Kerstdiner 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:08

EedihcrO schreef:
En gewoon lekkere frisse dingetjes als olijfjes erbij? Kleine augurkjes, en plakjes komkommer? Vind ik zelf altijd wel lekker bij zon tafel vol met lekkere hapjes.


Dat is wel een goed idee eigenlijk. Zat zelf ook te denken om iets van gevulde eieren te maken enzo maar ben bang dat het dan in het geheel te veel koude gerechten zijn zeg maar..
Denk je dat het er bij past om inderdaad iets als hapjes er nog bij te doen?

Iedereen trouwens veel plezier, eet smakelijk en fijne kerst :)
Mijn diner is pas Zaterdag dus ik heb nog even :P

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:56

Pascalle90 schreef:
Ik ga straks beginnen aan de hell... chocolade temperen namelijk. Al meerdere keren mislukt deze week maar nu ben ik vastberaden dat het gaat lukken! Ik ga namelijk van die chocolade ballen maken waar je wat in doet en dan op tael hete caramelsaus eroverheen zodat ie open smelt.
Iemand nog wat bemoedigende woorden of denken jullie ook dat het een complete afgang wordt? {:)-:( _O-

Het gaat je lukken! Je kunt het!!!!!!

Wil je mij en mijn beef wellington ook aanmoedigen? :')

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:17

Ryder schreef:
Pascalle90 schreef:
Ik ga straks beginnen aan de hell... chocolade temperen namelijk. Al meerdere keren mislukt deze week maar nu ben ik vastberaden dat het gaat lukken! Ik ga namelijk van die chocolade ballen maken waar je wat in doet en dan op tael hete caramelsaus eroverheen zodat ie open smelt.
Iemand nog wat bemoedigende woorden of denken jullie ook dat het een complete afgang wordt? {:)-:( _O-

Het gaat je lukken! Je kunt het!!!!!!

Wil je mij en mijn beef wellington ook aanmoedigen? :')


Thanks! Die beef wellington zal fantastisch worden!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:28

Go girls! Geflambeerde garnalen hier waren iig een succes. Nu de eendenborst :-)

Bienotje

Berichten: 10867
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:49

Hoe is de beef wellington en de getemperde chocola vergaan?? :-)

Hier vanavond klein kerstmaal gehad.

Voorgerecht soort bruschetta met tomatentopping.

Hoofd was eendenborst met rode portsaus, sperzieboontjes in spek en aardappelgratin.


Afbeelding

Met vanillevla als toetje :-)

Morgen regel ik alleen hoofdgerecht:

Afbeelding

Appelmoes is klaar en verder begin ik morgenochtend aan de voorbereidingen.

Tweede kerstdag voorgerecht wat ik verzorg, een trio met:
Bruschetta
Amuse eendenborst met zwarte bessen jam en rucola
Cocktail met gerookte kip, mango met kerrie dressing :-)

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:07

Zo bienotje jij hebt het ook goed druk deze dagen! Ziet er goed uit hoor! De chocolade staat nu in de koelkast dus hopelijk krijg ik hem straks nog uit de vorm, anders moet ik concluderen dat hij weer mislukt is...

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:57

Mijn aandeel in het buffet van vanavond:
Afbeelding
Afbeelding
En kipspiesjes had ik nog gemaakt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:10

Wow, mooi!

Wij hebben vanavond gewoon samen thuis gegeten en ik vond het wel een mooi moment voor een experiment. Ik heb nl. al heel lang beweerd dat 'supermarktvlees' echt niet smaakt ten opzichte van vlees van een goede slager, boer of vakhandel. En heel vaak werd dit ook bevestigd. Maar nu effe een keer niet. Ik had de AH Excellent USA Ribeye meegenomen (deze: https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... usa-ribeye ) en die smaakte meer dan prima.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:12

dat maakt mij dan weer nieuwsgierig. Waarom vlees uit de USA terwijl er in Nederland ook geweldig rundvlees geproduceerd wordt?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:22

Eigenlijk heel simpel: omdat ik net voor sluitingstijd van de winkels nauwelijks keuze meer had en de slager al dicht was en ik gemaand werd om af te rekenen zodat ze konden gaan sluiten :))

Normaal gesproken koop ik het rechtstreeks bij de boer een paar dorpen verderop. Die heeft prima limousin-vlees. Maar qua smaak was dit dus ook gewoon goed en dat had ik echt niet verwacht.

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:37

Het 'dure' vlees van de lidl vind ik zelf 10x beter dan het vlees van de AH. :)

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:36

Ziet er goed uit.

Hier gisteren salade gemaakt als voorgerecht met picanha. Ze hadden me alleen te weinig borden gegeven. Alles netjes geportioneerd, ben ik bezig met het vlees, zegt mijn moeder (die borden aangaf) "nog 2", vervolgens mijn nichtje (die de borden op tafel zet) "nog 6!" Ehm.... dus kon alles weer binnenhalen omdat ik het vlees en salade niet goed verdeeld had :+

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:24

Vanavond ben ik alleen met mijn ouders, maar ik maak beenham met een 'saus' van witte kool, boursin en kookroom en met krieltjes! :)
Ik heb dit een keer op mijn werk gemaakt en het was zo lekker dat mijn moeder vroeg of ik het met kerst wilde maken :j
Als iemand nog een recept wil, moet je het even vragen want dan ga ik het opzoeken! :D

m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:06

Een deel van mijn kerstdiners:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:17

Wauw, prachtig! En iedereen vond het heerlijk neem ik aan? :D

Mijn beef wellington en mijn lamsrack zijn perfect gelukt deze kerst <3 zooo blij mee! Wel mooi rosé, niet rauw. (Daar was ik erg bang voor.) En de knolselderijsoep met paddestoelen, lente-uitjes en Hollandse garnalen was ook heerlijk. Zeer geslaagde kerst qua eten!

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:10

Wij hadden gisteren kliekjesdag.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:11

die hebben wij vanavond. Ik zie wel prachtige foto's langskomen!

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:14

Vandaag is het mijn beurt :D
Toch vraag ik nog even om tips van jullie..

Ik heb dus een combi oven, een formaat magnetron maar iets groter zeg maar..
Nu moeten er dus 4 dingen uit de oven komen, waarvan 2 opgewarmd moeten worden (5 minuutjes).

Namelijk gevulde kip met boursin, pommes duchesse, quiche en gevulde champignons.
Die laatste 2 kunnen ook wel koud/lauw gegeten worden en hoeven dus alleen nog maar opgewarmd te worden.
De kip moet ongeveer een half uur in de oven en de pommes duchesse 15 minuten.

De pommes duchesse kan wel met de kip in de oven, dat past net, hooguit zal ik daarna nog wat extra er in gooien als het te weinig is maar dan staat er eerst wel wat op tafel.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik wil rond kwart over 7 in ieder geval de kip, wat eigenlijk het hoofdgerecht is, op tafel hebben (ja laat, m'n broer moet werken :+ ).

Ik heb verder geen warm houd dingen in huis dus het is even improviseren.
Misschien om kwart voor 7 de kip in de oven, om 7 uur de pommes duchesse er bij.
Dat om kwart over 7 er uit, en dan snel de quiche en champignons er in om op te warmen? Ik neem aan dat de kip wel 5 minuten warm blijft, desnoods even aluminiumfolie er over?

Angelaa2
Berichten: 4226
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:33

Kan je geen airfryer van iemand lenen :D?
Anders idd aluminium folie gebruiken om het warm te houden.
Moeten de pomme duches naast de kip of eronder? Als ze eronder gaan zou ik ze tegelijk met de kip erin doen. Hier duurt het dan vaak wat langer eer het gaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:42

Angelaa2 schreef:
Kan je geen airfryer van iemand lenen :D?
Anders idd aluminium folie gebruiken om het warm te houden.
Moeten de pomme duches naast de kip of eronder? Als ze eronder gaan zou ik ze tegelijk met de kip erin doen. Hier duurt het dan vaak wat langer eer het gaar is.


Nope :P
Er naast, anders past het niet :)
Thanks!

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:29

Annet_Dottie schreef:
Vandaag is het mijn beurt :D
Toch vraag ik nog even om tips van jullie..

Ik heb dus een combi oven, een formaat magnetron maar iets groter zeg maar..
Nu moeten er dus 4 dingen uit de oven komen, waarvan 2 opgewarmd moeten worden (5 minuutjes).

Namelijk gevulde kip met boursin, pommes duchesse, quiche en gevulde champignons.
Die laatste 2 kunnen ook wel koud/lauw gegeten worden en hoeven dus alleen nog maar opgewarmd te worden.
De kip moet ongeveer een half uur in de oven en de pommes duchesse 15 minuten.

De pommes duchesse kan wel met de kip in de oven, dat past net, hooguit zal ik daarna nog wat extra er in gooien als het te weinig is maar dan staat er eerst wel wat op tafel.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik wil rond kwart over 7 in ieder geval de kip, wat eigenlijk het hoofdgerecht is, op tafel hebben (ja laat, m'n broer moet werken :+ ).

Ik heb verder geen warm houd dingen in huis dus het is even improviseren.
Misschien om kwart voor 7 de kip in de oven, om 7 uur de pommes duchesse er bij.
Dat om kwart over 7 er uit, en dan snel de quiche en champignons er in om op te warmen? Ik neem aan dat de kip wel 5 minuten warm blijft, desnoods even aluminiumfolie er over?


Ik zou je kip sowieso even goed laten rusten, 10-15min onder folie me wat handdoeken er overheen. De sappen uit de kip kunnen dan weer verspreiden en je krijgt een veel malser eindresultaat. Grote stukken vlees altijd laten rusten.

Zorg dat als je kip er uit komt je andere producten klaar staan, kip er uit (iemand anders de kip laten afdekken of je oven laten volladen, andere taak pak jij).
Na die 10-15 min ga je pas de kip snijden en als je aan het snijden bent kun je ook nog wat in de oven hebben. Eerst kip op tafel en dan rest uit je oven pakken. Dus ik zou zeggen

-laatste 5minuten van de kip pom duchesse erbij.
- kip eruit, laten rusten, quiche erbij (10min)
- quiche eruit en onder folie, champignons erin, kip gaan snijden
- Hele meut eruit en op tafel.

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:17

Thanks :)
Goed idee idd!

Hoelang zouden jullie trouwens de kip in de oven doen? Het zijn gewoon filets verschillende groottes, ene site zegt 25 minuten andere site zegt 40 minuten....

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:58

Ik dacht dat je een hele kip had :+ dan zou ik ze geen 15min laten rusten als het losse filetjes zijn en idd je eerste plan aanhouden.

Anoniem

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:49

Het is allemaal gelukt, toch bedankt ik lees het alleen nu pas haha.
De kip heeft uiteindelijk wel even gerust puur omdat de rest nog niet helemaal klaar was :P was heerlijk

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:22

Topper!