Wie doet er nog aan huisslachtingen mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:36

Wij doen het (helaas) niet, geen ruimte en geen bevriende boeren.
Ik zou het wel heel graag willen. Zo weet je wat je eet, je weet dat het dier lekker rond heeft kunnen lopen, je weet wat voor voer het dier heeft gehad (geen hormoonvoer dus), enz...
Wat zijn de nadelen? Tja, dat dier ken je... Nou en? Als je vanaf het begin jezelf voorhoudt dat het dier voor de slacht is, dan hecht je jezelf er ook niet aan.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:53

Wij doen het nooit, bij ons in de omgeving zijn niet veel boeren meer, ik hoor er ook nooit van eigenlijk. Wij hebben weleens een halve koe gekocht, maar dat was bij een vleesverwerkingsbedrijf (daar worden de dieren versneden en verpakt, maar zijn dan dus al geslacht). Kan me eigenlijk niet meer herinneren hoe het smaakte... ik ben echt alleen maar vlees van de supermarkt en slager gewend.
Luguber vind ik het zeker niet, het lijkt me op een bepaalde manier wel prettig. Inderdaad, je weet wat je eet (en wie Tong uitsteken) en dus ook hoe dat dier zijn leven heefd geleefd. Is zeer waarschijnlijk een stuk beter dan de andere vleesdieren hier in nederland.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:55

Het is bij ons thuis wel gebeurt vroeger. Mijn oom reed paard, en was tegelijkertijd slager, en ook mijn opa was slager. Ikzelf weet er weinig meer van, dus weet ook het verschil niet meer.
Wat ik wel een beetje lastig vind is dat er heel vaak moslims bij ons langs komen om te vragen of we een schaap willen verkopen......dat doen we dus niet!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:29

Onze overburen hebben een boerderij en slachten ook ieder jaar een eigen koe... Ik vind het een beetje een eng idee maar ik eet zelf dan ook geen vlees. Scheve mond Ik kan jullie wel verzekeren dat die koeien een goed leven hebben gehad.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:17

We kochten een half varken bij de slager, of valt dat er niet onder.
Ik kan dat niet hoor zodra ik in de ogen van zo een beest heb gekeken, kan ik hem niet meer eten. Alleen met de kippen die mn stiefvader slacht heb ik geen moeite hahahaha

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:56

OPzich vind ik t wel een hele fijne manier van slachten.
Je weet wat er met je vlees gebeurd is, je weet of t ziek was, je weet ook wat voor leven t heeft gehad.
Dat LIJKT mij toch wel lekkerder eten.
Maar goed wij wonen midden in een woonwijk, denk niet dat mijn buren t op prijs zouden stellen als ik een koe of een varken in m'n tuin ga zitten slachten!!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:17

Maya schreef:
Lenn? Hoe ik dat kan? Ik ben een boer Lachen Heel m'n leven hebben we een paar vleekoeien voor de hobby rondlopen op het erf Lachen En sja, we hebben niet meer land als we hebben, dus af en toe word er eentje verkocht, en gaat er eentje in de diepvriezer. Bij bijna alle koeien die ik opeet, die heb ik gekend, mee gekroeld, verzorgd, gaf ze ook altijd een naam, de slachtkoeien, die maar voor een jaartje kwamen. Die beesten hebben het goed bij ons gehad, 's winters niet de ideale situatie, dat geef ik gelijk toe, (ze staan vast op stal) maar 3/4 van het jaar staan ze wel buiten, in een grote vette weide met veel bomen, en appels in het najaar, en in de zomer kunnen ze in een grote oude veedrinkput gaan banjeren om af te koelen. Ik vind het prachtig zoals die beesten 's avonds vlak bij ons gaan liggen, als wij nog op het achterterras zitten, laat op de avond, even tot rust komen, en ze komen bij ons liggen en slapen. De ganzen erbij, en even puur genieten... Ik denk ook dat de meeste koeien bij ons wel aardig gelukkig zijn geweest. Omdat ik dat denk, heb ik er geen problemen mee...

.


Hier kan ik me zeker in vinden, het is nu eenmaal zo dat die beesten niet voor niets slachtkoeien heten, dus ze zijn ervoor gemaakt. Het feit dat ze dan een (voor een koe) gelukkig loom leventje hebben gehad is makkelijker te accepteren dan wanneer we de kistkalf-discussie weer gaan oprakelen. Of ik m'n eigen dieren zou kunnen slachten?? No way, ik ben en blijf een mietje, als ik die promo voor Bobo's in the Bush hoor met dat in doodsnnood gillende varkentje zit ik al te janken. Ik heb trouwens wel laatst een kippenei gevonden in m'n stal met mesten, telt dat ook? Haha!

Laatst las ik op een ander paardenforum dat een meisje haar paard later zelf zou slachten. Ze wilde het hoofd houden, en de rest zelf opeten. Dat vond ik op z'n minst toch wel een beetje bizar....

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:52

Ik zou het niet kunnen .. ben dan ook niet voor niets vegetarier en tegen slacht van dieren Lachen

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 02:22

vanuit mijn vriend zijn kant is er ieder jaar slachtfeest(moslims),(ik ben nu ook moslim)de koe wordt door 7 personen betaald en door 1 uitgezocht op een markt,de volgende dag komt het vlees in 7 delen naar 7 verschillende huizen.
(ongeveer zo'n 70 kilo?)

dan snijden we het klein en dan wordt het weer verdeelt over 7 vrienden/kennisen/familie.

het is een hele middag snijden.