zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 22:28

hoi,
een vraagje: ik heb al een tijdje een westernzadel, zie foto. Op dit moment gebruik ik het helemaal niet maar heb het wel een tijdje op mijn arabier gehad, daar lag het prima op.
Kan iemand mij iets meer vertellen over dit zadel, wat voor type is het bijvoorbeeld? ik ben nogal een westernleek hoor, maar kan je hiermee bijvoorbeeld pleasure rijden?
Het is bruin leer en het zitgedeelte is zwartleer, er zit een voortuig bij en het is helemaal bewerkt, ik vind het heel mooi.
Ik weet nog niet of ik het wil verkopen, maar als ik dat zou doen, wat zou dan een redelijke prijs zijn?
groetjes,
Wendy
Afbeelding

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 22:34

In principe kan je met ieder zadel Pleasure rijden. Punt van de pleasure is deels het oog van de jury trekken (zoals bij engelse dressuur.)
Dat zal dit zadeltje zeker doen... Knipoog

Staat er misschien ergens een "stempel" op? Als je weet waar het weg komt, is het prijzen makkelijker.
Ikzelf ben niet zo'n fan van een all-over print, maar sommigen vinden het mooi...

De vorm van de knop, de versieringen, zit en fork laten wel zien dat dit geen zadel is waar je een dolle stier aan moet knopen... Yups, ik vind het zo'n typisch showzadeltje.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 23:18

Als leek wil ik ook even een duit in het zakje doen... ik vind het er een beetje mexicaans uitzien, met name de fork en knop..

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 08:17

Mexicaans in positief of negatief?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 08:52

Mexicaans hoeft niet slecht te zijn. Je hebt hele goeie mexicaanse zadelmakers, maar over het algemeen komen er veel goedkopere zadels vandaan.
Dit zadel oogt qua knop idd mexicaans; vaquero stijl, maar de skirts passen hier weer niet zo bij. De fork lijkt een swept-back te zijn, maar dat is op deze foto moeilijk te zien, dan moet je een foto van boven af nemen.
De foto is te ver weg om een duidelijk beeld over de kwaliteit te kunnen geven, ook ligt hij er niet op zijn positiefs bij Haha!

Deze manier van rigging (dubbele D's) zie ik wel graag, al had de voorste D iets verder naar achteren gemogen.
Total floral tooling ben ik ook niet zo weg van.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 11:50

hi
bedankt voor de reacties, bovenop de knop zit wel een soort stempel, het is moeilijk leesbaar maar volgens mij staat er Big Horn, trade mark registered. En een koeienkop.
Ik heb helaas geen paard (meer) om het mooier te showen. Ik probeer nog wel eens een duidelijker foto te maken!
in ieder geval bedankt.
Groetjes
Wendy

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:38

Oh, Big Horn is wel een o.k merk. Zeg maar een goede middenklasser.
Ik heb een zwarte Big Horn gehad, ooit.

Ik heb nog een vraag. Hoe oud is het zadel, en hoe stug/soepel is het leer? (Kun je vooral aan de fenders goed voelen)

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 13:53

ahum, ik schaam me een beetje want het is heel stoffig en stug, ik heb het niet goed bijgehouden, alleen af en toe afgestoft. Het is ook weinig gebruikt, het bont aan de onderkant ziet er nog als nieuw uit.
Ik heb het zadel een jaar of 8. Maar toen was het niet nieuw. Ik ben er op een leuke manier aangekomen. Het lag ergens in een hoekje in een jukeboxenwinkel/opslag, met de bedoeling dat het voor de sier zou worden verkocht. Ik heb er denk ik tussen de 200 en 300 gulden voor betaald. hihi, vond het wel een koopje toen. Alhoewel ik er verder helemaal geen kijk op heb.
Het lag goed op mijn paardje en ik heb er een tijdje mee gereden.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 13:54

ehm, wat zijn fenders???

mandy_68

Berichten: 25
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:53

Fenders zijn de flappen waar je benen tegen aan liggen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 19:23

juval schreef:
Het lag ergens in een hoekje in een jukeboxenwinkel/opslag, met de bedoeling dat het voor de sier zou worden verkocht. .

Ik hoop dat je gekontroleerd hebt dat de boom niet gebroken is Verward
De oudere Big Horns zijn goeie zadels, die kunnen met gemak 40+ worden

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:26

Ik vind het niet echt een showzadel hoor. Kan misschien mijn fout zijn, maar in de pleasure wordt toch graag veel zilverbewerkingen gezien?

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:24

tegenwoordig heb je van die pakketjes met zilverbeslag die je op je zadel aan kan brengen...et voila...een showzadel is geboren...wel even poetsen dan...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:37

Klopt, die pakketjes zijn er. Maar bedenk je wel dat dit meestal geen echt zilver is. Zilverpoets kun je dus in de kast laten, beter is het hier een laagje vernis over te doen tegen het roesten Haha!
Bedank je ook wel dat voor elk 'zilveren' plaatje je meerder gaatjes in je zadel moet maken. Voor de cornerplates kunnen dit er wel 6 zijn, die gaatjes zijn minimaal 4 mm.
Ook werkt het alleen als je een glad zadel hebt, dus zonder versiering, want die plaatjes liggen nooit helemaal mooi plat over het leer. Je kunt je handen er lelijk aan open halen Verdrietig