Coeliakie recepten en tips

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 11:54

Hoi allemaal,

Bij diagnose coeliakie kom je in een compleet nieuwe wereld met zoeken naar producten die je wel mag eten en moet je alle recepten opnieuw uitvinden omdat gv producten anders met elkaar reageren. Daarom dacht ik, laat ik eens op bokt kijken. Eigenlijk kon ik hier niet echt een topic voor vinden dus bij deze een nieuw topic. Waar ben ik naar op zoek en wat zouden we met elkaar kunnen delen?

    - Recepten voor: Maaltijden, tussendoortjes, gebak/muffin/cake/taart/etc. Voor de feestdagen
    - Tips voor te gebruiken producten
    - Tips voor waar producten te kopen

Uiteraard bestaan er verschillende websites, maar over "normaal" of andere vormen van koken en bakken heeft bokt ook topics en soms praat het net wat makkelijker heen en weer zo (bijv. neem dat recept en doe net een beetje zus/zo, dan werkt het wel), vandaar toch dit topic.

Ben benieuwd naar jullie recepten en tips!

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.


terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:16

ik ben ook erg benieuwd!

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 11:26

Blijkbaar leeft het toch minder op bokt als ik had gedacht. Maar dan begin ik zelf met een recept :)

Voor een soort liga evergreen gebruik ik het recept van glutenvrijemama: http://glutenvrijemama.nl/glutenvrije-k ... en-uurtje/
Enige wat ik er aan veranderd heb ik de meelsoort en ik gebruik gewoon kristalsuiker ipv basterdsuiker. Ik gebruik:
50 gr havermout (gemalen in keukenmachine)
40 gr teffmeel
35 gr bloem

De bereiding heb ik ook iets veranderd, ik maak balletjes van het deeg, die druk ik plat op de bakplaat, zo heb ik direct koekjes en hoef ik na het bakken niet meer te snijden. Ze zijn uiteraard niet zo mooi netjes van vorm, maar de smaak is goed en daar ben ik als gv eter al erg blij mee!

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:33

Ik bak wel eens appeltaart met amandelmeel. Volgens mij kan dat ook met coeliakie? Amandelmeel is ook lekker smeuiig, terwijl glutenvrij vaak droog smaakt.

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:41


FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 11:06

kimberly1995 schreef:
Ik bak wel eens appeltaart met amandelmeel. Volgens mij kan dat ook met coeliakie? Amandelmeel is ook lekker smeuiig, terwijl glutenvrij vaak droog smaakt.


Amandelmeel heb ik wel in huis, maar nog geen geschikt gv recept voor appeltaart gevonden, het wordt inderdaad snel droog. Zou je jou recept willen plaatsen?


Lauraennala schreef:
Ik maak vaak recepten van http://www.lekkerensimpel.com
Bijna allemaal heel makkelijk glutenvrij te maken!


Helaas werkt het een op een overzetten van glutenvolle recepten naar glutenvrij lang niet altijd. Glutenvrij meel reageert zo anders als glutenvol meel, de structuur en smaak van wat je wilt maken veranderd compleet.

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:13

http://eetlekker.blogspot.nl/2013/10/ap ... t.html?m=1

Ik heb de bloem vervangen door amandelmeel. Dus 200 gram amandelmeel (ik heb de bio leev van ah gebruikt) en bio margarine van de AH (melkvrij). De rest van het recept heb ik aangehouden. Edit: als gezondere variant gebruik ik ook wel ruwe rietsuiker ipv suiker

Amandelmeel is van zichzelf al lekker smeuiig, dus dat wordt niet zo droog.

Annick75

Berichten: 1780
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:29

Ik weet niet hoe gemakkelijk je Engels leest, maar dit is een basisrecept voor deeg geschikt voor appeltaart. Paleo is sowieso glutenvrij, hier gebruikt ze amandelen en cashews. In het recept staat ook een linkje naar een amandel korstdeeg: https://www.sweetashoney.co.nz/almond-c ... apple-pie/

Ik heb ze overigens zelf nog niet geprobeerd, heb niet zo vaak gelegenheden om taart te bakken.

Dit is een appelcake die ik wel graag maak, omdat een stukkie hiervan ook lekker is al lunch en je gemakkelijk porties kan invriezen: http://foodquotes.nl/2015/10/18/appelca ... kokosmeel/
Baktijd is een beetje afhankelijk van je oven. En ik heb het idee dat het met kokosmeel per merk verschilt hoeveel vocht het opneemt. Als ik 'm nog te nat vind, maar hij kleurt wel al, leg ik er even aluminiumfolie overheen om verder te bakken.

Deze is ook lekker en laat zich in plakken prima invriezen. Ik laat meestal de pinda's weg, omdat ik die niet in huis heb en je kunt ook andere noten gebruiken en appel en ander fruit en 'm zo aan het seizoen aanpassen: https://www.littlespoon.nl/2017/06/have ... en-perzik/
Na het ontdooien, doe ik de plakken in de broodrooster, lekker met bv een beetje naturel roomkaas.

Culy heeft dit recept voor 'broodjes': https://www.culy.nl/recepten/het-recept ... rij-brood/
Zij beschrijven de zoete variant, maar laat het fruit en de honing weg en vervang dat bv door geraspte courgette, zongedroogde tomaat en wat feta of geitenkaas en je hebt heerlijke hartige broodjes. Laten zich ook weer prima invriezen (en opwarmen in de oven). Boekweitmeel heeft de supermarkt vaak wel van Peak's bijvoorbeeld.

De action heeft soms ook wel boekweitmeel en/of kokosmeel. Ipv rijstmeel kun je ook wel amandelmeel of teffmeel gebruiken, kokosmeel zou ik niet doen. Dat neem veel meer vocht op, dus daar heb je veel minder van nodig, dus dan loop je kans dat het een erg droge hap wordt.

Heb je Pinterest? Daar zijn echt heel veel recepten te vinden. Ik heb er inmiddels meer dan ik kan maken (en eten).

De grotere Albert Hein hier heeft trowuens ook prima brood van het Eigen merk (Vrij van) in licht en donker meerzaden en donker meerzaden bolletjes. Zij hebben van dat merk ook pasta, waar je dan een saus naar keuze bij kunt maken. Ah heeft hier 2 merken wraps van Schar en een ander merk. Het ander merk, iets biologisch geloof ik, vind ik lekkerder en ook wat minder zwaar (en calorierijk). Schar heeft een verpakking van 2 stuk voor ruim 3 euro, het andere merk 6 stuks voor ruim 6 euro.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 10:43

Oeh dat recept van littlespoon ga ik ook bewaren. Lijkt me lekker! Kokos lust ik niet, dus de appelcake valt af. Zal misschien ook wel met amandelmeel kunnen.

Het gv brood van AH kan ik niet tegen. Krijg ik brandende tong/mond van. Heb dat wel met meer gv producten, blijft soms een dag, soms een week zo, maar niemand kan er een verklaring voor vinden.

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

Pinkeltje

Berichten: 1298
Geregistreerd: 26-01-12
Woonplaats: nederland

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:47

Zelf geen coeliakie maar mijn vriend waarmee ik samen woon wel.
Hij eet elke dag gv brood van de lidle, is goed te eten zegt hij alleen moet je het niet langer dan een dag buiten de vriezer laten. Dan wordt het erg droog.

Mijn moeder bakt veel gv dingen voor hem omdat ze dat erg leuk vind en gebruikt inderdaad vaak amandelmeel! ( bijv. voor de appeltaart! Erg lekker)

Verder qua avond eten koken we alles gv maar hebben we geen speciale recepten aangezien je bijna alles wel ook GV hebt. Spaghetti, bladerdeeg enz enz

Wij kopen vaak onze producten bij de
- Lidle
- AH


Annick75

Berichten: 1780
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:49

Amandelmeel neemt veel minder vocht op dan kokosmeel, dus dat kun je niet 1 op 1 vervangen. Ik vind amandelmeel te prijzig om mee te experimenteren.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Rocamor

Berichten: 10694
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:12

Als tussendoortje: dadels en cashewnoten door de blender halen. Soort worstje van maken en bewaren in koelkast. Kun je daarna stukjes vanaf halen. Heerlijk!

En Google eens op Braziliaans kaasbroodje. Erg lekker

Rockes <3

Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:23

FuGeLiCu schreef:
Blijkbaar leeft het toch minder op bokt als ik had gedacht. Maar dan begin ik zelf met een recept :)

Voor een soort liga evergreen gebruik ik het recept van glutenvrijemama: http://glutenvrijemama.nl/glutenvrije-k ... en-uurtje/
Enige wat ik er aan veranderd heb ik de meelsoort en ik gebruik gewoon kristalsuiker ipv basterdsuiker. Ik gebruik:
50 gr havermout (gemalen in keukenmachine)
40 gr teffmeel
35 gr bloem

De bereiding heb ik ook iets veranderd, ik maak balletjes van het deeg, die druk ik plat op de bakplaat, zo heb ik direct koekjes en hoef ik na het bakken niet meer te snijden. Ze zijn uiteraard niet zo mooi netjes van vorm, maar de smaak is goed en daar ben ik als gv eter al erg blij mee!

Bloem is niet glutenvrij en bij havermout moet je erg goed opletten.

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 09:45

Pipodipo schreef:
FuGeLiCu schreef:
Blijkbaar leeft het toch minder op bokt als ik had gedacht. Maar dan begin ik zelf met een recept :)

Voor een soort liga evergreen gebruik ik het recept van glutenvrijemama: http://glutenvrijemama.nl/glutenvrije-k ... en-uurtje/
Enige wat ik er aan veranderd heb ik de meelsoort en ik gebruik gewoon kristalsuiker ipv basterdsuiker. Ik gebruik:
50 gr havermout (gemalen in keukenmachine)
40 gr teffmeel
35 gr bloem

De bereiding heb ik ook iets veranderd, ik maak balletjes van het deeg, die druk ik plat op de bakplaat, zo heb ik direct koekjes en hoef ik na het bakken niet meer te snijden. Ze zijn uiteraard niet zo mooi netjes van vorm, maar de smaak is goed en daar ben ik als gv eter al erg blij mee!

Bloem is niet glutenvrij en bij havermout moet je erg goed opletten.


Uiteraard bedoel ik in mn bovenstaande recept glutenvrije bloem en glutenvrije havermout. :j :Y)

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 09:46

Mignonne schreef:
Zelf geen coeliakie maar mijn vriend waarmee ik samen woon wel.
Hij eet elke dag gv brood van de lidle, is goed te eten zegt hij alleen moet je het niet langer dan een dag buiten de vriezer laten. Dan wordt het erg droog.

Mijn moeder bakt veel gv dingen voor hem omdat ze dat erg leuk vind en gebruikt inderdaad vaak amandelmeel! ( bijv. voor de appeltaart! Erg lekker)

Verder qua avond eten koken we alles gv maar hebben we geen speciale recepten aangezien je bijna alles wel ook GV hebt. Spaghetti, bladerdeeg enz enz

Wij kopen vaak onze producten bij de
- Lidle
- AH


Heeft de Lidl bij jullie dan standaard gv producten? Hier volgens mij alleen twee keer per jaar, vaak begin febr en begin aug.

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:01


Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Annick75

Berichten: 1780
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:08

Volgens mij hebben alleen de grote vestigingen van de Lidl standaard een gv assortiment. Bij ons hebben ze geloof ik alleen pasta, maar die vind ik niet lekker. Die van de AH of Sam mill's (Jumbo), vind ik lekkerder en is ongeveer even duur.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:54

Ik ben gek op maizena koekjes
Even googlen voor recept. Kan me alleen niet herinneren dat ik er ook ei doorheen moest doen :')

En gisteren voor het eerst gluten en melkvrij soezen gemaakt (en kersen erin :D)
2 e poging met 2 zakjes bakpoeder door het beslag ging goed.

So is the time, The time will be, Being a human, Humanize ME!!!

[VVDD] Fenja heeft een eigenschap van sneeuw ontdekt

Pinkeltje

Berichten: 1298
Geregistreerd: 26-01-12
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:24

FuGeLiCu schreef:
Mignonne schreef:
Zelf geen coeliakie maar mijn vriend waarmee ik samen woon wel.
Hij eet elke dag gv brood van de lidle, is goed te eten zegt hij alleen moet je het niet langer dan een dag buiten de vriezer laten. Dan wordt het erg droog.

Mijn moeder bakt veel gv dingen voor hem omdat ze dat erg leuk vind en gebruikt inderdaad vaak amandelmeel! ( bijv. voor de appeltaart! Erg lekker)

Verder qua avond eten koken we alles gv maar hebben we geen speciale recepten aangezien je bijna alles wel ook GV hebt. Spaghetti, bladerdeeg enz enz

Wij kopen vaak onze producten bij de
- Lidle
- AH


Heeft de Lidl bij jullie dan standaard gv producten? Hier volgens mij alleen twee keer per jaar, vaak begin febr en begin aug.


Lidle Duitsland := sorryy


petitparis

Berichten: 15975
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:08

Ik heb in het verleden wel eens wel eens zelf kaas en garnaalkroketjes gemaakt. Had toen speciaal glutenvrij broodkruim online besteld en een recept gebruikt met boekweitmeel ipv gewone bloem voor de "saus"/vulling. Was best goed gelukt. Ook mini loempia's met rijstvellen.
Maar dit was maar voor een eenmalig dineetje met een coeliakie lijder.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:57

Ik vind de mais pasta's van de lidle heel lekker. Lekkerder dan de gewone pasta's. :')

Verder heb ik quinoa ontdekt waar ook veel mee te maken is. Een soort couscous.
Boekweit gebruik ik veel. Maak er zelfs een soort roggebrood van van de hele korrel.
Mais in meel en grutten vorm gebruik ik ook veel.
Ik eet veel verse groente, maak ook zelf maaltijden met losse kruiden/ specerijen. Deze vries ik in voor later wanneer ik weinig tijd heb of geen zin in koken.
Vlees kruid ik zelf. Paneren wil heel goed met ei en grof maismeel kruiden specerijen.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

biggirl

Berichten: 1377
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:12

ik moest laatst voor school verschillende recepten maken en koken/bakken voor mensen met coeliakie heb toevallig een nog hier op me computer staan en ik zou komende week eens kijken of ik die anderen recepten nog kan terug vinden dan plaats ik ze hier !


glutenvrije citroen en frambozen cake
450 g AH Vrij van gluten cakemix
4 middelgrote eieren
225 g ongezouten boter (of margarine)
1 citroen (schoongeboend)
125 g verse frambozen

Verwarm de oven voor op 180˚C. Mix de glutenvrije cakemix met de eieren en boter tot een glad beslag. Rasp de gele schil van de citroen en pers de vrucht uit. Voeg het rasp en sap toe aan het beslag. Schep het beslag in het met bakpapier beklede cakeblik en verdeel de frambozen erover. Duw ze een beetje in het beslag, zodat ze nog net zichtbaar zijn.

Bak de cake in het midden van de oven in ca. 50 min. goudbruin en gaar. Controleer na 45 min. met een satéprikker op gaarheid. Komt deze er schoon uit, dan is de cake gaar. Laat 10 min. afkoelen in de vorm. Zet een bord of platte schaal op de cake en keer om zodat hij uit de vorm komt. Laat in 1 uur volledig afkoelen.

kerstmuts

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:16

Let op met boekweit, teff, spelt, havermout... Ik kon daar eerst ook echt niet tegen (heb al sinds mn 2e diagnose coeliakie).

Ondertussen nergens meer last van, overigens

Fedra & Xiomara WH ♥

Instagram: @fedra.xiomara.wh

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:28

Teff vind ik niet te pruimen eigenlijk. Spelt is nog rijken aan gluten dan tarwe. Dus valt voor coeliakie mensen af. Havermout is vaak besmet met gluten door verwerking in bedrijven waar ook andere glutenhoudende granen verwerkt worden. Haver kan ik laten staan, krijg er ook last van.
Ik eet eigenlijk helemaal geen granen meer.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:57

Ik maak veel bakrecepten van ohmypie.nl, Marike heeft zelf ook coeliakie.
Heerlijke recepten en ook makkelijk te maken.

Zelf heb ik een overgevoeligheid voor gluten, mijn moeder heeft coeliakie.
Wij eten het brood van YAM bij de jumbo, ook de glutenvrije wasa creackers zijn goed te doen.

Ik maak vrijwel alles zelf. De glutenvrije koekjes/taarten ect die je uit de winkel koopt bevatten vaak veel suikers.

Succes met het glutenvrij eten. Ik vond het in het begin erg lastig, maar als je er eenmaal thuis is ben is het super goed te doen.

Selectief beschikbaar


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers