Ideen lactosevrije hapjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Ideen lactosevrije hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 22:07

Voor een feestje is ons gevraagd hapjes mee te nemen. Nu is er iemand bij die lactose vrij eet, hebben jullie suggesties wat ik mee kan nemen? Wil wel wat zelf maken maar niet te lastig en geen uren in de keuken hoeven staan. Wie helpt me?

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ideen lactosevrije hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:13

Hard gekookte eieren, halveren en in rookvlees rollen.
Prikkertjes met tomaat, mozarella en basilicum.
Nacho chips met dipjes (salsa, dikke volle yoghurt, guacamole).

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ideen lactosevrije hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:15

Als je zelf wil maken kan je waarschijnlijk gewoon lactosevrije melk halen. Dan kan je alles maken wat je normaal ook zou willen maken :D

Emj_23
Berichten: 1182
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:16

Dadels met spek uit de oven? Maar het ligt uiteindelijk helemaal aan het feestje en de bezoekers.. is het droog worst met augurk publiek of zelfgemaakte links gedraaide bitterballen? Of liefst ook vegan? Dat denkt wat makkelijker mee.

Emj_23
Berichten: 1182
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ideen lactosevrije hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:18

Oh of zelfgemaakte gehaktballetjes in tomatensaus.. hier altijd een hit

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:19

Emj_23 schreef:
Dadels met spek uit de oven? Maar het ligt uiteindelijk helemaal aan het feestje en de bezoekers.. is het droog worst met augurk publiek of zelfgemaakte links gedraaide bitterballen? Of liefst ook vegan? Dat denkt wat makkelijker mee.

Ohhh, het water loopt me nu in de mond.

Exitium

Berichten: 7138
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:19

rien10 schreef:
Hard gekookte eieren, halveren en in rookvlees rollen.

Als we toch op de 'wat had oma altijd als hapjes bij verjaardagen'-tour gaan :+

- Plakje ham met asperges (waren altijd die uit pot) erin gerold
- Plakje boterhamworst met een augurk erin gerold
- Cocktailprikkertje met kaas, plakje augurk en een zilveruitje

Verder zijn dingen als mini gehaktballetjes, spiesje met kip en groenten en dat soort dingen ook vrij snel te maken.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 22:20

rien10 schreef:
Hard gekookte eieren, halveren en in rookvlees rollen.
Prikkertjes met tomaat, mozarella en basilicum.
Nacho chips met dipjes (salsa, dikke volle yoghurt, guacamole).


Mozerella is toch niet lactosevrij?
Zelfde voor de yoghurt?

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ideen lactosevrije hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:21

Je hebt helemaal gelijk Mystery. Dom van mij.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:21

Wat voor hapjes? Wat voor gasten? Wat Emj al vraagt.
Hapjes voor de borrel, of meer als avondeten / tapas? Lunch of avondeten? Brunch?

Over het algemeen:

Ik vind iets van (zelfgemaakte) humus of tapenade met gegrilde paprika, olijven en tomaat, altijd makkelijk veel smaak geven aan dingen. Denk aan een wrap, of een spread bij broodjes.

Vaak kan je melk in recepten wel vervangen door havermelk of rijstmelk, vind ik zelf meestal lekkerder dan soya.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:22

Exitium schreef:
- Cocktailprikkertje met kaas, plakje augurk en een zilveruitje


Maar dan dus zonder die kaas :D

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 22:22

Azmay schreef:
Als je zelf wil maken kan je waarschijnlijk gewoon lactosevrije melk halen. Dan kan je alles maken wat je normaal ook zou willen maken :D


Hebben ze dat overal? Ben er zo niet in thuis.

Emj_23
Berichten: 1182
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:23

Ja, die dadels met spek… als je t nog nooit hebt gehad.. koop bij de groenteafedling een klein bakje medjoul dadels, koop een pakje ontbijtspek in repen. Ontpit de dadels. Stukje sprek om (halve) dadel, in ovenschaaltje, in oven tot spek een lekker kleurtje heeft. Even laten afkoelen… zo jammie…. Ik heb vega vrienden die alleen om deze reden nog soms vlees eten… zo lekker..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:23

Castellon schreef:
Exitium schreef:
- Cocktailprikkertje met kaas, plakje augurk en een zilveruitje


Maar dan dus zonder die kaas :D

In harde kazen zit geen lactose.

In lactosevrije melk wel iets.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:24

Mozerella en yoghurt zijn inderdaad niet lactosevrij. Maar de zogenaamde "lactosevrije" producten die wel met melk zijn gemaakt zijn ook niet lactose maar lactose arm.

Er is best veel mogelijk, idd met zelfgedraaide gehaktballetjes, aardappelhapjes gemaakt met olie ipv boter, vis salade kan altijd zolang je het zelf maakt met desnoods een blikje vis. Er is inmiddels ook vegan bladerdeeg in de vriezer te krijgen. Daarmee kun je worstenbroodjes of appeldingetjes maken. En zelfs kaasvrije pizza (turkse pizza) hebben veel supermarkten in het vriesvak. Die opwarmen en in stukjes aanbieden.

Edit veeel typfouten -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-01-23 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:24

Wat voor hapjes maak je normaal? Ik zit even te denken maar ik kan eigenlijk weinig verzinnen met lactose, dus zonder lijkt me niet zo ingewikkeld.
Ik heb meestal toastjes (wel ff lactosevrij kijken) met filet of tapenade, rauwkost, worst, wraps etc.
Zulk soort dingen. In het vegan schap zoeken of recepten vegan zoeken helpt ook.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 22:26

Ken niet iedereen zo goed, dus wat voor mensen het zijn kan ik niet zo goed beantwoorden. Beetje voor iedereen wat vrees ik?
Soya mag ik zelf niet, havermelk is denk ik dan een goede vervanger.
Zat nog aan iets van muffins te denken maar zat inderdaad met de melk. Wellicht van de week eens een proef baksel maken met havermelk dan.
Maar de even ideen zijn leuk, sta zeker nog open voor meer eventueel met recept.

Emj_23
Berichten: 1182
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:29

Gewoon een lekkere zelfgemaakte tonijnsalade, of zelfgemaakt foccacia of ander platbrood.. ik maak zelf graag hapjes geïnspireerd op lebanese mezzes, allemaal lactosevrij en vega is ook geen probleem. Maar daar moet je publiek wel van houden, wat de boer niet kent…
Want als t herkenbaar moet zijn, kippenvleugels, spareribjes, kleine zalm wrapjes..
Ik krijg wel trek van alle lekkere hapjes ideeen van iedereen

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:29

Emj_23 schreef:
Ja, die dadels met spek… als je t nog nooit hebt gehad.. koop bij de groenteafedling een klein bakje medjoul dadels, koop een pakje ontbijtspek in repen. Ontpit de dadels. Stukje sprek om (halve) dadel, in ovenschaaltje, in oven tot spek een lekker kleurtje heeft. Even laten afkoelen… zo jammie…. Ik heb vega vrienden die alleen om deze reden nog soms vlees eten… zo lekker..

Nog lekkerder met een stukje chorizo in de dadel waar de pit zat. Zout met zoet en pittig!

friezenfan2

Berichten: 2589
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:31

Ik zou even vragen wat er precies bedoelt worden. Wordt er vegan bedoelt of alleen geen lactose. En valt daar kaas en yoghurt ook onder.

Je hebt tegenwoordig ook van die vegan Boursin dat met wat kipfilet beleg wat sla in een wrap of met zalm in plaats van kip. Ook zonder vlees is dat lekker dan misschien wat komkommer er bij?

Wat hummus met kleine soepstengels?

Muhammara is ook lekker met die soepstengels of een toastje.

Vegan balletjes met een sausje.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:31

mystery1980 schreef:
Azmay schreef:
Als je zelf wil maken kan je waarschijnlijk gewoon lactosevrije melk halen. Dan kan je alles maken wat je normaal ook zou willen maken :D


Hebben ze dat overal? Ben er zo niet in thuis.

https://www.jumbo.com/producten/jumbo-v ... -280895PAK
Wij gebruiken deze, overigens bij een echte allergie niet gebruiken. Maar bij intolerantie is het geweldig spul.

Denk dat elke supermarkt wel een versie heeft.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:35

Foccacia maken, kipkluifjes piri piri,sushi hapjes, paté met cranberry op toast,bruschetta,olijfjes, meloen met ham, carpaccio met vegakaas, toast met zalm en dillesaus,garnalencocktail of knoflookgarnalen. Vilife heeft een mooie feta vervanger, die makkelijk verkrijgbaar. Let ook even op met vleeswaren, daar zit soms ook lactose in, soms brood, chips ed ook.

Emj_23
Berichten: 1182
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:39

Volgens mij is lactose vermijden ook veel lastiger als je kant en klaar koopt. Ik heb een familielid die als jaren o.a. geen graan of zuivelproducten mag eten. Dan maak je alles dus zelf, ik weet van product als humus of bijv muhamarra niet zeker of die bakjes in de supermarkt ook lactosevrij zijn… als je zelf handig bent is dat geen probleem, maar als je het moet kunnen kopen dan dat ff checken?

ievie

Berichten: 2194
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Ideen lactosevrije hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:37

Ik vind lactosevrij altijd lastig als je niet weet voor wie het is, dan ga ik liever voor volledig (dier)melkvrij.

Je geeft aan dat je muffins wilde maken. Dat kan prima met een plantaardige melk (amandelmelk is mijn favoriet). Denk er dan wel aan dat je geen roomboter gebruikt.

Dadels met spek zijn hier ook persoonlijke favoriet!
Ook lekker: fruitspiesje, kippenvleugels, gehaktballetjes, satéspiesje, nachos met guacamole, gebakken champignons (met knoflook..), mini paprika’s, gegrilde bloemkoolroosjes.

verder kun je vrijwel alle hapjes die je normaal zou willen maken, gewoon aanpassen.

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Re: Ideen lactosevrije hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:23

De vegan Heksenkaas met (mini)soepstengels / toastjes wordt altijd gewaardeerd bij ons. Of mini-bladerdeeghapjes met tomaat / olijfjes / etc.

Maar eigenlijk is alles wel te maken wanneer je plantaardige zuivelvervanger gebruikt.