Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:55

Oh wow. Dat ziet er erg goed uit Many. Die gaat op m'n Thanksgiving lijstje.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:23

Kan mijn bericht niet meer wijzigen.

Het volgende Thanksgiving diner heb ik bedacht (alles vegan):
Portobello Mushroom, Hummus and Walnut Wellingtons served with a Red Wine Jus and Glazed Shallots
http://www.theveganhousehold.com/mains/ ... -shallots/

VEGAN ROASTED GARLIC & HERB DINNER ROLLS
http://mycaliforniaroots.com/vegan-roas ... ls-recipe/

Vegan Deviled Potatoes
https://theveglife.com/vegan-deviled-potatoes/

No-fail Butter and Garlic Green Beans
https://bakingmischief.com/2016/01/20/n ... een-beans/

Easy vegan Pumpkin Pie
https://itdoesnttastelikechicken.com/ea ... mpkin-pie/

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:16

Ik besefte door dit topic een blinde vlek bij mezelf: Als flexitarier ben ik iemand die met Kerst graag een stuk vlees/wild met all the fixings eet, waar ik de rest van het jaar graag vega(n) quiches, stoofpotten e.d. eet. Omdat dieren ook kerst verdienen ben ik het moreel verplicht (vind ik zelf) om in ieder geval eens te kijken of een vega(n) kerstmaal iets voor me is.
Een van de lekkerste gerechten die ik ooit met Kerst at, was beef wellington en vanuit dat oogpunt ben ik eens gaan zoeken. Geen van deze recepten heb ik geprobeerd, maar ze lijken me wel lekker.

Vega bietenstrudel met geitenkaas

Vegan paddestoelen wellington - deze lijkt me erg lekker

Vega notengebraad (misschien vegan te maken?)

Vegan beet bourguignon

Een leuk vega borrelhapje; camembert in bladerdeeg uit de oven

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:38

Tof topic,voor nu lees ik ik graag mee :)

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:28


amsterdam10
Berichten: 591
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:37


Miesemuisje

Berichten: 3085
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:54

oehhh deze gevulde pompoentjes zien er leuk en lekker uit <3 , uit de link van Lovelynutia. al zou ik ze eerder maken met couscous dan met Quinoa, daar ben ik niet zo'n fan van.

Afbeelding

hier ook een vegetarisch kerstdiner! voor vriendlief en mezelf :)

voor: weet ik nog niet.

hoofd: mushroom wellington, bovenstaande pompoentjes? en ik denk de vega filetlapjes van de jumbo
https://nirvanacakery.com/quinoa-stuffed-squash/
https://www.deliciouseveryday.com/mushroom-wellington/

na: tarte tatin met pruimen
https://www.24kitchen.nl/recepten/pruimen-tarte-tatin

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:10

Omdat topics over gerechten/tips/recepten op [VT]Voedertijd thuishoren, verplaats ik deze hierheen :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:31

O ik heb weer enkele heerlijke gerechten opgeslagen!

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:58

Boterbloemkool <3 Vrije vertaling van het recept:
- Bloemkool ontdoen van bladeren, eventueel schoonmaken. Bedek de steel van de bloemkool met aluminiumfolie.
- Smelt 200 gr boter (of soja-margarine oid) en 100 ml olie (olijfolie is te sterk van smaak, beter een zonder straffe smaak). Daarna laag vuur, zodat het niet verbrandt.
- Zet de bloemkool met de steel naar beneden in de boter.
- Elke paar minuten de boterolie over de bloemkool scheppen.
- Afhankelijk van de grootte, zou het na 30-60 minuten gaar moeten zijn. Even in prikken met een sateprikker. Het mag nog stevig zijn, absoluut geen snotteboel.
- Even laten rusten en daarna de roosjes eraf snijden. Kruiden met zout, peper en nootmuskaat naar smaak.

!TIP! Zet de pan wat schuin, zodat de boterolie niet zo snel verbrand.

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 01:42

Ik heb twee jaar terug een goddelijk dessert gemaakt voor 20 personen:

- kruim van oreo's
- vegan chocoladetaartje (punt)
- coulis van frambozen
- frambozengeleiblokjes
- schuimpjes van aquafaba
- en verse frambozen

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 00:12

Ik heb dit jaar het voorgerecht gekozen! Gezien twee familieleden allergieën hebben voor ei, melk (en noten) ga ik voor een vegan gerecht. Zo leuk om dan alle vleeseters zonder ‘zeuren’ aan het eten te krijgen, want het is natuurlijk wel zo leuk dat iedereen hetzelfde eet! Hihi, missie geslaagd!

Het wordt een gerecht in 3/4 stappen of beter gezegd happen. Komende weken maar vast voorproeven! Ik denk dat ik 1 koud en 2 warme ‘hapjes’ wil doen.

Ik heb al wat zitten Google en kwam deze komkommercocktail tegen:

http://www.healthbeautymind.com/index.p ... rst-diner/

Deze avocado/grapefruit salade:

https://ikbenirisniet.nl/2013/12/21/veg ... s-fruitig/

En ik ben heel benieuwd hoe deze eiersalade smaakt:
https://veganchallenge.nl/recepten/tofu-eier-salade/

Risottoballetjes staan ook hoog op mijn wish-list. Iemand daar ervaring mee? Ik maak zelf altijd risotto met parmezaan, ben bang dat het gaat tegenvallen zonder...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 00:58

Misschien kun je eens experimenteren met edelgist :j Kun je kopen bij de ekoplaza en de Tuinen. Zeker als je het verwerkt in een gerecht komt dat vaak goed in de buurt van de smaak die je wil krijgen :j
Op de bus van de Ekoplaza staat letterlijk "geeft een hartige smaak aan gerechten" en dat is inderdaad wat het doet := lijkt een beetje op kaas

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:10

Risotto maak ik ook altijd met edelgist :j Maar dan wel altijd met iets erdoor wat de smaak een beetje meer ophaalt. Paddestoelrisotto bijvoorbeeld, die gebakken paddestoelen hebben zo’n lekker aroma dat je de kaas sowieso al niet mist.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 16:36

Woehoe! Mijn moeder wil een geheel vleesvrij kerstdiner neerzetten *\o/* Tips gevraagd!

Richtlijnen:
Voorgerecht graag een soepje met brood
Hoofdgerecht iets waar aardappelballetjes oid lekker bij zijn (AGV constructie is prima)
Mijn oom mag geen peulvruchten en champignons :') (dat is echt behoorlijk problematisch voor vegan eten haha maar goed)
Desserttips zijn ook leuk :j

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:12

Ja kan misschien een Italiaans thema aanhouden? Vegan of vegetarisch?

Tomatensoep met basilicum vooraf, met (verse) ciabatta's, knoflookbrood, zoiets?

Voor het hoofdgerecht kun je dan gaan voor een luxe pasta(salade), gegrilde groentes, gewoon een frisse groene salade, melanzane? Ik heb zo snel geen ideeën voor een 'centrepiece', maar zo'n tafel vol met kleurrijke gerechten vind ik ook altijd wel tof!

En als toetje tiramisu uiteraard. Daar zullen vast wel vegan opties voor zijn. Verse frambozen erbij om het extra luxe te maken :)
...Of ijs, zuppa inglese, panna cotta........ :Y)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:15

Een pompoen gevuld met pompoenrisotto doet het altijd goed als centerpiece :j

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:27

Eelmo schreef:
Ja kan misschien een Italiaans thema aanhouden? Vegan of vegetarisch?

Tomatensoep met basilicum vooraf, met (verse) ciabatta's, knoflookbrood, zoiets?

Voor het hoofdgerecht kun je dan gaan voor een luxe pasta(salade), gegrilde groentes, gewoon een frisse groene salade, melanzane? Ik heb zo snel geen ideeën voor een 'centrepiece', maar zo'n tafel vol met kleurrijke gerechten vind ik ook altijd wel tof!

En als toetje tiramisu uiteraard. Daar zullen vast wel vegan opties voor zijn. Verse frambozen erbij om het extra luxe te maken :)
...Of ijs, zuppa inglese, panna cotta........ :Y)


Wat een goeie ideeën. Ik zat vandaag eens na te denken over wat ik nu eigenlijk wil gaan koken aangezien het erg snel dichtbij komt. Maar een Italiaans thema is best leuk :j.

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:56

Bedankt voor de tips. Dan ga ik voor edelgist én paddestoelen! Eens kijken of ik er balletjes van kan maken. Paneren wilde ik doen met aquafaba ipv ei. Moet wel een lekker korstje aan zitten natuurlijk.

Ik maak trouwens ook een toetje. Ik zit nu te denken aan een sinaasappelcakje met siroop/likeur en (vegan) ijs.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:40

Hebben jullie een idee voor een hoofdgerecht voor een nogal lastig persoon ( mijn 11 jarige zoon). Wilde voor de rest dat gerecht van Bosh of gevulde portabellas maken maar hij houd niet van noten, kastanjes, pompoen en paddestoelen. Normaal moet hij er gewoon van mee-eten maar voor kerst wil ik voor hem ook iets wat hij echt lekker vind en er feestelijk uit ziet.

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:46

Sharani schreef:
Hebben jullie een idee voor een hoofdgerecht voor een nogal lastig persoon ( mijn 11 jarige zoon). Wilde voor de rest dat gerecht van Bosh of gevulde portabellas maken maar hij houd niet van noten, kastanjes, pompoen en paddestoelen. Normaal moet hij er gewoon van mee-eten maar voor kerst wil ik voor hem ook iets wat hij echt lekker vind en er feestelijk uit ziet.


Nu weten we wat hij vies vind, maar wat voor dingen vind hij echt lekker? Daaruit is makkelijkers iets te bedenken. :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:56

Kinderen zijn altijd lastig, maar misschien iets als aardappelgratin? Dat lusten de meeste kinderen wel, en is toch wat feestelijker dan frietjes :Y)

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:34

Suliko schreef:
Sharani schreef:
Hebben jullie een idee voor een hoofdgerecht voor een nogal lastig persoon ( mijn 11 jarige zoon). Wilde voor de rest dat gerecht van Bosh of gevulde portabellas maken maar hij houd niet van noten, kastanjes, pompoen en paddestoelen. Normaal moet hij er gewoon van mee-eten maar voor kerst wil ik voor hem ook iets wat hij echt lekker vind en er feestelijk uit ziet.


Nu weten we wat hij vies vind, maar wat voor dingen vind hij echt lekker? Daaruit is makkelijkers iets te bedenken. :)


Haha, ja dat is wel zo. Hij is best erg lastig met wat hij echt lekker vind. Eigenlijk vooral zoete dingen, pannenkoeken en zo :P . Qua groenten tomaat, broccoli, ook houd hij wel van zachte kaasmaken maar is heel strikt dat hij dat niet wil eten. Edelgist vind vind hij al snel weer te sterk van smaak al eet hij soms wel eens een tosti met een kaassaus die hij zelf maakt met majolijn en edelgistvlokken.

Zit eigenlijk te denken om iets van bladerdeeg te maken met een vulling, maar wat?

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:43

Flensje gevuld met bimi (lijkt op broccoli, groene aspergetips, semi-zongedroogde tomaatjes en zachte geitenkaas en eventueel een roux. Opgerold in de oven voor krokante randjes.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:45