Gekregen verse groente, wat ermee te maken? Recepten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eloya

Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Gekregen verse groente, wat ermee te maken? Recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-21 00:26

Van 1 van mijn lieve huisgenoten welke op een biologisch tuin/landbouw bedrijf werkt.
Heb ik een hele tas vol verse onbewerkte groente gekregen <3
Alleen heb ik niet zoveel inspiratie wat ermee te maken! Ook gezien het wel "vlot" gebruikt moet worden gezien het verse groentes zijn.

Volgende heb ik (Denk ik :') ) gekregen.
Vooral de bieten, koolrabi en tuinbonen heb ik nog niet eerder klaargemaakt (vanuit vers)

Tuinbonen (hele bonen, zakje)
Rode biet vers met loof (3 bieten)
Koolrabi (1 knolletje)
Lente ui (bosje)
Knoflook ( 2 bollen)
Krop sla (1 )
Courgette ( 1 kleine)
Tomaten (8 tomaten verschillende grote)
Komkommer ( 3 stuks)

Wie heeft er leuke recepten?
Graag die vlot te maken zijn (heb weinig energie om lang in de keuken te staan)
zonder oven (heb ik niet) Heb wel een airfryer.
Graag ook met hoe te bereiden (koken, bakken, rauw?)
Ben niet een keuken prinses maar probeer graag dingen uit. :)

Mag met vlees/vis/kaas etc
Niet pittig. :D

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe


Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 00:42

Koolrabi gewoon schillen, in blokjes snijden koken tot beetgaar, serveren met een kaassaus.

Ik heb een lekker recept voor tomaten paprikasoep,maar dan moet je nog paprikas hebben.

Maar met de rode bietjes, sla, komkommer, tomaat en lente ui kan je ook eem hele lekkere salade maken.

Voor je bietjes https://groentegroente.nl/groentes/rode-biet-koken/

Een lekkerr verse pastasaus kan je maken met je tomaten, knoflook, courgette en lente ui. Tomaten fijn snijden, lente ui fijn snijden en met knoflook 2 tot 3 teentjes fruiten in de pan. Dan tomaat in stukjes toevoegen. Dat laat je even zachtjes pruttelen. Op smaak brengen met italiaanse kruiden, bouillonblokje (is gemakkelijk). Courgette in stukjes eventueel toevoegen. Eventueel nog andere groenten (paprika of prei, champignons) al zou ik die wel even voorbakken. Gehakt kan je okk toevoegen (na het fruiten van je ui en knoflook )

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Gekregen verse groente, wat ermee te maken? Recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 01:12

Een deel hiervan kan je prima invriezen, eventueel na blancheren. Dat doe ik sowieso altijd met de tuinbonen, courgette en koolrabi.
Ik zou inderdaad ook een lekkere pastasaus maken met de tomaten, knoflook, lente-ui en courgette, daar kan je zelf dan nog bij doen wat je lekker vind.

Bietjes even koken, velletje eraf pellen, in blokjes maken, dan met wat ui (of appel) en mayonaise mengen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Gekregen verse groente, wat ermee te maken? Recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 05:48

Ik vind rauwe koolrabi plakjes op mijn boterham heerlijk! Eventueel met beetje mayonaise en wat zout.

Tuinbonen moet je uit de schil halen en koken met klein beetje zout (hoe lang weet Google wel). Eventueel kun je de twee keer dopen. De lichtgroene buitenkant is wat taaier dan het binnenste donker groene boontje.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 06:37

Rauwe bieten moeten lang koken, dat doe je best een dag van te voren en zonder te schillen!
Afhankelijk van hoe groot ze zijn ca 45-55 minuten koken, tot ze mooi zacht aanvoelen als je er met een (sateh)prikker in prikt.
Dan af laten koelen en de volgende dag pas mee verder gaan.

Volgende dag schillen, als ze goed gaat zijn kun je zonder mesje zo het velletje eraf wrijven (tip, draag wegwerp handschoenen, dat scheelt vlekken op je handen die je er haast niet afkrijgt.

Ik heb 2 lekkere gerechten, de ene is een warm gerecht, de andere een koude soep die met heet weer heel lekker is.

Warm: rasp de geschilde bieten, snipper een ui.
Fruit de ui in wat olie gaar. Doe de geraspte biet in een kookpan, voeg een scheutje azijn toe en een klein schepje suiker en voeg naar smaak peper toe (en evt zout, maar ik persoonlijk vind zoute groenten niet lekker).
Warm de bietjes zachtjes op, voeg de gebakken ui toe en klaar!
Lekker met bv gekookte of gebakken aardappelen en een speklapje.

Voor de koude soep variant verwijs ik je graag naar het volgende recept: https://www.con-serveert.nl/koude-biete ... nik-polen/

Die laatste vind ik persoonlijk ook echt heel erg lekker en is een heerlijke zomerse soep, de eerste manier van bereiden is voor mij meer een gerecht voor in het najaar of de winter.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

chanicha

Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:50

Zijn zo lekker verse bietjes :):)
Ik kook ze ‘s morgens en na twee uurtjes kan je ze wel schoonmaken en schrapen en wat Marije zegt, lekker een uitje erdoor.
Sla is heerlijk bij de bietjes, lekker lente-ui erdoor, tomaatjes en komkommer!

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 09:05

Ik zou drie porties salade maken met de komkommer, tomaat, knoflook, sla, lente ui en rode biet. Je kan er couscous bij doen, dat is altijd lekker met rode biet.
De rode biet moet je goed schoon schrobben en dan zo'n 3 kwartier koken. Ze moeten echt goed gekookt zijn zodat de zandsmaak weg trekt. Dan laat je ze afkoelen en kun je ze makkelijk uit hun velletje duwen. Blokjes ervan snijden, en in de salade. Een kop couscous doe je in een pan met genoeg kokend water dat ie net wel/net niet onder staat. Even terug aan de kook brengen, en dan laten uitdampen en een blokje boter er doorheen roeren.
Dan snijd je een paar teentjes knoflook en wat lente-ui. Die fruit je in een bodempje olie. Daarna blus je ze af met pakweg 8 eetlepels azijn. Dat is je dressing.
De rest snij je ook in blokjes en roer je door elkaar. Naar smaak doe je er wat zout en witte peper bij. Je kan er eventueel ook nog wat augurkjes of zilveruitjes bij doen, en wat feta blokjes of oude kaas blokjes.
Vlak voor serveren kun je de dressing er overheen gieten.
Een van mijn favoriete salades!

Dan heb je de tuinbonen, koolrabi en courgette nog over.
Koolrabi is lekker om in frietjes-vorm te snijden, en dan te koken. Smaakt een beetje bloemkool-achtig vind ik, dus is lekker te combineren met aardappeltjes en roomsaus, maar past ook goed bij pasta met een lekkere saus erbij.
Maar als je ze allemaal tegelijk wil maken dan zou ik alles wokken. De tuinbonen kook je eerst apart. Dan snijd je de koolrabi en courgette in blokjes. Schil ook een aardappeltje en snijd dat ook in blokjes, en snipper een uitje.
Dan fruit je eerst de ui, dan bak je de aardappelblokjes 5 minuten en daarna doe je de koolrabi en courgette erbij. Die laat je bakken totdat alles zacht genoeg is. Dan de bonen erbij. En als je het jezelf makkelijk wil maken koop je een flesje woksaus van Go-Tan (mijn favoriet is de chili-garlic) en je roert er ongeveer een derde van zo'n potje doorheen. Even goed verhitten en klaar.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 09:11

Tomatensaus met knoflook, tomaten en courgette wel nog wat kruiden aan toevoegen en een uitje, zou je ook het witte deel van de lente ui voor kunnen gebruiken.

Snij de tomaten in een paar parten, maak de knoflook klein, maak ui klein, doe er kruiden op zoals zout, peper, rozemarijn, oregano, tijm en doe het 40 minuten in de oven. Maak het daarna in een pan klein met een staafmixer, bak gehakt met courgette en gooi het erbij en je hebt een heerlijke spaghettisaus :9

Bieten kook je afhankelijk van de grootte en wat voor soort bieten het zijn zo'n 30 tot 60 minuten zonder loof(die draai je er af ipv snijden) inderdaad tot je er makkelijk doorheen kunt prikken. Daarna kun je de schil er makkelijk afhalen ik eet ze dan soms als hele bol(althans snijden doe ik op het bord) of ik snij ze in plakken en vries ze in.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 09:12


BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 09:37

Als je een goede mandoline hebt kan je de bietjes zo dun mogelijk snijden en er met een iets zure dressing een heerlijk knapperige salade van maken. Een beetje geitenkaas met honing er bij. Misschien nog wat rucola voor een beetje pit en klaar. Hartstikke lekker. Echt goed dun snijden. Anders is rauwe biet niet te eten. En het zuur maakt ze net wat zachter. :9

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 10:10

Aardappels met schil boenen en in blokjes van ongv 2x2cm snijden, even gaar koken. Ondertussen in hapjespan ui en knoflook fruiten. Courgette in blokjes even groot als aardappel snijden en bij de ui doen, roerbakken tot gaar is. Tomaat in blokjes snijden en erbij. Roerbakken tot tomaat zacht is. Ondertussen zijn aardappels gaar, afgieten en blokjes bij mengsel doen. Eventueel nog een hand gehalveerde zwarte olijven (zonder pit) erbij. Flink wat oregano erbij en op smaak brengen met peper en evt wat zout. Goed mengen. Dan feta over het mengsel verkruimelen en met deksel op de pan nog even laten stoven totdat de feta gesmolten is.

Tuinbonen vind ik op de ouderwetse manier het lekkerste, even koken en dan met klein beetje boter en bonenkruid eten. Ik eet er zelf dan wat gekooktje krieltjes bij.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Eloya

Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Gekregen verse groente, wat ermee te maken? Recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-21 10:33

Bedankt voor alle tips en recepten! Ga er mee aan de slag morgen :)

Die salades klinken erg lekker!
En pasta saus is ook goed idee!

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 bezoekers