Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:24

Held! Waar was die tip toen ik afgelopen zondag dinner rolls maakte en alles onder zat? :+

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum


RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:28

8nnemiek, misschien ook een leuk tapas ideetje om soep te serveren in shotglaasjes? Die kun je al ver van te voren maken :)

Wat ik super lekker vind is geroosterde puntpaprika met zeezout en gebakken pijnboompitjes.

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:05

Haha Selka, dat klinkt herkenbaar! Ik heb jaren lang elke week twee broden gebakken, en ik had elke week het meel tot achter mijn oren hangen.. totdat ik die tip kreeg :D Bijkomend voordeel is dat je de verhouding van de ingrediënten niet scheef trekt en het deeg niet te droog wordt. Vocht is de beste broodverbeteraar :j

Soep in glaasjes is ook een leuk idee ja! Leuk als voorgerecht :D
Oh en ik ga eens proefdraaien met geroosterde snackpaprikaatjes!

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Leandra

Berichten: 1589
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:09


c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 07:37

8nnemiek schreef:
Ik heb inmiddels een klein lijstje met tapas ideetjes :j
Mini quiche
Oesterzwam empañada's
Pesto broodjes
Satestokjes met courgette/wortel en garnering
Aardappelgratin (met spinazie denk ik, of broccoli :9 )
Gevulde tomaatjes met griekse rijst
Gevulde champignons

Ik denk niet dat ik tijd heb om ze allemaal te maken, dus moet er een paar kiezen. Lastig!

Een kennis van mij heeft een keer vegan chorizo kroketjes gemaakt...
waren heerlijk :+:

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 08:10

Oh dat klinkt ook lekker!

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 09:32

Heeft iemand nog een briljant recept voor een glutenvrij, vegan voorgerecht? Mag best ingewikkeld zijn en er spectaculair uit zien.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 09:51

Portobello carpaccio? Dat heb ik wel eens voor kerst gemaakt en viel goed in de smaak.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:04

Ik haak even aan,ga zo de rest lezen.In de opening stonden al goede ideeën

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:11

Oh fijn dit topic. Altijd op zoek naar ideeën voor lekkere vega recepten en vegan is natuurlijk helemaal mooi!

mar_fay

Berichten: 2618
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:02

8nnemiek schreef:
Portobello carpaccio? Dat heb ik wel eens voor kerst gemaakt en viel goed in de smaak.


Wij doen dus niet aan kerstdiners, maar mijn moeder vond toch dat ik maar moest koken want het was duidelijk te lang geleden dat ik dat had gemaakt. Viel hier dus ook erg goed in de smaak :Y)

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 10:40


We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:15

Al meer mensen die het menu bekend hebben?
Wij eten kerstavond met de vriendengroep. Mijn zusje kookt voor 10 man. Wat is een verassing, maar alles is vegan. Ik ben zo blij dat iedereen in die groep vegetarisch/vegan eet. Nooit gezeur over dingen.

1e kerstdag zijn we met z'n tweeën en heel misschien mijn zusje. De dag ervoor zal wel veeeeeel eten zijn, dus iets lichts op de Aziatische tour:
Voorgerecht Tom Kha soep, hoofdgerecht: peanut bhudda bowlmet mango salade, nagerecht: kokosmousse met gegrilde mango.

Tweede kerstdag krijgen we mijn schoonouders op bezoek, maar daar heb ik nog helemaal geen inspiratie voor... Ideeën zijn nog steeds welkom :)

Show a little faith, there's magic in the night

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:24

Mushroom wellington! :D is heel lekker. :)
Afbeelding

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 22:15

Omg die ziet er goed uit!

Wij koken dit jaar niet, er wordt voor ons gekookt :Y) Kan ik mee leven.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:04

Morgen avond dinertje wordt waarschijnlijk voor polenta krokantjes met gecarameliseerde rode ui en zongedroogde tomaat. Dan een soepje, en hoofdgerecht pasta met pompoenpuree, in sojasaus gemarineerde oesterzwammen, geroosterede hazelnoot en rucola.

Kerst avond maak ik eerst wat borrel hapjes: crostini's met (zelfgemaakt en vegan) tonijn salade en kip kerrie salade en cauliflower hot wings. Dan een mosterdsoepje, tussengerecht summer rolls met pinda dip, hoofdgerecht mushroom wellington. Nagerecht maakt mijn broertje dus waarschijnlijk niet vegan, maar er staat nog prof Gunschnabel ijs in de vriezer <3

Always smile it makes people wonder what you're up to!

Myfairytale
Berichten: 5368
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:23

Ik ben heel blij dat ons 5-gangen Kerstdiner bijna vegetarisch is.
Mijn schoonfamilie bestaat uit échte vleeseters, maar ik ben jarig 1e Kerstdag, dus mag ik mooi de gerechten kiezen.
We hebben 1 vleesgerecht helaas nog, maar wel van kip die vrij rond gelopen heeft (waarvan ik dit zeker weet).
Ik begrijp dat dat hier niet hoort, maar ben toch stiekem wel trots dat ik het nog zover voor elkaar gekregen heb. :o
Schrijf ondertussen wat gerechten op die jullie genoemd hebben voor volgend jaar! O:)

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:33

Wow wat een lekkere dingen zijn hier al voorbij gekomen en die mushroom wellington :~

Hier helaas zoon- en manlief nog wel into vlees, zelf een soms iets zondigende vegetariër maar ik doe mijn best :o :D
Kerstdiner maak ik zelf dus ze zullen eraan moeten geloven ~~}>

Ik kook nogal 'fusion' als je het een naam wilt geven, dus alle werelddelen door elkaar :)) (tja woon in Rotterdam krijg je dat :Y) )

Wat er bij ons in ieder geval op tafel komt zijn gegrilde groenten met flink koriander en kurkuma en gemberwortel/djaje. Vind dat zo heerlijk. Deze keer venkel, paprika, courgette en die tricolore wortels :#

Soep vooraf is pindasoep, zonder kip uiteraard, wel met sambal / pepertjes <<)

Ben nog wat aan het sudderen over wat bij de gegrilde groenten en rijst. Maar die mushroom wellington spreekt me wel zeer aan :D kan zijn dat ik dan een stuk maak met toch wat spekjes erin voor man/zoonlief :o

Toetje wordt glutenvrije boekweit pannenkoekjes met oa gemberstroop.

**edit** nee ik ga toch voor noten ipv de spekjes :j dus ons diner staat bij deze vast :Y)

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 13:35

Gisteren kreeg ik pastinaaksoep met kardemon :~ en het hoofdgerecht was diverse groenten met zoete aardappelpuree en een pasteitje van vegan kipstuckjes in jus met groenten en dan afgedekt met bladerdeeg. Zo lekker!

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:38

Wij hebben gisteren vooraf bospaddestoelensoep gehad met als hoofdgerecht twee soorten salades, rijst met cranberries en pistachenoten en gevulde aubergine met linzen. Alles met typisch Iraanse kruiden en smaken. Als toetje kokospudding en stoofperen

Ik weet ook eindelijk wat het morgen word: vooraf bieten ravioli met cashew cream cheese, als hoofdgerecht paddestoelen risotto en een salade met gegrilde bieten, pecannoten en sinaasappel dressing. Als toetje kaneel mousse met merengue en chai poached pear

Show a little faith, there's magic in the night

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:47

Magrathea schreef:


Deze heb ik laatst gemaakt en het is echt een aanrader. Superlekker en natuurlijk makkelijk aan te passen naar eigen smaak! Die Wellington ziet er ook echt lekker uit.

Mijn vader heeft gisteren volledig vegan kerstdiner gemaakt <3 Echt zo lief! Met vooraf pompoensoep, en als hoofdgerecht een salade met veldsla en mango en een bietenquiche:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... n-walnoten

Hij heeft de eieren vervangen voor aquafaba en gepureerde kikkererwten, wat echt prima werkte, en hem bestrooid met Wilmersburger ips witte kaas te gebruiken. Maar denk dat het met Feto (vegan witte kaas) ook goed zou werken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lazy, ramasso en 10 bezoekers