Toiletteren van je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 22:38

ik heb een boek heel bekend western rijden van Josee Hermsen staat ook een deel over toiletteren van een westernpaard in.
geef je ff de belangrijkste dingen:D
Toiletteren heeft pas zin als het paard zijn wintervacht kwijt is.
Het Hoofd:
de haren aan de keelgang worden met een gebogen schaar met afgeronde punten afgeknipt.Deze speciale schaar voorkomt dat je het paard bij onverwachte beweging per ongeluk verwondt. Ook de lange haren die buiten de oorschelpen uitkomen, kun je met een gebogen schaar wegknippen(als het paard veel in de wei staat ,kun je deze haren beter laten zitten , omdat ze het oor beschermen tegen kou, stof en insecten)
de tastharen rond de ogen,lippen en neus mogen NIET te kort geknipt worden, omdat dit belangrijke tastmiddelen zijn voor het paard (zeker 2cm lang laten of niet knippen)
De manen:
de manen achter de oren waar het hoofdstel of halster ligt wordt vaak weggeknipt.
de manen en de maantop moeten met een trekkammetje getrokken worden (ik zou dit niet doen).
Bij een paard dat meedoet aan halterklassen zijn de manen ongeveer een handbreedte lang, waardoor de hals goed uitkomt.
Benen: het haar van de benen kan worden bijgeknipt of opgeschoren. Met een schaar kun je ook de haren aan de kroonrand bijknippen.
De Staart:
de staart wordt aan de bovenkant NOOIT geschoren of bijgeknipt.Alleen als hij erg lang is, wordt er aan de onderkant wat afgeknipt. De dag voor een halterwedstrijd wordt om de staart een bandage gedaan om zo van boven een mooie smalle staart te krijgen waardoor de achterhand mooi uitkomt.
meer weten dan hoor ik het wel groetjes Naiomi
Laatst bijgewerkt door naiomi op 10-02-03 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BESCHERM DE DIEREN TEGEN DE BEESTEN!!



naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:20

ik ben er niet zo kapot van ik vind het persoonlijk mooier als de manen voller zijn en hoe vaker je ze trekt hoe dunner ze worden een vriendin's paard van mij heeft nu bijna geen manen meer zonde

BESCHERM DE DIEREN TEGEN DE BEESTEN!!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Myrthe_bz, smiley en 61 bezoekers