[VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

[VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-19 20:36

Eind april 2017 heb ik Eyo als 1-jarige gekocht bij de Powerpride Ranch in Buchbach, Duitsland.

Ik was helemaal niet op zoek, maar tegelijkertijd was ze alles wat ik zocht in mijn volgende paard. Toen ze bij me kwam was ze erg schuw, voorzichtig en terughoudend. Het heeft me drie weken de tijd gekocht voordat ik haar na de verhuizing kon aanraken in het weiland. Sinds het moment dat ze besloot me te vertrouwen is ze veranderd van sceptische merrie naar mijn allerbeste maatje. :D

Even een paspoortje.

Leo Eyota
Bay dun tobiano
Merrie
06.03.2016
Vader: Paint Em All Dun
Moeder: Leony Kathrin Jack

Afbeelding



We zijn al lekker veel aan de slag en op pad geweest intussen. Ze is beste vriendjes met mijn arabier, die bij mijn moeder gestald staat. Eyo staat zo'n 6 km verderop. Zo nu en dan gaan we samen op pad en dan geniet ze met volle teugen. Mijn arabier (Raan) is op zijn beurt smoorverliefd op zijn kleine protegé, en is niet bij haar weg te slaan. Inmiddels kan ik haar op rustige plaatsen gewoon loslaten en ze volgt ons op de voet. Het zijn dan ook wel echt tortelduifjes, die 2.

<3
Afbeelding


Eyo staat momenteel op de route naar de rijvereniging, dus maak ik geregeld met de trailer een tussenstop (woensdagavond = springles) en laden we Eyo erbij in en dan mag ze mee. Trailer is niet eng, de rijvereniging is niet eng, en Raan laat haar zien dat zeiltjes ook niet eng zijn.

Afbeelding

Zwemmen vindt ze leuk. :D

Afbeelding


Is volgens mij ook al zadelmak geboren.

Afbeelding


Momenteel ben ik bezig met de opleiding Natural Horsemanship Instructrice bij Dressuurnatuurlijk, dus leer ik een heleboel grondwerk en kan ik dit mooi allemaal meepakken met Eyo. Ik wil haar zelf gaan beleren en momenteel is ze met alles al zo braaf en gemakkelijk dat ik geen problemen voorzie. Ze lijkt wel een kleine puberfase door te gaan, want is me erg aan het testen op veel fronten, maar het blijft gelukkig allemaal netjes.

In dit topic zal ik al onze voortgang bijhouden aangezien ik teveel beeldmateriaal heb om daar iedere keer een topic van te gaan openen. Daarnaast zo nu en dan waarschijnlijk ook wat persoonlijke updates wat betreft de opleiding, en jullie zullen Raan ook vaak genoeg voorbij zien komen. Die gaat het liefste elke dag mee naar Eyo. :o

Mijn plannen dit jaar zijn:
- Grondwerk verfijnen
- Lange lijnen bevestigen (bij zowel mij binnen de opleiding als het leren aan haar)
- Verder bomproof maken
- Hangen en zitten bevestigen

Volgend jaar:
- Beleren! *\o/*

Bucketlist:
- Bos met Eyo en Raan! :D
- Een fotoshoot in de zomer op het strand of bos (net 1 gehad in wintervacht, maar is toch niet zo heel chique...)

Ik ben benieuwd wie komt volgen!!


En ik vind haar toch zo ontzettend mooi. <3

Afbeelding

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen


Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-19 21:04

Belletjhee: Gezellig! Ik ben nu net bij jouw topic beland, dus ben net je Chris Irwin filmpjes aan het kijken. Heb vroeger les gehad met de Chris Irwin methode. Mijn Natural Horsemanship Instructrice van mijn opleiding viel het gelijk op dat ik daar veel dingen van mee heb gepakt waarvan zij sommige dingen liever weer net anders ziet, haha. :) Zo blijf je altijd bezig en aan het leren.

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-19 23:53

Tinniie: Ik vind het ook zo leuk om Mo voorbij te zien komen. Ik herken Eyo ook echt in hem. Ik denk ook wel dat Paint Em All Dun erg typische veulens geeft. Ze springen er echt uit. :D

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-19 16:53

Alvast een kleine update. Bij het aanmaken van dit volgtopic heb ik netjes haar geboortedatum even vermeld, om er vandaag tot mijn verbazing achter te komen dat ze vorige week 3 jaar is geworden! Ben haar verjaardag helemaal vergeten, dat arme kind. :+

En ik steeds maar tegen mezelf zeggen dat als ze 3 jaar oud is geworden, ik er eens een keer op mag gaan zitten. (Dit had ik als regel gesteld zodat ik niet te vroeg zou gaan beginnen. Ik heb er namelijk echt heel veel zin in om haar te gaan beleren, maar ik wil niet te hard gaan.)

Maar nu mag het! *\o/*

Ik wil nog steeds niet te snel gaan met haar, dus we gaan gewoon duizend keer oefenen met het 'inparkeren' naast het krukje, vervolgens hangen (al 1x eerder gedaan en ze was zo stoer, keek niet eens vreemd op) en daarna het zitten. Als we er klaar voor zijn gaan we onze eerste pasjes doen.

Hier nog wat beeldmateriaal van vorige (en enige) training met het inparkeren en hangen. (31-01-2019)

Netjes inparkeren, en braaf staan wachten op de baas.
Afbeelding

Nog wat grondwerk met het zadeltje om. (Ze geeft er geen zier om.) Klik om af te spelen.


En het hangen zelf. Eerste poging heb ik 1 seconde gehangen, en bij de 2e poging pakte ik mijn mobiel erbij om het VAST TE LEGGEN. <3 *\o/* Klik om af te spelen.


Volgende week woensdag neem ik haar hopelijk mee naar de rijvereniging met Raan, en dan gaan we gewoon kijken hoe het loopt. :D

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 20:41

Bedankt Tucktuck!

Vorige week was ze erg aan het spelen toen ik er was, en heb ik haar beloond voor het steigeren. Et voila, nu kan ze steigeren op commando. Iets wat ik wel al van plan was, maar had er ook nog wel even mee willen wachten tot haar wilde haren er vanaf waren. Maar ze bood het zo mooi aan, dat ik er gewoon hele strenge regels aan heb gebonden, en ze is er dolblij mee. (klik om af te spelen)



Vandaag weer op pad geweest met Raan en Eyo. Eerst dus naar Raan toegegaan, opgezadeld en te paard naar Eyo toe. Bij Eyo heb ik daar even de stallen gedaan en gevoerd. Raan mocht lekker even rollen en met Eyo kroelen.

Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk hebben we deze route gereden. Raan had er aan het einde van de rit 20 km opzitten, en Eyo ongeveer 10 km. Het viel me mee dat ze helemaal niet zweette (gewoonlijk is ze wel een beetje warm) terwijl we toch een flink stuk gegaloppeerd hebben. Brave merrie. Ze is ook weer een stukje los geweest naast Raan op de dijk, alleen kon ik dat niet filmen want ze hadden er flink de sokken in. :+

Afbeelding

En een filmpje van het stukje langs de weg: (klik om af te spelen)

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 18:20

Emita: Haha, leuk dat je volgt! Ik heb op aanraden van jou het topic gemaakt, dus je bent het stiekem wel verplicht zelfs. :')
Muga: Ja, het is heerlijk om zo lekker de tijd te kunnen nemen voor haar en al vanalles te ondernemen.

Weer een update. De pony van stalgenootje blijkt luizen te hebben dus daar gaan we tegen behandelen, maar betekent dus wel dat ik Eyo voorlopig niet met Raan mee ga nemen. Ze heeft even huisarrest. ;(

Ondertussen heb ik vandaag haar hoofdstel om gedaan om haar te laten wennen aan het bitje.
Afbeelding

Lekker wat muesli neergezet en 5 minuten later lag er een tandje op de grond. :roll:

Nu snap ik dat ze gewoon aan het wisselen is en het toeval is, maar no way dat ik dat bit er voorlopig weer in hang. Eyo mazzel, want het bitje vond ze mega stom. :=

En nog even haar manen en staart uitgeborsteld.
Afbeelding

En het zonnetje viel zo mooi. <3 Afbeelding

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-19 20:53

Ja, zeker balen van de luizen.

Helaas Eyo even op een laag pitje dit weekeinde want gisteren, vandaag en morgen opleiding. Weer zoveel geleerd en heb het zo ontzettend naar mijn zin. Vind het fijn om Raan steeds beter te leren begrijpen en dit straks ook bij Eyo te kunnen toepassen.

Het is dan misschien Raan, maar toch wat foto's.

Raan vriendjes aan het worden met een lieve schimmel.
Afbeelding

En tijdens de les: Even met touwhalster omdat het puur om houding van de ruiter ging deze les.
Afbeelding

Hopelijk snel weer leuke updates over Eyo. ;)

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 08:11

Update


Hasje en de stal zijn behandeld tegen de luizen en de afgelopen week hebben ze alleen buiten gestaan op het land. Het leek me veilig om met Raan even grondwerk te gaan oefenen in de bak.

Gisterochtend ben ik dus te paard weer naar haar toe geweest en ze was alweer hengstig. :+

Ik zei nog zo "Niet teveel aan elkaar zitten, want heel misschien draagt Eyo een luis van Hansje bij zich," maar daar hadden ze allebei geenboodschap aan. Het moge duidelijk zijn dat die 2 helemaal verliefd zijn en niet van elkaar af kúnnen blijven. <3
Afbeelding

Omdat het zadeltje er was heb ik gelijk het inparkeren en hangen nog even geoefend met haar en ging super!

Afbeelding

En vervolgens dacht ik YOLO en ben ik op haar gaan zitten!! Onze eerste keer zitten is een feit!! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Ze was zooo stoer en braaf. Vond het allemaal wel prima. Ik ben zo trots op haar!

Voorlopig houd ik het er gewoon in dat ik dit zo nu en dan doe met haar. Niet te vaak. Niet te snel. Volgend jaar wil ik pas rijden.

Maar voor nu ben ik vooral MEGABLIJ! *\o/*

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 23:15

Vrijdag en zaterdag moest ik voor mijn opleiding opnieuw naar Middenbeemster met Raan, maar zondag had ik weer ruimschoots de tijd. Raan gezadeld en op pad naar Eyo.

Ze stond al vol enthousiasme op ons te wachten (en te hinniken) vanachter de bomen. 8-)

Afbeelding

En toen was Raan daar en bleek ze alweer compleet hengstig te zijn (vorige week ook al :+). En met zo'n knappe Raan wil je dan natuurlijk wel even knuffelen. :j

Afbeelding

Afbeelding


We zijn nu extra hard aan de bak voor mijn opleiding. Over 3 weken al een soort oefenexamen van het eerste jaar, dus het wordt nu al spannend. Was afgelopen zaterdag ook bloedzenuwachtig voor mijn eerste les in 'Lesgeven'. :+ (Ging gelukkig wel goed!)

Maar betekent wel heel veel paardenuurtjes en lekker genieten van ze. En dat komt natuurlijk wel goed! :j

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 17:20

Tinniie schreef:
Echt mooi die manen he <3

Hij stond ook op mn lijstje voor Satinka, maar hij deed enkel natuurlijke dekkingen en ze zitten echt wel ver in Duitsland .. en ik geloof ook maar heel beperkt voor merries buitenaf.. dus tis een zoon geworden :D


En dan heb je ook wel écht een knappe zoon van hem gevonden. <3

Vandaag weer wat mobielfoto's van een viezige Eyo.

Afbeelding

Afbeelding

Knappe merrie
Afbeelding

Maantjes door de war. :+
Afbeelding

En Raan continue achtervolgen want ze... is... hengstig! :=
Afbeelding

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen


Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 23:58

Vorige week was een week vol inzichten van Eyo. Ze heeft geleerd...

... hoe je het beste aan een prikpaaltje kunt krabbelen.

Afbeelding

... dat een westernzadel en een bit je een echt 'rijpaard' maakt.

Afbeelding

... dat rollen het allerbeste is vlak nadat je gewassen bent. (Ze had gezweet, dus ik dacht haar even lekker schoon te spoelen. Eyo dacht zich beter snel te paneren. :+)

Afbeelding

... dat als je gaapt, je snoepjes krijgt, en dat is leuk!



... dat leadropes zijn om mee te werken en als ik iets te lang wacht begint ze zonder mij! :=

Afbeelding

... dat buitenritten van zo'n 10 km erg.. vermoeiend zijn.


... waarbij het gapen uiteraard weer van pas komt.


... en dat ze liever zuinig is met haar energie dan net als Raan te gaan galopperen.


... en dat ze graag haar sokken matched met haar zwarte chabrakje. :o

Afbeelding

...


Al met al een zeer leerzame week voor Eyo!:D


En tijd voor vergelijkfoto's!

Afbeelding

Het valt mij op dat haar manen op beide foto's een andere kant op hangen. :)

Afbeelding

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 11:41

belletjhee schreef:
Wat een knappert is ze toch. Die laatste foto is gespiegeld of iets. Zijn wel 2 verschillende kanten, als je kijkt naar de vlekken op haar been.



Oh wauw, zie ik nu pas ja. Kan me niet herinneren dat ik hem gespiegeld heb ooit bij het nabewerken maar dat verklaart het. Blond momentje hier, haha. :+

Emita: Ja, humor heeft ze zeker. Het is echt een grappenmaker, en overal met haar neus bovenop willen staan, zo nieuwsgierig. Heerlijk.

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 12:27

Vorige week touw besteld voor dubbele lijnen, vandaag ook de musketonhaken binnen gekregen, dus nu dubbele lange lijnen gemaakt. Tot noch toe heb ik de dubbele lange lijnen geoefend met 1 lange en 1 korte lijnen. :') Maar volgende stap is vanuit de menpositie en dat gaat toch lastig worden met 1 korte en 1 lange. :)

Dus vanmiddag weer lekker met haar aan het werk.

Afbeelding

Edit: en bijpassend touwhalster. Mijn roze vloekt anders zo. _/-\o_

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 09:02

Update

Weer mega nieuws! *\o/*

Woensdagavond besloot ik Eyota mee te nemen naar de rijvereniging. We komen letterlijk langs haar stalling als ik met Raan in de trailer ga rijden, dus een korte stop en Eyo erbij ingeladen. Gelukkig is ze altijd mega enthousiast als ze Raan ziet en stapte ze zonder twijfel zo de trailer op. Heerlijk!

Vervolgens bij de rijvereniging de paarden uitgeladen en even lekker laten grazen terwijl ik mijn spullen aan het sorteren was. (Ik neem altijd veel te veel troep mee, haha. Denk alles nodig te gaan hebben. :Y))


Afbeelding
Zo stonden ze dus lekker te grazen. Bij Raan heb ik er wel een lange lijn aan gehangen, zodat ik die sneller kan pakken in geval van weglopen. Want hoewel ik hem in zijn eentje volledig vertrouw, weet ik dat hij Eyo overal zal volgen. Dus als Eyo schrikt en een paar passen doet, dan gaat misschien het balletje rollen, en dat willen we niet. Andersom is het ook zo trouwens: Eyo zal Raan overal volgen. Het is net een oud getrouwd stel. :')

Vervolgens naar binnen gewandeld en met Raan de dubbele lange lijnen geoefend. Hij was weer erg braaf en doet altijd heel ernstig zijn best. Dit is een onderdeel voor mijn opleiding, dus hij moet wel op zijn best zijn.

Vooruit dan maar, van Raan ook een foto. ;)
Afbeelding

En daarna de beurt aan Eyo! *\o/*
Ze had het zadeltje al voor me van de trailer naar binnen mogen 'dragen' dus heb ik haar de bak mee in genomen, mijn camera zo gepositioneerd zodat ik het hele gebeuren kon filmen, en ben ik met haar aan het spelen geweest.

Mijn doel was: Misschien weer zitten, afhankelijk van hoe het gaat. Ik houd er niet van om met jonge paarden te forceren, dus zou ik gewoon even zien hoe ze zich voelde. Het is immers wel een vreemde locatie waar we zijn op zo'n moment, dus wie weet heeft ze wat meer spanning dan enkel thuis.

Nee hoor.

Helemaal niet. :')

Eyo vond het reuze interessant, was mega ijverig en bood vanalles aan voordat ik het vroeg. :+ Ze wilde gerust inparkeren bij het krukje, maar heeft ook het trucje 'gapen' onthouden, dus stond lekker te gapen, knabbelde eens op het krukje (omdat ze van mij vaak dingen moet vastpakken) en wist ook nog heel goed hoe ze moest inparkeren. Zo ijverig dat ze me tijdens het inparkeren bijna van het krukje afduwde, haha.

Dus toen maar gewoon eens even gaan zitten. Tsja. :D

Je ziet op het filmpje hoe enthousiast ze is, en hoe grappig ze alles vindt, inclusief zichzelf. :+ Zodra ik zit, kijkt ze achterom om te zien wat ik daar doe, en vervolgens gaat ze zelf maar gapen, want daar kreeg je ook snoep voor, toch? O:) En vervolgens een paar keer de one rein stop gecheckt (links en rechts indraaien met de hals op zachte teugeldruk) en dat snapt ze ook erg goed.

