Kerstdiner 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:14

Bij mij een dag :+

Ik zoek nog een vegan hoofdgerecht voor mijn broer , zet wel vlees voor de rest op tafel :+


meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:25

Ik ga allemaal kleine hapjes maken. Verschillende vlees en vis gerechtjes met verschillende soorten aardappeltjes en groente erbij. Een soort van lopend buffet zeg maar. Stokbrood, salade en meer van dat soort dingetjes erom heen. De hele dag door buffelen zeg maar

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:26

benangelique schreef:
Ik wil eigenlijk een kalkoen op tafel zetten. Maar hoe en wat?


Les 1: meet je oven en koop er een die erin past :')

Mijn moeder doet het altijd, weet niet precies hoe maar het is niet moeilijk volgens haar. Zou even googlen of bij de poelier vragen hoe je het beste kan klaarmaken.

En dan met lekkere groente en cranberrycompote en aardappels uit de oven

[o]

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:28

Ik ben ook al flink aan het brainstormen!

Voor een kerstfeestje met vriendinnen maak ik het dessert, op kerstavond maak ik het voorgerecht en op eerste kerstdag maak ik een volledig kerstmenu.

Het voorgerecht voor kerstavond weet ik al:

Afbeelding

Ook overweeg ik dit dessert te maken (ooit gevonden op Bokt), maar ik ben bang dat het mislukt...

Afbeelding

L'est en faisant n'importe quoi, qu'on devient n'importe qui

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:30

@suzanne: die bollen zijn niet heel lastig, maar wel goed om de juiste spullen te hebben. Met ballonnen werd het hier een ontiegelijke kliederzooi, echt geen succes. En ze knapte vaak als ik met hete chocolade aankwam.
Ik heb bij de hanos uiteindelijk flexibele mallen gehaald, die waren echt top en daarmee met weinig moeite ze gemaakt.

Je voorgerecht ziet er tof uit trouwens!

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:35

secricible schreef:
@suzanne: die bollen zijn niet heel lastig, maar wel goed om de juiste spullen te hebben. Met ballonnen werd het hier een ontiegelijke kliederzooi, echt geen succes. En ze knapte vaak als ik met hete chocolade aankwam.
Ik heb bij de hanos uiteindelijk flexibele mallen gehaald, die waren echt top en daarmee met weinig moeite ze gemaakt.

Je voorgerecht ziet er tof uit trouwens!


Dank je voor de tip, dan ga ik nog even langs de Hanos! Smelt de chocoladebol wel goed als je er warme chocolade overheen giet? Daar ben ik namelijk wat bang voor, dat er helemaal niks gebeurt... :=

L'est en faisant n'importe quoi, qu'on devient n'importe qui

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:41

Suzanne_J schreef:
secricible schreef:
@suzanne: die bollen zijn niet heel lastig, maar wel goed om de juiste spullen te hebben. Met ballonnen werd het hier een ontiegelijke kliederzooi, echt geen succes. En ze knapte vaak als ik met hete chocolade aankwam.
Ik heb bij de hanos uiteindelijk flexibele mallen gehaald, die waren echt top en daarmee met weinig moeite ze gemaakt.

Je voorgerecht ziet er tof uit trouwens!


Dank je voor de tip, dan ga ik nog even langs de Hanos! Smelt de chocoladebol wel goed als je er warme chocolade overheen giet? Daar ben ik namelijk wat bang voor, dat er helemaal niks gebeurt... :=


Als je ze dun maakt wel. Dat is wel belangrijk, als je een dikke chocolade homp hebt wordt het lastig.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:44

Kerst avond en tweede kerstdag moet ik nog gaan bedenken, maar eerst kerstdag maken we dit:

1e gang: Amuse granaatappel basilicum crostini
2e gang: Uiensoepje
3e gang: Geroosterde pompoen carpaccio
4e gang: Portobello stew
Bijgerechten 4e gang:
- Stoofperen
- Gratin Dauphinois
- Geroosterde wortels met tahini en granaatappel
- Aardappelpurree
5e gang: Caramel Pecan Brownie Trifles

En alles wordt volledig vegan :).

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:29

Ik zit te denken aan een 2 of 3 gangen diner. Wil sowieso 1 gerecht maken met vijgen! Alleen nog even zien of dat het voor of nagerecht gaat worden :P

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:35

Ik lees elk jaar graag mee in het Kerstdiner topic en haal er ontzettend veel inspiratie uit.
Dit jaar mag ik zelf ook aan de bak, maar ik moet nog wel heel hard duimen dat mijn nieuwe keuken echt op tijd klaar is.
Planning is nu dat hij 14 december helemaal af is, dus we hebben wel wat speling, maar mijn keuken goed testen voor ik aan het kerstdiner begin is niet helemaal aan de orde :+

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:49

Ik lees stiekem ook mee :)

Van het weekend bij mijn moeders gepeild hoe en wat :+
Die zei wij gaan naar de chinees maar dat ligt aan je zus, wat en hoe en welke dag :+
Of eten bij mij zei ik :+ Dus dan word het of gourmetten... of ik ga creatief zijn....

Maar dan moet ik of mijn borden nog niet verkopen.... of zorgen dat ik mijn nieuwe borden compleet heb.... :o

Schoonouders zullen wij wel een dag uitgenodigd worden om te gourmetten en dan zal ik net als vorig jaar wel de sausjes zelf maken en home made eiersalade.

Amber_anne

Berichten: 6899
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:04

Paralian schreef:
Kerst avond en tweede kerstdag moet ik nog gaan bedenken, maar eerst kerstdag maken we dit:

1e gang: Amuse granaatappel basilicum crostini
2e gang: Uiensoepje
3e gang: Geroosterde pompoen carpaccio
4e gang: Portobello stew
Bijgerechten 4e gang:
- Stoofperen
- Gratin Dauphinois
- Geroosterde wortels met tahini en granaatappel
- Aardappelpurree
5e gang: Caramel Pecan Brownie Trifles

En alles wordt volledig vegan :).


Ben heel benieuwd hier ook een vegan in de familie en de rest Vegetarisch

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:17

x_Jeanine_x schreef:
Ik lees stiekem ook mee :)

Van het weekend bij mijn moeders gepeild hoe en wat :+
Die zei wij gaan naar de chinees maar dat ligt aan je zus, wat en hoe en welke dag :+
Of eten bij mij zei ik :+ Dus dan word het of gourmetten... of ik ga creatief zijn....

Maar dan moet ik of mijn borden nog niet verkopen.... of zorgen dat ik mijn nieuwe borden compleet heb.... :o

Schoonouders zullen wij wel een dag uitgenodigd worden om te gourmetten en dan zal ik net als vorig jaar wel de sausjes zelf maken en home made eiersalade.


Of iedereen zelf een bord mee laten nemen :j . Minder afwas, geen gedoe. Heb ik vorig jaar gedaan toen we hier met de hele woonkamer zaten. Iedereen na afloop even zijn bord afgespoeld en weer mee naar huis. Vaatwasser voor de pannen en klaar.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:26

secricible, ik zocht laatst jouw recept van stoofvlees met speciaal bier, maar die link (en site) waren zoek?

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:30

Lielle schreef:
secricible, ik zocht laatst jouw recept van stoofvlees met speciaal bier, maar die link (en site) waren zoek?


Klopt, vanwege de AVG hebben we de hele blog eruit gekiept, kregen beide de stress van een aantal dingen die mensen ons niet fatsoenlijk konden uitleggen dus dan maar niet.
Ik zoek morgen het recept even voor je op op mijn laptop en zal het je ff in PB sturen!

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:33

top thx! Ik heb nu wat geimproviseerd, ging ook goed maar altijd fijn om terug te kunnen naar de bron.

/on topic
ik ga iig weer een kerstbrunch doen, eens nadenken over een thema. Terug naar vroeger zou leuk zijn, maar dan nog de gerechten erbij %)

Afgelopen jaren heb ik iig Ploughman's lunch, 'soep en broodjes', thanksgiving en high tea gedaan. Tips zijn welkom.

Britta31

Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:10

Ik heb elk jaar het zelfde kerstmenu :)

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:07

Lielle schreef:
top thx! Ik heb nu wat geimproviseerd, ging ook goed maar altijd fijn om terug te kunnen naar de bron.

/on topic
ik ga iig weer een kerstbrunch doen, eens nadenken over een thema. Terug naar vroeger zou leuk zijn, maar dan nog de gerechten erbij %)

Afgelopen jaren heb ik iig Ploughman's lunch, 'soep en broodjes', thanksgiving en high tea gedaan. Tips zijn welkom.


Daar hoort iig gevuld ei bij :Y). En iets van hangop of grutjes met stroop, drie in de pan of wentelteefjes. Hartig is wel wat lastiger merk ik...

When nothing goes right,

go left.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:47

wentelteefjes, goed idee!
Mss worstenbroodjes, is ook wel echt kerst.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:49

Appelbol hoort bij de kerstbrunch! :9

[o]

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:53

Schoonmams maakt hier altijd 1 van de kerstdagen eten. Meestal ga ik haar helpen en bedenken we samen het menu. Geloof dat ze dit jaar kalkoen wil maken. Maar we overwegen de volgende 2 gerechten als klein ''hapje'' toe te voegen. We hebben altijd meerdere gangen. Veel kleine hapjes en dan een hoofdgerecht en toetje.

Zwolsche stoof:
https://ashleywillems.nl/recepten-voor- ... che-stoof/
Word Glutenvrij, dus de bloem vervangen we voor een glutenvrij alternatief.

En uiensoep:
8-12 uur uitjes in de slowcooker met boter en daarna nog een uur met runderbouillon tijm en laurier.
evt met een broodje met kaas, uiteraard ook gluten vrij.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:01

Hanafubuki schreef:
Kerstavond eten we Kalkoen op de manier van mijn mans oma, klaargemaakt door mijn schoonmoeder en mijzelf :)
Eerste kerstdag halen we lekker Chinees eten
Tweede kerstdag maak ik altijd kreeft klaar.


Oeh, kan je dat kalkoenrecept misschien neerzetten? Ik heb een behoorlijk overschot aan kalkoenen en altijd maar gewoon gebakken/soep/oven is ook maar saai. :P

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:02

Lielle schreef:
wentelteefjes, goed idee!
Mss worstenbroodjes, is ook wel echt kerst.

Een bladerdeegkerstboom met rauwe ham en pesto :9
Staat leuk, smaakt heerlijk.

Overigens ook te lekker met nuttella..... O:)

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:51

Anoniem schreef:
Lielle schreef:
wentelteefjes, goed idee!
Mss worstenbroodjes, is ook wel echt kerst.

Een bladerdeegkerstboom met rauwe ham en pesto :9
Staat leuk, smaakt heerlijk.

Overigens ook te lekker met nuttella..... O:)


Heb je een recept :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:36



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers