Quarter Horse = Western Paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 16:38

Tja, hier weer even een dom vraagje uit Finland: Ik zie hier nogal veel discussies over waarom Western toch vooral gedaan moet worden met een Quarter Horse. Ik heb nu een paar van die dieren gekeurd en ik vind ze er voornamelijk nogal grappig uitzien. Ik ga maar even niet te veel in detail wat ik er zo grappig aan vindt.

Desondanks is het Quarter Horse toch vooral gefokt als renpaard. Quarter = Quarter Mile, dus de dieren zijn als het ware "ontworpen" om maar vooral zo snel mogelijk 400 meter af te kunnen leggen en helemaal niet specifiek als western paard. Of heb ik het nou helemaal fout? Ik heb trouwens ook een heel stel mooie POA's gezien. Dat was ook wel leuk om te zien. Zijn er nog veel POA's in Nederland?

Joost

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 16:49

kan je toch even zeggen wat er grappig is aan een quarter ??
(uit de mond van een keuringsman klinkt dat zo ...eeeehh)
maar de quartermile race=snelle explosie en dat kwam op de ranch ook goed van pas met het cow werk, veel van de eerste quarters werden ergens in hun loopbaan ook even op de baan gezet om te kijken of hij ook kan rennen, en wonnen zonder training, met gemak,
POA's heb je hier geloof ik niet, wel dat soort vlekken, maar dat heet dan appaloosa
maar vertel...grappig ??
Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 16:54

Dacht ik wel dat dat verhaal zou terugkomen. Nou, ik vond het wel apart dat die quarters zo'n ballondijen hebben (om hard te rennen natuurlijk) en er komen dan van die luciferhoutjes onderuit. Ziet er niet echt uit. Wel effectief, maar niet echt mooi. Heeft wel iets weg van het dikbilkoe effect, maar dan toch weer even anders..

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:01

Tssss wat een opmerkingen over de quarter zeg.... Treurig.... Als je een ras niet mooi vind prima, maar om het dan meteen voor dikbilkoe uit te maken? Wat vind jij dan wel een mooi ras als 'keurmeester'?

Jolande

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:11

Ach, ik neem toch niet aan dat dat banketstaaf bedoeld is. Tenminste, zo zou ik het niet opvatten. Mijn paard (ja, okee, da's een tinker die heeft verder geen luciferhoutjesbenen Haha! ) wordt regelmatig gekscherend uitgemaakt voor dikbilkoe, schillenknol en nog meer van dat soort kreten. Maar iedereen bij ons vindt het een hartstikke leuk paardje, dus wij maken ons daar echt nie druk om Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 17:13

Hoi Jolanda,

nou, ik heb ook gezegd dat het dat effect heeft, maar nou ook niet direct dat een QH een dikbilkoe is. Heel groot verschil qua doelstelling tussen de dieren.

Ikzelf fok Welsh ponies (zie ook mijn profiel), daarnaast ben ik ook wel gewend om KWPN-ers en Arabieren te zien. Het QH is gewoon heel anders! Maar goed, de doelstelling is ook heel anders.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 17:34

Hier een fotootje van Joe Cody (Hall of Fame op htp://www.aqha.com ). Let op de zgn. "tweede dij"

Afbeelding

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 18:47

Dat paardje van mij heeft ook zo'n lekkere dikke kont Haha! Ik kan het nooit laten om d'r effe een klets op d'r kont te geven *LOL* Ik persoonlijk vind het namelijk wel mooi. En helemaal als ik dan een veulentje zie met zo'n mooi rond achterwerk. Ach en het is maar goed dat niet iedereen daar van houdt. Het zou een beetje saai worden als iedereen maar met een QH op de proppen zou komen *LOL* Bij mij komen die "ballondijen" (zo als jij dat noemt *LOL* ) wel goed uit. Als we de koeien naar de kraal drijven en er is er 1 die plotseling uitbreekt, dan zal er snel gereageerd moeten worden. En die van mij schiet dan werkelijk als een pijl uit een boog. En we hebben die koe dan ook in no-time terug in de kudde (tevens met behulp van de honden).
groetjes

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 19:22

Ik snap nu waarom ik zo hard kan rennen! *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 19:37

Tja dan zou ik ook harder moeten kunnen rennen, tja een kwart mijl maar he *LOL*

Ik vind mijn paard wel een leuk kontje hebben,

Afbeelding

Nog maar net in de training.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 20:41

Hallo Joost,
Je had het ook over dat de quarter gefokt is voor de kwartmijl race om de 400m zo snel mogelijk af te leggen en niet speciaal voor westernriding. Nou ik geloof dat het tegendeel waar is. Een korte geschiedenis. Vroeger reden cowboys met ranchpaarden om vee van de ene plaats naar de volgende te krijgen en om gewoon als vervoer middel te gebruiken. Voor tijdverdrijf gingen ze wedstrijden houden zoals cutting calf roping dus zeg maar de huidige rodeo´s en cowhorse onderdelen. Tevens werden er wedstrijden gehouden wie het snelste paard had in het dorp. Zo werden de racespellen steeds populairder en ging men zich er op toeleggen om steeds snellere paarden te fokken op de korte afstand. De rest is geschiedenis! Kortom quarters waren eerst westernpaarden en toen pas de racepaarden.

Groetjes,

Jolande

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 21:25

Ander vraagje, niet helemaal ontopic maar het borrelt nu ineens in me op: hoe is eigenlijk het onderdeel spinnen ontstaan? Ik bedoel: van bijv. stops en rollbacks kan ik nog wel het nut ivm het ranchwerk (of zie ik dat helemaal verkeerd?) inzien. Geldt ook voor de speedcontrol en -iets anders- bijv. de trail. Allemaal dingen die je in het dagelijks werk goed kunt gebruiken. Alleen het spinnen kan ik niet zo goed plaatsen, ben wel benieuwd eigenlijk.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 22:07

Citaat:
die quarters zo'n ballondijen hebben (om hard te rennen natuurlijk) en er komen dan van die luciferhoutjes onderuit.

Ik denk dat Joost hier de 'halter' quarter omschrijft. Helaas een niet door iedereen onderstreept fokprodukt. Verder hou ik ook van die dikbillen hoor, maar wel op een paar gezonde stevige benen. Overigens hebben echt niet alle quarters zo'n derriere, mijn andere quarter is 'normaal' bespierd.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 22:40

Ha Sandra,
Het spinnen werd gebruikt als een cowboy in de verdrukking dreigt te raken in een kudde koeien. Door het paard snel om zich heen te laten draaien kan een kudde snel uiteen gedreven worden. Dit werkt overigens ook bij mensen, wie weet gebruikt de politie van a´dam het ook wel tijdens van die rellen met grote mensenmassas. Snel spinnen en iedereen maakt wel dat ie uit de buurt van dat paard komt! *LOL* *LOL*

Groetjes,

Jolande

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 22:53

Thnx Jolande, weet ik dat ook weer Lachen
Heb ik trouwens niet ooit ergens gelezen dat de A'damse politie QH's gebruikt of wil gaan gebruiken als politiepaarden?
Heb nog nooit een agent zien spinnen, lijkt me wel wat Haha!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 23:12

De Amsterdamse politie is destijds eens op mijn vorige stal langs geweest om te vragen of ze even naar de quarters mochten kijken! Haha! Ik geloof dat ze ze echter niet nemen vanwege de geringe stokmaat, ze zijn bang dat dat niet zo "afschrikt" heb ik begrepen...maar het was wel leuk dat ze langs kwamen om te kijken...al viel ik dan wel een beetje uit de toon met mijn arabiertje tussen de quarters... Schijnheilig

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 00:01

Citaat:
Op 2001-07-17 22:40, schreef Jolande:

Het spinnen werd gebruikt als een cowboy in de verdrukking dreigt te raken in een kudde koeien.



Ik zie eigenlijk niet hoe je nou in hemelsnaam in de verdrukking kan komen in een kudde koeien Verward
groetjes.


_________________
you can lead a horse to water,
but you can't make it drink

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Caballo op 2001-07-18 00:02 ]</font>

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 07:03

hihi zie je die koeien al in de rondte vliegen als zo`n paard er middenin eens een potje gaat spinnen? Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 09:00

Hahahaha, volgens mij is het in 'werkelijkheid' bedacht om een koe Koe te vangen....Quarter ervoor zetten, koe denkt ik ga erlangs, Quarter spinnen, koe onder hypnose en Voila *LOL* Koe

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 09:08

Ik weet ook niet hoe je in de verdrukking kunt komen in een kudde koeien, maar ik ben dan ook geen cowboy. Dit is gewoon iets dat ik gelezen heb en het klonk heel aannemelijk dat als je ingesloten wordt door een grote kudde koeien dat je daar meer ruimte in kunt creeeren door te spinnen. Maar mocht het niet zo zijn, dan hoor ik graag de werkelijke oorsprong van spinnen van de kenners onder jullie.

Groetjes,

Jolande

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 11:13

Voor zover ik weet heeft de politie al diverse qh in dienst. Het zijn palomino's en komen uit vorstenbosch. Was laatst ook eens op tv, zag er niet uit. Maar ze vonden het wel fijne rustige paarden waarbij ze (vanwege de kleinere maat) ook meer aanspraak kregen van de burgers.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 11:21

Toevallig vond ik gisteren een videofilmpje op het net waarin Rieky Young het over de spin heeft.

Ze zegt daarin het volgende:
"Als je met een koe werkt en een koe draait bijvoorbeeld in 1 keer de andere kant op dan wil ik heel snel om kunnen draaien en de andere kant op kunnen. Dus we hebben er weer een sport van gemaakt, van hoe hoe snel kunnen we dan zo'n paard laten draaien en kunnen we dan weer d'r uit, iets anders gaan doen."

Voor degene die het filmpje zelf willen gaan bekijken/beluisteren:

http://western.ibs4.com/

en kies: stables - find by geography - netherlands - noord brabant - burgmeyer quarter horses - links onderaan: video.
(tja, een directe link naar het filmje was helaas niet mogelijk Scheve mond\ )
Je hebt wel Real Player nodig om het af te spelen.

Trouwens dit is best een interessante site om eens te gaan kijken voor wie em nog niet kent.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 11:40

Citaat:
Op 2001-07-17 22:53, schreef Sandra.k:
Thnx Jolande, weet ik dat ook weer Lachen
Heb ik trouwens niet ooit ergens gelezen dat de A'damse politie QH's gebruikt of wil gaan gebruiken als politiepaarden?
Heb nog nooit een agent zien spinnen, lijkt me wel wat Haha!


Kennelijk hebben ze er een paar op proef. Zie http://www.politie-amsterdam-amstelland ... index.html

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 15:03

Kijk maareens naar de kont van een haflinger. En dan zeggen ze dat hij mentaal traag is nou als ik zijn kont moet geloven. Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 17:25

Dat op proef wat Mac zegt duurt dan al een jaartje of twee, drie. Dus ik denk dat je wel kunt aannemen dat het blijvers zijn, die quarters bij de A´damse politie. Ik ben er ook al een keer tegen gekomen als ze "in dienst" zijn. Bv bij sail 2000. Als ik het goed begrijp zijn het niet de paarden waarom je ze nog niet erg veel op straat ziet maar de agenten die ze moeten rijden. Ze moeten enorm aan elkaar wennen en dat is al als ze gewoon dressuur kunnen rijden, moet je na gaan hoe het is als je als agent moet gaan omscholen naar western. Alles dubbel op nieuw paard, drukke omgeving en dan ook nog een nieuwe manier van rijden leren. Ze kregen/krijgen dus ook regelmatig les van Rieky Young. Dat wat Cornelie heeft gezien is al van een hele tijd geleden. Toen was het ineens een nieuwtje de A´damse politie die als een soort van McCloud´s door het leven zouden gaan. Het was een beetje heel erg slecht getimed vond ik. De meesten van de agenten konden toen nog nauwelijks met die losse teugels uit de voeten. Het zag er inderdaad als een puinhoop uit. Ik begrijp ook niet waarom ze niet wat langer gewacht hebben met het bekend maken van het gebruik van Amerikaanse paarden. Dan hadden ze tenminste fatsoenlijk voor de dag kunnen komen. Maar misschien viel het voor western leken niet zo erg op de het er dramatisch uit zag.

groetjes Adrienne