Kluisteren bij het inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Kluisteren bij het inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 17:49

arghhh waarom zetten ze nu dat artikel in de Quarter?

Voor je het weet is deze trainingsmethode ook weer ingeburgerd.

Bij iemand die goed weet waar hij mee bezig is kan het misschien geen kwaad Verward Verward maar hier gaat elke idioot natuurlijk ook weer met een touw aan de gang........

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 17:53

Ik vind het in ieder geval een walgelijke methode! Boos!

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 18:32

Ik heb het artikel nog niet gelezen. maar ik vind het een zwakheid van de mens om dit soort dingen te gebruiken.

"Het kluistern voorkomt de schrikactie"

Als we dit niet willen moeten we op een hobbelpaard gaan zitten.
Slap gelul in de blad zeg. Misselijk
Ik denk dat ik het maar opzeg.

Westernrijden stond geboekt als een vriendelijke sport, maar ik begin inmiddels al aardig terug te krabbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:20

Nu staat het toevallig in de Quarter, maar het is echt niet alleen een westernaangelegenheid hoor, zulke methodes.... Misselijk
In uiterste gevallen (als je alleen nog de keuze hebt tussen keihard zijn of naar de slager) kan ik me er misschien nog wat bij voorstellen, maar anders..... Frusty

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:41

Kan iemand 't mij PB'en? Dus niet hier neerzetten om anderen (straks komt de Penny- uh Galop-clan langs) op ideeën te brengen Frusty

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:46

Citaat:
Nu staat het toevallig in de Quarter, maar het is echt niet alleen een westernaangelegenheid hoor, zulke methodes


Het is juist het probleem dat het in de QH staat.
Het westernrijden heeft het al zo moeilijk en dan zetten ze dit er ook nog in.
Wel een beetje domme actie.

Op die 2 pagina's had een beter onderwerp kunnen staan.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:39

Wat is kluisteren?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:43

Ik heb het al eens op Bokt gezet Kais,
ik denk dat ze de methode bedoelen waarbij je bijv. 1 been opbindt via een sterke leren koeienriem bijvoorbeeld.
Die wikkel je met 1 slag om de koot van een voorbeen en dan gesp je het been op, vast aan het boven been.
LEVENSGEVAARLIJK!
-> Als je niet weet waar je aan begint, ik zou deze methode nooit toe durfen te passen.

Ik wist trouwens niet eens dat die methode ook bij het de western richting werd toegepast.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:45

Sjuimpje schreef:
Ik heb het al eens op Bokt gezet Kais,
ik denk dat ze de methode bedoelen waarbij je bijv. 1 been opbindt via een sterke leren koeienriem bijvoorbeeld.
Die wikkel je met 1 slag om de koot van een voorbeen en dan gesp je het been op, vast aan het boven been.
LEVENSGEVAARLIJK!
-> Als je niet weet waar je aan begint, ik zou deze methode nooit toe durfen te passen.

Ik wist trouwens niet eens dat die methode ook bij het de western richting werd toegepast.


Was dat niet in The Horse Whisperer (de film)? Of was dat anders?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 11:58

waarom zou je kluisteren. het is alleen maar een teken van onkunde. kun je echt met paarden overweg is het niet nodig. onzin en zielig.

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:11

Laten we alsjeblieft hopen dat onverlaten het niet gaan uitproberen. Krijg je geheid ongelukken. Dus mensen niet doen hoor!!!

Greetz Mirriam

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:52

Sjuimpje schreef:
Ik heb het al eens op Bokt gezet Kais,
ik denk dat ze de methode bedoelen waarbij je bijv. 1 been opbindt via een sterke leren koeienriem bijvoorbeeld.
Die wikkel je met 1 slag om de koot van een voorbeen en dan gesp je het been op, vast aan het boven been.
LEVENSGEVAARLIJK!
-> Als je niet weet waar je aan begint, ik zou deze methode nooit toe durfen te passen.

Ik wist trouwens niet eens dat die methode ook bij het de western richting werd toegepast.


Deze 'opbind'methode is niet waar het in het artikel over gaat. Dit is overigens ook niet echt 'kluisteren' maar meer opbinden. (Naar mijn mening ook een belachelijke methode trouwens.)

