Dé aardappel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Dé aardappel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 17:16

De aardappel, wie kent hem niet.
Van kruimig tot zeer vast, voor ieder wat wils.
Ontelbare rassen zijn er te verkrijgen...

Toch nieuwsgierig waar de bokker voor kiest.

Zelf hebben wij een akkerbouwbedrijf waarbij (poot)aardappelen de hoofdvoering is.
Dit jaar hadden we op 1 stuk 30 verschillende rassen staan. Naast stuk of 7 consumptie rassen en stuk of 3 pootgoedrassen.

Ideaal om is uit te proberen.

Zo hadden we de Rooster. Een hele rode aardappel, geel vlezig. Hoge verwachtingen van en ook zeer populair in Engeland.
Helaas, wij houden van volle vastkokende aardappels, en deze zijn zeer kruimig. Als purree smaakte ie prima.

Dan hebben we zelf voor een handelshuis Aromata, gele schil, geel vlezig. Verrukkelijk romig van smaak. Zeer favoriet hier.

Ik heb nog veel meer op t lijstje staan, maar ben benieuwd wat de bokker onder ons eten.
Kopen jullie lukraak in de winkel, of gaan jullie gericht de boer op (of van de markt.)

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht


noordje

Berichten: 2202
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:26

Mijn vader heeft tot een aantal jaren terug nog aardappelen geteeld maar vanwege z'n leeftijd dat deel uitbesteed.
Ze verkochten ze ook van huis uit.
Bij 'ons' kwamen vooral moskeeën aardappelen halen dus dat moesten flink grote zijn.
Wij hadden destijds de remarka wat we een hele fijne aardappel vonden.
Ik houd van vastkokende en manlief kruimige aardappelen.
Maar nu we in Noorwegen wonen moet ik eerlijk bekennen dat we heel weinig aardappelen eten :o
En omdat ik boodschappen doe ,koop ik dus vastkokende :)

Hier is de mandel aardappel heel populair. Klein en heel veel smaak.
Maar ook best prijzig en wordt vaak met kerst en 'speciale' gelegenheden gegeten.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Dé aardappel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 17:45

Wij verkopen ook particulier.
Hier zijn de frieslanders en bildtstar het meest populair.
Zelf vind ik de bildtstar helemaal niets.
Frieslandrrs eten we meestal als de eerste nieuwe aardappel vh seizoen

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Rosalie_91
Berichten: 91
Geregistreerd: 13-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:47

Ohh wat een leuk topic! Ik volg omdat ik er veel te weinig van ken, maar wel een hele uitgesproken smaakvoorkeur heb. Zou hou ik niet van kruimig (ik sluit bintjes en eigenheimers bijv. uit, hopelijk is dat geen kennis-misser :+ ), en ben ik meer van de vastkokende aardappels (liefst voorkoken, af laten koelen en dan even bakken, jammie :9 ).
De lekkerste tot nu toe waren ‘nieuwe’ aardappels uit Frankrijk, zowel qua smaak als structuur, maar daar heb ik niet zo veel aan als ik hier in de supermarkt sta :')
Laatst bijgewerkt door Rosalie_91 op 03-11-17 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:48

Ik ben een doorsnee consument en koop mijn aardappels zonder een idee te hebben van verschillende rassen. Ik neem meestal 'iets kruimig' omdat ik die voor de meeste gerechten wel kan gebruiken. Ik koop het dus lukraak in de winkel en die bieden maar een klein assortiment aan. Maar nu je het zegt, het is best leuk om eens wat anders te proberen. Volgens mij komt de AH nu ook met wat meer rassen. Het is alleen nog zo onbekend voor mij. Dat mag best eens veranderen.

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Dé aardappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:57

Sinds ik ben gaan samen wonen eten we af en toe gefrituurde aardappel. Verder zijn aardappelen uit het huis verbannen :')

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:58

Ik haal de piepers uit de schuur :D Vriendlief rooit ze als zzp'er voor de buren en we mogen ze pakken naar gelieven. Ik heb geen idee welke rassen ik eet, ik vind ze allemaal lekker. 1 Soort springt er dan wel uit, die worden geteeld voor MacDonalds. Ja en daar maken we frietjes van *\o/*

Shoot me again, my soul is still dancing

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Dé aardappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:02

Ik eet alleen zoete aardappelen of de aardappelen die mijn opa heeft.

Hij verbouwt opperdoezers en bildstars.

We saw brilliance when the world was asleep

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:04

Mijn opa kweekte vroeger al Nicola, en ik heb zelf best een aantal rassen gekweekt waaronder de desiree en frieslander en bergerac, maar ik blijf toch elk jaar weer bij de ouderwetse Nicola uitkomen. Lekker zachte aardappel met een lekkere smaak, en de enige die vorig jaar niet ziek werd.
In de winkel koop ik ook graag Nicola, vooral in het begin van het seizoen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:05

Wat een leuk topic, ik vind aardappels lekker :9 .
Vroeger hield ik meer van vastkokende, maar ik koop tegenwoordig altijd iets kruimig. Let niet echt op de rassen.

Ik eet ze meestal zonder jus of saus, dus ik zou wel eens een willen proberen met wat meer smaak. Toch maar eens in verdiepen en wat uitproberen dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:06

Zeer kruimige aardappels en dan eerst koken en dan bakken..... zuchtttttt <3

itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Re: Dé aardappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:13

Wij telen ook aardappelen (pootgoed en frites aardappelen oa voor mc cain) maar wij eten Irene.
Lekkere zeer kruimige aardappel met een ouderwets vleespannetje met heerlijke jus.
zeker 6 dagen in de week gekookte aardappelen

wie eerlijk is zal zijn vrienden houden

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:13

Ik denk dat wij vooral vastkokende aardappelen hebben. We eten zelden puree, vooral gekookte of gebakken aardappels. Soorten, tja ik ben ook zo iemand die daar niks van kent. Het liefste hebben we gewoon grote aardappels, ik vind die kleintjes zo rot om te schillen.
Ik zou graag kopen rechtstreeks van de boer, dat kan hier ook maar die heeft zulke kleintjes en ze waren zo snel 'slecht' dat we dat niet meer doen....

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Dé aardappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:20

Wij zijn van de vastkokende aardappels,ik haal ze meestal aan de overkant bij een hobbyboer. Die heeft veel soorten groente en dus aardappels van eigen tuin. ongespoten en super vers natuurlijk. Vaak zegt hij dat ik maar op de tuin moet gaan kijken welk soort groente er staat en wat al goed is om te plukken/snijden/rooien.

Maar als het seizoen er is verwen ik mezelf met opperdoezen. Dat is veruit mijn meest favoriete aardappel.Ik kook en eet ze met schil en dan met een klont roomboter en wat zout. Ooo,nog lekker dan een gebakje vind ik dat.

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:24

Ik ben fan van de Irene aardappelen. Mijn opa teelde ze vroeger ook. Ik lust absoluut geen vastkokende aardappel.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Dé aardappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:34

Van de aardappels die ik heb geproefd, vind ik de Opperdoezer tot nu toe het lekkerst. Omdat die wel vervelend zijn met schillen en vrij prijzig heb ik ook vaak Frieslanders.

Nu in de winter houd ik erg van zelfgemaakte stamppot.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:38

Pfoe aardappels heb gebruik ik alleen nog voor de stampot.

Genieten jullie echt van gekookte aardappels? Ik vind ze echt vies, maar ben wel benieuwd hoe jullie ze klaar maken en combineren?

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 22:09

itske schreef:
Wij telen ook aardappelen (pootgoed en frites aardappelen oa voor mc cain) maar wij eten Irene.
Lekkere zeer kruimige aardappel met een ouderwets vleespannetje met heerlijke jus.
zeker 6 dagen in de week gekookte aardappelen

Telen jullie innovators? Die hebben wij ook.
Wij telen voor consumptie: Aromata, Innovator, Maritiema en Agria. De laatste 3 gebruik ik alleen voor stamppot. De eerste voor alles, oven, friet, gekookt, gebakken.
Dan hebben we nog pootgoed: Elektra en Burren, deze gaan verspreid over heel de wereld. Oa Cuba.
Burren is een gele schil met lichtgeelvlees. En te vies om te eten.
Met het proefveld hebben we dus 30 verschillende rassen gehad.
Daar hebben we wat zakken van staan.
Wij vinden de Vanilla erg lekker. Een gele schil en geelvlees.
De Bikini ook al is geprobeerd. Erg lekkere aardappel, zeer goede vastloper. Deze is erg grappig rood en geel en geel vlezig.

Afbeelding

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Dé aardappel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 22:11

Inney. Wij vinden uit de oven ook erg lekker.
In schil. Net geen volledige plakjes snijden. Olie en knoflook naar smaakt eroverheen. Beetje zeezout, rozemarijn. Halfuur a driekwartier in de oven op 200. Kaas er overheen en dan tot t gaar is. Zooo lekker

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Athelas

Berichten: 1962
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:15

Mijn moeder teelt in de tuin altijd Sarpo mira, een van de weinige aardappel soorten die bestand is tegen phytophthora geloof ik. En we hebben ook een tijdje de Irene gehad.

Ik werk bij een groenteboer, en daar verkopen ze Agria, Roseval, Kriel, Gourmandine, dore, opperdoezen, bilstar en nog een aantal die ik niet zo-even kan opnoemen. _O-

Ik hou zo erg van gebakken aardappeltjes. <3 (Daarvoor eten wij altijd krieltjes)

[o]

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Dé aardappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:41

Sinds dit jaar een moestuin en vorig jaar in de achtertuin tussen de gewone planten Nicola gehad. Volgend jaar ook weer Nicola ben helemaal verzot op deze. Volgend jaar zeer waarschijnlijk een vroege vastkokend ras proberen.

En wil volgend jaar de vitabella (vroeg) proberen misschien. Bestellen ga ik volgend jaar dan ook doen via de vereniging.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:45

YellowLeaf schreef:
Ik eet alleen zoete aardappelen of de aardappelen die mijn opa heeft.

Hij verbouwt opperdoezers en bildstars.



Dan moet jouw opa in Opperdoes wonen :)

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:45

Leuk topic! Zonder twijfel zeer kruimige aardappels. Irene, Doré, Eigenheimer (ofwel Friese borger), Woudster. De oudere generatie noemt hier Rode Star maar die zijn niet meer. Er is niet altijd gemakkelijk aan goede, smakelijke kruimige aardappels te komen, zeker niet bij de supermarkten. Waarschijnlijk is de vastkokende aardappel meer geliefd bij de meeste mensen maar niet door mij.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:46

Ik ben echt een aardappelfanaat! :9
Heb bij een groenteboer gewerkt dus ken wel aardig wat namen en smaken. ik ben toch echt gek op de opperdoes (kriel) en de frieslander/ Zeeuwse muizen als kookaardappel! Of de Roseval voor in de oven! :+:

Op mijn huidige werk (verse friet bakken) gebruiken we de Agria. Een bekende frietaardappel. :) wonnen we de prijs mee voor de beste friet dus dat zegt genoeg. ;)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:50

Wat een leuk topic! Ik eet eigenlijk bijna nooit aardappels (nou ja, af en toe een frietje, maar qua zelf koken)...
Als ik ze maak dan is het echt 'van tevoren bedacht'. Ik bestel ze dan mee met mijn groentepakket. Zij hebben afspraken met telers en afhankelijk van voorraad en seizoen is er dan een bepaalde keuze.
Over het algemeen vind ik kruimige aardappels lekkerder (voor zover je dat kan zeggen zo algemeen).

Ik blijf meelezen in dit topic!

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anita158 en 41 bezoekers