Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 13:17

Naar aanleiding van de documentaire "I ate 40 teaspoons of sugar a day" ben ik meer gaan nadenken over mijn eigen suiker inname.

Ik kookte al heel veel zelf. Maak mijn pizza's bijvoorbeeld volledig zelf, net zoals pasta sauzen en soepen. Maar ondanks dat krijg ik toch nog heel veel toegevoegde suikers binnen via producten waarbij je dat niet zou verwachten. Waaronder snijwaar (boterhammenworst, cervelaat), maar ook via groenten uit blik.

Hierdoor krijg ik ongemerkt meer suikers binnen dan ik eigenlijk zou willen en in de gaten heb. Ik zou graag gezonder willen eten zonder al deze onnodig toegevoegde suikers.
Als ik suiker eet zou ik dat graag gewoon daadwerkelijk zelf in de hand hebben (bijvoorbeeld dat ene glas frisdrank in het weekend of die paar winegums in de avond).

Ik zit niet te wachten op suikervervangers of zoetstoffen, maar ik ben wel benieuwd naar een manier om die verborgen suikers te vermijden.

Ik heb het vermoeden dat er tegenwoordig steeds meer geknutseld wordt aan ons eten. Hierdoor komen we steeds verder van het basisvoedsel te staan en hierdoor worden we steeds ongezonder? Om dat op te vangen gaan we er nog meer aan knutselen.
(eerst was vet onze vijand --> vetarm eten --> niet lekker --> toevoegen van suiker en zout om smaak te verbeteren --> ongezonder dan het origineel. Daarna suiker... Suiker onze vijand --> suiker eruit, zoetstof erin --> obesitas neemt nog steeds toe --> langer termijn effecten...?)

Hoe staan jullie in dit onderwerp?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:30

Ik kook daardoor ook zo veel mogelijk vers inderdaad :j
Niet alleen vanwege het toegevoegde suiker, vet en zout, want dat voeg ik zelf ook best wel eens toe in kleine hoeveelheden, maar ook vanwege alle andere chemische toevoegingen en vershoudmiddelen en kleur- geur- en smaakstoffen.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:34

Ik voel een heel eind met je mee en ben het eens met het gekunstelde eten.
Ik denk dat ons hele leven in elkaar gekunsteld is en dat het bijna onmogelijk is om echt gezond te leven.
Als je alles zelf zou maken kom je het verst.
Maar dat is bijna onmogelijk omdat we er gewoonweg niet meer de tijd voor nemen/ maken.
Ik bak nu ons eigen brood en kan daardoor als veel hulpstoffen en suikers vermijden.
Ik maak zelf alle sauzen voor de pasta, maak ook zelf de pizza en de pizzabodems.
Ik stel zelf de kruidenmixen samen voor bami, nassie, Mexicaans eten en dergelijke.
We snoepen niet veel. Dus qua suikers komen we al een eindje, maar dan de rest nog....
We staan gewoon ver, heel ver af van zoals het leven voor ons het gezondste zou zijn denk ik.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:34

De enige manier om alles te controleren is nog meer zelf maken.
Dus voor je broodbeleg vers vlees halen, vullen, in de oven en die rollade als broodbeleg gebruiken. Dán heb je meer zekerheid dan met een pakje broodbeleg.

Edit: zelf paté maken, kan ook van vis, zelf jam maken, etc.

En natuurlijk heeft die jam suiker. Net zoveel als in het fruit zit en jíj bepaald hoeveel je erbij doet.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:49

Of regelmatig ontbijten met groente en fruit en noten ipv brood met beleg, dat scheelt heel veel. Ik maak tegenwoordig veel smoothies en sapjes. Een hand havermout of andere granen/pitten/zaden door de smoothies zorgt voor een voller gevoel en is lekker gezond, en zonder alle toevoegingen die in brood en broodbeleg zitten.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:08

Ik heb een tijdje echt toegevoegd suikervrij gegeten, dan ontdek je pas waar allemaal suiker aan toegevoegd is.

Als je suikervrij vleeswaren wilt kan je het gewoon bij de slager halen. Dat is vaak sowieso beter en verantwoord vlees en zit er geen suiker in, die van ons doet dat iig niet. Ook geen andere hulpstoffen. Maar je moet het dan dezelfde of de volgende dag opeten uiteraard, langer blijft het niet goed.
Verder heb je tegenwoordig veel pindakaas of andere notenpasta met alleen maar noten en niks anders.
En ik maak veel zelf zoals kruidenmixen en niet uit pakjes en zakjes koken. Je ziet momenteel wel een omslag in de winkels vind ik, er komt steeds meer zonder toevoegingen.

En voor kinderen kun je beter niks kopen wat speciaal voor kids is of met kinderhelden erop, daar zit zoveel zooi in, verbaas me dat dat zomaar mag :\

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:11

De documentaire Fed up is een echte aanrader wb dit topic.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:17

Kijk eens naar het hormoonbalansdieet. Is niet echt een dieet, maar meer een leefwijze. Dat sluit volgens mij wel aan bij jou gedachtegang.
Volg het zelf ook met veel plezier! Onbewerkt eten kan ook heel lekker zijn :D

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:32

Ik lees wel vaak de ingrediënten en vermijd zoveel mogelijk chemicaliën en geraffineerd suiker. Als er iets in zit wat ik niet normaal kan uitspreken kijk ik graag even verder naar alternatieven. En wist je dat er 150 verschillende namen voor suiker zijn? :oo https://gezondr.nl/25-verschillende-namen-voor-suiker/

Sowieso als een verpakking claimt dat het gezond is moet je extra uitkijken :P

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:43

8nnemiek schreef:
Of regelmatig ontbijten met groente en fruit en noten ipv brood met beleg, dat scheelt heel veel. Ik maak tegenwoordig veel smoothies en sapjes. Een hand havermout of andere granen/pitten/zaden door de smoothies zorgt voor een voller gevoel en is lekker gezond, en zonder alle toevoegingen die in brood en broodbeleg zitten.


Dit dus. Je kan alle samengestelde dingen zelf gaan maken, maar je kan ook naar een natuurlijker eetpatroon gaan waarin je brood met beleg schrapt als hoofdvoedsel en groente en fruut terugplaatst.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:49

secricible schreef:
8nnemiek schreef:
Of regelmatig ontbijten met groente en fruit en noten ipv brood met beleg, dat scheelt heel veel. Ik maak tegenwoordig veel smoothies en sapjes. Een hand havermout of andere granen/pitten/zaden door de smoothies zorgt voor een voller gevoel en is lekker gezond, en zonder alle toevoegingen die in brood en broodbeleg zitten.


Dit dus. Je kan alle samengestelde dingen zelf gaan maken, maar je kan ook naar een natuurlijker eetpatroon gaan waarin je brood met beleg schrapt als hoofdvoedsel en groente en fruut terugplaatst.

Ik ben het hier wel mee eens. Maar voor mij gaat het helaas niet op. Ik eet hoofdzakelijk plantaardig, rauw en onbewerkt. En ik merk dat ik met moeite aan 1200 kcal per dag kom. Veel te weinig net mijn bewegingspatroon.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:58

Ik zou die kcal dan aanvullen met oa peulvruchten en noten, daarmee kun je zo veel :j Niet alleen bonen door de salade, maar ook bv hummus of falafel van kikkererwten, pindakaas, notenpasta, gewoon een hand pinda’s tussendoor, zelfgemaakte burgers van bonen, cashewsausjes of cashewkaasjes..

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 15:09

antje_vip schreef:
Ik lees wel vaak de ingrediënten en vermijd zoveel mogelijk chemicaliën en geraffineerd suiker. Als er iets in zit wat ik niet normaal kan uitspreken kijk ik graag even verder naar alternatieven. En wist je dat er 150 verschillende namen voor suiker zijn? :oo https://gezondr.nl/25-verschillende-namen-voor-suiker/

Sowieso als een verpakking claimt dat het gezond is moet je extra uitkijken :P


Met de meeste (chemische)benamingen ben ik inderdaad bekend (ook vanwege mijn achtergrond).

Wat ik nu doe is kritisch kijken op verpakkingen wat er aan het product is toegevoegd en zelf nadenken of ik dat nodig acht of niet.
Ik vermijd automatisch light en zero producten. Liever de volle versie van bijvoorbeeld Jam en dan maar wat minder van eten. Ook kijk ik kritisch naar halvarine/margarine ivm. de transvetten die erin zitten (welke ontstaan door de omzetting van vloeibaar naar vast vet). Ik gebruik daarom alleen roomboter en (olijf)olie met bakken en braden. En gebruik verder geen "boter" op brood.
Ontbijten met fruit en groente vind ik eigenlijk wel een goed idee.

Inmiddels heb ik mijn tussen-de-middag cup-a-soup vervangen door een glas karnemelk.

@ Mirim, zou jij de verhoudingen van kruiden van jouw mixen willen geven?

@ verootjoo, Wat zijn jouw tips verder betreft het toegevoegd suikervrij eten?

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:29

Oeps...dat is een beetje moeilijk. Ik rommel maar wat aan eigenlijk.
Meestal zoek ik even via Google naar bv Mexicaans kruiden recept, bamikruiden recept enz.
Maar ik doe ook veel op eigen smaak.
Je hebt wel een flinke voorraad aan kruiden nodig, maar uiteindelijk kom je wel aan je verzameling :D
Weet je wat ook heel lekker is ? Je eigen chutney maken. In de kant en klare potjes zit ook heel veel suiker en andere rotzooi, maar als je hem zelf maakt is hij én lekkerder én gezonder!

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:02

Palmera schreef:
secricible schreef:


Dit dus. Je kan alle samengestelde dingen zelf gaan maken, maar je kan ook naar een natuurlijker eetpatroon gaan waarin je brood met beleg schrapt als hoofdvoedsel en groente en fruut terugplaatst.

Ik ben het hier wel mee eens. Maar voor mij gaat het helaas niet op. Ik eet hoofdzakelijk plantaardig, rauw en onbewerkt. En ik merk dat ik met moeite aan 1200 kcal per dag kom. Veel te weinig net mijn bewegingspatroon.


Ik had het nergens over dat het puur plantaardig en rauw moet zijn ;) met zo'n voedingspatroon is het inderdaad lastiger om tot je kcaldoel te komen, maar volgens mij is dat ook een ander uiterste als waar Dit topic over gaat.
Met onbewerkte zelfgemaakte voeding met veel groente en fruit kun je prima je kcaldoel halen.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:59

mirim schreef:
Oeps...dat is een beetje moeilijk. Ik rommel maar wat aan eigenlijk.
Meestal zoek ik even via Google naar bv Mexicaans kruiden recept, bamikruiden recept enz.
Maar ik doe ook veel op eigen smaak.
Je hebt wel een flinke voorraad aan kruiden nodig, maar uiteindelijk kom je wel aan je verzameling :D
Weet je wat ook heel lekker is ? Je eigen chutney maken. In de kant en klare potjes zit ook heel veel suiker en andere rotzooi, maar als je hem zelf maakt is hij én lekkerder én gezonder!


Ik ben benieuwd naar het recept van de chutney. Wil je die delen? :D

Nog een tip. Gooi niet van het ene op het andere moment je complete voedingspatroon om. Doe het beetje bij beetje. Bij mij heeft het meer dan een jaar geduurd tot ik tevreden was over mijn voedingspatroon en ik kon kiezen voor gezond boven ongezond, omdat ik het lekkerder vind dan al die bewerkte troep in plaats van 'omdat het moet'.
Bijvoorbeeld eerst toegevoegde suikers schrappen. Dan brood minderen. Groenten toevoegen. Salades als lunch etc..
Je wordt op een gegeven moment steeds handiger met recepten zonder de halve dag in de keuken te staan.

Is er eigenlijk al een topic om zulke recepten en tips te delen?

Gothico

Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:29

Ik heb een voedselallergie voor meerdere dingen. De belangrijkste(Zo min mogelijk Suiker, geen zoetstoffen, geen melk(welk dier ook), geen knoflook, geen pinda en geen tarwe.

Maar geen suiker begint al met drinken. Alleen water en thee is een optie. Verder is er echt serieus niks.
Eten is ook lastig. Bijna overal zit het in verwerkt.

Ik zeg al een paar jaar dat we ons eten niet zouden moeten accepteren zoals het nu is.
Ik krijg ook last van dingen die ik wel zou mogen. Dit omdat er dan toch iets in zit verwerkt dat niet op etiketten staat.
Dit betekend dat er letterlijk met ons eten geknoeid wordt. En het stomme is dat we dit eigenlijk accepteren omdat er bijna niks meer PUUR bestaat.

Ik weet dat het slecht is. Maar ben steeds minder aan het eten omdat ik niks kan verdragen tegenwoordig. Kan er dus behoorlijk boos om worden wat er met ons eten gebeurd. Ondanks dat ik in mijn eentje er niks aan kan doen.

En heb je iets gevonden dat goed gaat. Veranderd de verpakking. En dus 9 op de 10 keer ook de inhoud dat veranderd. Zo frustrerend.

Nouja goed. Zo sta ik er nu tegenover.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:50

Cabelona schreef:
antje_vip schreef:
Ik lees wel vaak de ingrediënten en vermijd zoveel mogelijk chemicaliën en geraffineerd suiker. Als er iets in zit wat ik niet normaal kan uitspreken kijk ik graag even verder naar alternatieven. En wist je dat er 150 verschillende namen voor suiker zijn? :oo https://gezondr.nl/25-verschillende-namen-voor-suiker/

Sowieso als een verpakking claimt dat het gezond is moet je extra uitkijken :P


Met de meeste (chemische)benamingen ben ik inderdaad bekend (ook vanwege mijn achtergrond).

Wat ik nu doe is kritisch kijken op verpakkingen wat er aan het product is toegevoegd en zelf nadenken of ik dat nodig acht of niet.
Ik vermijd automatisch light en zero producten. Liever de volle versie van bijvoorbeeld Jam en dan maar wat minder van eten. Ook kijk ik kritisch naar halvarine/margarine ivm. de transvetten die erin zitten (welke ontstaan door de omzetting van vloeibaar naar vast vet). Ik gebruik daarom alleen roomboter en (olijf)olie met bakken en braden. En gebruik verder geen "boter" op brood.
Ontbijten met fruit en groente vind ik eigenlijk wel een goed idee.

Inmiddels heb ik mijn tussen-de-middag cup-a-soup vervangen door een glas karnemelk.

@ Mirim, zou jij de verhoudingen van kruiden van jouw mixen willen geven?

@ verootjoo, Wat zijn jouw tips verder betreft het toegevoegd suikervrij eten?


Weinig speciale tips :+ gewoon goed opletten op verpakkingen en je vooral verbazen waar er allemaal suiker aan toegevoegd is, waarbij je het niet zou verwachten.
En heel veel zelf en vers maken :j
Weet niet of je kids hebt maar de kleine keuken maakt lekkere en verantwoorde spullen voor op brood en tussendoortjes.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:35

Amber15, ik heb verschillende chutneys gemaakt.
Ik zoek ze op op internet en probeer steeds een andere.
De lekkerste was met mango en rozijnen. Maar ik sla ze nooit op , dus heb hem niet kant en klaar voor je :o
Overigens is het recept dan wel met bruine suiker, maar zonder suiker kan ook best wel.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 22:24

Jeetje gothico wat vervelend zeg

Verootjoo ik heb geen kinderen. Hoef alleen rekening te houden met min vriend en mijzelf. Ik kook altijd wat het al wat makkelijker maakt.

