Coeliakie recepten en tips

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
BulletjeBeer

Berichten: 279
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:03



Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:31

Ik vind veel glutenvrije dingen echt niet te eten, eet liever een lekkere salade dan droog glutenvrij brood.
Ik maak lasagne met 'bladen' van gebakken courgette of aubergine. Of groente spaghetti.
Gebruik gewoon veel meer groentes in de gerechten, maakt het veel lekkerder & gezonder.
Maak veel recepten van Amber Albarda, gebruik veel verschillende soorten rijst, rijstnoedels, quinoa en aardappels. Ga 1x per maand naar een Aziatische toko en sla van alles in.

Vind de repen van Nakd erg lekker, en zijn gezond. Volgens mij ook wel zelf te maken.
https://www.nakd.nl/nakd-cashew-cookie-bar.html

En van GV producten zijn deze wel door mijn selectie heen gekomen: de gv nep oreo's :9
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... le-cookies
Die gebruik ik als bodem voor een chocolade cheese cake :9

Deze crackers:
https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... glutenvrij

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:36

Ik vind die nakd repen dan weer echt niet te eten :')
Eat Natural, Nature Valley en Trek vind ik wel heel lekker :D

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 12:00

Nassie schreef:
Ik maak veel bakrecepten van ohmypie.nl, Marike heeft zelf ook coeliakie.
Heerlijke recepten en ook makkelijk te maken.

Zelf heb ik een overgevoeligheid voor gluten, mijn moeder heeft coeliakie.
Wij eten het brood van YAM bij de jumbo, ook de glutenvrije wasa creackers zijn goed te doen.

Ik maak vrijwel alles zelf. De glutenvrije koekjes/taarten ect die je uit de winkel koopt bevatten vaak veel suikers.

Succes met het glutenvrij eten. Ik vond het in het begin erg lastig, maar als je er eenmaal thuis is ben is het super goed te doen.


Heb toevallig haar boek bij de bieb gereserveerd, ben daar ook wel benieuwd naar.
En idd, alle gv uit winkel zit echt zo veel in! Mocht je nog lekkere recepten hebben naast Oh my pie, zou je een paar willen plaatsen?

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:34

Inderdaad glutenvrij brood is zo droog. Sommige koekjes zijn ook net de sahara in je mond, die vallen gelijk uit elkaar :')

Ik heb ook het boek van ohmypie alleen op de website kun je ook de meeste recepten vinden.

Bananenbrood, de dadels kun je ook achterwegen laten
http://www.ilovehealth.nl/recepten-2/re ... anenbrood/

Ik houd van recepten waar groentes inzitten, zo kom je toch weer aan je extra vezels :)
http://www.fitmetiris.com/single-post/2 ... en-groente

https://ohmypie.nl/2018/02/09/hartig-co ... andelmeel/

Deze is heerlijk; ipv bananen gebruik ik zoete aardappel
https://ohmypie.nl/2017/07/02/glutenvrije-ontbijtkoek/

Deze <3
http://blijsuikervrij.nl/feestinspirati ... tte-bonen/

Ik snijd trouwens van alles plakjes en dan vries ik elk plakje apart in. Dan heb ik elke dag een stukje :))

Selectief beschikbaar

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 13:05

Oeh die ontbijtkoek ga ik zeker een keer proberen!
En als ik tijd heb dus haar site compleet doorspitten :Y)

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:15

Ik pak eigenlijk overal de originele recepten voor, maar vervang de bloem door boekweitmeel. Andere gv meel kan ook. De truc met havermout en boekweitmeel is dat 't vaak besmet is. Dus echt alleen gv variaties gebruiken.

Bij het vervangen van bloem moet je er wel op letten dat er genoeg eieren in zitten. Die zorgen voor het rijzen en binden wat de houten dat normaal gesproken doen.

Tip: ouderwetse appeltaart is heerlijk met boekweitmeel! En pannekoeken kan je ook heel makkelijk maken van melk, ei en boekweitmeel. Daar verdubbel ik het aantal eieren alleen ivm binding.

Het is niet zo lastig. Alleen brood is echt rot.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:36

De appeltaart klinkt ook lekker :9

Ik ben gek op poffertjes van boekweitmeel, water, een beetje bakpoeder. :j Ik bak nog op een gietijzeren poffertjes bakpan en gebruik lijnzaad olie. Beetje druivensuiker erover :9
Je kan er ook nog grappige taartjes mee maken voor verjaardagen of zo. Mijn familie/ vrienden vinden ze altijd lekker. Zowel hartig als zoet. Laagje voor laagje opbouwen al dan niet een toefjes slagroom er op met halve kers. (hele is een beetje te groot :') )

Iets wat we bij scouting ook deden met gewone poffertjes. De kids maakten deze zelf en noemden het kabouter pannenkoekjes (werden ook gebakken met stukjes spek/kaas/appel) of met laagjes kaboutertaartjes (jam/dikke room/fruit of hartig met kaas/vlees/ei) Eigenlijk kan je er alles op/tussen doen. Ben nog geen variant tegen gekomen dat niet te eten was.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:23


Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-18 11:42

kimberly1995 schreef:
http://eetlekker.blogspot.nl/2013/10/ap ... t.html?m=1

Ik heb de bloem vervangen door amandelmeel. Dus 200 gram amandelmeel (ik heb de bio leev van ah gebruikt) en bio margarine van de AH (melkvrij). De rest van het recept heb ik aangehouden. Edit: als gezondere variant gebruik ik ook wel ruwe rietsuiker ipv suiker

Amandelmeel is van zichzelf al lekker smeuiig, dus dat wordt niet zo droog.


Gebruik je dan ook nog bakpoeder of echt alleen het recept?


En verder als ik jullie zo hoor zouden recepten met "normale" bloem het makkelijkst (en lekkerste, haha) vervangen kunnen worden door boekweitmeel? Want dan ga ik dat eens inslaan en daarmee proberen.

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:19

FuGeLiCu schreef:
kimberly1995 schreef:
http://eetlekker.blogspot.nl/2013/10/ap ... t.html?m=1

Ik heb de bloem vervangen door amandelmeel. Dus 200 gram amandelmeel (ik heb de bio leev van ah gebruikt) en bio margarine van de AH (melkvrij). De rest van het recept heb ik aangehouden. Edit: als gezondere variant gebruik ik ook wel ruwe rietsuiker ipv suiker

Amandelmeel is van zichzelf al lekker smeuiig, dus dat wordt niet zo droog.


Gebruik je dan ook nog bakpoeder of echt alleen het recept?


En verder als ik jullie zo hoor zouden recepten met "normale" bloem het makkelijkst (en lekkerste, haha) vervangen kunnen worden door boekweitmeel? Want dan ga ik dat eens inslaan en daarmee proberen.


Ik gebruik eigenlijk nooit bakpoeder, maar eieren. Dat zorgt voor t rijzen en voor de binding. Het werk dat de gluten eigenlijk moeten doen. Dus ja, je kunt veel aanpassen. Probeer eens wat verschillende soorten 'meel'. Amandel eel gaat wat meer richting gewone bloem en is wat zoeter, boekweitmeel gaat wat meer richting een volkoren smaak.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:20

aikon schreef:
De appeltaart klinkt ook lekker :9

Ik ben gek op poffertjes van boekweitmeel, water, een beetje bakpoeder. :j Ik bak nog op een gietijzeren poffertjes bakpan en gebruik lijnzaad olie. Beetje druivensuiker erover :9
Je kan er ook nog grappige taartjes mee maken voor verjaardagen of zo. Mijn familie/ vrienden vinden ze altijd lekker. Zowel hartig als zoet. Laagje voor laagje opbouwen al dan niet een toefjes slagroom er op met halve kers. (hele is een beetje te groot :') )

Iets wat we bij scouting ook deden met gewone poffertjes. De kids maakten deze zelf en noemden het kabouter pannenkoekjes (werden ook gebakken met stukjes spek/kaas/appel) of met laagjes kaboutertaartjes (jam/dikke room/fruit of hartig met kaas/vlees/ei) Eigenlijk kan je er alles op/tussen doen. Ben nog geen variant tegen gekomen dat niet te eten was.


Lijnzaadolie mag je niet verwarmen, dan krijg je transvetten...

tootje71

Berichten: 5093
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:27

Hoi ! Ik heb afgelopen week na een half jaar bloed/maag/ darm onderzoeken te horen gekregen dat ik een glutenallergie heb. Ik heb mijn hele leven al diabetes type 1 en als gevolg daarvan nu de glutenallergie . Ik hoop hier tips en recepten te kunnen krijgen en lezen.

robbie88

Berichten: 2077
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:31

ahh ik haak ook aan, mijn zoontje heeft coeliakie, dus wij eten ook glutenvrij.
brood haal ik van bakker leo, enige wat hij lust, bak vaak havermoutpannekoekjes voor hem
( banaan, ei en havermout)

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 120 +13 cross L +1
Siem : L1+1
Vinted kast : https://www.vinted.nl/member/37950822-marjon1982518

tootje71

Berichten: 5093
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:45

Ik eet brood van yam die meerzaden vind ik zelfs nog lekkerder dan gewoon brood :o , ben nog vol aan het zoeken naar recepten e.d maar dat van die pannenkoeken lijkt mij ook heerlijk.

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 15:08

Welkom tootje en robbie! Jullie beschrijven eigenlijk precies de twee redenen voor mij toen ik dit topic aanmaakte, ineens heb je glutenallergie en wat kun je dan zelf maken, wat zijn goede recepten die werken en producten die anderen aanbevelen, zodat je niet voor alles zelf het wiel hoeft uit te vinden, want zeker in het begin zit je daar niet op te wachten.

Heb zelf laatst appeltaart gemaakt van boekweit en amandelmeel, zal het recept voor jullie opzoeken.
En gisteren heb ik dit recept gemaakt, het heet gezonde cake, maar ik vind het persoonlijk meer iets voor tussendoor. Voor de momenten waar je normaal een liga of plakje mueslibrood zou pakken zegmaar. Heb er ongeveer 14/15 redelijk dikke plakken uit gesneden en per stuk ingevroren. Handig voor mee naar het werk! https://www.littlespoon.nl/2017/06/have ... en-perzik/

Pannenkoeken moet ik nog een keer opnieuw proberen, twee keer een recept geprobeerd, het bleven dikke pannenkoeken die van binnen net niet gaar leken. Heb nu een pak AH glutenvrij pannenkoekenmix in de kast staan om dat maar een keer te proberen.

Verder eet ik inderdaad ook brood van YAM, bruin en bruine bolletjes. En maak ik zelf brood (nouja de machine ;) ) van AH glutenvrij broodmix bruin.

Wat het bij mij lastig maakt is dat er "iets" is in veel glutenvrije producten waar ik allergisch op reageer. Ook in het ziekenhuis komen ze er niet achter wat het is. Waarschijnlijk ligt het aan de samenstelling van ingredienten, maar daar kom je nooit achter, omdat behalve de volgorde op de ingredientenlijst (van meest naar minst) fabrikanten niet verplicht zijn om te vermelden hoeveel er van iets in gaat.

Oja, Robbie, glutenvrije mama (https://glutenvrijemama.nl/) vertelt veel handige dingen voor kinderen met glutenallergie, ook voor op school/opvang etc.

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

tootje71

Berichten: 5093
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:07

Heel erg bedankt voor de informatie , ik ga mij eens in die sites verdiepen +:)+

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 09:49

Graag gedaan, er is zo veel uit te zoeken, daarom deel ik graag wat ik gevonden heb.

Hierbij nog het appeltaart recept, voor een springvorm van 20 cm. Vond hoe de verhouding nu is de taart redelijk volkorenachtig en nog ietwat droog. Volgende keer ga ik denk ik abrikozenjam over de bodem doen voordat ik de appels er in doe en misschien de verhouding boekweit/amandel iets veranderen.
Ingrediënten deeg:
• 100 gr boekweitmeel
• 100 gr amandelmeel
• 100 gr boter
• 80 gr suiker
• 1 zakje vanillesuiker
• 3 el Speculaaskruiden (met bultje)
• 1 ei

Ingrediënten vulling:
• 2 á 3 appels
• 40 gr suiker (bij zoete appels kan iets minder suiker)
• Kaneel naar smaak
• Rozijnen

Ongeveer 50min in de oven op 180 graden.

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:06

Een oud-klasgenootje van mij is een paar jaar geleden een glutenvrije bakkerij gestart. Ze zit weliswaar in Culemborg, maar je kan online bestellen en dan wordt het gewoon verstuurd. Zij heeft klanten door heel Nederland. Het heet de Gebaksjuwelier, https://www.glutenvrijgenieten.nl/.

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 08:41

Misschien hebben jullie het al gezien, maar Lidl heeft vanaf donderdag een aantal glutenvrije producten, tijdelijk te verkrijgen.

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:02

Ja, de toastjes zijn aan te raden!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:39

Hier wordt er brood gebakken met de producten uit het jumbo reformschap. Het is lekker en goed te doen.
Voor Macaronie hebben we linzen macaronie ook bij de jumbo vandaan, dit smaakt niet zo droog als bij de maiis variant.

de "postorder taart" is goed en lekker, echter het bezorgen gaat niet zo goed de taarten kwamen hier tot 2x kapot aan ( maar hier zijn er dus 3 glv familileden dus dan bestel je sneller iets!

Cakejes/ Muffins heb ik ook van een pak van de ah en de jumbo gebakken, smaakte kei goed!

een quiche heb ik ook eens gemaakt met glv blader deeg van de jumbo en dat was niet helemaal top droog en bikkelhard, de vulling was prima te eten!

ook de chrosantjes van char uit de jumbo diepvries was prima te eten!
Pannekoeken van boekweit meel zijn lekker even als pudding/vla met stroop/jam.

ook heb ik van amandelmeel met krenten en crandberry een brood gebakken( dat was kei gaaf, het recept kwam van internet.

Ook het zelf van bloemkoolrijst een pizzabodem maken is goed te doen (recept van sharon de kok van binnenste buiten! tv programma)

en onz zoontje begint zijn dag met een bordje havermout pudding,( met davitamon vitamines!). En dat is voor jou ook belangrijk omdat je met glv snel te korten in vitamines en mineralen opbouwt.Natuurlijk kun jij dat als een pilletje eten maar onderschat dat gebrek aan voedingsstoffen niet!

als je uit eten gaat altijd een week van tevoren je menu uitzoeken en doorgeven aan de kok met wanneer je komt! Zo kan die zich er in verdiepen en het aanpassen naar jou dieet ...en wijzen op kruisbesmetting, dat dat dus ook niet goed gaat!. Vaak gaat het dan perfect....en met niet reserveren gaat het desondanks de allergieën menu kaart toch fout is mijn ervaring! -O-

verder is het een kwestie van tijd en leren wat je wel en niet lekker vind!, en als je het doorzet zul je jezelf echt beter en fitter voelen *\o/*

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 12:20

Goed gv bladerdeeg heb ik ook nog niet echt gevonden. Consenza kan prima voor quiche, maar appelflappen worden er echt smerig mee.

de schar croissantjes uit de vriezer vind ik echt vies :x

Ga de Lidl afbakbroodjes iig proberen!

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:35

Tegenwoordig maak ik veel recepten van www.zonderzooi.com al doe ik er wel zelf vlees bij, de recepten zijn vegatarisch :)

Selectief beschikbaar

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Coeliakie recepten en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 10:28

Ook deze week heeft Lidl een paar gv producten in de folder staan.

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 17 bezoekers