Kluisteren wil zeggen dat je de voorbenen (of in dit artikel dus zelfs voor- en achterbenen op de diagonaal) aan elkaar vastbind. Wel met een kleine ruimte zodat het paard kan lopen en bewegen, maar alleeen voorzichtig stappend, niet rennen.
Dit 'kluisteren' werd vroeger door de cowboys op de prairies gedaan als ze gingen slapen. Geen stal of paddock in de buurt of een boom om je paard aan vast te binden, dus deden ze de paarden 'hobbles' (=kluisters) om zodat het paard wel kon grazen, maar niet te ver weg kon lopen.
Op zich is dat dus niet zo vreselijk, en het is best goed om je paard aan 'iets' om z'n benen te wennen (zodat ze niet in paniek raken als bijv. je teugel/longeerlijn valt en om hun benen raakt) maar om het als 'trainingsmethode' te gebruiken vind ik dus wél belachelijk. Je ontneemt het paard z'n vrijheid, en in dit geval wordt er dan ook nog van de 'sacking out' methode gebruik gemaakt, waarbij ze het paard dus 'ongevoelig' maken door touwen, doeken en/of dekens tegen hem aan en over hem heen te gooien. Je maakt em dus bang terwijl 'ie niet weg kan. Dat is niet 'trainen' maar 'breken', en naar mijn mening dus niet de manier...

Inderdaad jammer dat dit nu weer in de Quarter staat... ík had em toch al opgezegd (helaas te laat dus ik krijg em nu nog een jaar) vanwege de kortzichtige en éénzijdige verslaggeving van wedstrijden, waarbij de mening van een redactrice wel érg duidelijk naar voren komt... maar helaas lezen juist veel 'nieuwelingen' dit wel... Lips are sealed

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:54

Idd is kluisteren om een paard te leren stilstaan een verwerpelijke trainingsmethode Misselijk , maar als rust en geduld niet 'past' in de trainingsmethode dan grijpt men al snel naar andere middelen.

Overigens wordt er ook gebruik gemaakt van kluisters om bijv. dravers te leren telgangen (Australië). In dit geval worden er riemen aan linker voor- en achterbeen en rechtervoor- en achterbeen gedaan.
Verder worden er een soort van kluisters gebruikt om bijv. Tenessee Walkinghorses hun benen hoog te laten optillen. Er worden dan gewichten aan de kluisters gehangen, vlak voor een wedstrijd worden deze verwijderd en het been 'schiet' omhoog Lips are sealed

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 17:04

Sugarmiss schreef:
Verder worden er een soort van kluisters gebruikt om bijv. Tenessee Walkinghorses hun benen hoog te laten optillen. Er worden dan gewichten aan de kluisters gehangen, vlak voor een wedstrijd worden deze verwijderd en het been 'schiet' omhoog Lips are sealed

Dat wordt in de mensport (niet te verwarren met marathon rijden)
ook veel gedaan, maar volgens mij dan met bepaald beslag.
Alle sporten hebben zo hun trucjes en helaas wordt alleen aan het resultaat gedacht en niet aan het dier.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 17:48

Ik ben geen lid van de Quarter, maar weet wel dat ze veel artikelen overnemen uit de Paint Horse Journal en aangezien daar onlangs een artikel instond over deze methode, neem ik aan dat het om dezelfde artikel gaat.

Naar aanleiding van het artikel stonden er in de volgende Paint Horse Journal ook veel ingezonden brieven van leden die het inderdaad een belachelijke vorm van beleren vonden. En het ook onverantwoord vonden om zo'n methode in een artikel te omschrijven, waarnaar er misschien wel onkudige mensen het thuis uit proberen.

De reactie (uit mijn hoofd, geen perfecte quote)van de schrijver was:

Hij had ooit een paard gehad dat vast in draad was komen te zitten, en die raakte gelukkig niet in paniek, omdat hij gewend was met zijn benen "vast" te zitten, dus dankzij het kluisteren, bleven de verwondingen tot een minimum.
Ook zei hij "er zijn vele wegen die naar Rome leiden, dit is mijn weg"

Tja, voor elk wat wils, maar zeker niet op deze manier voor mij!

Overigens is met kluisteren zelf niets mis, en kan het soms handig zijn. Ik had vroeger een merrie die absoluut niet geent kon worden, wat we ook probeerden. De DA heeft haar, heel rustig, leren kluisteren, en met kluister kon ze makkelijk geent worden.
Maar om een paard ermee in te rijden...??????????