(Klik om af te spelen)


Voor diegene die niet weten wat de One Rein Stop is: Een paard kan niet bokken, steigeren of galopperen, wanneer hij zijn hoofd niet voor zich kan houden. Door het hoofd soepel in te kunnen buigen, kun je ook heel gemakkelijk zijn achterhand 'ontkoppelen'. Dit is de reden waarom ik dit vanaf de grond al heb geoefend, en onder het zadel direct bevestig. Het is mijn safety in spannende situaties.

Daarna nog een filmpje met de eerste pasjes schouder opzij. Ik zie net dat ik het filmpje iets te vroeg heb afgeknipt bij facebook upload, dus dat is net jammer. Maar ik ben lui dus ik ga hem niet nogmaals uploaden. :+ Op het filmpje zie je dat ze lekker aan het briesen is en het krukje probeert op te pakken. := Als ik een pasje opzij vraag is ze wat in de war en uiteindelijk kiest ze voor een ministapje schuin-naar-achteren. Op dit moment ben ik blij dat ze op zoek ging naar een antwoord in een achterwaartse richting, dus haal ik mijn vraag weg en beloon ik haar. De 2e poging de andere kant op, welke net niet op het filmpje staat, gaat al soepeler. Denk dat volgende keer het kwartje volledig gaat vallen. (Is bij haar vaak zo, 1x laten zien wat ik bedoel, dagje over nadenken, en daarna doet ze het uit zichzelf. :Y) )



En tot slot kwamen mijn instructrice en mede-lesser binnen wandelen terwijl ik op Eyo zat (met paard). Ik hoorde ze aan komen vanaf de parkeerplaats dus besloot even te kijken en te wachten om te zien of Eyo spanning zou opbouwen, of het wel prima zou vinden. Dat laatste. := :j Niks aan het handje.

Dus ze kwamen binnen wandelen, en toen heb ik geroepen: "Oké, moment, we komen eraan!" en zijn we naar de bakrand gestapt! DE EERSTE PASJES ZIJN EEN FEIT, roep ik steeds, en ik weet dat het nu net klinkt alsof het een kindje is die haar eerste pasjes zet.. _O- Maar ik ben gewoon zo trots! Instructrice vroeg of ze wat foto's moest maken, dus ik zei graag. Binnenbak-smartphone-kwaliteit, dat wel, maar hier:

Afbeelding

En vervolgens zegt ze: "Ik film, doe maar een paar pasjes." Dus hebben we een poging gedaan om een stukje te stappen. Iets met opstart-en-stuur problemen, maar even rustig uitgelegd wat ik van haar wil en toen viel het kwartje bij d'r. :$

Dus nog een filmpje!


Het valt mij mee dat ze zo ontspannen is en lekker aan het likken en kauwen. (Oké, snoepjes helpen ook.) en dat ze zo 'vlot' stapt. Had wel wat meer voorzichtigheid verwacht, maar niet Eyo hoor. :) Gewoon gaan.

En daarna nog steeds trucjes doen en schooien, alsof er niks gebeurd is. := "Wil je een voet? Hier. Een voet. Krijg ik nu lekkers?" En het allermooiste vind ik dat ze soms zo enthousiast is, dat ze niet eens ziet dat ik een hand met brokjes uitsteek en gewoon door gaat met trucjes. Dan moet ik het bijna haar mond in duwen voordat ze er erg in heeft. :')
Afbeelding


Zoals jullie natuurlijk wel kunnen begrijpen barst ik echt van trots. Ik druk al mijn paard-gerelateerde vrienden (eigenlijk ook wel niet-paard gerelateerde vrienden :')) het filmpje onder hun neus, want ze is ZO. BRAAF.

Ik was alleen van plan om te gaan zitten, maar met zo'n blij en ontspannen paard kun je toch bijna niet anders dan wegstappen. Net zoals ik al de hele tijd roep ben ik dit jaar nog niet van plan om echt te gaan rijden, maar in dit tempo komt het wel dichtbij.
Mijn instructie zegt dat ik dit gewoon kan oppakken zoals ik het nu doen, spelenderwijs leren en nog minimaal belasten. Alleen zelf vind ik het nog erg jong en wacht ik liever tot 4 jaar. (Maar wachten is zo moeilijk als zowel zij als ik dit zo leuk vinden. :o) Ondertussen sparen voor een zadeltje voor haar, voor volgend jaar. :j

En ondertussen zit ik gewoon ontzettend op een roze wolk. :+:
Afbeelding

Hopelijk tot snel! :wave:

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 05:37

Gimme_Joy: Ik ben benieuwd naar jouw post volgende week. :j One rein stop vind ik zelf ook heel prettig hoor. Mijn ruin van 15 kent hem ook. Is best wel van pas gekomen zo nu en dan. :=

Muga: Genoeg plek op mijn roze wolk hoor, kom er gerust bij zitten! _O-

Emita: Klopt, ik had je reactie op FB al voorbij zien komen! Goede voorbereiding is gelukkig het halve werk. Ik heb haar nu al 2 jaar in handen dus daar steken ze al veel van op. :)

Ik heb woensdag ook nog een berg foto's gemaakt bij de paarden en heb deze maar even in een topic geplaatst. :D Hier de link, en even een kleine selectie foto's voor hier.

Eyo en haar maatje Hansje.
Afbeelding

Blackphoto
Afbeelding

Mooie Eyo.
Afbeelding

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 21:57

En weer een update!

Woensdag was ik weer bij Eyo en was het zulk heerlijk weer. We waren lekker in de bak aan het spelen met grondwerk en lekker wat poetsen toen ik opeens dacht: 'Ach wat, ik kruip er gewoon even op.' Ze heeft nog geen zadel en ik had ook geen zadel meegenomen, dus dan maar zonder zadel. Touwhalstertje had ze al om, inparkeren deed ze ook weer zo, en daar zat ik dan. We hebben wat pasjes rondgelopen, ze heeft wat gegraasd en hooi gegeten.

Ze vindt het allemaal zo amusant, wanneer ik erop stap. Zo lief. <3

Klik om af te spelen:


Klik om af te spelen:


Selfie. :+
Afbeelding


Afgelopen weekeinde heb ik met Raan een evaluatiedag gehad op mijn opleiding: Een soort tussentijds examen om te zien waar je nu staat. Gelukkig is dat heel goed gegaan en is onze opleidingscoördinator erg tevreden! Aankomend weekeinde weer naar weekeinde, dus ik krijg het nog druk... :Y)

Vanmorgen zijn Eyo en ik weer aan het werk geweest, ditmaal met de dubbele lange lijnen. Vorige keer had ik een poging gedaan om met het bitje aan de slag te gaan, echter was het nog niet zo'n succes. Vrijdag heb ik dan ook op de opleiding om wat tips gevraagd, en zij vroeg me te filmen zodat ze wat gerichter advies kon geven. Dus vandaag mijn mobiel neergezet, en prompt doet ze het allemaal briljant. :+ Oftewel, niks meer aan doen, haha!

Filmpje:


En stills uit de filmpjes:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Daarna hebben we, om het af te sluiten, een 'paaswandeling' gemaakt met zijn 2tjes, buiten. En in, eh, een opwelling, ben ik er op gekropen om de laatste paar honderd meter af te leggen. (4e keer dat ik erop zit, en nu al op buitenrit. Soms heb ik geluk dat ik nog steeds in leven ben. :') _/-\o_ )



En ze wordt zo mooi! <3

Afbeelding

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-19 10:31

Gimme_Joy schreef:
Wauw wat zijn jullie goed bezig!! Zoveel rust en ontspanning, is gewoon heerlijk om te zien!

(Zei jij nou dat je jaloers op Joy en mij was? Ik ben jaloers op jullie! :o <3 ) *\o/*


Haha, maar bij jou en Joy gaat het ook al zo super. Ik vind het vooral een heerlijk traject om zelf te kunnen doen met een jong paard, dus ben jaloers op iedereen die hetzelfde kan doormaken. :D


PRD schreef:
Wat een knapperd! En wat is ze braaf! <3


Bedankt! Ze is zeker braaf, kan het met geen ander woord omschrijven. Zet geen stap verkeerd.


Emita schreef:
Zullen we van paard ruilen? :+ Jij Nova, ik Eyo :+ 8)7


Ik vind het echt geweldig hoe jullie dit doen samen! Jullie zijn als combinatie wel een beetje een voorbeeld voor mij hoor :o Je past je ook zo goed aan op wat Eyo aangeeft waar ze klaar voor is! Echt _/-\o_ _/-\o_
En Eyo is ook zo onwijs knap... Die dun kleur, die lange manen, en de vlekken op de juiste plek.. Precies hoe een perfecte tobiano eruit hoort te zien :D


Haha, het is dat ik Eyo voor geen goud kan missen, maar Nova is altijd welkom hoor! Na mijn opleiding wil ik wel jonge paarden gaan trainen, dus je mag haar gerust komen brengen volgend jaar. :Y) Daarnaast is Nova ook nog eens super knap. :j En ik houd wel van een uitdaging. (Al zag ik jouw post zojuist en is Nova ook een mega coole kikker, dus jullie struggles komen wel goed! Nu al zo braaf met zadel!)

En ja, qua uiterlijk vind ik Eyo ook wel de jackpot. Dun, precies genoeg wit, 2kleurige manen... Enige is dat ze vrij rank is. Nu had ik ook geen tank gewild en zal ze gerust nog wat uitdijen, maar ze is op dit moment nog wat smal. Nouja, ze heeft de perfecte leeftijd om vanaf de grond spieren te gaan opbouwen, dus hopelijk scheelt dat al de helft. :D



Vorige week dacht ik er even op te stappen op de rijvereniging (had haar meegenomen met Raan, omdat ik met Raan daarna springles had) echter was Raan het daar niet mee eens. Er was een nieuw paard bij, er stak een storm op, en hij werd pisnijdig toen ik zijn Eyo mee de bak in nam. Eyo op haar beurt was helemaal chill en keek niet op of om, kwam netjes inparkeren en ik mocht zo opstappen. Na een half minuutje flippen van Raan (hij kon haar gewoon zien, ze was 5 meter verderop) ben ik toch maar afgestapt en terug gegaan naar hem. Hij begon namelijk uit nijd tegen de muur aan te slaan, en ik houd hem graag heel. :+ Achteraf bleek hij gewoon een wondje op zijn been te hebben veroorzaakt met zijn getrap... (gelukkig niks ernstigs)

Maargoed, dat idee ging even in de ijskast. Afgelopen zondag was ik lekker aan het loswerken met Eyo, over tonnetjes en een beetje 'sturen' (zonder leadrope/touwhalster) toen ik me afvroeg of ze ook naast een tonnetje kon inparkeren. Dus met Eyo volledig los geprobeerd duidelijk te maken wat ik van haar wilde terwijl ik op die ton stond. :') Na een paar mislukte pogingen viel het kwartje bij haar: OH! Je wilt dat ik inparkeer?

En daar stond ze dan. Dus hoppa, erop gekropen, en lekker even gechillt met haar. Ze is er zo comfortabel mee. We zijn een paar keer weggestapt om te oefenen. Ik probeerde haar zelfs te verleiden tot een drafje, maar dat snapte ze niet zo. En misschien maar beter ook, zo zonder harnachement... Volgende keer nog maar proberen als ze een zadel en hoofdstel om heeft. :o

En vervolgens begon ze te spelen met haar touwhalstertje welke op de grond lag. Zo schattig.

Aanschouw:

Afbeelding

En filmpje:
(Je hoort me aan het begin zeggen: 'Oops, sorry. You caught me offguard,' omdat ze vrij plotseling wegstapte en ik dacht dat ik zou vallen haha.)





