

het gaat er niet om over het geld of weet ik veel, ik loop hier nu tegenaan. Het is niet gratis, maar ik kan het ergens voor ruilen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:49

'Van ruilen komt huilen' zei m'n moeder altijd...
Je vroeg om advies, en dat heb je hier gekregen. Doe er mee wat je wilt...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 19:01

yep, en dat heb ik ook absoluut gekregen. Maar dingen als "spaar nog even door" etc heb ik niks aan. Ik was (ondanks dat ik wel graag wil) niet eens op zoek naar een westernzadel, heb er simpelweg het geld niet voor op het moment. Maarja, dan loop je ergens aan, en dan denk je, hey, da's leuk!
Ik ben nogal impulsief aangelegd, en zelfs zo dat ik dan zou zeggen (wil eigenlijk ook helemaal geen horselover, vind ze niet mooi) ach, dat niet mooi neem ik dan maar voor lief

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:57

Tja, als je het kunt ruilen tegen iets waar je de waarde ongeveer gelijk van inschat en als je hetgene dat je ruilt niet (veel) meer denkt te gebruiken, wie houdt je dan tegen? Er zijn goedkope zadels en goedkope zadels. Je hebt de types met minder mooi leer, iets minder mooie afwerking, maar die verder wel goed stevig zijn en je hebt de, door mij 'speelgoedzadels' genoemde zadeltjes met een typische vorm, rare kleur, vreemde ligging en daarbij komende onconfortabele zit en meestal vind ik die zadels ook qua uiterlijk niet echt mooi. Ik ben zelf begonnen met een Western Rawhide uit Canada voor een geluksprijsje van 250 gulden. Ik heb bij de verkoop van het zadel een heleboel geld 'toe' kunnen krijgen, want het bleek echt totaal geen slecht zadel te zijn, ook al dacht ik wel dat het een goedkoopje was vanwege de prijs. Je kunt dus wel redelijke merkzadels voor leuke prijsjes krijgen, maar je moet er tegenaan lopen (net zoals ik mijn Ken Taur spulletjes een hele tijd geleden voor bijna niks weg heb gedaan, omdat ik dacht dat het niks waard was..)

Ik zou zeggen: kijk goed naar het zadel voordat je het op je paard legt en let aub voor het rijden op of alles nog goed vast zit, want, zoals Sandra.K ook al zegt, het is echt geen pretje als je singelstoot breekt. Als je zelf tevreden bent met een zadel van minder goede kwaliteit, waarom zou je het dan niet doen? Ik zou zelf nooit een van de budget-zadels van HorseLover kopen, maar ja, iedereen zo zijn eigen keus en mening, ja toch? Kijk alleen wel goed naar de ligging van het zadel op de paardenrug, want wat voor koopje het ook is, hoe leuk het zadel ook is, het moet echt PASSEN, anders dan ben je straks nog veeeel verder van huis!