De makkelijke moestuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:49

Oh super, ik ga eens op die site kijken.
Wat een mooie overzichten Mizora, geeft me een beetje een idee wat er mogelijk is. Leuk, heb er helemaal zin in! Binnenkort eens kijken voor een bak en de mix, en vriend aan het idee laten wennen :D

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:56

Je kan bijna jaarrond vanalles planten. Nu niks aangezien alles bevroren is maar ik heb wel ui en knoflook in het najaar geplant. Ik hoop eind maart weer 'echt' te kunnen beginnen.

Voor degene die twijfelen om het boek te bestellen. Gewoon doen, hij is echt heel fijn te lezen en handige info.
Ik heb er trouwens een ter overname voor een klein prijsje. Ik heb er twee maar op een is een van de katten beland met zijn favo speeltje :') . Daar zitten een aantal gaten in.. Mocht iemand interesse hebben pb maar!

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:06

Er komt binnenkort een vernieuwde app uit. De mm mix is idd verkrijgbaar bij de intratuin, aangezien ik twee bakken van 120 bij 150 ga cullen, hebben ik heb ik het online besteld en werd keurig thuisbezorgd. Vergeet ook de mm compost niet, die heb je nodig om het vak aan te vullen als je geoogst hebt.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:17

Gewoon zelf compost maken kan natuurlijk ook :j

Paardenkak, wat strooisel, groente / fruit / tuin afval en je hebt gratis en voor niks schitterende compost +:)+



Afbeelding


En dan kan je hier ook nog aardappels uit oogsten ook want die lopen uit van de weggegooide schillen :P

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:48

Ik volg. Hier ruimte genoeg ,maar ik moet gewoon beginnen *\o/*

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:53

pmarena schreef:
Gewoon zelf compost maken kan natuurlijk ook :j

Paardenkak, wat strooisel, groente / fruit / tuin afval en je hebt gratis en voor niks schitterende compost +:)+



[ [url=m/sTbrTg.jpg]Afbeelding[/url] ]


En dan kan je hier ook nog aardappels uit oogsten ook want die lopen uit van de weggegooide schillen :P

Klopt, ga ik ook doen, maar je hebt niet 1 2 3 compost.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:45

Je hebt het gelukkig ook niet 1 2 3 nodig :D

De compost die al in de nieuwe mix zit houdt het best even vol hoor :)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:47

Veel gemeenten bieden in de loop van maart gratis compost aan. Best de moeite waard om dat in gaten te houden.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 13:48

Ik heb het boek gelezen.klinkt erg leuk en makkelijk, maar de prijs aanschaf bak en alles houdt me tegen.ik heb totaal geen groene vingers en ben bang dat t op niks uitdraaid of dat ik er toch niks aan vind en er te weinig aan doe....

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:54

Een bak hoef je sowieso niet te kopen, je kan ook gewoon zelf iets maken :) Door bvb. gratis af te halen stoeptegels op hun kant in te graven ofzo.

De gratis compost via de gemeente dat doe ik niet meer, daar zit echt veel rotzooi tussen van stukjes plastic enzo -O-

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:28

Hallo allemaal, ik ga terug van 'gewone' moestuin (Waar meer mislukt is dan gelukt.) Naar meer mm systeem.

Ik heb niet de speciale bak of de mix. Ik werk met 'gewone' potgrond in grote potten en een klein stukje grond (2x2m). Ik kom dus gezellig mee lezen :)

En ts als je opziet tegen de kosten van de bak probeer dan eens te kijken op marktplaats. Of te kiezen voor potten of desnoods een 'gat' graven daarin worteldoek en mm mix. :)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:47

Leuk, ik praat ook graag mee!

De mm-mix is opzich ook zelf te maken, en dan is het wat goedkoper.

Ik ben van plan om naast het huis een stuk te maken inclusief een hek om te klimmen.
Mijn ouders hebben nog enkele zakken over met mm-mix, daar heb ik geluk mee :D

Mijn plan is dus ook met 60 cm tegels, en die dan 20-30 cm in te graven. Maar dan heb ik wel een beetje ontdooide aarde nodig :+
Ik zit nog te twijfelen of ik dan op de grond worteldoek zal neerleggen, of dat ik de mix er gewoon boven op stort.
Wat denken jullie?

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:49

De planten kunnen minder diep groeien, maar als je t niet doet heb je meer onkruid.. (en persoonlijk heb ik een hekel aan onkruid wieden :P )

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:55

Ik zou er worteldoek op gooien, dan hou je eventuele brandnetels enzo nog een beetje tegen.

