Conserveren in potjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Conserveren in potjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-05 21:58

Ik weet inmiddels vrij aardig de "Heinz (hot) Pasta Saus" (!!) na te maken c.q. te verbeteren.
Ik ben daaraan begonnen aan de hand van een goed bevallen recept hier ergens; een tagliatelle-ovenschotel of zo. Die maak ik nog steeds regelmatig met succes.
Nu het conserveren nog van mijn eigengemaakte saus.

Ik maak nu een grote pan saus, laat die na de keukenmachine nog flink afkoelen en doe het dan in potjes met schroefdeksel. B.v. potjes van de Heinz pasta saus zelf, of vergelijkbare potjes.

De potjes zet ik vervolgens bijna onder in een pan water en breng dan de boel aan de kook. Dit laat ik ruim een half uur of zo doorkoken en haal dan de potjes uit het water. Ik hoop dan maar dat de temperatuur in de potjes alle vreemde beestjes doodgemaakt heeft en ook dat door de overdruk nog flink wat lucht ontsnapt is uit het potje.
(Oh ja, voor het dichtdraaien maak ik de rand van het potje glad en schoon met (olijf)olie, evenals het rubbertje van het deksel)

Dit schijnt aardig te lukken, want na het afkoelen van de potjes trekt het deksel van het eerst kokend hete potje aardig naar binnen, waardoor het misschien wel bekende "klik"-systeem weer opnieuw gaat werken. Dat lijkt mij een teken van een aardige onderdruk in de potjes.

Ik weet niet exact hoe "wecken" in zijn werk gaat, maar dit lijkt mij een soort vereenvoudigde vorm of zo.
Zijn er meer mensen die hier mee experimenteren, en hoe zit het met jullie ervaringen met de houdbaarheid nadien ??

Mijn laatste ervaring is dat het na een maand of 2 nog prima is, en ik denk dat het nog wel eens veel langer houdbaar zou kunnen blijken. Vergelijk de houdbaarheid van de oorspronkelijke inhoud van dat soort (glazen ! ) potjes zou ik zeggen.


Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Conserveren in potjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:31

Hmmm wat creatief. Iets zinvollers kan ik er niet van maken. Wel handig als je het eenmaal doorhebt. Ik maak nml ook een heerlijke verse pastasaus, maar die bewaar ik altijd maar een paar dagen.
Ik zou het gewoon invriezen. Niet zo goed voor de smaak, maar ja, that's me.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Conserveren in potjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:15

Ik meen me te herinneren dat mijn moeder als ze vroeger jam maakte altijd de potjes eerst uitkookte in de soda ofzo voordat ze ze vulde. Ik zal eens navragen als ik haar spreek (en het niet vergeet).

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Anoniem

Re: Conserveren in potjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 13:17

Ik heb geen ervaring met groente's, of sauzen inwecken. Wel maakt mijn moeder altijd de jam, fruitsaus voor door yoghurt en siropen zelf. Jam wordt van alle fruit gemaakt, en ook mengsels enzo, gewoon proberen Haha!

De potjes worden altijd eerst gewassen in kokendheet water met idd soda erin opgelost, dan omgespoeld in schoon heet water, omgekeerd laten uitlekken.

Jam koken doen we met veel van die speciale suiker, kan effe niet op de naam komen, en ben te lui om naar de keuken te lopen... En dan vullen, goed veel erin, het schuim eraf scheppen, deksel erop, goed vastdraaien, en op zijn kop zetten. Is zeker 1 tot 1,5 jaar houdbaar.

Siroop en fruitsaus gaat ook in flessen die op zelfde manier zijn schoon gemaakt. Vullen, en dan echt bomvol, zo min mogelijk lucht, en de dop erop. Af laten koelen en alles gaat naar de kelder.

Die saus zal niet zo lang houdbaar zijn gok ik, vanwege het vlees dat erin zit, en toch ook alle groente's enzo. Waarom vries je het niet in? Zou me daar eerlijk gezegd veiliger mee doen.

Qua wecken in zijn algemeen. Daar zijn vele boeken over te krijgen hoor Knipoog

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Re: Conserveren in potjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:50

lageveld schreef:
Ik weet inmiddels vrij aardig de "Heinz (hot) Pasta Saus" (!!) na te maken c.q. te verbeteren.
Ik ben daaraan begonnen aan de hand van een goed bevallen recept hier ergens; een tagliatelle-ovenschotel of zo. Die maak ik nog steeds regelmatig met succes.
Nu het conserveren nog van mijn eigengemaakte saus.

Ik maak nu een grote pan saus, laat die na de keukenmachine nog flink afkoelen en doe het dan in potjes met schroefdeksel. B.v. potjes van de Heinz pasta saus zelf, of vergelijkbare potjes.

De potjes zet ik vervolgens bijna onder in een pan water en breng dan de boel aan de kook. Dit laat ik ruim een half uur of zo doorkoken en haal dan de potjes uit het water. Ik hoop dan maar dat de temperatuur in de potjes alle vreemde beestjes doodgemaakt heeft en ook dat door de overdruk nog flink wat lucht ontsnapt is uit het potje.
(Oh ja, voor het dichtdraaien maak ik de rand van het potje glad en schoon met (olijf)olie, evenals het rubbertje van het deksel)

Dit schijnt aardig te lukken, want na het afkoelen van de potjes trekt het deksel van het eerst kokend hete potje aardig naar binnen, waardoor het misschien wel bekende "klik"-systeem weer opnieuw gaat werken. Dat lijkt mij een teken van een aardige onderdruk in de potjes.

Ik weet niet exact hoe "wecken" in zijn werk gaat, maar dit lijkt mij een soort vereenvoudigde vorm of zo.
Zijn er meer mensen die hier mee experimenteren, en hoe zit het met jullie ervaringen met de houdbaarheid nadien ??

Mijn laatste ervaring is dat het na een maand of 2 nog prima is, en ik denk dat het nog wel eens veel langer houdbaar zou kunnen blijken. Vergelijk de houdbaarheid van de oorspronkelijke inhoud van dat soort (glazen ! ) potjes zou ik zeggen.

Zolang je het bij het inmaken voldoende lang en heet genoeg laat koken (alleen geen idee of een halfuur lang genoeg is... vraag eens aan je oma ofzo Knipoog ) en je bij het verorberen achteraf enkele minuten voldoende verwarmt, zit je in elk geval snor wb de beestjes Knipoog (tenminste, ik neem aan dat je het vooral over botulisme hebt?)

Als je potjes mooi terug vacuüm zuigen (en blijven!), is het ok Ja

Ik zou niet gaan vergelijken met de houdbaarheid van de oorspronkelijke inhoud, hierin zullen namelijk zo goed als zeker conserveringsmiddelen en andere zooi gezeten hebben.

Enkele maanden op een koele en droge plaats, uit het zonlicht moet zeker lukken.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Conserveren in potjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:01

Ik had een keer met een vriendin appelmoes gemaakt, maar we hadden nog heel veel over, dus wij dat in een potje gedaan.
De volgende dag, wij kijken, was het potje ontploft Bloos! Wat een bende.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Re: Conserveren in potjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-05 00:52

leentje schreef:
...

Ik zou niet gaan vergelijken met de houdbaarheid van de oorspronkelijke inhoud, hierin zullen namelijk zo goed als zeker conserveringsmiddelen en andere zooi gezeten hebben.
....


Dat vergelijken doe ik lekker stiekum toch ! want veel van die conserveermiddelen schijnen inmiddels aardig verboden te zijn. Dus het moet ook zonder kunnen.
Al dat ingeblikte spul, wat jaaaarenlang houdbaar is, denk daar maar eens aan. Dat ligt niet aan de conserveringsmiddelen, want zodra je het open maakt is het finito met de houdbaarheid en ik heb nog nooit (na opening) een conserveervogeltje langs mijn hoofd weg zien schieten of zo Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: Conserveren in potjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:43

Ik heb er niet zo heel veel ervaring mee. Ik heb wel eens chutney gemaakt en ook ketchups. Die waren toch wel beperkt houdbaar en de ketchup moest in de koelkast bewaard. Ik maakte er dan gewoon niet zo veel van, maar door al die tomaten die opeens rood werden moest ik er toch een kant mee op.
(heb ze toch maar ingevroren Tong uitsteken ik hoorde laatst dat je van groene tomaten ook jam kan maken voor op brood Verward )

Jam en siroop blijft vooral ook lang houdbaar door het hoge suiker-gehalte. Dat heb je natuurlijk bij pastasaus niet.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Re: Conserveren in potjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:38

lageveld schreef:
leentje schreef:
...

Ik zou niet gaan vergelijken met de houdbaarheid van de oorspronkelijke inhoud, hierin zullen namelijk zo goed als zeker conserveringsmiddelen en andere zooi gezeten hebben.
....


Dat vergelijken doe ik lekker stiekum toch ! want veel van die conserveermiddelen schijnen inmiddels aardig verboden te zijn. Dus het moet ook zonder kunnen.
Al dat ingeblikte spul, wat jaaaarenlang houdbaar is, denk daar maar eens aan. Dat ligt niet aan de conserveringsmiddelen, want zodra je het open maakt is het finito met de houdbaarheid en ik heb nog nooit (na opening) een conserveervogeltje langs mijn hoofd weg zien schieten of zo Lachen

nee geen conserveervogeltjes, maar die dingen zitten wel propvol suikers (alles wat in blik/glazen potten zit), en vaak ook antioxidanten

tuurlijk is het finito met de houdbaarheid van alles wanneer je het openmaakt en er lucht (met bijhorende bacteriën etc) aankan Knipoog

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Conserveren in potjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:11

Waarom gooi je het niet gewoon in de vriezer?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers