Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 15:55

Mijn andere broertje lust geen enkele soort kaas. De rest van het huishouden is dol op kaas. Hoe meer hoe beter.
Mijn broertjes lusten geen champignons, stukjes knoflook, courgette, aubergine, zoete aardappel, witlof, spruitjes, asperges, spinazie, broccoli....En dat is wat ik zo even uit mijn hoofd kan opnoemen. Zelfs fijngesneden courgette in de pasta wordt eruit gevist. En als er een bepaalde onbekende kruiden op het eten zit wat ze wel lusten, nou dan is het na een paar happen ook klaar.

En ja, met alles hierboven houden we zoveel mogelijk rekening. Als we asperges eten, maakt mijn moeder ook een pan verse boontjes. We eten alleen kaas als mijn broer naar zijn vriendin is, of aan tafel op je eigen bord over het eten strooien.

Als ik een keer een curry maak met tofu ipv kip, dan vinden ze de tofu bij voorbaat niet lekker omdat ze dat vergelijken met de hele andere smaak van kip. Daarnaast wordt het recept ook nog afgekeurd omdat er kleine blokjes zoete aardappel in zitten. Dus het is sowieso een grote uitdaging om te koken zodat iedereen hier het lekker vindt.

Ik vind trouwens de reactie(s) van invriezen erg fijn! Ik kan een paar keer veel vega koken en dan invriezen per portie voor de dagen dat er vlees op het programma staat. En andersom kan het natuurlijk ook :)

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:55

Bij ons in huis is het altijd de regel dat diegene die kookt ook diegene is die bepaalt wat er gemaakt wordt.

Ik heb een vegetarisch familielid die als wij koken vraagt om vegetarisch eten, maar die andersom nooit een stukje vlees zal maken en dat vind ik bezwaarlijk, want daardoor vraag je andere om rekening te houden met jou wensen maar doe je dit andersom niet.

Verder geef je aan flexitariër te zijn, wat is dan jou bezwaar precies om een stukje verantwoord vlees, waar jij achter staat, te bereiden?

Ik ben wel van mening dat het twee kanten op werkt, of jij houd rekening met de wensen van jou broertjes en jou broertjes doen dit andersom ook, of je houd beide geen rekening meer met elkaar :)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:04

MissCharlie schreef:
Klopt Djilan, daarom heb ik ook nog geen nee tegen broer gezegd. Ik vind dat ook niet helemaal eerlijk. Maar zie quote van Nikki hieronder....dat is waarom ik ook geen ja kan zeggen.

NikkiDeKerf schreef:
De broers van TS zijn geen carnivoren of vleeseters (hoop ik, lijkt me erg ongezond), maar omnivoren of alleseters. Dat betekent dat een vegetarische maaltijd zo nu en dan (geen hele vega-dag he, maar gewoon 1 maaltijd van de dag, en dat ver van dagelijks) prima past in dat eetpatroon.
Andersom past vlees niet in in een vegetarisch eetpatroon.

Principes zijn leuk, maar helaas kun je ze niet eten. Zolang jij vindt dat je broers best af en toe een dag zonder vlees kunnen blijf jij waarschijnlijk prakkies voor jezelf maken. En je broers zullen er geen gram vlees minder om eten. Waarschijnlijk eerder zelfs nog meer om jou te pesten. Met een pragmatische aanpak bereik je meestal meer.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:12

M_D_H schreef:
Ik heb een vegetarisch familielid die als wij koken vraagt om vegetarisch eten, maar die andersom nooit een stukje vlees zal maken en dat vind ik bezwaarlijk, want daardoor vraag je andere om rekening te houden met jou wensen maar doe je dit andersom niet.

Maar verplaats je dan eens in die ander.. Er is vast ook iets waar jij principieel op tegen bent om te eten/doden. Stel, iemand vraagt jou om kat/hond/dolfijn of weet ik wat te kopen en klaar te maken. Zou je dan met tegenzin zoiets klaarmaken omdat diegene het simpelweg lekkerder vindt dan een ander gerecht?
Stel je kookt samen met een Marokkaans gezin, zou je die dan varkensvlees voorschotelen, of zou je van hen vragen om voor jou varkensvlees klaar te maken?

Ik vind dat zo'n vreemd iets.. Ik ga toch ook niet bij andere mensen vragen/eisen of ze voor mij aardappels willen maken, want dat vind ik lekkerder dan pasta..?
Heb je ergens principieel moeite mee, dan mag daar best wat vaker rekening mee worden gehouden, maar als een bepaald gerecht gewoon binnen je dieet en overtuigingen past dan snap ik niet waar mensen zo'n problemen mee hebben. Ik eet ook wel eens iets wat ik minder lekker vind.. Jammer dan, ik vind het al lang fijn dat mensen de moeite nemen om voor me te koken en iets lekkers op tafel proberen te zetten. Klagen dat er iets níet in zit is gewoon verwend.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:17

Ik denk vast te simpel.
Ieder n eigen kookdag.

Broertjes koken met vlees...
Prima.
Zij willen geen rekening houden met jou?
Prima.
Dan eten ze verdorie wat de pot schaft bij jou.

Andere dagen houdt moeders er rekening mee. Toppop

Maar lopen miepen om n vleesloze dag? Nee... Dan bakken ze t vlees zelf maar.

Persoonlijk heb ik ook regelmatig vleesloze dagen. Gewoon omdat het kan.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:25

@Maralyn
Broertjes houden prima rekening met TS;
alleen wil TS zelf geen vlees meer bereiden en denkt dan dat haar broertjes ook geen rekening meer willen houden met haar en dat zou ze jammer vinden omdat ze het fijn is als het eten klaar is als zij thuis komt.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:32

Nou ja dit is moeilijk te beantwoorden voor een ander gezin vind ik.

Een vriend van mij is veganistisch, maar werkt als kok in een restaurant. Door zijn carrière keuze heeft hij niet veel keus dan dat hij gewoon dierlijke gerechten klaar moet maken (in zijn geval is het óf met dierproducten werken, óf dag tegen zijn baan zeggen, waar hij al minstens een jaar naar op zoek was).

In een gezin lijkt mij dit heel anders en zou je eigenlijk zelf regels op kunnen stellen. Misschien is het een idee om niet zelf te brainstormen wat je nu moet doen, maar dit bij je gezin neer te leggen en kijken of je er samen uit komt.

Persoonlijk ben ik "flexitariër" en ik eet, als ik zelf kook, eigenlijk nooit vlees thuis. Eet ik bij anderen dan vind ik dat ik genoegen moet nemen met wat zij maken of mij in moet zetten voor mijn eigen vegetarische gerecht. Maar dat vind ik. Ik snap best dat als je echt in een gezin woont en je lange werkdagen maakt, je er niet op zit te wachten om ook nog eens voor jezelf te koken als de anderen lekker samen zitten te eten.

Dus nogmaals, hopelijk is er de mogelijkheid om er samen met je familie uit te komen. Dat zou toch eigenlijk wel moeten kunnen.

Ook het idee van in grote hoeveelheden vegetarisch koken en dat invriezen vind ik een leuk (en goed!) idee, maar dan moet je het natuurlijk ook wel kwijt kunnen. In dat geval, als je niet zelf kookt, kan iemand anders in het gezin altijd nog een lekkere, vegetarische maaltijd voor je op tafel zetten zodat óók jij makkelijk aan kan schuiven na een lange dag.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:35

Het gaat niet om lekker of minder lekker. voor vlees is een levend wezen gedood. Ik ben zelf al 50 jaar vegetarier en ik maak het ook niet voor iemand anders klaar.Er zijn genoeg andere dingen te eten die nog gezonder zijn ook.De enigen die bij mij vlees te eten zouden krijgen zijn degenen die echt niet van planten kunnen leven,d,w,z. dus een kat of hond.En dan uit een blik of pak.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:38

anjali schreef:
Het gaat niet om lekker of minder lekker. voor vlees is een levend wezen gedood. Ik ben zelf al 50 jaar vegetarier en ik maak het ook niet voor iemand anders klaar.Er zijn genoeg andere dingen te eten die nog gezonder zijn ook.De enigen die bij mij vlees te eten zouden krijgen zijn degenen die echt niet van planten kunnen leven,d,w,z. dus een kat of hond.En dan uit een blik of pak.


Leuk, maar jij woont niet gewoon nog bij je ouders thuis waar je je toch net iets meer aan te passen hebt aan het gezin.

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:41

8nnemiek schreef:
M_D_H schreef:
Ik heb een vegetarisch familielid die als wij koken vraagt om vegetarisch eten, maar die andersom nooit een stukje vlees zal maken en dat vind ik bezwaarlijk, want daardoor vraag je andere om rekening te houden met jou wensen maar doe je dit andersom niet.

Maar verplaats je dan eens in die ander.. Er is vast ook iets waar jij principieel op tegen bent om te eten/doden. Stel, iemand vraagt jou om kat/hond/dolfijn of weet ik wat te kopen en klaar te maken. Zou je dan met tegenzin zoiets klaarmaken omdat diegene het simpelweg lekkerder vindt dan een ander gerecht?
Stel je kookt samen met een Marokkaans gezin, zou je die dan varkensvlees voorschotelen, of zou je van hen vragen om voor jou varkensvlees klaar te maken?

Ik vind dat zo'n vreemd iets.. Ik ga toch ook niet bij andere mensen vragen/eisen of ze voor mij aardappels willen maken, want dat vind ik lekkerder dan pasta..?
Heb je ergens principieel moeite mee, dan mag daar best wat vaker rekening mee worden gehouden, maar als een bepaald gerecht gewoon binnen je dieet en overtuigingen past dan snap ik niet waar mensen zo'n problemen mee hebben. Ik eet ook wel eens iets wat ik minder lekker vind.. Jammer dan, ik vind het al lang fijn dat mensen de moeite nemen om voor me te koken en iets lekkers op tafel proberen te zetten. Klagen dat er iets níet in zit is gewoon verwend.

Ik heb een voedselallergie en ik neem mijn eigen eten mee.
Als jij zo'n groot issue hebt met het eten van vlees, dan neem je je eigen eten mee.
Dan kan je ook van jou bezoek vragen om te eten wat de pot schaft of eigen eten mee te nemen.
Maar een ander dwingen zich aan jou principes te houden terwijl jij dat andersom niet voor een ander over hebt vind ik persoonlijk gezegd echt heel asociaal :)

Overigens wil ik je laatste alinea er wel even uit halen.
Waarom is vegetarisch eten wel een overtuiging en vlees eten niet?
Jij bepaald dus voor diegene die vlees eet dat zijn haar overtuiging/principe minder waard is dan dat van jou en dat zij zich prima kunnen aanpassen aan jou overtuiging/principes.

Ik heb een tijdje een dieet gevolgd waarbij ik juist vlees moest eten, maar als ik dan bij jou zou komen eten zou ik dus niet kunnen eten? Voor mij zou dat dan dus geen probleem zijn want dan zou ik mijn eigen eten mee nemen, maar dan zou ik dat dus andersom ook van jou verwachten.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:51

Ik heb eens een erg mooie uitspraak gelezen op een formulier met dieetwensen.....

Allergisch voor Vegetarisch.

Waarom moeten de vleeseters zich altijd aanpassen aan de vega's? Het is niet zo dat als er iets NIET aanwezig dient te zijn in een maaltijd, dit belangrijker is als iets dat WEL aanwezig dient te zijn in een maaltijd.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:54

mvdende schreef:
Ik heb eens een erg mooie uitspraak gelezen op een formulier met dieetwensen.....

Allergisch voor Vegetarisch.

Waarom moeten de vleeseters zich altijd aanpassen aan de vega's? Het is niet zo dat als er iets NIET aanwezig dient te zijn in een maaltijd, dit belangrijker is als iets dat WEL aanwezig dient te zijn in een maaltijd.


Maar het is toch niet heel raar dat je principieel tegen het eten/klaarmaken van dieren bent? Een vegetariër kan niet van een vleesmaaltijd mee-eten, terwijl een niet-vegetariër wel van een vegetarische maaltijd kan mee-eten.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:55

Wat ik lees uit de berichten van TS gaat de discussie meer over 'wie past zich aan aan wie in ons gezin' dan over een principiële discussie over vlees.
Dat valt niet altijd mee in een gezin, maar jullie komen er vast uit TS.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:00

Mag ik jouw moeder een tip geven TS? Als ik haar was zou ik gewoon zeggen dat ik uiterlijk de dag voor boodschappendag een briefje wil met de drie gerechten waarover jullie het eens geworden zijn dat jullie die gaan maken. Geen briefje betekent dat iedereen zelf boodschappen haalt en elke dag zelf kookt, maar uiteraard niet voordat ik klaar ben in de keuken. ~~}> Kinderachtig geneuzel.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:06

StableDoor schreef:
mvdende schreef:
Ik heb eens een erg mooie uitspraak gelezen op een formulier met dieetwensen.....

Allergisch voor Vegetarisch.

Waarom moeten de vleeseters zich altijd aanpassen aan de vega's? Het is niet zo dat als er iets NIET aanwezig dient te zijn in een maaltijd, dit belangrijker is als iets dat WEL aanwezig dient te zijn in een maaltijd.


Maar het is toch niet heel raar dat je principieel tegen het eten/klaarmaken van dieren bent? Een vegetariër kan niet van een vleesmaaltijd mee-eten, terwijl een niet-vegetariër wel van een vegetarische maaltijd kan mee-eten.


Je kan toch ook principieel tegen het niet- klaar maken van vlees zijn?

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:10

Dromertje2: ik vind dat absoluut niet te vergelijken. Met vlees eten gaat een hoop leed gepaard, daar principieel tegen zijn vind ik dus echt niet te vergelijken met het niet eens zijn dat iemand geen vlees voor je klaar maakt. Als iemand geen vlees klaar maakt lijdt niemand daaronder, je kan het vervelend vinden, maar dat is iets anders naar mijn mening.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:10

StableDoor schreef:
Maar het is toch niet heel raar dat je principieel tegen het eten/klaarmaken van dieren bent? Een vegetariër kan niet van een vleesmaaltijd mee-eten, terwijl een niet-vegetariër wel van een vegetarische maaltijd kan mee-eten.

Mijn zoon is allergisch voor ei; maar hij bakt/kookt gerust een eitje bij een gerecht (zoals nasi of spinazie).

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:13

StableDoor schreef:
Dromertje2: ik vind dat absoluut niet te vergelijken. Met vlees eten gaat een hoop leed gepaard, daar principieel tegen zijn vind ik dus echt niet te vergelijken met het niet eens zijn dat iemand geen vlees voor je klaar maakt. Als iemand geen vlees klaar maakt lijdt niemand daaronder, je kan het vervelend vinden, maar dat is iets anders naar mijn mening.


Dat is inderdaad jou mening Jij vindt het erg dat er een dier er voor is dood gedaan, een ander niet.

Waarom zou jou mening zwaarder doorwegen?

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:14

StableDoor schreef:
Dromertje2: ik vind dat absoluut niet te vergelijken. Met vlees eten gaat een hoop leed gepaard, daar principieel tegen zijn vind ik dus echt niet te vergelijken met het niet eens zijn dat iemand geen vlees voor je klaar maakt. Als iemand geen vlees klaar maakt lijdt niemand daaronder, je kan het vervelend vinden, maar dat is iets anders naar mijn mening.

Dat zijn prima principes, waar je thuis zelf helemaal aan mag houden.
Of als je uit eten gaat.

Ik wil ook prima rekening houden als een vegetariër bij mij thuis eet om uit een gedeelte van de maaltijd vlees te schrappen.
Maar als ik iemand hier heb die voor mij/mijn gezin kookt (bv thuiszorg/kraamhulp enz), gaat er gewoon vlees in (en houdt degene maar een gedeelte vleesvrij voor zichzelf).

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:16

dromertje2 schreef:
StableDoor schreef:
Dromertje2: ik vind dat absoluut niet te vergelijken. Met vlees eten gaat een hoop leed gepaard, daar principieel tegen zijn vind ik dus echt niet te vergelijken met het niet eens zijn dat iemand geen vlees voor je klaar maakt. Als iemand geen vlees klaar maakt lijdt niemand daaronder, je kan het vervelend vinden, maar dat is iets anders naar mijn mening.


Dat is inderdaad jou mening Jij vindt het erg dat er een dier er voor is dood gedaan, een ander niet.

Waarom zou jou mening zwaarder doorwegen?

Ik vind het gewoon niet te vergelijken wat jij zegt, en daarbij heb ik al uitgelegd waarom ik denk zoals ik denk. Leed is leed, een niet-vegetariër kan mee eten van een vega maal.

Edit: Brainless, als jij iemand betaalt om voor je te koken vind ik het inderdaad logisch dat jij bepaalt wat er gemaakt wordt, maar dat is hier niet van toepassing.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:18

Dat is je goed recht maar daarom is jou principe niet verheven biven dat van een ander.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:19

Even een oprechte vraag off-topic: Ben je alleen vegetariër omdat je het vlees niet wilt eten, TS? Of eet je meer dierlijke producten liever niet? Uiteraard is kaas gemaakt met stremsel uit een kalvermaag en zit er in dat koekje vaak onderdelen van een varken verwerkt (gelatine bijvoorbeeld). En eet je dan wel vis? Want dat is in mijn ogen net zo zielig: die moeten massaal hun dood vinden door verstikking.
Nogmaals: deze vragen zijn oprecht bedoeld, niet als aanval.

Wat betreft je topic-vraag: Ik vind het prima om rekening met anderen te houden, maar het moet niet zo zijn dat iedereen alléén nog maar rekening met die ene persoon moet houden. Jouw eetkeuze is niet per definitie de enige juiste: iedereen heeft daar een eigen idee over. Dus als de rest van het gezin wel vlees wil eten, dan zul je je daar bij neer moeten leggen. Zo eet ik geen vlees als mijn familie alles behalve rundvlees klaarmaakt (ik reageer bijvoorbeeld heel heftig op varkensvlees en bovendien vind ik andere vleessoorten dan rund gewoon niet lekker. Vis ook niet).

Wat je eventueel nog een beetje zou kunnen helpen is als de rest van het gezin het vlees rechtstreeks bij de boer haalt. Dan zit er niet een keten met massale slachterijen achter, maar heb je puur vlees dat elk jaar van een select aantal dieren komt. Het is wat duurder dan vlees uit de supermarkt of slager, maar daar worden zij dan hopelijk weer bewuster door in het eetgedrag (lees: minder vaak een stukje vlees op tafel).

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:19

dromertje2 schreef:
Dat is je goed recht maar daarom is jou principe niet verheven biven dat van een ander.

Ik heb dat ook nergens gezegd. TS dwingt ook niemand om te stoppen met vlees eten, ze wil het gewoon niet klaarmaken.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:19

@StableDoor
TS haar ouders betalen gewoon voor het eten... dus indirect bepalen zij wat er gekookt gaat worden.

Ook hier thuis bepaal ik (wel met allergieën en niet lusten rekening gehouden) wat er gekookt wordt.
Ik kook meestal 2 soorten vlees/groente ivm 5 personen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:24

Zijn er geen vegetarische dingen die de rest van de familie erg lekker vindt? Dan kan je daar rekening mee houden en vooral deze gerechten maken. Iedereen blij, jij omdat het vegetarisch is en de anderen omdat ze hun favoriete gerecht krijgen.