[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 14:57

daffie1986 schreef:
Prachtige aanwinst weer. Wist je trouwens ook dat je van de bast van berken, meel kunt maken?


Nee :) Dat is voor de (verre) toekomst wel interessant :)


Aanstaande zaterdag gaan we weer een stap verder in de aanleg van het voedselbos. De poel wordt voor 2/3e uitgegraven, wat eruit komt, komt op een verhoging aan de rand van de poel, waarop dan weer warmteminnende bomen komen zoals perzik en amandel. Het idee hierachter is dat in de winter de koude lucht in de poel zakt, waardoor de bomen net iets warmer staan.

Zaterdag gaan we ook een aantal 30-35 jaar oude perenbomen halen en gelijk planten, en wordt een gat voor de toekomstige kas/schuilstal uitgegraven zodat we daar mee aan de slag kunnen wanneer we willen.


Ik heb even mijn bestellijstje erbij gezocht wat we begin december gaan halen bij De Zoetewei:

hazelnoot zoetewei 20
hazelnoot Rode Zeller 20
pruim Rumjanaja Zorka 1
pruim Mirabelle Zoetewei 1
citrus yuzu 1
kornoelje Slowianin 1
kornoelje Jantarnyj 1
japanse koernoelje Zoetewei 1
kornoelje Dublany 1
mix kornoelje 6
mix krent 10
peerlijsterbes 2
mix pawpaw 8
zwarte moerbei 3
mix kastanje 4
mix olijfwilg 6
nashi Tama 1
nashi Niitaka 1
bloedappel 1
platte perzik Louis 3
witte vlier 2
moerbei Matsunaga 1
pijnboompit 2

Totaal 97 boompjes, plus de 6 pecannoten die de grond in gaan. Dat is stiekem best veel :+

En in januari/februari komt er dan nog bosplantsoen bij waarvoor we subsidie gekregen hadden, dit zijn zo'n 600 plantjes :oo

Dat zijn wel een hele hoop gaatjes. Toch mijn man maar overtuigen dat we toch echt een grondboor op benzine gaan huren, manlief moet nog iets langer mee dan 600 boompjes _O-



Ceetje_bokt
Berichten: 5136
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:14

WoW, wat een lijst aan bomen. Gaaf zeg!

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 09:43

*\o/* De graafmeneer is bezig :D

De peren laan is al uitgraven, de contouren waar de kas /relax ruimte (schuilstal voor de gemeente ;) ) is voorbereid zodat we daar volgend jaar mee aan de slag kunnen.

En nu is hij bezig met het uit diepen van de poel, die was helemaal vol gegroeid. Naast de poel komt een verhoging met lage bomen zoals amandel en perzik. En een strandje :j Volgend jaar, als het weer zo droog is en de poel valt droog, gaan we de bodem waarschijnlijk met klei of leem bedekken zodat er water in blijft staan, in ieder geval voor een gedeelte.

Uitgegraven schuilstal / kas
Afbeelding

Poel voor

Afbeelding

Vanuit de poel tijdens graven

Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 02:19

Tjee lekker bezig zeg!
Hier is van de week een pallet planten uit polen gearriveerd. Mocht je nog interesse hebben in de dwergmoerbei boompjes moet je even een pbtje doen. Meen me te herinneren dat je dat eens had gezegd (of ik ben in de war met iemand van het eetbare tuin topic)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 06:37

Had ik gezegd inderdaad, maar ik ga in december boompjes halen, daar zitten ook moerbei bij. Hoe groot zijn ze al wellicht wel interessant als ze al wat groter zijn en al vrucht geven.

Anoniem

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 06:40

Verschiet in december niet van de grote van sommige bomen. Wij hadden de trailer mee maar ze hadden gerust in de koffer gepast :')

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 10:53

Ja, dat had ik al ingecalculeerd haha. Hoeveel had jij er ook alweer besteld? Ik heb er 100, denk niet dat dat helemaal in de Volvo gaat passen. Hoop ik dan toch :+ Wij nemen de aanhanger mee.

Anoniem

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:20

14 en ze pasten gewoon in 2 kleine fruitkistjes :j

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 22:02

Ondertussen zijn we alweer een maand verder :oo

Veel gebeurd de afgelopen tijd. Eindelijk mijn ontwerp afgemaakt. En toen erachter gekomen dat ik een foutje had gemaakt in de afmetingen, ik had het hele perceel gemeten, en daarin het voedselbos getekend, maar ik was even vergeten dat daar nog 14 meter breed bos stond :')

Dus alles iets meer op elkaar gezet en wat dingen gewijzigd.

De perenbomen zijn geplant, ik heb al wat amandelbomen gehaald en geplant.

Marktplaats leverde een hoop mooie geredde bomen op, een 7 meter hoge Ginko biloba (iets meer werk dan we bedacht hadden maar hij staat, kopen = €700 ongeveer voor een boom van deze afmetingen), 4 grote Japanse wijnbes struiken Y)(^), 15-20 wijn druiven stokken, een paar honderd mini plantjes doordragende aardbeien, deze moet ik allemaal nog scheuren en planten, dat komt later wel, en 11 2-4m hoge tamme kastanje bomen, deze laatste gaan we volgende week halen.

Zaterdag 7 december gaan we het grootste deel van de bomen halen en gelijk dat weekend ook planten.

Één van mijn kleine helpers

Afbeelding

En het uiteindelijke ontwerp

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:10

Volgens mij gaat het echt schitterend worden.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 02:35

Prairy schreef:
Had ik gezegd inderdaad, maar ik ga in december boompjes halen, daar zitten ook moerbei bij. Hoe groot zijn ze al wellicht wel interessant als ze al wat groter zijn en al vrucht geven.

Zijn ienieminie

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 16:46

En hoe gaat het? Binnenkort de boompjes halen, niet? :D

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 17:12

Ja, nou... Dat stond dus voor vandaag gepland. 1,5u enkele reis, aanhanger mee, half 10 vertrokken.

Halverwege begon de auto raar te doen, wij gestopt want motor deed niks meer. Riem stuk...

Lang verhaal kort, zijn opgehaald en terug naar Nederland gebracht naar een dealer, en na 3,5u wachten op bericht over vervangend vervoer, hebben we 100 meter verderop maar zelf een busje gehuurd.

Uiteindelijk zijn we vanavond rond 19u wel thuis. Hoop ik :+

Anoniem

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:14

Oh. Had beter niets gevraagd :') _O-

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 17:35

Maar de plantjes hebben we wel :+

Die gaan morgen de grond in. Komen ook wat mensen gezellig helpen :)

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:05

Ojee je hebt het al over plantjes in plaats van boompjes...zijn inderdaad niet zo groot dus...? :)
Hopelijk hebben jullie de gaten al voorbereid?

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 11:09

Ze zijn inderdaad wel kleiner als ik gehoopt had (maar mijn referentiekader is wat groter door alle reddingen die ik gedaan heb haha), de hazelnoten zijn wel al wat groter gelukkig.

De gaten hebben we door een graafmachine laten maken, die zijn nu wel wat groot uitgevallen :+ maar dat is op zich niet zo erg want dan kan ik de grond rondom de boom goed afdekken met stro tegen onkruid en gras.

Anoniem

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:23

Je hebt dus dezelfde ervaring als wij. Heb echt stress dat die van ons de winter niet overleven.

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 11:44

Dat zal denk ik wel mee vallen. Goed stro rondom doen, dan houdt dat wat warmte vast maar daar kan ook nog wind door dus geen schimmel.

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 11:48

Afbeelding

Vanuit de woonkamer. Ik ben moed aan het verzamelen om weer de regen in te gaan :')


tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 17:40

Prairy schreef:
Dat zal denk ik wel mee vallen. Goed stro rondom doen, dan houdt dat wat warmte vast maar daar kan ook nog wind door dus geen schimmel.

Pas daar mee op, ik beschermde zo de jonge fruitboompjes, allemaal rondom geschild door de muizen die het er ook erg fijn vonden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 01:57

tamary schreef:
Prairy schreef:
Dat zal denk ik wel mee vallen. Goed stro rondom doen, dan houdt dat wat warmte vast maar daar kan ook nog wind door dus geen schimmel.

Pas daar mee op, ik beschermde zo de jonge fruitboompjes, allemaal rondom geschild door de muizen die het er ook erg fijn vonden.

Ik denk ook niet dat wat stro het gras en onkruid gaat tegenhouden hoor. Beter karton rondom doen is mijn tip

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 03:42

Gras en onkruid is dol op stro. Wij hebben papieren voerzakken van de paardenbrokken, die leg ik meestal neer en dan houtsnipper mulch eroverheen. Dat werkt best goed, en houd in de zomer ook beter vocht vast.

Edit: even foto’s toegevoegd hie dat er bij ons uitziet:

Afbeelding

Afbeelding
Dit perkje heeft 2 appelbomen gilde’s, eentje met tulpen en rosemarie en eentje met narcissen en sage met oregano. Voor onze gilde bij de kersenbomen moet ik nog even bedenken wat we gaan planten, maar doe eigenlijk altijd een ring met bollen sowieso en een ring met kruiden :)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 24 bezoekers