Traktatie voor lactoseintollerant en diabeet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Traktatie voor lactoseintollerant en diabeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 18:00

Hallo,

Vrijdag heb ik mijn laatste stagedag en ga ik voor mijn collega’s een taart bakken. Voor de meeste collega’s wordt dit Cheesecake.
Maar we hebben een collega met diabetes type 1 en een collega met lactose intolerantie. Ik wil voor hen ook een lekker gebakje maken, maar ik vind het moeilijk wat.
Ik had eerst bananenbrood bedacht, (gezoet met banaan en dadels) maar ik twijfel of dit goed is voor de collega met diabetes.
Hebben jullie misschien tips?

[o]


Ylvy

Berichten: 5210
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Traktatie voor lactoseintollerant en diabeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:22

Voor diabetici hebben ze Zusto, dat is suiker boor diabetespatienten waarbij je de normale dus vervangt voor zusto.

Ik heb begrepen dat het gewoon erg lekker smaakt. Wellicht Kun je advies vragen op de Facebook pagina het bakoventje

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4162
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Traktatie voor lactoseintollerant en diabeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:25

Met diabetes type 1 mag/kan je gewoon alles eten wat een 'niet diabeet' ook mag.. Als je je insuline er maar op aanpast. Maar dat is met alles wat je eet of drinkt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34583
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:28

Wat is zusto? Ik heb een intolerantie voor riet en bietsuiker maar heb er als suikervervanger nog nooit van gehoord. Ik zou blueberry muffins maken, die zoet je met banaan:

https://uitpaulineskeuken.nl/2013/09/ha ... essen.html

Je kan dan de melk vervangen door een plantaardig alternatief.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:37

Yinthee schreef:
Met diabetes type 1 mag/kan je gewoon alles eten wat een 'niet diabeet' ook mag.. Als je je insuline er maar op aanpast. Maar dat is met alles wat je eet of drinkt.


Valt tegen. Ligt helemaal aan het type diabetes. Er zijn mensen die prima af kunnen met wat insuline bijspuiten, en er zijn mensen bij wie de suikers erg moeilijk reguleerbaar zijn en dus zeer weinig suiker/ koolhydraten kunnen nuttigen op een dag.

Ik zou het navragen en er niet zomaar vanuit gaan dat ze wel een suikerbom mag eten en gewoon weer bij kan spuiten.

[o]

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4162
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:42

verootjoo schreef:
Yinthee schreef:
Met diabetes type 1 mag/kan je gewoon alles eten wat een 'niet diabeet' ook mag.. Als je je insuline er maar op aanpast. Maar dat is met alles wat je eet of drinkt.


Valt tegen. Ligt helemaal aan het type diabetes. Er zijn mensen die prima af kunnen met wat insuline bijspuiten, en er zijn mensen bij wie de suikers erg moeilijk reguleerbaar zijn en dus zeer weinig suiker/ koolhydraten kunnen nuttigen op een dag.

Ik zou het navragen en er niet zomaar vanuit gaan dat ze wel een suikerbom mag eten en gewoon weer bij kan spuiten.


Er bestaan geen verschillende 'types' onder diabetes type 1 ;) En hierbij zul je altijd insuline moeten gebruiken aangezien je lichaam dit bij type 1 niet meer zelf aanmaakt.

Het is echt grote onzin dat je met 'suikerziekte' geen suiker mag hebben en er maar vanuit gaan dat zij dus geen 'gewone' traktatie mag hebben is dus ook niet correct.
Tuurlijk, je kan best even vragen wat diegene zelf wilt/prettig vind, maar dat je voor een diabeet per se een speciale traktatie nodig hebt is niet waar. Daarnaast zitten er in een banaan en dadels net zo veel koolhydraten en laten nou juist net DIE invloed hebben op je bloedsuiker.

Ylvy

Berichten: 5210
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:46

SusanH schreef:
Wat is zusto? Ik heb een intolerantie voor riet en bietsuiker maar heb er als suikervervanger nog nooit van gehoord. Ik zou blueberry muffins maken, die zoet je met banaan:

https://uitpaulineskeuken.nl/2013/09/ha ... essen.html

Je kan dan de melk vervangen door een plantaardig alternatief.


Het is ook redelijk nieuw, ik zag er veel over voorbij komen op het bakoventje. Vandaar dat ik het wist. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar het is een soort suiker. Ze zeggen dat het de smaak niet enorm veranderd maar we geschikt is voor diabetici dus.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:57

Zou vantevoren even peilen bij je collega. Het is op zich wel zo dat de ene persoon moeilijker de suikerspiegel kan reguleren dan de ander. Wie weet heeft je collega juist liever iets 'kant en klaars' waarvan bekend is hoeveel koolhydraten er precies inzitten dan dat je zelf iets gaat verzinnen. Dat werkt vaak een stuk fijner met insuline bijspuiten.

Wat lactose betreft het internet staat vol met lactosevrije recepten met de lekkerste taarten. Je hebt ook lactosevrije boter en room om mee te bakken. Dan kun je een gewoon recept vaak al lactosevrij maken.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:00

Yinthee schreef:
verootjoo schreef:

Valt tegen. Ligt helemaal aan het type diabetes. Er zijn mensen die prima af kunnen met wat insuline bijspuiten, en er zijn mensen bij wie de suikers erg moeilijk reguleerbaar zijn en dus zeer weinig suiker/ koolhydraten kunnen nuttigen op een dag.

Ik zou het navragen en er niet zomaar vanuit gaan dat ze wel een suikerbom mag eten en gewoon weer bij kan spuiten.