Overigens zelf goedkoper maken dat valt niet mee vind ik, om alle bestanddelen in goede kwaliteit te vinden :)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:56

Dat is inderdaad de afweging, maar komt onkruid daar echt tussendoor?

En over zelf maken; van hout ben je inderdaad net zoveel geld kwijt volgens mij, plus ook nog alle moeite. Maar van stenen valt het wel mee denk ik.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:00

Ja. Dat komt er echt tussendoor, die mix houdt niks tegen en worteldoek daar groeit ook wel eens wat tussendoor. Als je nog helemaal moet beginnen dan zou ik zeggen doe worteldoek, daar bovenop tegels en daar bovenop je mix en maak de randen hoger dan 20 cm want dat is toch best karig vind ik ;)

Hout rot sowieso ook weg vroeger of later dus met stoeptegels werken / metselen/ van die stapelblokken muurtjes / palissadebandjes (ook vaak gratis af te halen via bvb. Marktplaats) is een duurzamere oplossing :)

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:02

Het onkruid is heel gemakkelijk uit de makkelijke moestuin te trekken, dus ik zou geen worteldoek doen. De MM-mix zou ik niet vervangen/zelf maken, een bak zelf maken kost echter zeer weinig als je het van vurenhout doet. Ja, het verslijt ook eerder, maar voor de eerste jaren voldoet het prima.

Als je de plank hebt van 4.80 (1.20x4) wordt je bak 1.18, dat is wel precies genoeg (en 19.5cm hoog). Kosten is dan 16.10€ bij deze verkoper (maar het geeft een richtlijn voor willekeurig welke DHZ-zaak).
https://www.houtvakman.nl/vuren-plank-2 ... quantity=1

Ik heb van wat restlatjes het rasters gemaakt.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:01

Marktplaats in de gaten houden scheelt inderdaad heel wat geld. Ik heb mijn 'bakken' ook via marktplaats gekocht. Iemand die ooit heel enthousiast was begonnen met 4 bakken en na 1 jaar al erop uitgekeken. Ik wilde twee bakken met bodem en pootjes. Dus klein beetje hout bijgekocht en gaan bouwen ;). Mijn tip is dan ook begin klein als je nog nooit iets met een moestuin hebt gedaan. Een kleine bak waar je alle tijd in kan steken heeft veel meer kans van slagen dan 4 grote bakken..

Gister ook nog een compostvat gratis opgehaald via marktplaats. Iemand daar ervaring mee?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:51

Ik lees even mee...
Vroeger wel een gewone moestuin gehad maar fysiek is dat niet meer te doen maar ieder voorjaar begint het toch weer te kriebelen.
Wil nu eens gaan kijken naar dit soort bakken maar dan op een hoogte dat je kan blijven staan of juist met een stoel erbij kan zitten.
Het liefst zelf iets in elkaar zetten.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:00

Mizora schreef:
Het onkruid is heel gemakkelijk uit de makkelijke moestuin te trekken, dus ik zou geen worteldoek doen.


Een onkruidje dat er in gewaaid is en alleen maar in de mix wortelt, pluk je er makkelijk uit :j

Maar onkruid dat uit de onderliggende tuin komt (zoals bvb. een netwerk van brandnetels ofzo) en dus geworteld zit in de stevige aarde van je tuin.....daar word je niet vrolijk van hoor.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:05

Bij mij valt het mee. Geen worteldoek en geplaatst op onkruidrijke grond. Ja, soms zit er iets vast, maar wat er aan onkruid groeit is toch voornamelijk ingewaaid zaad. 10cm houtsnippers is ook voldoende om onkruid te voorkomen, doordat het licht er niet door komt.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:49

Met dank aan Weissjee heb ik sinds vandaag het makkelijke moestuin boek en een berg zaadjes , erg leuk en zoals het er nu naar uitziet ook echt fool proof :D
Nu alle spulletjes nog scoren, plekje maken in de tuin en dan gaan we los, super leuk!

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:03

Bedankt voor de tip van het boek voor €5 bij de AH!

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:17

Leuk! Ik ga dit topic ook volgen, ben vorig jaar begonnen en nog een echte leek op dit gebied. Het andere topic over de moestuin lijkt me voor mij al te ver gevorderd.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:08

Mizora schreef:
Bij mij valt het mee. Geen worteldoek en geplaatst op onkruidrijke grond. Ja, soms zit er iets vast, maar wat er aan onkruid groeit is toch voornamelijk ingewaaid zaad. 10cm houtsnippers is ook voldoende om onkruid te voorkomen, doordat het licht er niet door komt.


Dat werkt hier helaas ook niet... veel last van brandnetels en Heermoes, dat spul is echt super fanatiek...komt ook door een flinke laag zand en betonnen bestrating heen :=