handen hoog of laag???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

handen hoog of laag???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 19:30

Ik heb geleerd dat je met western rijden je handen ter hoogte van de knop moet houden. Maar het meisje waar ik les van heb wil dat we onze handen juist niet te hoog houden. Zei zegt: 'lage handen, laag hoofd'. zei zegt dat je je handen hoog moet houden als je paard echt goed getraind is en als je met je met een stang rijdt.
Wat vinden/doen jullie?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 19:36

Lage handen is ontspanning, hoge hand is aandacht vragen.
maar dan heb ik het over 10/15 cm verschil en niet met waslijnen boven je hoofd gaan rijden Lachen

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 19:52

nee, ik moet in mn les handen echt LAAG. dat meisje zeg dat de paarden dan ook met hun hoofd naar beneden gaan lopen en dat niet doen als je je handen hoog hebt. Ik mag mn handen helemaal niet hoog hebben.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:26

Je handen ter hoogte van de knop ja. Het gevaar van lage handen is dat je ze breeduit zet en ze gaat laten steunen op je dijbenen.
Maar ter hoogte van de knop vind ik niet hoog Lachen

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:29

Ik heb altijd gehoord:

door de handen breed en gewoon ter hoogte van de knop van het zadel te houden, druk te houden en been te geven, zakt de nek tussen de schouders dus krijg je een lagere hals-houding.

door de handen omhoog te tillen, vraag je de neus van het paard meer in de richting van de borst van het paard, daarmee vraag je de neus dus op de loodlijn (dus zodat je niet een paard krijgt wat wel met de nek laag loopt maar met de neus helemaal naar voren gericht).

Hoop dat dit begrijpbaar is uitgelegd.

Groetjes, Gisela

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:31

Met die enorme lage handen klappen al die paarden op de voorhand.
Bij mij was het bij de een handen hoog en bij de andere handen laag.

Nu houd ik ze op knop hoogte en soms zelf ff hoger, paard gaat nu meer opgericht lopen kan zijn achterhand er beter onderzetten en voorkomt zo blessure's.

Als paard dan echt goed loopt zou je handen wat lager kunnen gaan houden. Maar voor mij is handen op kniehoogte en heup hoogte echt uit den boze.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:38

1. Je armen moeten ontspannen lichtgebogen zijn, niet gestrekt en niet in een strakke hoek.
De mooiste houding is (2.) je handen in het 'werkgebied' houden, dwz ter breedte van de brug en ter hoogte van de knop (en ervoor Haha! ).
Nu is dit niet in alle gevallen mogelijk, want je hebt grote en kleine ruiters.
Dus eerst 1. en als het lukt 2. Haha!

velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:45

wat dacht je van losse handen hahahaha

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:17

Dat doe ik regelmatig. Als het 's zomers mooi weer is en ik rijd Sugar op een bosal, gebeurt het regelmatig dat ik uren de hei op ga zonder dat mijn handen aan de teugels komen. Puur op stem, zit- en beenhulpen.
Mensen kijken dan heel vreemd op als ik lang kom galopperen en links af ga door mijn hand uit te steken Haha!

PS 's Winters schijnt dat overigens niet te werken, madam heeft zo haar 'eigenaardigheden' Clown

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:19

Sugarmiss schreef:
PS 's Winters schijnt dat overigens niet te werken, madam heeft zo haar 'eigenaardigheden' Clown


dan heb je vast koude handen Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:38

Dat komt regelmatig voor, maar daar zijn handschoenen voor uitgevonden en als het te gek is (de kou dan) rijd ik gewoon niet Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:28

Gisela schreef:
Ik heb altijd gehoord:

door de handen breed en gewoon ter hoogte van de knop van het zadel te houden, druk te houden en been te geven, zakt de nek tussen de schouders dus krijg je een lagere hals-houding.

door de handen omhoog te tillen, vraag je de neus van het paard meer in de richting van de borst van het paard, daarmee vraag je de neus dus op de loodlijn (dus zodat je niet een paard krijgt wat wel met de nek laag loopt maar met de neus helemaal naar voren gericht).

Zo rijd ik ook....je hoeft je handen niet te verlagen om het hoofd van je paard laag te krijgen. Dit doe je door te drijven en verzameling te vragen waardoor ze vanzelf verlagen.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:52

velvet schreef:
wat dacht je van losse handen hahahaha


ja hoor, dat kan ook Haha! ik heb geoefend met de spin, draaien zonder handen Cool en ja, het lukt !!!!

Maareh... ik zeg dus altijd; het maakt niet uit ''waar'' je je handen houdt, om iets te kunnen bereiken, zolang je je handen maar ALTIJD (en direct)weer terugbrengt naar de ''uitgangspositie''...
En wat is de uitgangspositie?
Net iets voor de knop, naast elkaar...
Dus handen wijd? oke... maar ook weer terug..
Handen hoog? oke , ook weer terug...
idem voor handen laag...

Ik ben dus geen voorstander van altijd de handen laag, of juist altijd de handen hoog....
Een paard moet toch leren na te geven op elke vorm v. druk die je geeft, hoog, laag, wijd, zijwaarts, 1 teugel, 2 teugels ...etc.

Bij een paardje wat neigt op de voorhand te lopen, til ik dus mijn handen (en voorhand) op.... maar een paard wat zijn hoofd vrij hoog draagt, wil ik best een keer mijn handen wat wijder & laag zetten...
Om uiteindelijk datgene te bereiken wat ik graag wil (voorwaarts & nageeflijkheid), dan vervolgens mijn handen weer terug te brengen naar ''uitgangspositie'' (want daar moet ik uiteindelijk naar toe, zeker als je op 1 hand wilt).

Uiteindelijk moet je met 2 handen dicht bij elkaar kunnen rijden & van daaruit je paard voorwaarts en nageeflijk kunnen rijden en alle kanten op kan sturen....
Als dat allemaal lukt, wordt de overstap naar 1 hand heel klein Knipoog

groetjes

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 22:54

Maar als je paard zijn kop in de lucht steekt, handen laag Lachen
Verder ga ik met vera mee Haha!

wannabe
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 00:57

Nu ga ik ervanuit dat jullie met 2 handen rijden bedoelen!!!!! Knipoog
maar als je er toch naar toe wilt werken om op den duur met 1 hand te gaan rijden dan is naar mijn Schijnheilig idee je handen gelijk met de knop te houden de beste manier.
de reden hiervoor is dat je met 1 hand vanuit die posietie gaat werken en als je dan gaat vragen( druk opbouwen) dan til je gewoon je hand op.
wanneer je daar met twee handen al mee begint dan heb je al een hoop werk voorbereid *LOL*
Verder ligt het er maar net aan van wie je les krijgt en hoever je paard beleerd is Verward

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 01:06

De instructrice waar ik nu les van krijg zegt ook handen hoog. Maar ik ben gewend geweest in mijn vorige lessen om ze wijd en laag te houden (wel nog voor het zadel natuurlijk). Ik moet zeggen dat laag en wijd mij beter ligt. Ik rijd nu op een arabier die ontzettend moeilijk te verzamelen is; kop in de lucht en enorm op de voorhand lopen. Met mijn handen hoog krijg ik haar dus niet verzameld, terwijl als ik druk neem met mijn handen laag en wijd (en bumpen met benen) zij wel nageeft. Als ze nageeft meteen de druk eraf. Maar misschien werkt het bij een ander paard wel goed met de handen hoog. Ofterwijl; ik denk dat het per paard verschilt. Die knoppen zitten bij elk paard ergens anders. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ze beleerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 08:49

Ik denk niet dat het een wet van Meden en Perzen is waar je je handen houdt. Licht eraan waar je mee bezig bent, je eigen niveau, de graad van africhting van je paard etc. etc.

Maar wat je wel in gedachten moet houden is dat je UITEINDELIJK naar het rijden op 1 hand toe moet/wilt/mag Haha! en dan zul je dat ene handje toch ter hoogte van de zadelknop nodig hebben....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 09:36

Ik houd mijn handen gewoon daar waar ik ze nodig acht.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:20

Je handen horen zoals een aantal al schrijven net voor en boven de kop. Als je uitgangspunt daar ligt heb je de meeste bewegingsruimte.

Met veel lagere handen ga je je zelf in de nesten werken. Paarden die “nageeflijk” naar beneden getrokken door te lage handen lopen vol in hun voorhand en verliezen hun voorwaardse drang! Verder kom je met de knop en je teugels in de knoei en haal je heel je houding uit het lood. Mensen die met lage handen rijden rijden vrij wel altijd voorover gebogen.
En het meest hilarische vind ik altijd die laag rijders die zo wat met hun handen op hun kuiten proberen te sturen.

Als je je handen te hoog houdt krijg je ook problemen. Want wat wil je nog doen als je handen bij het minste of geringste dat je de teugels aanneemt op je neus hoogte terecht komen????? Hi hi meestal werkt dat ook wel wat op de lachspieren. Vooral als mensen dan niet meer weten waar ze met al die lengte teugel naar toe moeten.

Ik denk dat handen te laag gewoon een verkeerd aangeleerd iets is. Handen te hoog is meestal maar van korte duur en dat zie je vaak bij mensen die pas beginnen. Die krijgen te horen dat ze hun handen boven die knop moeten houden en gaan het dan extra “goed” doen en dus lichtelijk overdrijven. Het ziet er onhandig uit maar het is naar mijn idee niet zo “schadelijk “als rijden met veel te lage hand. Vooral als het gebruikt wordt om een paard zijn hoofd naar beneden te laten brengen.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:26

Ik vind dit soort dingen altijd zo moeilijk te verwoorden. Ik ben het eigenlijk wel eens met wat Gisela zei. Maar ik doe dat dan meestal in een 'rollende' beweging.. ik doe mn handen iets omlaag, naar achter, omhoog en dan weer op de juister plaats.. wordt naarmate het paard beter begint te reageren minder opvallend zeg maar.... snapt iemand wat ik bedoel ? Clown

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:52

Ik ben het helemaal met Cornelie en Sonja eens. Je houd je handen daar waar het voor de oefening die je doet, dat wat je van je paard vraagt, je eigen niveau, het niveau van het paard enz. nodig is. Ik kan het ene moment met m'n hand laag rijden en ze twee tellen later een eind optillen omdat dat op dat moment nodig is.
De uitgangspositie voor op de wedstrijd moet ook je uiteindelijke trainingdoel zijn, maar voordat je daar bent heb je je handen zo'n beetje overal waar maar nodig is.
Je zult toch eerst aan je paard duidelijk moeten maken wat je wilt, en over het algemeen begin je dan met 'grote' bewegingen'. Naarmate het niveau van de ruiter, maar vooral ook van het paard hoger wordt, worden de bewegingen die je met je handen maakt kleiner en dus ook de plek waar je je handen houdt constanter.
Zolang je je handen niet 'vast gaat zetten' of het paard 'naar benenden trekt' en dat soort dingen, geldt gewoon... zoals het goed gaat is het goed. Wat bij het ene paard/ruiter/trainer goed werkt, kan voor de ander wel helemaal niet werken...

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 22:07

Dank jullie wel voor alle reacties Haha!