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:25

Klopt Jeddah, uit de PHJ over genomen.
Om als argument te nemen dat het paard dan niet in paniek raakt als het iets om z'n benen krijgt, gaat naar mijn mening niet op... dat kun je'm dus ook zo leren. Door af en toe eens een longeerlijn langs en tussen benen door te halen (als ze gewoon stil staan dus) en een been d.m.v. een touw op te tillen, leer je ze dat ook.
Kluisteren kan inderdaad z'n voordelen hebben, maar niet bij het inrijden...
Ik heb em helaas niet meer, maar ik vind dit van de PHJ dus ook een 'misser', en ik ben blij dat veel lezers dat dus ook vonden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 08:53

Sjuimpje schreef:
Ik heb het al eens op Bokt gezet Kais,
ik denk dat ze de methode bedoelen waarbij je bijv. 1 been opbindt via een sterke leren koeienriem bijvoorbeeld.
Die wikkel je met 1 slag om de koot van een voorbeen en dan gesp je het been op, vast aan het boven been.
LEVENSGEVAARLIJK!
-> Als je niet weet waar je aan begint, ik zou deze methode nooit toe durfen te passen.

Ik wist trouwens niet eens dat die methode ook bij het de western richting werd toegepast.


Bij de manier beschreven in de QH knuppen ze gewoon de 4 benen aan elkaar vast kruislings, en dan rijden maar. En let wel, dit gebeurt dus ook bij brave paarden Verward Verward Verward
Heb het artikel verder niet gelezen en ben het ook niet van plan, krijg Misselijk neigingen van dergelijke mensen/methodes/artikelen.
Viv

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:05

Blij dat ik niet de enige was die dit met opgetrokken wenkbrauwen heeft zitten lezen... Mijn huidige bijrijdpaard heeft waarschijnlijk met dit soort praktijken te maken gehad tijdens de training in Amerika. Nog steeds geeft ie liever geen voeten kun je alleen met een truukje zijn hoofdstel achter zijn oren krijgen... Zijn daar trouwens in de USA geen regels of wetten voor, die dit soort dingen verbieden?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:14

Nou ja, heb een hoop rare methodes in mijn leven al gehoord, maar dit. Deze scoort wel heel hoog, Helemaal honderd punten, Paard in paniek kan geen kant op, nouja zucht pffffffffffff

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:19

Ik ken kluisteren iddd alleen als manier om het paard bij je te laten houden terwijl jij in je tentje ligt te slapen. Dan is het wel makkelijk, hoef je niet de hele prairie over om je paard te zoeken Knipoog

Het zou niet eens bij mezelf opkomen om op een gekluisterd paard te gaan zitten Boos! (lijkt me ook voor de balans van het paard erg ongelukkig, straks valt ie met ruiter en al om).

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:01

Ik vind het ook belachelijk dat dit geplaatst is. Nu gaat elke leek het uitproberen met alle gevolgen van dien. Boos!
Ik hoop dat iedereen, net als ik, een brief hierover naar de quarter schrijft, zodat dit soort artikelen niet meer geplaatst worden.
Als niemand duidelijk maakt aan de schrijfster wat we wel en niet willen zal het nooit veranderen.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 19:03

Ik heb het artikel niet gelezen, maar weet nu wel weer helemaal waar het over gaat. Heb er toevallig ooit ook iets over gelezen en toen zat ik inderdaad ook met mijn wenkbrauwen opgetrokken te lezen. Ik ben van mening dat kluisteren alleen gedaan mag worden in uiterste gevallen en alleen door een ervaren en 'professioneel' iemand en niet zomaar iedere 'gek' die het stuk heeft gelezen. Je kunt het leven van je paard er volgens mij ontzettend mee vergallen en dan dus ook meteen je eigen leven. Alleen als het goed gebracht en gedaan wordt, heeft het zin en positief effect. Wanneer je maar wat doet, zal het vast meer negatieve effecten hebben en dan ben je nog veel verder van huis dan wanneer je de methode niet had toegepast.

Ik zat trouwens bij de Horse Whisperer al te kijken van: Is dit normaal?? Moet je voorstellen dat je op een dag bij je verzorgpaardjes komt of op de manege ofzo en je ziet dat mensen het doen... Ik denk dat ik er heel erg raar van zou op kijken. Mensen moeten zelf weten wat ze doen, maar wees nou plz verstandig....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 17:13

Hij zal toch wel een rare sprong met 4 benen in de lucht kunnen maken? Als ze dat een paar keer flink doen gaat ie volgens mij plat op zijn bek. Niet een methode om in zo'n blad te zetten, er zal maar een broodmongool bijzijn die het gaat uitproberen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 17:48

En die zijn er meer dan je denkt Scheve mond

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:49

En ik heb ze ook 'plat op hun bek zien gaan' dankzij zulke 'broodmongolen' Huilen
Niet mijn manier iig.