Al met al weer MEGA trots dat ik zo voor de 6e keer op een (onbeleerd) paard kan stappen, zonder harnachement, gewoon omdat het vertrouwen goed zit.

Heerlijk. *\o/* Ik vier even een feestje van binnen.

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-19 14:44

Maflinger_S schreef:
Wat een leuk topic van een mooi paard.

Leuk om te zien hoe je de opleiding van je paard oppakt en hoe je ook Raan nog gewoon in ere houdt.

Ik volg het topic van (Gimme_)Joy ook en die doet het zadelmak maken wel iets anders, maar ook bij haar zie ik dezelfde manier van doen: veel oog voor wat het paard aanbiedt en vooral ook geduld, ook al is dat soms lastig.


Klopt zeker!

Grootste verschil wat ik zelf merk tussen mij en Gimme_Joy is het tempo, alleen wil ik dat ze eerst nog verder uitgroeit voor ik haar aan het werk zet. Ik vind haar in bouw nog wat onvolwassen dus ze mag voorlopig haar energie in groeien steken en mentaal blijf ik lekker met haar bezig. Joy is daarentegen nu al een tank dus die heeft een voorsprong op Eyo. :Y)

En ik doe alles alleen, dat is ook een verschil. Ik heb niet echt hulp en hoef het ook niet zo. Vind het wel fijn, gewoon ons 2tjes. :+:

Raan blijft altijd bij ons. Laatst vroeg mijn vriend: 'Als je moeder er niet (meer) zou zijn en je zou maar 1 van de 2 kunnen houden, wie zou je dan houden?'
Mijn antwoord was Raan.

Hoe dol ik ook ben op Eyo, en hoe perfect ze ook is (mijn droompaard), Raan is al 11 jaar mijn maatje. Hij hoeft zich niet meer aan te passen aan een nieuwe eigenaar. Hij heeft me door mijn onzekerheden heen geholpen en we hebben zoveel meegemaakt. Hij blijft.

Eyo is veerkrachtig, jong, openminded. Zij zal zo een nieuw plekje kunnen vinden.

Maar laten we daar gewoon even niet vanuit gaan. Ze blijven gewoon allebei. _/-\o_

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-19 17:16

Weer een update!

Twee weekjes terug met Eyo en Raan naar het bos geweest. Mijn (springles) instructrice had me gevraagd of ik met haar en een jong paard mee naar het bos wilde, omdat Raan alles doet en durft. Ik besloot de kans te grijpen en Eyo ook mee te nemen.

Dus beide paarden in de trailer, en toen waren we in het bos!

Afbeelding

Eyo vond het heerlijk, was mega braaf, en zette geen pas verkeerd. Het greppeltje vond ze nog een stapje te spannend dus we zijn tot het randje gegeaan en de volgende keer doen we de rest hopelijk.

Afbeelding

Daarna kwamen we de waterbak tegen. Die vond ze eerst wat eng maar met behulp van Monique te voet durfde ze toch wel met Raan mee. Het lieve is dat ze helemaal niet gek doet als ze iets eng vindt. Ze blijft gewoon staan en zegt: "Nee, beter niet." En met lieve woordjes komt ze gerust wat dichter, maar vooral niet teveel druk zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Raan was zo onstuimig en jolig aan het worden op den duur dat Monique Eyo heeft vastgehouden voor me terwijl ik nog een rondje heb gegaloppeerd door het bospad. Je zou denken dat hij daar wel moe van werd, maar nee hoor, stond nog steeds te dansen. Dus daarna even uitgestapt en toen mocht hij grazen (daar staat hij wel voor stil. :+

Heerlijk gereden en de beide paarden waren mega braaf. :D Volgende keer bos stap ik misschien wel op Eyo? }>

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 22:46

Bedankt voor de leuke reacties! Ik heb inderdaad echt heerlijk gereden met de twee. :D
Heb nog wat meer foto's gevonden die de wandelaars gemaakt hebben. *\o/*

Theekransje bij de greppel, waar ik haar helaas niet toe kon overtuigen.
Afbeelding

Even geduldig poseren.
Afbeelding

De schimmel was bang van deze buis dus moesten Eyo en Raan even laten zien dat die niet eng was hoor. :Y)
Afbeelding

En weer op pad...
Afbeelding

Dit is een video waar Raan na de (mini) afsprong de benen nam, haha. (Klik om af te spelen.)


Nog een foto in de waterbak:
Afbeelding

En Eyo heel stoer door de waterbak heen. (Klik om af te spelen.)



Gewoonlijk heb ik mijn westernzadel om als ik met Eyo ernaast op pad ga, maar omdat het bos ook verrijkt is met een paar sprongetjes heb ik toch voor mijn springzadel gekozen. Gelukkig is Eyo heel braaf geweest en heb ik de zadelknop niet gemist. ;)




Gisteravond ben ik met de rijvereniging opnieuw naar het bos geweest. Ditmaal Eyo thuis gelaten, want dan had ik mijn handen vrij en konden we wat meer in actie komen. Lekker gecrosst, gesprongen en geplonst weer. We hadden onze hoogstpersoonlijke fotograaf mee, Erwin Slootweg, die wat gave plaatjes geschoten heeft. :D (Toestemming gevraagd om ze hier te delen.)

Mooi <3
Afbeelding

Groepsfoto na een rit van 2 uur. (Raan kon niet stilstaan, vond het nog niet genoeg geweest denk ik.) Ps. Derde van rechts zijn wij.
Afbeelding

En tot slot een hele gave actiefoto van een opsprong. *\o/* Merkte achteraf dat mijn beugels nog wat gaten te lang waren voor dit soort praktijken. Vandaar waarschijnlijk ook de terror op mijn gezicht bij deze sprong, whaha. _O- Moet eerlijk bekennen dat ik regelmatig heb gedacht dat dit mijn einde zou zijn, maar Raan was verbazingwekkend stoer. Moest waarschijnlijk al die jonge paarden laten zien hoe dapper hij wel niet is. O:)
Afbeelding

Ik moet binnenkort weer eens wat spannends met Eyo gaan uitspoken, anders wordt Raan nog de ster in dit topic, haha. :+

Binnenkort een keertje op Eyo stappen en wat 'training' gaan doen: Stuur bevestigen en even op zoek naar het gaspedaal. Of we het in 1 sessie gaan doen durf ik nog niet te zeggen, ligt maar net aan Eyo. Merk wel dat ze na mijn 'dipje' de laatste weekjes wel weer toe is aan wat extra denkwerk. Ze wilt zo graag met me aan het werk. <3

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 23:39

En zoals voorspeld, een update van Eyo!

Afgelopen woensdag is ze weer mee geweest naar de rijvereniging.

Afbeelding

Ze stonden zo lief te kroelen en te klooien met elkaar. (Klik om af te spelen.)


Daarna even met Raan in de nieuw aangelegde longeerbak aan de gang gegaan. Eyo vond het maar saai. :+
Afbeelding

En vervolgens was Eyo aan de beurt. Raan wilde wederom niet achterblijven op de stalgang en begon weer met trappen tegen de muur... Dat resulteerde in...

... omgedraaide rol. Eyo als rijpaard en Raan als handpaard! :D
Afbeelding

(Klik om af te spelen)


Het ging wat moeizaam, aangezien Raan wat slomig is en Eyo nog van links naar rechts zwaait, maar al met al vond ik het best geslaagd. Toen mijn instructrice er was (voor de springles die ik daarna heb met Raan) heeft zij Raan even van mij overgenomen zodat ik een paar pasjes kon proberen te draven met Eyo. Helaas had Eyo andere plannen, en werd het eventjes rodeo.

Ze begrijpt mijn been nog niet zo, en raakt geirriteerd als ik haar heel zachtjes met het stokje achter het zadel aantik (=bokken }> ). Ze reageert wel op stem (Drrrrraf) alleen gaat dan heel hard stappen, maar nét niet draven. We moeten dus nog even puzzelen hoe we dat goed gaan installeren. Ik ga nu eerst vanaf de grond oefenen met het zweepje op haar kont, zodat ze daar niet zo boos van wordt, maar er juist netjes van gaat wegdraven. Zou wel handig zijn. :o Daarbij nog extra aandacht op het stemcommando, en daarna weer een poging.

Afbeelding

We hebben overigens het rijden wel afgesloten met een klein drafje (na de bokpartij), dus verder no hard feelings gelukkig. Vind haar nog net zo lief als altijd, alleen zit er gewoon een kop op. En als Eyo het niet snapt, raakt ze gefrustreerd. :Y) Zo is ze met alles, haha.

De leukerd. <3
Afbeelding

Van de staleigenaresse deze foto nog ontvangen van de paarden die lekker in haar tuin mochten grazen, haha.
Afbeelding

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 19:36

Zoveel gebeurd de laatste weken en weer een nieuwe update!

Een week na de laatste keer 'rijden' een nieuwe poging gedaan tot een stukje draven, en het ging al veel beter. Vanaf de grond het stemcommando nog extra geoefend en gedesensibiliseerd op de zweep (zodat ze niet zo heftig reageert als ik haar zachtjes aanraak). Bij mezelf even de knop omgezet dat ik nog niet aan haar hoofd moet zitten en haar op eigen benen moet laten lopen. Et voilà, het ging nu al vele malen beter.

Het westernzadel van Raan op gelegd, want ik voel me daar toch iets zekerder in voor een potentiele boksalvo. En wat staat het haar goed, dat Westernzadel van Raan. <3

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik hem net oplegde gingen er wat bokjes aan vooraf want het is nogal een contrast met het springzadel welke ze de laatste tijd heeft gedragen. Hoewel ik even twijfelde of ik er uberhaupt wel direct op moest gaan of het weer moest spreiden over verschillende trainingen, heb ik het toch gedaan. En blij ook, want ze was zo braaf! :D Raan was een hele fijne supporter en in-de-weg-loper. :j

Afbeelding

Afbeelding

2 Filmpjes van onze drafjes! *\o/* Als we de draf nog 1 keer herhalen dan is denk ik alle ruis/twijfel er hopelijk uit bij haar, en kunnen we gewoon lekker gas gaan geven! Dan nog een stuur, en dan kunnen we km's gaan maken.





Paar dagen later besloot ik een bouwzeil mee naar stal te nemen en om Eyo te laten wennen aan het zeiltje. Nergens voor nodig, zo bleek. Ik dacht eerst gewoon ontspannen om het zeiltje heen te slenteren om haar alvast wat te laten wennen zonder dat ik haar gelijk 'naar het enge' vraag, maar Eyo trok wat aan de leadrope want ze zag iets mega LEUKS. :wow: Oftewel, ik ben haar maar gevolgd terwijl ze eerst met haar neus, toen haar voet, en toen met vier voeten op het zeil stond. Binnen 30 seconden. Niks meer te trainen, denk ik. +:)+

Eyo was not impressed. 8-)
Afbeelding

Hansje wilde ook graag.
Afbeelding

Alsjeblieft Hans.
Afbeelding

En uiteraard een filmpje. :D


Daarnaast echt weer heerlijk gesprongen met Raan:


En heb ik mijn moeder foto's laten maken van mij en Eyo voor het eindverslag van mijn opleiding: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=122&t=1970146&lr=582009996#unread

Vervolgens heb ik donderdag na een sollicitatie een nieuwe functie gekregen op werk. Ik werk nu al twee jaar als para-veterinair in Velserbroek. Hoewel ik niet per se ambities hogerop had, merk ik wel dat ik er zelfverzekerd genoeg voor ben om leiding en richting te durven geven. Nu het huidige afdelingshoofd weg ging heb ik gesolliciteerd en hebben ze me gepromoveerd tot Plaatsvervangend afdelingshoofd/afdelingshoofd in opleiding, dus ik ben helemaal *\%/*.