Er bestaan geen verschillende 'types' onder diabetes type 1 ;) En hierbij zul je altijd insuline moeten gebruiken aangezien je lichaam dit bij type 1 niet meer zelf aanmaakt.

Het is echt grote onzin dat je met 'suikerziekte' geen suiker mag hebben en er maar vanuit gaan dat zij dus geen 'gewone' traktatie mag hebben is dus ook niet correct.
Tuurlijk, je kan best even vragen wat diegene zelf wilt/prettig vind, maar dat je voor een diabeet per se een speciale traktatie nodig hebt is niet waar. Daarnaast zitten er in een banaan en dadels net zo veel koolhydraten en laten nou juist net DIE invloed hebben op je bloedsuiker.


Type 1 is type 1 idd, maar dat iedereen met diabetes type 1 zomaar alles kan eten en weer insuline bij kan spuiten is gewoon niet waar. Zie er op m’n werk genoeg onderuit gaan door ontregelde suikers, kunnen spuiten wat ze willen maar gaat gewoon niet meer omlaag. En die wordt dus geadviseerd zeer goed op het eten te letten.

En idd, dan zijn dadels en bananen net zo moeizaam voor mensen met diabetes. Dat zeg ik ook, dat je dus even moet overleggen wat ze kan eten :)

[o]

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Traktatie voor lactoseintollerant en diabeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 19:16

De collega heeft aangegeven geen suiker te eten of in ieder geval zo min mogelijk. Maar misschien is kant en klaar inderdaad beter

[o]

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Traktatie voor lactoseintollerant en diabeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:30

In dat geval echt even vragen.


Toen ik ook bijna geen / geen suiker at vanwege wat medisch gedoe bedoelde men het vaak heel lief, allerlei speciale dingen, maar moest ik toch nee zeggen.

banketstaaf voor degene die zo zijn best doet, en daarom weer banketstaaf voor degene die (vanwege gezondheid) nee móét zeggen.

blubjes
Berichten: 83
Geregistreerd: 02-05-10

Re: Traktatie voor lactoseintollerant en diabeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:36

Ik heb een collega die 'gewoon' suikervrij eet, wel vanwege gevoeligheid ervoor, voor haar haal ik altijd een bak fruit, vind ze heerlijk. Maar ik weet niet of dat voor diabetici ook van invloed heeft.

Qua lactose vrij is het goed om ook goed op de verpakkingen te kijken, er zit in zoveel producten melk of lactose. Mijn zoontje mag geen koemelk en het is echt even goed zoeken.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:39

blubjes schreef:
Ik heb een collega die 'gewoon' suikervrij eet, wel vanwege gevoeligheid ervoor, voor haar haal ik altijd een bak fruit, vind ze heerlijk. Maar ik weet niet of dat voor diabetici ook van invloed heeft.

Qua lactose vrij is het goed om ook goed op de verpakkingen te kijken, er zit in zoveel producten melk of lactose. Mijn zoontje mag geen koemelk en het is echt even goed zoeken.


Fruit heeft voor diabetici net zoveel invloed als gewoon suiker. Het is een heel gepuzzel wat je wel en niet kan eten op een dag. Want als je toevallig een hypo hebt kan het juist wel weer goed zijn om even iets te eten. Maar als je juist moeite hebt je suikers laag te houden moet je je best doen om zo min mogelijk suikers/koolhydraten te eten.

[o]

Kairos
Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:40

Zie je haar nooit iets eten? Is gewoon iets halen wat ze wel vaker eet en dus mag hebben en lekker vind geen optie? Want persoonlijk, voor mij zou het gaan om het idee dat mensen iets meenemen dat ik mag en lust, dan dat er iets super speciaals wordt gemaakt en dat ik het niet lust.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:45

Trakteer op meloen, dat deed ik ook en de collegas hadden diabetes1, en diabetes2, gluten en lactose en pinda en aardbeien allergie....tja dat was dus altijd een drama trakteren maar dit kon iedereen hebben ik had 3 soorten gesneden en op grote schalen gelegd. Een galia meloen een kantaloep en een watermeloen.Het jaar er op had ik een maaltijd salade gemaakt, en een goed gevulde soep iedereen heeft heerlijk gesmuld
;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Traktatie voor lactoseintollerant en diabeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:30

Met het oog op de zomer dacht ik aan zelfgemaakte ijsjes. Ik heb laatst hele lekkere ijsjes gemaakt met banaan, mango, kokosmelk en munt. Geen toegevoegde suiker of lactose dus. Heb je alleen wel van die ijsjesvormpjes nodig, maar die haal je voor een paar euro bij de Action of Xenos.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Traktatie voor lactoseintollerant en diabeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 17:05

Dank jullie wel voor het advies!

[o]

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Traktatie voor lactoseintollerant en diabeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:18

Ik heb zelf diabetes en heb jarenlang diabetesvoorlichting en cursussen gegeven. Wij mogen alles hebben en weten zelf heel goed hoe we daar mee om moeten gaan :-)

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:20

blubjes schreef:
Ik heb een collega die 'gewoon' suikervrij eet, wel vanwege gevoeligheid ervoor, voor haar haal ik altijd een bak fruit, vind ze heerlijk. Maar ik weet niet of dat voor diabetici ook van invloed heeft.


Fruit bevat heel veel koolhydraten en daar moet je dus net zo goed insuline voor spuiten als voor andere suikers, maar het is wel heel lekker :-)

Webshop - digital art: MoTekent


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 47 bezoekers