Suikervrij, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:07

Nikass schreef:
Heb je daar last van? Want ik vind het zelf niet zo erg als ik wat minder eet. Ik ben ervan overtuigd dat we (in t algemeen) meestal teveel eten.

Een bakje groentesoep en een bekertje smoothie is wel echt heel weinig op een dag. Merk dat ik als ik druk ben echt vergeet wat te eten. Terwijl toen ik op dieet was in 2005 verplicht iedere 2 uur wat in mijn mond moest stoppen ik veel fitter was en de kgś eraf vloegen. Nu hoef ik niet perse af te vallen, maat 38/40 en heb het laatste jaar teveel leuke kleren gekocht die ik niet meer pas als ik afval :+ Ik loop ook heel veel door een hond, plus nog paard erbij.

Als ik naar de calorieen van vandaag kijk, krijg ik nog geen 500 calorien binnen. Dat is echt te weinig om te functioneren.

Maar ja, dan heb ik op werk een borrel en daar serveren ze broodjes rookworst of hamburger en dat vind ik gewoon goor, dus dan eet ik liever niet.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:24

Ah ja 500 is inderdaad wel erg weinig. Helpt het je dan niet om een wat voedzamer/calorierijker ontbijt te eten?
Of ontbijt je niet graag?
Ik ontbijt eigenlijk niet. Afhankelijk van hoe vroeg mijn dag start eet ik mijn eerste "maaltijd" ergens tussen 10 en 12 uur. Soms nog later.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:25

Nikass schreef:
Ah ja 500 is inderdaad wel erg weinig. Helpt het je dan niet om een wat voedzamer/calorierijker ontbijt te eten?

Jawel, maar dat komt er dan weer niet van. Ben er zeker bewust van, maar door drukte vergeet ik het gewoon.

Ik ben een slechte ontbijter, maar dit ontbijt vind ik heerlijk. Als ik een keer vergeet sinaasappelen te halen dan ben ik de hele dag van slag.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:18

Benzz schreef:
Zoute haring als lunch ga ik ook heel lang op! Al moet ik nu echt weer opletten, want ik eet te weinig. Sochtends een smoothie van verse jus, frambozen, blauwe bessen en yoghurt. En dan vergeet ik te eten, door drukke dag at ik vanavond pas een groentesoepje.


In een smoothie zitten toch ook vrij veel 'verkeerde' suikers? Omdat de vezels van het fruit zijn weggevallen door het malen neemt je lijf het veel sneller op dan bij een stuk fruit. Of is dat alleen bij vruchtensap het geval?

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:31

Mijn bloedsuikerspiegel zou er in iig van op hol slaan :D of er moet in verhouding heel veel yoghurt met veel eiwit en vet in zitten.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:34

Ja je kan beter fruit gewoon eten

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:58

Love2sk8 schreef:
Benzz schreef:
Zoute haring als lunch ga ik ook heel lang op! Al moet ik nu echt weer opletten, want ik eet te weinig. Sochtends een smoothie van verse jus, frambozen, blauwe bessen en yoghurt. En dan vergeet ik te eten, door drukke dag at ik vanavond pas een groentesoepje.


In een smoothie zitten toch ook vrij veel 'verkeerde' suikers? Omdat de vezels van het fruit zijn weggevallen door het malen neemt je lijf het veel sneller op dan bij een stuk fruit. Of is dat alleen bij vruchtensap het geval?


Als je een smoothie maakt met fruit en groente is het zeker gezond. Ook geen sinaasappelsap oid toevoegen, gewoon alle fruit en groente bij elkaar en wat water erbij. Een schepje pitten en zaden erin. Door de vezels en zaden moet je kauwen en zorg je voor een goede vertering.

Dus geen fruit persen, want dan verlies je de vezels.

Nyaleti

Berichten: 6126
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:48

Even een flink schop in dit topic :D

Ik ben me rustig aan hier in aan het verdiepen, gisteren het een en ander gekocht van Topfitsuikervrij.
Ik ben helaas ziek en die ziekte schijnt nogal goed te gaan op suiker := noodzaak dus om mijn suiker inname drastisch omlaag te gooien.

Ik hou vooral enorm van frisdrank en chips. Snoepjes, koek, gebak etc kan ik gelukkig zo vanaf blijven.

Ik wil het echt rustig aan aanpakken, lastig want het liefst zou ik nu radicaal aan de slag willen maar dat is niet vol te houden :+ ook ben ik best gevoelig met dit soort dingen en wil ik er niet in doorslaan en bv geen snoepje meer 'durven eten'

Zouden jullie wat vragen willen beantwoorden? :)

- Ik ken enkel Lieke de Bever, wat zijn nog meer fijne accounts of boeken? Ik wil niet iemand die er in is doorgeslagen := elke fruit wil ik gewoon met een gerust hart blijven eten.

- vanaf wanneer wordt bv frisdrank beschouwd als 'laag in suiker' ? Dat lijkt me een goede eerste stap.

- Is het een goede optie om eerst zoveel mogelijk suikervrije / light producten te nemen? Of maakt dat geen verschil op hoe je lijf reageert? Volgens mij is het een verschil tussen suiker (met alle benamingen) en zoetstoffen?

- snacks! Welke 'zoete' snacks mogen wel? Of wat snacken jullie zaterdagavond op de bank?

- Klopt het dat je veel producten zelf moet gaan maken? Hoe ervaren jullie dit? Sta je echt altijd langer in de keuken?

Dank! :D

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:19

- Ik ken enkel Lieke de Bever, wat zijn nog meer fijne accounts of boeken? Ik wil niet iemand die er in is doorgeslagen := elke fruit wil ik gewoon met een gerust hart blijven eten.
amber albarda, lazyfitgirl, Marike bol of zoek een fijne diëtist, zit ook in de basisverzekering (ik heb eventueel nog een fijne waar je ook online terecht kan

- vanaf wanneer wordt bv frisdrank beschouwd als 'laag in suiker' ? Dat lijkt me een goede eerste stap.
Alle suiker vervangers zoals stevia, Aspartaam etc zijn zoeter dan suiker, dus of dat echt gaat helpen. Misschien zelf ice tea maken? Of minderen in het aantal glazen.

- Is het een goede optie om eerst zoveel mogelijk suikervrije / light producten te nemen? Of maakt dat geen verschil op hoe je lijf reageert? Volgens mij is het een verschil tussen suiker (met alle benamingen) en zoetstoffen?
Je lichaam reageert hetzelfde en het zou voor mij geen optie zijn. https://doktertamara.nl/leefstijl/voedi ... p%20suiker.

- snacks! Welke 'zoete' snacks mogen wel? Of wat snacken jullie zaterdagavond op de bank?
Ik eet niets :) , heel af en toe een stukje pure chocolade of een klein bakje chips. Ik heb 95% van de tijd 3 eetmomenten per dag, dus eet na 19:00 uur meestal niet meer.

- Klopt het dat je veel producten zelf moet gaan maken? Hoe ervaren jullie dit? Sta je echt altijd langer in de keuken?
Ik bak 1x per week een bananenbrood oid, een deel vries ik in, zodat er altijd iets aanwezig is

Zelf heb ik alles in één keer geschrapt. Het is even lastig, maar dan een paar dagen ben je er aan gewend, lijkt mij makkelijke dan steeds nog steeds de suikerprikkel krijgen, je moet er echt even van afkicken. Inmiddels eet ik wel af en toe suiker, maar hou de 80-20 regel aan. Dus op een feestje oid eet ik gewoon iets lekkers. Het is inmiddels ook echt een gewoonte geworden. Als ik iets met suiker neem, moet het toch echt een 9 of 10 score. Minder is niet de moeite waard en kan ik dan ook niet echt van genieten.