En als kers op de taart...
MET VLAG EN WIMPEL GESLAAGD voor het examen van mijn eerste leerjaar van de opleiding tot 'Natural Horsemanship Instructrice'! Y)(^) Heb voor mijn theorie een 8, voor het trainingsverslag een ruime 8.5, praktijk was een goed! Ik ben zo trots, blij en opgelucht. In augustus doe ik examen voor het tweede leerjaar en daarna kan ik lekker gaan starten! Kom maar op met dat examen, ik ben er klaar voor!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-19 00:45

Monique1963 schreef:
gefeliciteerd met je examen! Knap! En leuk om weer foto's te zien van de voortgang. Het ene filmpje waar Raan Eyo gaan groomen, zeg je zachtjes, LOL, dat denk ik ook altijd als paarden groomen, AU!


Haha, inderdaad. Paarden zijn altijd een beetje hardhandig daarin. Maar soms denk ik dat Raan vroeger wat sociale opvoeding heeft gemist want hij wilt altijd heel graag groomen maar kán het niet zachtjes doen. Het resulteert er meestal in dat het gegroomde paard de benen neemt omdat hij 'gebeten' wordt, of dat ie zelfs een chaggie knauw terug krijgt. En Raan probeert alleen maar lief te zijn. :+ :(:)


Emita schreef:
Gefeliciteerd!!! :):) :):) Allemaal goed nieuws dus!

Dat westernzadel staat echt prachtig bij Eyo <3 En wat is ze braaaaaaf met dat zei. Dat krijg ik met Nova echt niet voor elkaar hoor _O- Jullie zijn zo goed bezig met alles, echt zo leuk om te volgen!


Zeker allemaal goed nieuws! Dat zeil verbaasde ze me ook echt wel mee ja. Ik dacht wat spannends gevonden te hebben voor haar... :+ Ik ben nu met haar over platliggende tonnetjes aan het springen zodat ik haar straks gemakkelijk 'over' dingen heen kan sturen wat ze als obstakel ziet. Ze vindt het vet leuk en rent nu al naar de tonnetjes toe als ze dr kans krijgt.

Hebben jullie nog suggesties voor praktische obstakeltraining? Ik neem alle uitdagingen aan!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 23:58

Weer een [b]update[b]!

Vorige week is de bekapper langsgeweest. Haar voorhoef begon wat te brokkelen en alles was aardig lang geworden. Monique bekapt Eyo al 2 jaar, en helaas is ze altijd een beetje een draak met bekappen. Hangen, terugtrekken, dat soort gedoe. Voorbenen gingen nu best aardig, maar toen Monique haar achtervoet wilde pakken, kreeg ze een gerichte schop haar kant op van Eyo. :+ Dus vanzelfsprekend heeft Eyo een soortgelijke schop terug gekregen. :o Het lef! Monique heeft het nog 2x voorzichtig geprobeerd, maar daarna in verband van veiligheid besloten te stoppen voor nu. Note: Als ik haar (achter)benen oppak is er niks aan de hand. :=

Monique is verder gegaan met Hansje dus ik vroeg of ik intussen even een veil mocht lenen, dus heb ik haar achterhoeven deels zelf gedaan. Toen Hansje klaar was is Monique er weer bij gekomen en heeft ze, terwijl ik haar been vasthield) mijn werk nog wat kunnen opknappen. Uiteindelijk is het dus toch maar gelukt. }>

Wel een erg lastige om dit te trainen omdat ze bij mij wel gewoon OK is. Ik ga sowieso vaker voetjes optillen om het nog wat meer automatisme te maken maar kan moeilijk aan vreemden vragen of zij haar benen willeb optillen, maar eh, pas op, ze trapt. >;)


Zaterdag zijn we met de hitte op pad geweest naar een watertje in Heerhugowaard. Eyo op de 1-paardtrailer van mijn staleigenaresse en mijn moeder nam Max en Raan mee. Het was de eerste keer op een vreemde trailer en ook pas de 2e keer in haar eentje op de trailer dus ze was wat aan het hinniken maar verder heel braaf gestaan en ze liep er ook in 1x op. En toen vervolgens lekker gespeeld in het water! *\o/*

Braaf in haar eentje op de trailer.Afbeelding

Eerst in haar eentje en met Max, de pony van mijn moeder. Raan is namelijk niet zo'n held met water en ik wil niet dat hij haar het slechte voorbeeld zou geven. Hij mocht dus nog even los grazen tot ik hem ging halen. :+

Het meeste water was kniehoog maar er liep een wat dieper 'slootje' doorheen waar ze ook braaf doorheen ging.
Afbeelding

Samen met Raan mee het water in. Heb hem even streng moeten toespreken maar toen ging hij wel. ~~}>
Afbeelding
Afbeelding

Daarna liep Raan zo moeilijk te doen bij het diepere greppeltje dat ik Eyo maar even los liet staan. Bleef braafjes in het water staan. :o

Afbeelding

Daarna nog even een gezellie foto.
Afbeelding

En bij thuiskomst moest Hansje natuurlijk ook nog even in de trailer. Dan had hij toch het gevoel dat hij mee was geweest. :D

Afbeelding

Het was een super leuke middag zo! Eyo is een aardige waterrat dus houden zo! Heerlijk, dit. :D

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-19 18:13

darkadia schreef:
Leuke update weer! Als ik weer eens in de buurt ben wil je wel keer helpen met voetjes hoor :)


Hey, dat zou best fijn zijn! Geef maar een seintje als je in de buurt van Wieringerwaard/Velserbroek bent. :D

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers