Suikervrij, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 19:59

LaDonna75 schreef:
Het punt bij vruchtensap is dat sap heel snel door je lichaam wordt opgenomen en dus je bloedsuiker heel snel stijgt door het drinken van sap. Fruit is van nature vrij rijk aan (fruit)suiker, maar als je fruit eet, stijgt je bloedsuiker niet heel snel omdat het ook allerlei andere stoffen bevat (vezels e.d.).

Ja klopt! Ik drink ook geen vruchtensap meer inderdaad.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 20:00

Deugenietje schreef:
Ik merk ook dat men ook wordt beperkt omdat ze bang zijn als ze de geraffineerde suikers moeten stoppen dat er niks lekkers meer is.

Zonde eigenlijk he. Maar ja, in de podcast van Lieke de Bever zei ze laatst ook iets van, laten gaan. Maar goed, vandaar dit topic zodat we het er met mensen over kunnen hebben die er wel enthousiast van worden :D

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:08

_Tara_ schreef:
Wat goed Anouk! Bizar eigenlijk dat je dit zelf hebt moeten uitvinden zo.

Gaucho, ja, haar volg ik sinds kort ook op insta! Eerder at ik fruit aan 't begin van m'n maaltijd, nu dus aan het einde.

LaDonna, al 8 jaar! Fijn om te lezen he dat er meerdere zijn zo.

Cowgirl, mag ik vragen wat de aanleiding was?
Bij behoefte aan iets zoets kan ik pindakaas met banaan ook aanraden. Ik doe dat wel eens op brood.
Die periode in de maand heb ik inderdaad ook wat meer moeite om 't allemaal suikervrij te houden. Eigenlijk wel heel slim om dan een suikervrije vervanger te zoeken voor een brownie bv, goede tip!

Susan, oo jee dat is wel heftig. Dan is ergens anders eten inderdaad een ander verhaal. Ik kan me voorstellen dat anderen zich ook niet altijd beseffen waar allemaal suiker in zit.

Keeyzie, pannekoeken zijn ook wel erg lekker. Wel goed dat je zo op zoek bent gegaan naar een alternatief ervoor!

Dieuwke, ah dat kan ik me wel voorstellen. Dat vergt wat meer voorbereiding voor je maaltijden. Wel top dat je dit iig probeert zo! Voeding is soms toch een onderbelicht iets bij artsen. Terwijl ik zelf geloof dat 't een grote invloed heeft op hoe ons lijf functioneert. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Een scheef gebroken been genees je niet door suiker te laten staan.


Dat houd ik prive ;)

Ondanks dat heel internet vol staat dat bananen niet stoppen stoppen ze bij mij wel.
Ik had van het weekend 2 dagen achter elkaar een banaan gegeten en vervolgens zware bevalling op de wc -O-

Van de 2 die nu nog in de koelkast liggen wil ik een suiker vriendelijke cake/brood van maken. Nu alleen nog even een recept vinden.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:10

Dit klinkt super! Ik zou ook graag minder suikers willen eten, maar vind het lastig om alternatieven te vinden voor de lunch en tussendoor. Ben nogal een grote eter dus een salade, banaan of handje noten vult niet voldoende. Hoe doen jullie dat?

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 20:18

Cowgirl, dat is je goed recht :D
Ooo ik dacht altijd dat bananen dat wel deden. Een recept kan ik je helaas niet mee helpen. Maar daar staan er op internet vast genoeg van!

Jessica, tussendoortjes heb ik zelf geen behoefte aan, ik eet 3 maaltijden per dag. Lunch is bij mij vaak avondeten van de dag ervoor of bijvoorbeeld havermout (50-60 gram met 150 ml water en 150 ml (amandel)melk met een appel en een hand noten erdoor. Je zou bv ook kunnen denken aan wraps met gerookte zalm/kipfilet of wat je maar lekker vindt.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:20

Cowgirl schreef:
_Tara_ schreef:
Wat goed Anouk! Bizar eigenlijk dat je dit zelf hebt moeten uitvinden zo.

Gaucho, ja, haar volg ik sinds kort ook op insta! Eerder at ik fruit aan 't begin van m'n maaltijd, nu dus aan het einde.

LaDonna, al 8 jaar! Fijn om te lezen he dat er meerdere zijn zo.

Cowgirl, mag ik vragen wat de aanleiding was?
Bij behoefte aan iets zoets kan ik pindakaas met banaan ook aanraden. Ik doe dat wel eens op brood.
Die periode in de maand heb ik inderdaad ook wat meer moeite om 't allemaal suikervrij te houden. Eigenlijk wel heel slim om dan een suikervrije vervanger te zoeken voor een brownie bv, goede tip!

Susan, oo jee dat is wel heftig. Dan is ergens anders eten inderdaad een ander verhaal. Ik kan me voorstellen dat anderen zich ook niet altijd beseffen waar allemaal suiker in zit.

Keeyzie, pannekoeken zijn ook wel erg lekker. Wel goed dat je zo op zoek bent gegaan naar een alternatief ervoor!

Dieuwke, ah dat kan ik me wel voorstellen. Dat vergt wat meer voorbereiding voor je maaltijden. Wel top dat je dit iig probeert zo! Voeding is soms toch een onderbelicht iets bij artsen. Terwijl ik zelf geloof dat 't een grote invloed heeft op hoe ons lijf functioneert. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Een scheef gebroken been genees je niet door suiker te laten staan.


Dat houd ik prive ;)

Ondanks dat heel internet vol staat dat bananen niet stoppen stoppen ze bij mij wel.
Ik had van het weekend 2 dagen achter elkaar een banaan gegeten en vervolgens zware bevalling op de wc -O-

Van de 2 die nu nog in de koelkast liggen wil ik een suiker vriendelijke cake/brood van maken. Nu alleen nog even een recept vinden.

Waar komt het vandaan dat banaan niet zou stoppen?

Ja, het effect zal niet voor iedereen gelijk zijn, maar dat ik er bijvoorbeeld niet zoveel last van zou hebben, is niet gezegd dat dat voor iedereen zo is.
Lang voor het internet was al bekend dat banaan kan helpen; dat bracht mijn Tante Nonneke al mee uit Indonesië.....

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:32

Google maar eens. Ik had alleen al bij het zoeken 3x dat het een fabel is dat banaan stopt.
Het zou juist goed zijn voor de stoelgang.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:47

Bananen werkt voor iedereen anders. Zoals elke voedingsstof.

Ik woon op een beschermde woonvorm en mijn huisgenoten beginnen nu eindelijk te begrijpen dat ik geen koek en chocola meer eet.

Maar soms zijn ze er flauw van dat ik weer in hun oren NEE zeg en dan krijg ik te horen van nou Sabine, 1 keertje kan toch wel.

Dan moet ik weer helemaal uitleggen dat Suiker door mij hetzelfde doet als men verslaafd is aan drugs.

Mijn ouders, zusje, zwager en de kinderen van 8 en 7 weten het nu en steunen mij overal waar ze me kunnen steunen. Ik vind die 2 meiden het leukste.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:47

Oh jah, ik schrap vooral de geraffineerde suikers, maar eet wel fruit en brood.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:59

Cowgirl schreef:
Google maar eens. Ik had alleen al bij het zoeken 3x dat het een fabel is dat banaan stopt.
Het zou juist goed zijn voor de stoelgang.

Ja, dat klopt ook, tot op zekere hoogte, als je aan de dunne bent }>
Zoals Deugenietje terecht opmerkt: iedereen reageert anders.

Ik ben terughoudend met Google. Als ik alleen al zie welke onzin er over mijn vak op internet staat, dat zal voor de rest van internet niet veel beter zijn.

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:30

Cowgirl schreef:
Van de 2 die nu nog in de koelkast liggen wil ik een suiker vriendelijke cake/brood van maken. Nu alleen nog even een recept vinden.


Zoek even op bananenbrood van chickslovefood, super makkelijk te maken.

De afgelopen 10 jaar heb ik vrijwel geen duikers gegeten. Helaas bij de 1e lockdown weer veel gaan snoepen, vooral chocolade en gebak/koekjes. Inmiddels 2 jaar longcovid en sinds 2 maanden een streng dieet zonder o.a. gluten, zuivel en suiker. Geen dips meer na de lunch.
Maar af en toe een stukje chocolade moet kunnen. Maar het niet dus wel echt de moeite waard zijn.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:35

Wat ik ook zo jammer vind is dat mensen denken dat koek, snoep en chocola nodig is om je goed te voelen.

Ik heb nu in 13 maanden gemerkt dat gezonde voeding je veel gelukkig maakt.

En ook dat je eten niet als troost of beloning moet zien. Maar meer als voldoening.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:45

Ik eet al 18 jaar suikervrij. Ik eet wel fruit, dus krijg wel suikers binnen. Ik word zo lamlendig van toegevoegde suikers. In 2005 kwam ik erachter dat het rookvlees van de Jumbo suiker bevatte. Dat was het moment dat ik altijd op alles wat ik koop eerst op de verpakking kijk.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:51

Benzz schreef:
Ik eet al 18 jaar suikervrij. Ik eet wel fruit, dus krijg wel suikers binnen. Ik word zo lamlendig van toegevoegde suikers. In 2005 kwam ik erachter dat het rookvlees van de Jumbo suiker bevatte. Dat was het moment dat ik altijd op alles wat ik koop eerst op de verpakking kijk.

Ja, als je suiker toevoegt aan het vlees, kan het meer water opnemen zodat het dus meer weegt......
Ham en kip zijn hiervan ook bekende voorbeelden.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:57

Ik was laatste een dagje in Zwolle.

We hebben daar geluncht en gedineerd.

Maar jeetje wat is het lastig keuze maken ineens.

Ik lust heel veel. Maar ineens moet je nadenken over kleine dingen waar suiker in kan zitten.

Op zich geen probleem, maar het is dan schrikbarend hoe weinig je dan nog kan eten.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:05

Wat een onzin tekst is dit. Staat op de site van voedingscentrum.


Is suiker verslavend?
Er wordt wel eens beweerd dat suiker even verslavend is als drugs. Suiker activeert net als drugs, vet, maar ook mooie muziek of sporten, het beloningscentrum in je hersenen. Het zorgt voor afgifte van de stof dopamine, dat een prettig gevoel geeft. Maar in tegenstelling tot bij het stoppen van alcohol of drugs gebruik krijg je bij het stoppen met suiker geen onthoudingsverschijnselen en is er niet steeds meer nodig om hetzelfde prettige gevoel te ervaren. Van verslaving aan de stof suiker kun je dus niet spreken.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:19

Ik ben ook aardig van de suiker geminderd.
Mijn moeder zei altijd: suiker heb je nodig! Zo word je groot en sterk. Maar drie suikerklonten in je latte macchiato is erg overdreven.
Ook geen fan van water. Dus standaard frisdrank of limonade.

Inmiddels over op dranken zonder prik (nog wel met suiker maar minder, of 0% sugar maar dan met de andere rommel aan zoetstoffen -O-)
En veel snacks vervangen door cherry tomaatjes, komkommer, kaas ipv chips of snoep.
Vind chocolade vaak te zoet, net als winegums.

Wil graag nog verder minderen maar ben een beetje huiverig voor hoe ze drankjes en eten dan zoeter maken. Is dat wel gezond?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:27

Hey wat een leuk topic! Hier ook al een hele tijd suikervrij! :D
Met uitzondering van suikers in fruit en groenten enzo dan haha


Jessica_K schreef:
Dit klinkt super! Ik zou ook graag minder suikers willen eten, maar vind het lastig om alternatieven te vinden voor de lunch en tussendoor. Ben nogal een grote eter dus een salade, banaan of handje noten vult niet voldoende. Hoe doen jullie dat?


Ik heb als lunch rijst met rauwe groenten (zoals tomaatjes, paprika, selderij) en gekookt ei. Op smaak maken doe ik met olijfolie en kruiden zoals paprikapoeder, kurkuma, gember. Vult en voed super en tis makkelijk meenemen :)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:29

Hutcherson schreef:
Ik ben ook aardig van de suiker geminderd.
Mijn moeder zei altijd: suiker heb je nodig! Zo word je groot en sterk. Maar drie suikerklonten in je latte macchiato is erg overdreven.
Ook geen fan van water. Dus standaard frisdrank of limonade.

Inmiddels over op dranken zonder prik (nog wel met suiker maar minder, of 0% sugar maar dan met de andere rommel aan zoetstoffen -O-)
En veel snacks vervangen door cherry tomaatjes, komkommer, kaas ipv chips of snoep.
Vind chocolade vaak te zoet, net als winegums.

Wil graag nog verder minderen maar ben een beetje huiverig voor hoe ze drankjes en eten dan zoeter maken. Is dat wel gezond?

Dat laatste, nope.

Water is wat mij betreft wel ok maar even vaak drinken we aanmaaklimonade (die van karvan cevitam). Wij doen wel maar de helft tot 1/3 van de aangegeven hoeveelheid (dus meer water) anders is het alsnog niet te zuipen. Daar zou je eens mee kunnen experimenteren.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:41

ikke schreef:
Hutcherson schreef:
Ik ben ook aardig van de suiker geminderd.
Mijn moeder zei altijd: suiker heb je nodig! Zo word je groot en sterk. Maar drie suikerklonten in je latte macchiato is erg overdreven.
Ook geen fan van water. Dus standaard frisdrank of limonade.

Inmiddels over op dranken zonder prik (nog wel met suiker maar minder, of 0% sugar maar dan met de andere rommel aan zoetstoffen -O-)
En veel snacks vervangen door cherry tomaatjes, komkommer, kaas ipv chips of snoep.
Vind chocolade vaak te zoet, net als winegums.

Wil graag nog verder minderen maar ben een beetje huiverig voor hoe ze drankjes en eten dan zoeter maken. Is dat wel gezond?

Dat laatste, nope.

Water is wat mij betreft wel ok maar even vaak drinken we aanmaaklimonade (die van karvan cevitam). Wij doen wel maar de helft tot 1/3 van de aangegeven hoeveelheid (dus meer water) anders is het alsnog niet te zuipen. Daar zou je eens mee kunnen experimenteren.


Dat werkt als een tiet voor mij. Klein scheutje karvan cevitam met veel water. Dat er net een smaakje aan zit.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:51

Hutcherson schreef:
ikke schreef:
Dat laatste, nope.

Water is wat mij betreft wel ok maar even vaak drinken we aanmaaklimonade (die van karvan cevitam). Wij doen wel maar de helft tot 1/3 van de aangegeven hoeveelheid (dus meer water) anders is het alsnog niet te zuipen. Daar zou je eens mee kunnen experimenteren.


Dat werkt als een tiet voor mij. Klein scheutje karvan cevitam met veel water. Dat er net een smaakje aan zit.

Ik zou me niet te druk maken als ik jou was :D

Weet je, links of rechtsom zul je concessies moeten doen, wil je het nog een beetje leuk en leefbaar houden. Doe je best en neem voor lief dat het af en toe niet lukt :j

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:24

Oooh wat goed dit! Ik heb een tijdje geleden alle suiker radicaal geband en jee wat voelde ik me goed!
Gezonde maaltijden eet ik altijd al wel, dat is geen probleem, maar vooral savonds na de maaltijd altijd trek in zoet.
En ik ben van mening dat suiker wel degelijk verslavend werkt!! Hoe meer ik snoep, hoe meer trek ik krijg.
Jaren terug had ik momenten dat ik echt onrustig kon worden als er een tijdje geen zoetigheid in de buurt was. Dan was ik ook afgeleid; ik was alleen maar bezig met wat ik dan straks kon gaan eten.

Ik wil het weer gaan doen. Ik heb het destijds een maand of drie volgehouden. Ik neem het me vaak voor, maar de laatste tijd verzand het alweer na één of twee dagen.
Morgen ga ik weer drastisch zo suikerarm mogelijk eten!

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:30

Ik was zo verslaafd dat ik als ik niks meer had dat ik ook echt naar de winkel moest. Ik ben zelfs een keer naar een benzine pomp gegaan omdat de winkels dicht waren.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 00:02

Jessica_K schreef:
Dit klinkt super! Ik zou ook graag minder suikers willen eten, maar vind het lastig om alternatieven te vinden voor de lunch en tussendoor. Ben nogal een grote eter dus een salade, banaan of handje noten vult niet voldoende. Hoe doen jullie dat?


Daar zou ik ook graat meer over willen weten, ik eet bijna geen vlees en kaas verdraag ik ook matig, daarnaast vaak een alergische reactie in mijn keel bij veel fruitsoorten waaronder vooral bij banaan een heftige reactie, maar ook bij walnoten dezelfde reactie.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 07:53

Benzz schreef:
Ik eet al 18 jaar suikervrij. Ik eet wel fruit, dus krijg wel suikers binnen. Ik word zo lamlendig van toegevoegde suikers. In 2005 kwam ik erachter dat het rookvlees van de Jumbo suiker bevatte. Dat was het moment dat ik altijd op alles wat ik koop eerst op de verpakking kijk.

Vervelend is dat he! Heb jij in de tussentijd vleesbeleg gevonden zonder suiker?

Deugenietje, het voedingscentrum zou ik sowieso overslaan :D Fijn dat je mensen in je omgeving hebt die je steunen!

Hutcherson, wat bedoel je precies met hoe ze drankjes en eten zoeter maken of dat gezond is? Als je doelt op light producten enz, of de zogenaamde 'suikervrije' producten waar dan 5 verschillende zoetstoffen in zitten, daar zou ik ook ver weg van blijven. Ik geloof zelf dat we niet gemaakt zijn om dat soort producten te eten. Maar, die keuze kan iedereen zelf verder maken natuurlijk.
En naturel chips is 9 van de 10 keer wel suikervrij trouwens :P

Nikass, goed bezig!

Vierspan, misschien kan het helpen als je voor jezelf een lijst maakt van wat je wél mag.