Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 12:36

Hallo! Omdat de feestdagen er weer aankomen open ik dit topic voor:

- Vega(n)s die tips willen uitwisselen over lekker vlees noch vis gerechten voor tijdens de feestdagen;
- Mensen die vega(n) bezoek krijgen tijdens de feestdagen en die tips zoeken;
- Alle andere mensen die willen experimenteren met verrukkelijk eten zonder dieren :)

Dit topic is dus niet bedoeld voor:
- Discussies over wel of geen vlees of andere dierlijke producten
- "Nou wij eten lekker gewoon een hele kalkoen tijdens kerst hoor en dat pakt niemand me af" - prima, maar dat is hier niet zo relevant :)

Hier een stukje gekopieerd van de OP van [VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic
(waar je overigens ook mee mag kletsen als je verdere interesse hebt :) ), met wat aanvullingen voor de duidelijkheid :)

8nnemiek schreef:
[...]

Recepten

Hoe meer recepten jullie posten, hoe beter :)
Ben jij een lekker vegetarisch of vegan recept tegengekomen, of heb je er zelf een verzonnen? Deel hem hier!

Vervangers

Vlees kun je in veel gerechten prima vervangen door plantaardige alternatieven. Qua voedingsstoffen zijn het bijvoorbeeld peulvruchten, noten, algen en zeewier die prima als vervanger kunnen dienen. Qua textuur lijken paddestoelen vrij veel op vlees, en ook tofu, tempeh en seitan hebben een 'bite' die aan vlees doet denken.

Heel vaak zijn andere dierlijke producten ook prima te vervangen door plantaardige alternatieven.
Koemelk -> Sojamelk of andere plantaardige melk. Afhankelijk van de toepassing wil je opletten of je een gezoete of ongezoete variant koopt. Verder zijn er natuurlijk veel soorten, dus als iets niet lekker blijkt, kies je gewoon een andere tot je de juiste hebt :)
Yoghurt -> Soja-yoghurt, kokosyoghurt
Creme fraiche -> alpro zure room, sojayoghurt met citroensap en zout
Kaas -> Willemsburger, edelgist, verder zijn er veel vervangers in biowinkels te koop
Ei -> no-egg, lijnzaad met water (verhouding 1:4 in de mixer), maizena met water (om deeg te bestrijken), zijdetofu, geprakte banaan, aquafaba (uitlekwater van peulvruchten). Welke je nodig hebt is sterk afhankelijk van je toepassing.
Slagroom -> soja room, kokosroom, aquafaba (uitlekwater van peulvruchten)
Boter -> Wajang is veganistisch, evenals de plantaardige margarine van het AH huismerk. Doet het uitstekend in baksels, kruidenboter etc.

Enkele heerlijke, culinaire gerechten die ook met kerst niet misstaan op tafel (klik erop voor de link naar het recept!):
Portobello Carpaccio
[ Afbeelding ]

Gevulde Pompoen(vooral ook heel lekker met pompoenrisotto)
[ Afbeelding ]

Groentetaart
[ Afbeelding ]


http://veganchallenge.nl/ --> Weekmenu's en heel veel makkelijke recepten
http://www.degroenemeisjes.nl/ --> Blog over veganisme, mindfullness en 'groen leven', veel recepten
https://lisagoesvegan.com/ --> Vrolijke blog over vanalles omtrent veganisme met veel recepten
https://gewoonvegan.nl/ --> Supermarktproducten die vegan zijn, lekker makkelijk tijdens het winkelen


Algemene tips:
- De vraag "mijn <X> is veganist, zou het erg zijn als ik <Y> klaarmaak?" kunnen wij niet beantwoorden. Hoe 'strikt' iemand is kan alleen die persoon zeggen. Als je dus je recept klaar hebt liggen, bel die persoon gewoon even op en loop het samen door, zodat je zeker weet dat je niet voor vervelende situaties komt te staan :)
- Wil je een bepaald gerecht maken maar weet je niet hoe te 'veganizen'? Typ de naam in in google met "vegan" erachter, en je komt al een heel eind.
- Om het jezelf wat makkelijker te maken: bedenk je dat het soms makkelijker is om voor het hele gezelschap iets te maken wat iedereen kan eten dan steeds een aparte pan te maken voor je vega(n) eter. Denk aan aardappelpuree met rijstroom en een klontje plantaardige margarine ipv melk en roomboter - het is net zo lekker, echt ;) Of een vega(n) soepje met groentenbouillon ipv vleesbouillon. Er kan heel veel!
- De site gewoonvegan.nl is echt geweldig. Hier vind je heel veel koekjes, zoutjes, chocola en andere producten uit de supermarkt die geschikt zijn voor vega(n)s. Zo hoef jij niet eindeloos verpakkingen te gaan lezen in de supermarkt :)
- Neem zeker een kijkje bij the Buddhist Chef https://www.thebuddhistchef.com/recipes/ en bij Bosh https://www.bosh.tv/recipes , twee van mijn favoriete vlog-chefs :) Bosh heeft op Facebook nog veel meer gerechten staan, en vorig jaar hebben ze ook een uitgebreid kerstmenu gefilmd en online geplaatst (oa een portobello-wellington met kastanjevulling). Echt aanraders!
- Verder: raak niet in paniek, het is best wel makkelijk zolang je niet in termen van "help nu kan ik helemaal niks meer maken" gaat denken. Van bijna elk product is een vega(n) variant te vinden, je moet alleen even zoeken welke ;) en daar kunnen sites zoals bovenstaande je bij helpen. Wist je bijvoorbeeld dat heel veel soorten bladerdeeg veganistisch zijn? En dat je vleesvrije 'bacon' kunt maken van zeewier of portobello en liquid smoke? :Y)

Goed, als er nog vragen zijn hoor ik het wel *\o/* veel kook- en eetplezier!
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 07-11-17 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:38

Oh wat een leuk topic. Ik heb nu niet een concrete vraag maar wil graag volgen.
Ben altijd opzoek naar leuke vega/ vegan gerechten.

Recepten plaatsen mag ook?(mits veganistisch uiteraard)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:40

Top! Word mijn eerste kerst als vegetariër, maar wil wat op tafel krijgen dat iedereen lust. Dus kom maar op met de ideeën :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 12:42

NatasjavE schreef:
Oh wat een leuk topic. Ik heb nu niet een concrete vraag maar wil graag volgen.
Ben altijd opzoek naar leuke vega/ vegan gerechten.

Recepten plaatsen mag ook?(mits veganistisch uiteraard)

Tuurlijk! Als je iets leuks hebt, deel het vooral. :)

Het is trouwens voor zowel vegetarische als veganistische gerechten, ik ben zelf veganist dus merk dat ik in de OP vooral vanuit dat oogpunt heb geschreven haha

Hoi xWouter, spannend! ik ben benieuwd :)
Een valkuil die je veel ziet bij vegetarische gerechten is dat mensen geneigd zijn om overal een berg kaas overheen te gooien... Zou ik niet doen, zonde van je gerecht en het wordt er ook nog eens erg vettig van

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:46

Ah bedankt voor de tip Magrathea! Zeker iets om in de gaten te houden inderdaad.

Ik zag trouwens in het andere topic iets over Bosh, dat zei een geheel kerstmenu gepost hadden. Is die nog ergens terug te vinden? Kan hem niet vinden :=

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:50

Leuk, ik volg :D

En ik had mijn kerstmaaltijd al eerder gedeeld in het andere topic, maar ik zal hem hier ook nog even delen:
Knolselderij uit de oven :j Ziet er erg leuk uit als 'centerpiece' op tafel, en het is echt veel lekkerder dan je zou verwachten! Ik heb hem eerder eens gemaakt als test, en dat beviel erg goed, zelfs de vleeseters vonden hem heerlijk!
Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=iFW3PBl_EIk

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:54

Wel met kaas/gorgonzola?

Ik heb een heerlijk recept van een quiche met gorgonzola, broccoli, cashewnoten.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:05

Leuk! Ik ga even volgen. Ik ben dan wel geen 'echte' vegetariër, maar ben altijd op zoek naar lekkere vleesvrije gerechten!


Ieder einde is een nieuw begin :-)

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:10

Oh quiche is ook altijd lekker voor de feestdagen! Al heel lang niet meer gehad eigenlijk, vooral omdat ik te lui ben om het bladerdeeg zelf te maken en ik het uit de winkel niet lekker genoeg vind :+
Schimmelkaas vind ik ook altijd lekker in de quiche, maar ik maak hem meestal met veel prei en ui en paddestoelen en eigenlijk alles wat niet te zoet is en nog in de koelkast ligt. Ben benieuwd naar jouw recept, melissa!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 13:37

xWouter schreef:
Ik zag trouwens in het andere topic iets over Bosh, dat zei een geheel kerstmenu gepost hadden. Is die nog ergens terug te vinden? Kan hem niet vinden :=

Nou dan moet je teruggaan tot december vorig jaar op hun Facebookpagina := Maar misschien als je in het vegatopic terug gaat naar december dat er misschien wel een linkje staat

Edit: Nou aangezien ik toch niet hoef te studeren ofzo ( :') ) heb ik hem zelf even opgegraven:
https://www.facebook.com/boshtv/videos/ ... 957243236/

En kwam toevallig ook dit tegen:
Magrathea schreef:
Ik heb in oktober een keer 5 gangen vegan gekookt:

Voorafje: bruschetta. Heel makkelijk: rood uitje, tomaatjes, handje verse kruiden, knoflook, evt andere dingen in die stijl in de keukenmachine, beetje laten hakselen (niet te lang!), serveren op plakjes stokbrood en klaar.
Voorgerecht: Pompoen-wortel-gembersoep. Verhoudingen weer ik even niet meer maar kun je makkelijk googelen. Erg lekker winters soepje. Ik gaf er wat brood bij.
Hoofdgerecht: aardappeltjes met veganaise (ik had echt flink wat meer mosterd nodig dan in dit recept staat! Wel echt heerlijk), flatbreads met smeersels en spinazieburgers (Klik. Deze vielen wel een beetje uit elkaar.)
De smeersels: Klik (vrij heftige knoflooksmaak, erg lekker als je daarvan houdt natuurlijk) Klik (sterke erwtjessmaak, heel lekker fris ook) Klik (absolute favoriet, dit was echt heerlijk <3 )
Tussengerecht: Vegan kaasvlinders
Dessert: bananensplit met bananenijs: naar hoeveelheid bevroren bananen blenderen, je krijgt hiermee precies de consistentie van softijs en het is heerlijk. Doe terug in de vriezer als je er bolletjes van wilt scheppen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:04

Ah je bent een topper, bedankt !!

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:09

Jaaa een vega(n) kerstmenu topic *\o/*
Ik ben nog hard aan het denken. Wij krijgen echte vleeseters te eten, die ik graag een vegan menu wil voorzetten waarvan ze hopelijk zullen zeggen dat al hun vleesmenu's erbij in het water vallen.

Show a little faith, there's magic in the night

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:46

Elk simpel vegetarisch of veganistisch etentje wordt feestelijk als je er een goede kwaliteit wijn of bier bij schenkt. Of koffie\thee met lekkere bonbons.

F_Orumster

Berichten: 15319
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:50

Ik heb vorig jaar een vega Wellington gemaakt. De walnoot was wat overheersend waar ik niet van houd, maar lekker was ie verder wel, en mooi.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 14:52

Mijn strategie is: maak veel gangen, dan heb je veel kansen om iets super lekkers te maken. En als er dan iets tegenvalt maakt het niet zoveel uit :D

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:14

Magrathea schreef:
Mijn strategie is: maak veel gangen, dan heb je veel kansen om iets super lekkers te maken. En als er dan iets tegenvalt maakt het niet zoveel uit :D

Eens :j
Ik word er bovendien zelf gewoon blij van om veel verschillende dingetjes te laten proeven.

Ik hoop zelf ook een lekker kerstdinertje te maken, dus ik volg even :j ik ken heel veel lekkere gerechten, maar niets waarvan ik vind dat het echt bij de feestdagen past

&if=1

[o]

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:20

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:24

Hebben jullie ideeën voor een lichte, liefst heldere, soep dat niet paddenstoelen/champignons is?
Ik vind soep altijd fijn om te serveren, maar wil veel gangen doen. Dan wil ik liever geen machtige soep serveren.

Ik zal het recept voor een hele bloemkool uit de oven eens opzoeken die mijn zusje altijd maakt. Die is echt super lekker! een absolute aanrader en ziet er ook nog eens heel mooi uit!

Show a little faith, there's magic in the night

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:38

Knoflooksoep! Supersimpel. Knoflooktenen grof snijden en even zacht stoven met wat ui, dan groentebouillon erbij en een paar blokjes aardappel (hoe meer aardappel, hoe dikker je soep straks wordt). Dat een tijdje op zacht vuur laten staan en dan staafmixeren, eventueel met wat mascarpone of smeerkaas erdoor om 'm smeuïger te maken. Ik maak 'm zelf meestal als soort bouillon, als licht voorafje.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”


8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:31

Juliennesoep vind ik ook altijd lekker :j
Uiensoep en knoflooksoep is ook erg lekker, maar wat te heftig bij het kerstdiner vind ik persoonlijk. Ik heb liever iets subtielere smaken bij de voorgerechten zodat het niet te overheersend wordt. Bij zo'n sterk voorgerecht gaat het hoofdgerecht nog wel eens flauw smaken vind ik.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:35

Bonna schreef:
Hebben jullie ideeën voor een lichte, liefst heldere, soep dat niet paddenstoelen/champignons is?
Ik vind soep altijd fijn om te serveren, maar wil veel gangen doen. Dan wil ik liever geen machtige soep serveren.

Ik zal het recept voor een hele bloemkool uit de oven eens opzoeken die mijn zusje altijd maakt. Die is echt super lekker! een absolute aanrader en ziet er ook nog eens heel mooi uit!

Een simpele tomatensoep?
Of inderdaad juliennesoep

&if=1

[o]

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:49

Ja! Fijn dat dit topic er weer is, wij moeten ook nog eens gaan nadenken wat we dit jaar gaan eten.

Vorig jaar hadden we tomatensoep als voorgerecht en als nagerecht flensjes met ijs. Hoofdgerecht kan ik me niet herinneren..

En we eten altijd een dag bij mn schoonouders en een dag bij mijn ouders, dus erg benieuwd wat dat gaat worden. Sowieso vega, bij mijn ouders vegan. :)

De Turtle.

Eelmo

Berichten: 2924
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:27

Venkelsoep is ook lekker en kan ook als een lichte bouillon :)

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

ElinaSK

Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:40

Wat een leuk topic :D! Ben zelf geen vegetariër, maar dit jaar met kerst koken we voor de schoonfamilie en mijn schoonzus is wel vegetariër. Ik lees denk ik voornamelijk mee voor inspiratie omdat ik zelf eigenlijk weinig vegetarische dingen eet, en wil wel graag voor alle partijen een compleet diner op tafel zetten :).

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers