Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 14:08

Hoi,

Vandaag vertelde iemand me over de slowjuicer. Maar waarvoor wordt hij gebruikt ( ja om groenten en fruit te persen ), waarom niet gewoon groenten en fruit eten ?
En het sap vervangt dan een hele maaltijd aan groenten ?

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:15

Tja, ik vind sap zonder pulp nogal zonde. Hoezo zou je al je vezels weggooien?
Ik doe gewoon de gehele vrucht in stukjes in de blender (sommigen geschild, anderen ongeschild), doe er hooguit een drupje water en kledder kwark bij en noem het smoothies.
Dat doe ik omdat ik bv het gevoel van een banaan gewoon heel vies vind, en gepureerd vind ik ze wel lekker :)

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:16

Wij hebben er eentje, maar vooral uit gemak. In die van mij kunnen hele grote stukken fruit, met schil en al worden toegevoegd. Zonder uiteindelijk veel vellen in het sap te hebben. Daardoor heb ik binnen een paar minuten een goed vullend en lekker sapje op tafel staan.
Bij sommige producten, zoals kruiden, sta je echt versteld hoeveel sap daar nog uitkomt.

Wij hebben hem al lang en in de tijd zonder vaatwasser gebruikte ik hem niet veel. Hij is wat moeilijk schoon te maken. Maar nu mét vaatwasser wordt hij iedere dag gebruikt!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 14:18

Nou ja precies ook dat. Met een slowjuicer krijg je toch lang niet alle vezels binnen van de groenten en het fruit ? En die zijn toch juist gezond ?

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:19

Ik heb er een tijdje een gehad. En de hoeveelheid afval (resten goed fruit en groente dus) in het bakje was best een domper. Daar had ik tevoren niet bij stil gestaan.

Hij is nu stuk en er komt dus ook geen nieuwe. Ik overweeg inderdaad een blender.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:26

Ik heb toevallig die van mij gisteren op marktplaats gezet. Leuk die sapjes maar je gooit best veel pulp weg, waar de vitaminen inzitten. Dan gebruik ik liever m'n blender :)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:39

Ik heb er sinds kort eentje, en ik vind em erg fijn.
Om precies te begrijpen wat voor nut een sapkuur heeft zou je de docu Fat, Sick and Nearly Dead eens moeten kijken. Erg interessant!
Het idee achter juicen is dat je veel meer vitamines en mineralen uit groente en fruit binnen krijgt dan wanneer je ze zelf moet kauwen. Met de slowjuicer drink je bijvoorbeeld met gemak een kilo groente weg als ontbijt, terwijl ik normaal al vol zal met een appel.
Veel vezels worden er inderdaad uit gefilterd, maar lang niet alles. Vezels zijn microscopisch klein, dus krijg je altijd wel binnen. Mijn slowjuicer geeft sowieso geen super gefilterd sap, het blijft wat dikker, maar wel goed drinkbaar. Ik weet niet hoe fijn andere slowjuicers filteren.

De pulp gooi ik bijna nooit weg. Soms maak ik er burgers van bijvoorbeeld. Laatst had ik wortels gejuiced en de pulp gebruikt in de risotto. Je kan er heel veel mee. En als ik het zelf niet gebruik dan geef ik het aan de kippen of paarden.
Qua gewicht blijft er weinig pulp over na het juicen, hooguit een paar honderd gram, als ik een liter sap heb.

Met slowjuicers kun je ook zelf notenmelk en sojamelk maken.
En die van mij heeft ook een sorbet-opzetstuk voor bevroren fruit :9

Ik ben er erg blij mee!

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:43

Ik heb net een slowjuicer aangeschaft omdat ik geopereerd ben aan m’n amandelen en alleen heldere dunne sappen wegkrijg. Nu ben ik al een paar weken aan het proberen geweest en vind het inderdaad echt een toevoeging. Pulp maak ik worteltaart oid van. Bovendien pers ik ook wat overgebleven groenten en fruit weg die ik normaal niet meer zou opeten.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 19:20

Maar ik neem aan dat je geen rauwe bloemkool in een slowjuicer stopt ? En misschien voor een lekker sapje ook wel heel snel fruit erbij om het zoeter te maken ?

En waar moet je op letten bij aanschaf, wat zijn goede merken ?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:21

Zelfs rauwe bloemkool kun je erin stoppen :j Bijna alles, op rauwe bonen en rauwe aardappel enzo na dan.
De meest ideale verhouding schijnt 80% groente 20% fruit te zijn. Maar meer fruit is natuurlijk lekkerder. Hoewel je ook heerlijk zoete sapjes kan maken met bieten, wortel en andere zoete groentes.

Ik heb zelf de Panasonic MJ-L500S. Ik vind hem fijn :j
Ik ben begonnen met een gewone sapcentrifuge om te kijken of het iets voor ons was. Die zijn nl goedkoper. Maar ook wat meer werk om sapjes te maken en met meer pulp die wat natter blijft.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:37

Vandaag heb ik een hele zak spinazie en een paar wortelen erin gestopt. De pulp daarvan heb ik apart gehouden om mee te koken. Erg geslaagd :j
Afbeelding
Afbeelding
Aan het sapje heb ik daarna nog wat gember en sinaasappel toegevoegd. Die pulp gebruik ik niet omdat de schil van de gember en de pitjes en velletjes van de sinaasappel erin zitten, maar het sap was erg lekker.

De pulp van de spinazie en wortel heb ik door de nasi geroerd en kort mee gebakken.
Afbeelding

Zo gaat er weinig/niks verloren.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 09:49

DAn gebruik je idd bijna alles van de groenten ! Ik vraag me alleen af of zo'n sapje ook lekker zou zijn zonder sinaasappel erdoor ?
En eet/drink je dat sap dan als hele maaltijd ?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:30

Het is goed te drinken zonder sinaasappel. Niet heel zoet natuurlijk, maar ook zeker niet vies.
Ik gebruik zelf graag wat sinaasappels of ander citrusfruit vanwege de vitamine C. Goed tegen blaasontsteking waar ik vroeger last van had, maar helpt ook bij de opname van andere vitamines en mineralen.

Ik drink het af en toe als hele maaltijd, als sapkuur om wat af te vallen en een beetje als reinigingskuur, maar dan probeer ik dat ook echt een tijdje vol te houden, en eet alleen wat avondeten.
Maar de rest van de tijd drink ik het gewoon erbij, of als tussendoortje.

Tink89
Berichten: 2931
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:36

Wij gebruiken hem voor het fruit uit onze eigen tuin. De pruimen eten we zo, maar de appels en peren zijn niet lekker om zo te eten. Het sap is echter wel lekker! En er blijft amper pulp over. Sowieso zou ik nooit al die appels kunnen opeten, maar een glas sap van vier appels drink ik wel weg :)

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:46

Mag ik me ook melden?
Heb een tijdje geleden op mijn opleiding tot natuurvoedingsconsulent kennis mogen maken met de slowjuicer. Omdat er toch best een prijskaartje aan zit had ik er nog geen. Voor het behoud van voedingsstoffen is het belangrijk dat je er 1 hebt met een zo laag mogelijk aantal toeren per minuut. Het ideaal ligt rond de 43 maar die apparaten zijn erg duur. Nu was er laatst 1 bij de Lidl in de aanbieding met 65 toeren per minuut, nog lager dan het gemiddelde meest verkochte aantal. Dus ik heb er sinds anderhalve week zelf 1. Heb al een paar lekkere recepten gevonden en gebruik hem elke dag. Maar ben nog wel op zoek naar meer recepten. Je wilt natuurlijk niet te vaak hetzelfde gebruiken. Ik hou me wel aan minimaal 80% groente en max 20% fruit. Ik merk dat mijn lichaam heel veel baat heeft bij de extra voedingsstoffen en mijn lichaam vraagt echt om de sapjes

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:02

Ik ben eigenlijk een ontzettende smoothie fan, maar er zijn best wel wat groenten die een rare, niet perse drinkbare drab worden als je ze in de smoothie gooit. Vandaar dat de blender inmiddels gezelschap heeft gekregen van een slowjuicer.

Voor mij vervangen ze wel het eten van fruit. Voor de groentes is het vooral extra en ik wordt echt heel 'wakker' van een groentesapje bij mijn ontbijt.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 14:29

En van welke groenten maak je dat sapje dan ? En ik begrijp dat je daarnaast dan ook nog ontbijt ?

Ik ben een beetje zoekende qua eten. Van de dietiste moet ik veel groentes eten en veel afwisselen. Nou is dat best te doen, maar zeker de lunch vind ik moeilijk qua afwisseling. Het is of een salade of een groentensoep. Ik zie nog niet helemaal wat een slowjuicer daaraan kan toevoegen. Behalve dan misschien al een groentensapje in de morgen.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:06

Maris schreef:
En van welke groenten maak je dat sapje dan ? En ik begrijp dat je daarnaast dan ook nog ontbijt ?


Een sap vult mij meestal niet genoeg om echt als ontbijt te gelden. Maar door mijn smoothies gooi ik ook graag noten / yoghurt / of haverzemelen en daar gaat vaak een hele banaan in. Dan ben ik voor de ochtend wel voldaan.

Ik heb mijn centrifuge vooral gekocht voor wortels.
Verder gebruik ik wat ik maar heb liggen. Ga op zaterdag altijd naar de markt en haal daar mijn groente en fruit.
Een deel gebruik ik om mee te koken en een deel voor in de sapjes/smoothies. Ik ben niet echt van vaste recepten of het maaltijd-plannen en vind fruit er al snel 'niet lekker genoeg' meer uitzien om het op te willen eten, dus alles wat enigszins beurs is vormt meestal de basis van een sap of smoothie en dan bedenk ik wat daar lekker bij kan zijn. Of iets een sap of smoothie wordt ligt aan het de producten. (wortel in juicer is jummy / wortel in blender is smakeloos en smurrie)
Dat is een kwestie van experimenteren, maar het internet staat ook bol van lekkere receptjes en combinaties.
Ik ben van de experimenten en gebruik ook veel kruiden.
Een enkele keer smaakt het naar niets, dan is het neus dicht en slurpen maar :)

In het begin van een gezonde periode (ik vergeet soms hoe lekker en gemakkelijk het eigenlijk is en dan staan de apparaten weer een periode stof te vangen) maak ik vooral fruitsappen/smoothies met een beetje groente en in de loop van tijd hoeven ze steeds minder zoet voor mij om ze echt lekker te vinden.

Maris schreef:
Ik ben een beetje zoekende qua eten. Van de dietiste moet ik veel groentes eten en veel afwisselen. Nou is dat best te doen, maar zeker de lunch vind ik moeilijk qua afwisseling. Het is of een salade of een groentensoep. Ik zie nog niet helemaal wat een slowjuicer daaraan kan toevoegen. Behalve dan misschien al een groentensapje in de morgen.


Een juicer is best wel gedoe met schoonmaken en mist inderdaad de ook heel gezonde vezels. Dan zijn er wel heel veel makkelijkere en efficientere manieren om meer groente binnen te krijgen.
Stukje vlees vervangen door gegrilde groenten met noten/kaas, avocado op brood, uitvogelen welke groentes je lekker vind om los en rauw te eten en daarmee gaan snacken.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 29-06-18 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

viphorse

Berichten: 1506
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:08

Ik lees even mee twijfel over de aanschaf. Ik werk zeer onregelmatig en eet zo ook. Wie weet krijg ik op deze manier veel meer goede stoffen binnen.

Voor de bokkers met een blender.....doen jullie er stukken groenten en fruit en en dan blenden ? Geen water oid erbij ?
Ik kan niet tegen melk producten dus yogurt etc houd al op.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:17

Hier gaat er altijd wel een scheutje water bij voor ik hem aanzet en er geen extreem sappige groenten/ fruitsoorten doorheen gaan. Anders blendert hij niet.
Ik doe er nooit zoveel water bij, want het wordt in mijn optiek al snel te waterig. Gewoon een scheutje zodat het niet te vastig is. Als ik echt een verdunner nodig heb dan liever een geperste sinaasappel, wat kokoswater/melk of iets anders vloeibaars erdoorheen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:11

In mijn blender probeer ik eerst of het zonder iets te blenden is, maar als het te dik wordt dan doe ik er wat plantaardige melk bij. Of anders wat extra fruit waar veel vocht in zit.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 14:24

Pluisje88, dank je wel voor je extra uitleg per mail !

Alleen als je dan dat sap drinkt, wat eet je dan daarnaast nog ( als brood etc niet mag/kan ) ?

En wie van jullie heeft onderzoek gedaan naar wat een goede slow juicer is ? Ik begreep dat rond de 45 toeren per minuut het beste is. Maar ik zie nu zoveel merken dat ik het even niet meer weet ...
En welke is gemakkelijk schoon te maken ?

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:51

Ik heb er ook een (Hurom, idd laag toerental) en meng ook graag vanalles wat ik lekker vind, vooral veel citroen erbij, en gember en kruiden, heerlijk. Soms krijg je een verkeerd mengelmoes qua kleur en dan heb je een bruin sapje dat verder prima smaakt alleen niet zo mooi oogt. Wat iemand hiervoor ook al op merkt: je lichaam vraagt er om. Sowieso hoe beter ik in mijn vel zit, meer sport etc hoe minder mijn lichaam vet en suiker wil.
Ik verbaas me er elke keer over hoe weinig pulp er vanaf komt en hoeveel in mijn sap zit. De sapcentrifuge die ik eerder leende was geen logisch ding om te gebruiken, nu zie ik tenminste dat 95% aan de goede kant er uit komt. Ik gebruik de meest grote zeef want ik hou van een beetje kauwen.
Makkelijk schoonmaken is er denk ik bijna geen een. Ik heb als regel meteen schoonmaken na gebruik, dat is het allermakkelijkste en snelste, niet uit laten drogen en dan een dag later kijken hoe je alles eraf kan bikken.
Ik vind het fijn dat dingen die voor het oog niet meer zo mooi zijn (net wat ingedroogd of als het wat zachter begint te worden) in de blender nog prima smaken. Je krijgt er vaak een boekje bij met ideeën voor combi's.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 14:54

Dank je .
Maar nogmaals dan eet je dus amper groenten meer ( denk ik ), maar wat dan wel ? Ik neem niet aan dat je zo'n sapje als maaltijd kan gebruiken ?!

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Wie gebruikt er een slowjuicer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:05

Je kunt toch gewoon je groenten blijven eten?