Nyaleti

Berichten: 6126
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 21:13

Dankje Esther, heel fijn! :)

De namen ga ik even opzoeken, dankje. Een diëtiste wil ik ook opzoeken maar wil van te voren wel al een begin maken of in iedergeval wat onderzoek gedaan hebben zodat ik weet wat bij mij past.

Jammer dat je lichaam alle zoetstoffen als suikers ziet. Misschien is het mentaal wel een fijne tussenstap.
Stevia zag ik wel regelmatig voorbij komen in dit topic en ook elders online. Is dat voor gerechten om pure suiker te vervangen? Of wat is het precies? Omdat dit vaak 'geaccepteerd' wordt.

Wat knap dat jij niet snackt Esther! :+

Ik vermoed dat ik de lichamelijke afkickverschijnselen wel door kom, stoppen met roken is ook gelukt en heb toch dagelijks overal al klachten :') het mentale wordt echt mijn valkuil.

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 21:49

Ik gebruik eigenlijk alleen bananen, dadels en honing als zoetstof. Stevia kan door de darmen (net als suiker) vaak slecht verdragen worden.

En niet snacken is een inmiddels gewoonte, als ik zorg voor avondmaaltijd met genoeg eiwitten en vetten dan heb ik ook echt geen zin in iets ‘s-avonds. En als ik wel laat nog iets eet, slaap ik slecht dus dat maakt het voor mij wel een stuk makkelijker om het te laten staan.

Hoop dat je ook snel verschil gaat merken, want dat maakt het een stuk makkelijker om vol te houden.

LaDonna75

Berichten: 2134
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:50

Stevia heeft de naam goed te zijn, omdat het natuurlijk van oorsprong is. Er bestaan steviaplantjes en die blaadjes kun je drogen en malen en dam heb je zoet. Alleen de industrie heeft deze hype ook opgepakt en voegt graag ergens stevia aan toe onder het motto “natuurlijk zoetmiddel” maar in the end is het gewoon zoetstof. Dus minder goed.

Wat betreft je vragen: cold turkey is meestal het makkelijkst. Het diabetesfonds heeft een suikerchallenge, als je daarmee begint bijvoorbeeld ben je gelijk lekker op weg.
Frisdrank drink ik vrijwel niet meer. Spa rood is ook erg lekker, eventueel met een schijfje citroen. Ik heb ook een air up ter afwisseling. Bedenk je dat vloeistoffen heel snel je maag passeren en de suikers in dranken heel snel in je bloed worden opgenomen en dus zorgen voor een snelle bloedsuikerstijging. Dat wil je vermijden.
Snacken: ik eet graag een paar handjes nootjes. Ook gedroogd fruit snack ik wel eens, en in het weekend neem ik een beetje chips. Groente (wortel, tomaatjes, komkommer…) is ook lekker tussendoor en extra groente is altijd goed. Fruit idem. En soms een blokje extra pure chocolade.
Ik bak regelmatig zelf koekjes en bananenbrood maar vind dat ook echt leuk om te doen.
Ik volg niet echt mensen, maar haal wel veel recepten van internet.
Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:19

Ik ben wel benieuwd waarom zoetstof minder goed zou zijn. Er zijn heel veel soorten zoetstof cq suikervervangers. Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar oa aspartaam, omdat er een grote groep is die beweert dat dit kankerverwekkend zou zijn. Dat is weerlegd door onderzoek. Het enige bekende nadeel van een overmatig gebruik van verschillende soorten zoetstoffen is dat het laxerend kan werken bij overmatig gebruik. Ik gebruik zelf geen stevia, omdat ik het een nare nasmaak vind hebben als ik er mee bak. Hier staat meer info over zoetstoffen: https://www.zoetstoffen.nl/.

Ik volg niemand. Dat bestond ook nog niet toen ik er bijna 25 jaar terug achter kwam dat ik intolerant was voor alle soorten geraffineerde suiker. Ik bestel tegenwoordig heel veel hier: https://www.dieetwebshop.nl. Taarten, cakes etc bak ik zelf omdat je bijna nergens suikervrij gebak kan kopen. En als het er wel is, is het vaak echt niet te eten. Ook suikervrije kwartkaart met een bodem van oa dadels en amandelmeel is echt lekker, en heel simpel om te maken.

Ik snack wel graag :o naturel chips kun je gewoon eten :j heel veel soorten chips zit wel suiker in, goed de etiketten lezen als je suiker wil mijden. Ook veel soorten toastjes zit glucosestroop in. Maar etiketten lezen, dat is eigenlijk wat het meeste tijd kost. Zeker als je net begint.

LaDonna75

Berichten: 2134
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:45

SusanH schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom zoetstof minder goed zou zijn. Er zijn heel veel soorten zoetstof cq suikervervangers. Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar oa aspartaam, omdat er een grote groep is die beweert dat dit kankerverwekkend zou zijn. Dat is weerlegd door onderzoek. Het enige bekende nadeel van een overmatig gebruik van verschillende soorten zoetstoffen is dat het laxerend kan werken bij overmatig gebruik. Ik gebruik zelf geen stevia, omdat ik het een nare nasmaak vind hebben als ik er mee bak. Hier staat meer info over zoetstoffen: https://www.zoetstoffen.nl/.


Ik ben niet bang dat zoetstoffen kankerverwekkend zijn, maar wat ze doen is voedsel een zoete smaak geven (joh) en je houdt als het ware je lichaam daarmee voor de gek, is het idee. Je wilt van de zoete kick af, dus vermijdt dan zoet. En daarbij is het idee dat je lichaam toch insuline aan gaat maken door de zoete smaak, en je dan uiteindelijk dus meer suiker wil. Hoewel daar de onderzoeken elkaar wat tegenspreken. Een op een je suiker met zoetstoffen vervangen lijkt me minder verstandig in elk geval.

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:51

Maar waarom zou je iets eten, in dit geval zoetstoffen, waar je lichaam niets mee kan. Dus niet wordt opgenomen? En wat je darmbacterieën negatief beïnvloed?

Het is ieder zijn eigen keus, maar ik voed liever mijn lichaam dan het vul. In ieder geval 80% van de tijd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:08

Toen ik nog suiker gebruikte had ik last van hypoglykemie, als zoetstof ook een effect zou hebben op mijn insuline niveau dan zou ik dat moeten merken door een snelle piek, gevolgd door een daling en een hyper. Sinds ik geen geraffineerde suikers meer gebruik heb ik geen last meer gehad van hypoglykemie. Dat is geen wetenschappelijk bewijs uiteraard. Maar voor mij wel genoeg bewijs dat het weinig met mijn bloedsuikerwaardes doet. Die blijven mooi constant zonder geraffineerde suiker.

Die negatieve invloed op de darmflora is vele malen groter bij gebruik van suiker (denk aan candidiasis) en ook nog niet onomstotelijk bewezen is dat zoetstoffen een nadelig effect hierop hebben. Ik vond een onderzoek uitgevoerd op 13 test personen. Dat is niet voldoende basis om dat vast te kunnen stellen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:44

Esther_ schreef:
Ik gebruik eigenlijk alleen bananen, dadels en honing als zoetstof. Stevia kan door de darmen (net als suiker) vaak slecht verdragen worden.

.

Honing is meer dan 80% suiker, dadels rond de 70.
Als je dat regelmatig eet is je dieet allesbehalve "suikervrij"....

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:27

Kuggur schreef:
Esther_ schreef:
Ik gebruik eigenlijk alleen bananen, dadels en honing als zoetstof. Stevia kan door de darmen (net als suiker) vaak slecht verdragen worden.

.

Honing is meer dan 80% suiker, dadels rond de 70.
Als je dat regelmatig eet is je dieet allesbehalve "suikervrij"....

Dat is bekend, maar deze producten hebben wel nog iets meer voedingswaarde dan gewone suiker. En zolang je het niet dagelijks en overal bij eet moet je volgens mij kunnen, de 80/20 regel.

Ik heb inmiddels alle reactie van mijn lichaam op de verschillende soorten suikers uitgeprobeerd en er zit echt verschil in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:32

Esther zo ervaar ik het ook. Fruitsuikers ed gaat prima. Maar geraffineerde suiker gaat mis bij mij. Dadels kan ik prima hebben. Honing gaat wel verkeerd.

Nyaleti

Berichten: 6126
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:49

Honing uitsluiten zou me niet zo goed lukken denk ik. Omdat het een natuurlijk product is (als je het rechtstreeks koopt bij een imker) heb ik er nooit bij stil gestaan dat het zo ontzettend veel suiker bevat.

Ik ben me inmiddels lekker aan inlezen, wat info aan het zoeken en al vervangende producten aan het opzoeken.
Ik denk dat zo'n dieet (levensstijl) me veel beter gaat lukken dan 'gezond eten en gewoon minder snoepen'. Wat is gezond, wat niet, gezonde producten met hoge kcal etc. Zoveel producten vallen in een grijs gebied.
Ik eet al jaren geen vlees meer en die knop ging zo makkelijk om. Zit er vlees in? Oké dan eet ik het niet, hoe graag ik het ook wil.
Ik vermoed dat het bij suikers ook zo gaat in m'n hoofd, op enkele uitzonderingen na maar dat mag ook wel :)

Misschien een tip voor sommige trouwens om wat lekkers te drinken: Waterdrop. Klein cupje die je in je water gooit met heerlijke, orginele smaken. Sommige bevatten wel zoetstoffen dus even opletten welke je wel en niet wilt.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:58

Ik ben net dit aan het lezen en kreeg toevallig samples can waterdrop bij mijn drinkfles maar dat moet wel ‘chemisch’ zijn ik heb die ene gebruikt voor vier liter en die ander ruikt zó heftig. Eentje zat amper snaak aan, dat zal wel die zonder zoetstoffen zijn.
Wel originele smaken ja

AnoukvB

Berichten: 252
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:38

Hier dezelfde ervaringen als SusanH. Bij zoetstoffen heb ik geen last van hypoglykemie en ik merk ook niet dat mijn darmen van slag raken, wat bij suiker (achteraf) wel erg zo was. Ook honing probleem ik bij weg te blijven, en dadels met mate. Fruit reageer ik ook niet op, tenzij ik heel veel stuks op een dag eet, wat bijvoorbeeld sneller gebeurt als je smoothies maakt.

Enige tip die ik kan geven is luister vooral naar je lichaam met wat wel of niet gaat, dit zal bij iedereen ook anders zijn. Ik krijg in ieder geval geen drang naar zoetigheid van zoetstoffen, wat ik bij geraffineerde suikers wel erg snel heb.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 13:36

Ik wil na de zomer vakantie starten met het 'suikervrij' eten. Enerzijds denk ik, dat gaat me lukken, anderzijds denk ik echt nooit dat me dat gaat lukken..

Ben nu topfit suikervrij aan het volgen en haar podcast aan het luisteren.

Wie kan mij wat goede tips geven betreffende het opstarten van deze trein naar suikervrij.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:12

Wat mij erg helpt bij het suikervrij eten is drastisch minderen in het eten van koolhydraten. Daardoor stabiliseert je bloedsuikerspiegel en heb je veel minder (of geen) cravings naar suiker of koolhydraatrijke voeding.
Indien je gezond bent zijn je organen heel goed zelf in staat om je bloedsuikerspiegel op pijl te houden, daar heb je in principe geen suikerinname voor nodig