Recepten mogen wat mij betreft hier wel gedeeld worden.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:32

Interessant topic. Ik verdiep me ook graag in wat ik eet en ik gebruik vrijwel geen pakjes, zakjes of potjes (sinds ik een tijdje het fodmap dieet heb moeten volgen om erachter te komen waarvoor ik allergisch ben).
Ik las laatst dat tegenwoordig zelfs aan wijn suiker toegevoegd wordt! En dat schijnen ze niet op het etiket te hoeven vermelden. Gelukkig hou ik sowieso niet van zoete wijn, maar dit vind ik wel lastig want het is moeilijk te controleren. Overweeg nu om m'n favoriete merken aan te schrijven om te vragen wat er toegevoegd wordt :+

@TS, je geeft aan alleen roomboter of olie te gebruiken, geen margarine. Dat doe ik eigenlijk ook, maar kreeg laatst de opmerking van een diëtist dat ik dan niet genoeg vitamine D binnen zou krijgen. Vul jij dat op een of andere manier nog aan?

Edit: kruiden mixen doe ik ook zelf. Even googlen voor het recept/de verhoudingen, en ik heb een heel arsenaal van de kruidenkraam op de markt dus kan eigenlijk alles wel maken :)

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:36

8nnemiek schreef:
Of regelmatig ontbijten met groente en fruit en noten ipv brood met beleg, dat scheelt heel veel. Ik maak tegenwoordig veel smoothies en sapjes. Een hand havermout of andere granen/pitten/zaden door de smoothies zorgt voor een voller gevoel en is lekker gezond, en zonder alle toevoegingen die in brood en broodbeleg zitten.


Nou... In smoothies zit vaak fruit en fruit zit vol suikers. Misschien niet toegevoegd maar niet perse gezonder.

Ik eet momenteel zo min mogelijk koolhydraten en daarmee dus ook amper suikers. Mijn lichaam voelt zich daar veel prettiger bij.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Toegevoegd suiker in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:41

fruitsuikers zijn toch wel wat anders dan geraffineerde suikers denk ik. In conservengroenten zit vaak suiker omdat, dat ook een conserveringsmiddel is natuurlijk. Je zou alle groente vers kunnen kopen, en dan zelf koken, daar heb je geen suiker voor nodig.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:46

NenaC schreef:
fruitsuikers zijn toch wel wat anders dan geraffineerde suikers denk ik. In conservengroenten zit vaak suiker omdat, dat ook een conserveringsmiddel is natuurlijk. Je zou alle groente vers kunnen kopen, en dan zelf koken, daar heb je geen suiker voor nodig.


Suiker is suiker, of het nou honing, vruchtensap of gewoon witte suiker is, je lichaam doet er precies hetzelfde mee.

Zelf vruchtensap maken idem dito. Fruit kun je het beste gewoon eten, en niet gepureerd. Je lichaam gaat er goed mee om door de vezels die in het fruit zitten. Gepureerd zijn deze nagenoeg weg..

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:50

Voor sapjes/smoothies of gewoon eten in het algemeen probeer ik altijd de verhouding 80% groente 20% fruit aan te houden. Dat schijnt de meest gezonde verhouding te zijn.
Fruitsuikers zijn idd ook suikers, maar uiteindelijk heb je toch ook wat suiker nodig om goed te kunnen functioneren, en het voordeel van fruit met suiker boven geraffineerde suiker is dat je met fruit natuurlijk ook weer heel veel vitamines en mineralen binnen krijgt in de juiste verhoudingen.

Voor vit D heb je echt geen margarine nodig. Gewoon lekker elke dag even in de moestuin werken met korte mouwen :Y)

Wat wijn betreft; ik maak mijn eigen wijn van druiven uit eigen tuin. Daar voeg ik niks anders aan toe dan de gist, en die is heerlijk!
Probleem met veel goedkope wijnen is dat ze snel snel gemaakt worden, druiven zijn vaak nog net niet rijp en bevatten dus uit zichzelf te weinig suiker, dus wordt er bijgezoet. Die suiker wordt vervolgens wel helemaal of bijna helemaal omgezet in alcohol, dus zie je dit ook nooit op het label staan. Nazoeten doet met men zoetstof omdat suiker weer voor hergisting kan zorgen. En dan wordt er nog gelatine bij gedaan om sneller te klaren, en sulfiet om het gisten te stoppen, en vaak nog een paar andere toevoegingen.. Nergens voor nodig, maar het moet allemaal snel en goedkoop, ten koste van kwaliteit.