Hoe bewaar jij je boter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimendana
Berichten: 160
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Hoe bewaar jij je boter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 18:24

MIsschien een leuke stolp? Is het ook niet zo'n doorn in het oog..

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe bewaar jij je boter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 18:42

Ouderwetse botervloot met waterslot. Past half pakje van 250gr. in, rest gaat in de vriezer. Elke dag tot 3 dagen water verversen. Ik doe dat eigenlijk bij elk gebruik van de boter.
Zijn deze dingen te krijgen in porselijn en marmer :
https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_ss_i_ ... BBPNKJD8MP

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Hoe bewaar jij je boter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:01

Hoe werkt dat precies Tamara? Ik kan me er niet echt iets bij voorstellen :o

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:25

In een broodtrommeltje van Cars.De kinderen vinden hem kinderachtig worden en nu heb ik hem in gebruik voor de roomboter.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:38


tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:02

Dorus schreef:
Hoe werkt dat precies Tamara? Ik kan me er niet echt iets bij voorstellen :o

Duidelijke uitleg :

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:07

Maar... dan is je boter dus nat? En je hele aanrecht ook als je de deksel te enthousiast optilt?

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Hoe bewaar jij je boter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:22

Bedankt Tamara! Ziet er goed uit, en snap heel goed hoe dit je boter goed houd, zeker als je het water regelmatig ververst!
Ik denk alleen dat de kans op een waterballet hier in huis ook best groot is :+

Ik kwam via Google trouwens deze tegen. Vind ze wel hartstikke leuk!
Kan niet goed inschatten hoeveel boter erin kan, maar volgens mij is het niet al te groot.

https://www.bunzlau-castle.eu/Botervloot-mini

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:42

Ik bewaar mijn boter in de koelkast en gebruik de kaasschaaf als ik boter op brood wil.

Ik haal mijn roomboter bij een boer. :D

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:02

Dreamybol schreef:
Ja maar Nabster, die zgn smeerbare roomboter in kuipjes heeft wel echt een andere smaak dan de roomboter die in de koelkast hard wordt. Lijkt me dat daar ook meer toevoegingen inzitten om het zacht te houden, maar zo goed heb ik de etiketten nooit bekeken.

Er is ook echte roomboter in kuipjes, zonder toevoegingen, die is ook niet smeerbaar uit de koelkast.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:09

watchthesky schreef:
Maar... dan is je boter dus nat? En je hele aanrecht ook als je de deksel te enthousiast optilt?

Amper en je aanrecht ook niet eigenlijk. Water blijft in bakje zitten. Boter=vet en dat lost niet op in water, ze stoten elkaar af, zal wel eens een druppel blijven hangen, maar je hoeft je boter echt niet af te drogen voor het smeren.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Hoe bewaar jij je boter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:27

Wat een geniaal ding, Tamara! Kan je die met water in de koelkast smeerbaar houden? Ik koop graag echte roomboter, bij ons in Spanje hebben ze amper smeerbare trouwens. Maar met onze zomertemperaturen drijft de boter in de botervloot gewoon weg, ongekoeld. En ze zien er ook nog eens leuk uit!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe bewaar jij je boter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:35

In de koelkast zal dit net zo hard worden als gewoon in de verpakking. Je kan het uitproberen gewoon op een koele plek in huis en wat vaker het water vervangen. Die van marmer zijn stukje duurder, maar die blijven volgens mij makkelijker koel.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Hoe bewaar jij je boter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:05

Mmm, ik vind ze wel vrij duur om alleen uit te proberen. Ik ben baño dat de boter er zo uitloopt, bij echt het weer is er geen koele plek te vinden in huis. Nachten komen niet onder de 20 graden in de zomer.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Re: Hoe bewaar jij je boter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:15

Wij hebben de (room) boter gewoon in een vershoud bakje met deksel. Werkt ideaal, ook nooit over nagedacht dat er speciale bakjes of kuipjes voor zouden zijn eigenlijk :')

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe bewaar jij je boter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 11:04

Wat een leuk ding Tamara +:)+ Ik ben ook wel benieuwd of het in een hete zomer ook nog goed werkt, zou het water dan voldoende koelen? Dan zou je wellicht iets moeten hebben waarbij het water verdampt zodat het een koelend effect kan hebben.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:26

Ik bewaar het in een papiertje in de koelkast en een klein beetje in een aardenwerken kommetje buiten de koelkast. Ik doe er een bakpapiertje op om het af te dekken.

Ik wil geen roomboter uit plastic kuipjes omdat je dan zoveel meer afval produceert dan wanneer je een boter in een papiertje kiest.

tamary schreef:
Ouderwetse botervloot met waterslot. Past half pakje van 250gr. in, rest gaat in de vriezer. Elke dag tot 3 dagen water verversen. Ik doe dat eigenlijk bij elk gebruik van de boter.
Zijn deze dingen te krijgen in porselijn en marmer :
https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_ss_i_ ... BBPNKJD8MP

Dit is tof zeg! Zoiets wil ik ook!!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:03

MoniqueT schreef:
Mmm, ik vind ze wel vrij duur om alleen uit te proberen. Ik ben baño dat de boter er zo uitloopt, bij echt het weer is er geen koele plek te vinden in huis. Nachten komen niet onder de 20 graden in de zomer.

Ik heb ze jaren geleden bij lehmans vandaan gehaald (wit met blauw streepje voor iets van 10 dollar/stuk), maar verzendkosten vanuit de VS zijn flink omhoog gegaan sinds dien.
Marmer is ongeveer gelijk qua prijs via amazon.de en ik vermoed dat amazon spanje ook wel zo'n assortiment heeft. Kan schelen in verzenden.
Tussen de hoge prijzen, zitten ook leukere voor uitprobeersels :
https://www.amazon.de/Radicaln-Butter-K ... 5N863&th=1
Ik stond ook even te kijken van de prijzen, normaal staat er een gemiddelde prijs rond de 25 euro voor die dingen. Even wat dieper spitten dus.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:17

Maar blijft de boter bij jou wel stevig genoeg in het kommetje zitten (dat het niet wegloopt naar beneden zeg maar) op de echt vies warme zomerdagen, terwijl het dus ook in de warmte staat, of moet het dan toch even in de koelkast? :)

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe bewaar jij je boter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:11


pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:16

een gebruik een plastic bakje met een deksel op .En doe de helft van het pakje erin.
In wintermaanden hou ik het uit de koelkast anders is het te hard om te smeren, en s zomers doe ik de boter in de koelkast. En haal de boter een uur van te voren uit de koelkast.

Roomboter moet juist hard zijn en moeilijk uit te smeren,
Is de roomboter makkelijk uit te smeren dan is niet voor 100% roomboter

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 01:31

Dreamybol schreef:
Oh, die botervloot van Dille & Kamille is mooi!

Die had ik nog niet gezien! Ga ik eens naar kijken.

Plastic vind ik niet prettig, ik zoek een steengoed of aardewerken oplossing. Helft van het pakje erin is een oplossing waar ik nog niet aan gedacht had. Het Franse potje is ook een interessante oplossing, en heeft ook de uitstraling die ik zoek.

De boter die ik gebruik is niet smeerbaar als hij zo uit de koelkast komt. Inderdaad pas vanaf kamertemperatuur. En ik wil mijn boter juist smeerbaar hebben. Maar waar het me om gaat is dus: waarin?

Blond Amsterdam heb ik gehad, ook de botervloot. En die heb ik een tijdje geleden juist verkocht :')

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Hoe bewaar jij je boter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 04:27


Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 06:49

Tallie1979 schreef:
Ik bewaar mijn boter in de koelkast en gebruik de kaasschaaf als ik boter op brood wil.


Precies dit wilde ik zeggen. Werkt heel goed! Je kan het dan gewoon uitsmeren :j

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 08:11

Koper schreef:
eva1969 schreef:
Ik koop de roomboter in een kant en klaar kuipje. Niet zo mooi op tafel maar wel heel praktisch.

En heel smerig. Sorry dat ik het zeg :o



Idem. Vind deze roomboter net zo lekker als een pakje en stuk handiger.