Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 20:54

Welkom in Deel 2 van het vegetariërs en veganistentopic!

Dit topic is een vervolg op deel 1: [VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic
Neem daar gerust een kijkje als je op zoek bent naar oudere recepten!

Eet jij vegetarisch, veganistisch, pescotarisch, lacto/ovotarisch of flexitarisch, ben je hier in geïnsteresseerd, of zoek je gewoon inspiratie omdat een veganistische vriend/vriendin op bezoek komt? Kom hier dan gezellig mee kletsen! Iedereen is welkom.

In dit topic mag alles besproken worden op het gebied van vegetarisch en veganistisch eten, van recepten tot producten en acties, en natuurlijk mag er ook gediscussieerd worden, maar houd het netjes.

Recepten en foto's van je creaties zijn van harte welkom! Hoe meer hoe beter.

Laat ik jullie alvast even lekker maken met een paar heerlijke gerechten uit het vorige topic:
lies_sparkle schreef:
Na heeeeeeel veel jaar kwarktaart kunnen eten <3
De vegan versie van dr oetker; zoooo lekker!!

Afbeelding

poes schreef:
Paar gerechten van afgelopen tijd voor wie het maaltijden topic niet volgt:

"Stuffed butternut met tahini dressing"
Afbeelding

"Gevulde pastaschelpen met ricotta en spinazie. Recept is genoeg voor 4 en niet voor twee ( en geloof me, wij kunnen eten). "
https://www.leukerecepten.nl/recepten/p ... -spinazie/
Afbeelding
Afbeelding

"Dit was truffelrisotto met prosecco en paddenstoelen:"
Afbeelding

Aight schreef:
https://chickslovefood.com/recept/paddoburger/
echt lekker receptje, super juicy, ik maak ze altijd smiddags dan kunnen ze nog wat steviger worden in de koelkast
Voor het bakken: ik vorm ze altijd met vershoudfolie, dan plakt het niet zo aan je handen :Y)
Voor 2 mega hamburgers gebruikte ik 1 bakje witte champignons

Afbeelding
Afbeelding

gaucho schreef:
Ik heb een probeerpakket Greenforce vleesvervangers, erg makkelijk omdat het droge mixen zijn. Vandaag de Kofte geprobeerd en die waren heel lekker :j
Zou ook prima zijn op de Bbq denk ik.

Afbeelding

meganvr schreef:
Zijn er hier ook mensen die zelf seitan maken? :D Ik experimenteer regelmatig samen met paps omdat we bezig zijn met t opstarten van een eigen bedrijfje..

Afbeelding
Afbeelding


Een paar tips voor de beginners:

Vervangers:
Er zijn tal van kant-en-klaar vleesvervangers.
Maar vlees kun je in veel gerechten ook prima vervangen door onbewerkte alternatieven. Qua voedingsstoffen zijn het bijvoorbeeld peulvruchten, noten en zeewier die prima als vervanger kunnen dienen. Qua textuur lijken paddestoelen vrij veel op vlees, en ook tofu, tempeh en seitan hebben een 'bite' die aan vlees doet denken.

Heel vaak zijn andere dierlijke producten ook prima te vervangen door plantaardige alternatieven.
Koemelk -> Sojamelk/plantaardige melk
Yoghurt -> Plantaardige yoghurt (oa verkrijgbaar op sojabasis, kokosbasis en haverbasis)
Creme fraiche -> alpro zure room, sojayoghurt met citroensap en zout, haver fraiche
Kaas -> Edelgist, vegan kaasvervanger zoals Willemsburger
Ei -> no-egg, baking soda icm azijn (voor een luchtige cake), lijnzaad met water (verhouding 1:4 in de mixer), maizena met water (om deeg te bestrijken), zijdentofu (heerlijk tot roerei te maken met kala namak), geprakte banaan, aquafaba (uitlekwater van peulvruchten, kan worden opgeklopt)
Slagroom -> soja room in spuitbus (bij AH), kokosroom, aquafaba (uitlekwater van peulvruchten)

Links:
http://veganchallenge.nl/ --> Weekmenu's en heel veel makkelijke recepten
http://www.degroenemeisjes.nl/ --> Blog over veganisme, mindfullness en 'groen leven'
https://lisagoesvegan.com/ --> Vrolijke blog over vanalles omtrent veganisme
https://gewoonvegan.nl/ --> Supermarktproducten die vegan zijn, lekker makkelijk tijdens het winkelen
https://bonusvegan.nl —> Vegan aanbiedingen, tips en tricks

Plaats je een recept? Top! Begin je tekst dan met ‘Vega recept’ of ‘Vegan recept’, zo zijn recepten later makkelijk terug te vinden.

Afbeelding

Veel plezier!

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:58

Leuk! Dank je wel 8nnemiek voor het maken.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:01

Bedankt voor het maken idd, ik ben er weer bij :)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:07

Dankjewel, ik ben er weer bij :j

PSvanLot

Berichten: 10139
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:13

Ik ga jullie ook proberen te volgen.
Heb een vegetarische dochter van 10 en wij proberen zo veel mogelijk vegetarisch te eten.
Ze is echt heel overtuigend en serieus in haar eten en het is soms best moeilijk om het gevarieers te houden.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:32

Oh wat een leuke OP! Mooi gemaakt 8nnemiek! :)

Trouwens: voor wie het leuk lijkt, ik ben pas een Instagram account gestart waarbij ik vegetarische en veganistische producten ga proeven (dus reviews) en daarbij tips geef voor recepten :)

Dit is het account: https://instagram.com/isaproeft?utm_medium=copy_link
Laatst bijgewerkt door Fearn op 13-03-22 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:33

PSvanLot schreef:
Ik ga jullie ook proberen te volgen.
Heb een vegetarische dochter van 10 en wij proberen zo veel mogelijk vegetarisch te eten.
Ze is echt heel overtuigend en serieus in haar eten en het is soms best moeilijk om het gevarieers te houden.


Wat fijn dat je dochter ook echt vegetarisch mag eten. Alleen, waarom moeilijk om het gevarieerd te houden? Er zijn de wereld aan vleesvervangers. Zo ongeveer ieder gerecht met vlees is wel te vervangen voor een vegetarische variant daarvan. Niet te moeilijk denken. :o

PSvanLot

Berichten: 10139
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:37

harriehoef schreef:
PSvanLot schreef:
Ik ga jullie ook proberen te volgen.
Heb een vegetarische dochter van 10 en wij proberen zo veel mogelijk vegetarisch te eten.
Ze is echt heel overtuigend en serieus in haar eten en het is soms best moeilijk om het gevarieers te houden.


Wat fijn dat je dochter ook echt vegetarisch mag eten. Alleen, waarom moeilijk om het gevarieerd te houden? Er zijn de wereld aan vleesvervangers. Zo ongeveer ieder gerecht met vlees is wel te vervangen voor een vegetarische variant daarvan. Niet te moeilijk denken. :o


O ze mag hier alles haha. Ze moet enkel wel een keer per week vis van me eten. Dat vind ze super lekker en de vetten zijn ook echt goed voor een kind. De diëtiste raadde dit ook aan, zij is zelf veganistisch en dat vond ze voor een kind zeker nog geen goed idee.

We eten idd vleesvervangers. Zoveel lekkere dingen. Heb ook weer flink ingeslagen met de kortingen afgelopen week.
Deze week broodje shoarma op de planning. We eten dat dan met het hele gezin
Ben benieuwd.
Wij hebben de vega zalmfilet op het menu. Ben zeer benieuwd naar de smaak.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:00

Leuke OP 8nnemiek, dankjewel!

PSvanLot, loop eens een keer een toko binnen. Daar komt je ook weer hele leuke dingen tegen om mee aan de slag te gaan en dat zorgt al snel voor variatie. Variatie gaat bij ons het makkelijkste als we niet in 'aardappelen, groente...' denken maar de groente(n) of bonen die we willen gebruiken als uitgangspunt nemen. Als je van het koken bent, kijk dan zeker eens naar de boeken van Ottolenghi. Hij is een kei in het in het middelpunt zetten van groenten :j

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:05

Wat een leuk topic zeg! Ben deel 1 helemaal nooit tegen gekomen :')
Ik zal vooral stil meelezen en alle inspiratie opzuigen hahah
Wij eten nu al een hele periode vega in huis maar lopen soms een beetje aan tegen het feit dat we niet heel veel groentes lusten (of de een wel maar dan net de ander weer niet) en dan kom je toch al snel weer uit op dezelfde type gerechten.

PSvanLot

Berichten: 10139
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:33

mar_fay schreef:
Leuke OP 8nnemiek, dankjewel!

PSvanLot, loop eens een keer een toko binnen. Daar komt je ook weer hele leuke dingen tegen om mee aan de slag te gaan en dat zorgt al snel voor variatie. Variatie gaat bij ons het makkelijkste als we niet in 'aardappelen, groente...' denken maar de groente(n) of bonen die we willen gebruiken als uitgangspunt nemen. Als je van het koken bent, kijk dan zeker eens naar de boeken van Ottolenghi. Hij is een kei in het in het middelpunt zetten van groenten :j


Koken vind ik geweldig!!! Is er een boek welke je aanraad?

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:39

PSvanLot schreef:
mar_fay schreef:
Leuke OP 8nnemiek, dankjewel!

PSvanLot, loop eens een keer een toko binnen. Daar komt je ook weer hele leuke dingen tegen om mee aan de slag te gaan en dat zorgt al snel voor variatie. Variatie gaat bij ons het makkelijkste als we niet in 'aardappelen, groente...' denken maar de groente(n) of bonen die we willen gebruiken als uitgangspunt nemen. Als je van het koken bent, kijk dan zeker eens naar de boeken van Ottolenghi. Hij is een kei in het in het middelpunt zetten van groenten :j


Koken vind ik geweldig!!! Is er een boek welke je aanraad?


Van Ottolenghi Plenty :j Andere inspirerende kookboeken waar je makkelijk uit kookt maar wel eens echt wat anders: De groene bakplaat en Veggiestan.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:48

Ik praat mee! Eet sinds mijn dertiende geen vlees meer. Moest destijds van mijn moeder wel nog vis- en/of schaaldieren eten. Ben inmiddels 21 en eet nog wel hier en daar vis (ben dol op sushi en zalm in zijn algemeen), maar inmiddels wel in mindere mate en ook vaak veganistisch.
Is vooral als ik uit eten ben en ik zie geen lekkere vega optie; dan ga ik voor een visje....


Anyway, ben dol op koken (en mijn vriend ook). Gisteren vega kfc gemaakt. Oesterzwammen in een lekker gekruid beslag frituren. Echt super lekker. Geen idee of het naar KFC smaakt (vind het er zelf altijd super smerig uitzien :+ ), maar onwijs lekker is het wel!

Ik ben zelf gek op het maken van vega hartige taart. Heerlijk met ui, brocolli, spinazie etc. En dus wel met kaas, melk en eieren.

Heb een leuk boek over vegan taarten maken. Daar haal ik nog wel eens inspiratie uit, maar ben niet zo'n zoetekauw. Mij maak je blij met een lekker broodje met zelfgemaakte salade of lekkere zoute snacks.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:39

Dankjewel voor de ontzettend leuke OP!

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:24

Van Ottolenghi is alles leuk :D maar als je het niet te moeilijk wil dan zou je Simpel kunnen pakken. En dan lekker uitbreiden ;-)

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:27

Ooooh ik ga meelezen en misschien soms posten! Ik wist niet eens dat er een deel 1 van dit topic was. Ik eet (en leef) veganistisch en ben altijd wel op zoek naar nieuwe recepten/producten.

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:50

Vanavond toevallig een aangepaste versie gemaakt van een recept uit de groene bakplaat, was weer genieten. Rode biet, prei, bulgur en feta uit de oven.

Afbeelding

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:39

Ik maakte als lunch vegan zoete pannenkoekjes.
Afbeelding

60gram meel
Tl bakpoeder
1/2 banaan
Beetje krenten
En officieel 80 gram kwark, maar ik heb mijn pot gewoon opgemaakt.

Was echt heerlijk!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:40

Wat voor siroop heb je gebruikt?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:43

Gwoon deze
Afbeelding
Die zat trouwens ook nog door het beslag, ongeveer een eetlepel.

PSvanLot

Berichten: 10139
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:24

Annetje schreef:
Ik maakte als lunch vegan zoete pannenkoekjes.
[ [url=m/rgTOUy.jpg]Afbeelding[/url] ]

60gram meel
Tl bakpoeder
1/2 banaan
Beetje krenten
En officieel 80 gram kwark, maar ik heb mijn pot gewoon opgemaakt.

Was echt heerlijk!


O dat is zo lekker!! Ik maak heel vaak simpele bananenpannekoeken! Heerlijk.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:55

Mooie openingspost! Ik ben er ook weer bij :)

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:28

Ik volg ook weer.
Vorige week ook flink ingeslagen met alle aanbiedingen en nog een leuke nieuwe ontdekking gedaan voor op brood, veggie tonijn salade op basis van oesterzwammen. Ik vind hem heerlijk met sla eronder en komkommer :9 .

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:43

Ik heb een vraag, die hopelijk hier past. Ik ben voor de kat op zoek naar ontvlooiing zonder imidacloprid. Heeft iemand tips?

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:32

Irene793 schreef:
Ik heb een vraag, die hopelijk hier past. Ik ben voor de kat op zoek naar ontvlooiing zonder imidacloprid. Heeft iemand tips?


Even je dierenarts bellen! Die weet dat vast :)