Nu is het écht winter: hete bliksem! (recept)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Nu is het écht winter: hete bliksem! (recept)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 08:27

Haha!
Eigenlijk is het er nog te vroeg voor, ik krijg er altijd zo'n onwijs wintergevoel van... en half september vind ik dat nog niet echt nodig Haha!
Maar ik doe het mannetje er zo'n plezier mee Lachen

Recept is simpel:
voor 2 personen

750 gram piepers
750 gram Goudreinetten
1 ui
1 laurierblaadje
2 kruidnagels
peper, zout en een klontje boter
Verse worst

Piepers jassen en in een grote pan in een laag water zetten, dat ze precies onder staan. Ui pellen, laurierblad er met de kruidnagels aan prikken. Ui tussen de aardappels zetten.
Appels schillen, klokhuis verwijderen en in kwarten snijden. In grote zeef boven de aardappels in de pan hangen, deksel erop. Koken tot de aardappels gaar zijn, tegen die tijd zijn de appels ook zacht.
Intussen worst braden.

Ui verwijderen (effe checke of je beide kruidnagels ook nog hebt Haha!), aardappels met boter, peper en zout stampen. Appels erbij en nog even stampen, dat deze ook klein worden. Niet zoveel stampen dat het babyvoer wordt! Knipoog

Serveren met stroop Vingers aflikken


miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:14

ik heb het eerlijk waar nog nooit gegeten, maar ik denk dat het toch eens bij ons op het menu komt...

En is het ook lekker met draadjesvlees, of "hoort" het echt met (braad?)worst?
Smaakt het erg naar ui? Want mijn ventje eet het dan dus gewoon niet, jammer genoeg...

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:33

Heb ik eigenlijk nog nooit op. Wat een flutnederlander ben ik eigenlijk. Die worst hoef ik niet, maar de rest klinkt zeer zeker eetbaar!

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 14:39

Het smaakt niet overheerstend naar ui. Het geeft er wel lekker aroma aan. Ik hang de appels tegenwoordig in een zeef erboven, omdat ik vaak het water van de aardappels er niet meer onder weg kreeg. De appels worden dan zo'n brei, dat het helemaal afsluit en de pan dus niet meer af te gieten is. En dan kun je het bestek van tafel halen en rietjes uitdelen Haha!
En verse worst hoort wel, vind ik.
Ik heb het ook nog nooit met andere worst gegeten. Kan me voorstellen dat rookworst niet geschikt is, dat smaakt toch heel overheersend, vind ik.
Maar misschien is een stooflapje ook wel lekker?

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:54

mmmmm, dit hete bliksem recept ken ik nog niet, wel het "ouderwetse" recept zoals mijn moeder het altijd maakte.
maar dat is met zoete appels bijv dijkmans zoet en maar twee goudreinetten......enne al helemaal geen uien!

*leer van gisteren- droom van morgen-leef vandaag*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:52

Ik sluit me aan bij Woofie; er moeten ook zoete appeltjes in! Zure en zoete half om half, heerlijk! En idd geen ui erin.
Traditioneel Brabants eet je het met gebakken bloedworst, maar ik prefereer draadjesvlees Haha! en spruitjes erbij, da's echt superlekker!

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:36

Sonja schreef:
Ik sluit me aan bij Woofie; er moeten ook zoete appeltjes in! Zure en zoete half om half, heerlijk! En idd geen ui erin.
Traditioneel Brabants eet je het met gebakken bloedworst, maar ik prefereer draadjesvlees Haha! en spruitjes erbij, da's echt superlekker!


Vingers aflikken Vingers aflikken echt wel!! Vork

*leer van gisteren- droom van morgen-leef vandaag*

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:02

Toevallig vanmiddag nog gemaakt, maar zonder ui,laurier en kruidnagel. WEL met kaneel erop en flink veel peper.

Afgieten hoeft eigenlijk niet wanneer je er maar niet teveel water bij doet. Aardappels 1/3 onder water en de appeltjes er bovenop, dan is het ongeveer goed.
Ik had trouwens voor het roeren wel nog wat af kunnen gieten. Als dat nodig is doe ik dat bij dit soort gerechten maar vang het vocht op. Kun je altijd nog weer wat toevoegen mocht het te droog blijken. Geldt ook voor andere stamppotten.

Helderder

Berichten: 10114
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:16

Heb ik 1 week geleden nog gegeten.
Het was heeerlijk. Vingers aflikken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers