Pasta carbonara en Poutine recept

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-17 20:14

Hallo bokkers,

Omdat ik nu stilaan oud genoeg ben om zelf mijn maaltje te koken en niet steeds bij dezelfde gerechten uit wil komen ben ik aan het experimenteren.
Er zijn een aantal gerechten die ik wel lekker vind, maar gewoon geen goed recept voor vind.

Ik vind pasta carbonara heel erg lekker, eet het vrij vaak op restaurant maar heb tot nu toe nog geen recept gevonden van een pasta die ik opnieuw wil maken.
Rare smaak, niet smeuïg,....
Hetzelfde geldt voor Poutine ( canadees gerecht met friet, jus en kaas). We hebben hem 2 jaar geleden gegeten in London. En daar was hij héérlijk! 2 soorten kaas, lekkere zelfgemaakte gravy, zelf gesneden dikke frietjes en volgens mijn nog paprikapoeder.
Klinkt smerig, maar zo lekker en sindsdien op zoek naar een goed recept.

Maar...
Wat ik nu jullie overheerlijk recept om een lekker smeuïge paste carbonara te maken?
En wat is jullie recept voor Poutine? Of voor een lekkere gravy?

Dus liever bokkers... Shoot!
Je mag ook variaties van de recepten neertypen, er kan maar iets lekkers tussen zit wat mijn nieuwe favoriet wordt!

Groetjes
Mexx


Annienke

Berichten: 585
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:19

Pasta Carbonara:
-160 gram pasta koken, 1 bakje spekjes uitbakken
-in een kom 2 eieren met 75 ml slagroom en wat gemalen peper mixen
-spekjes met pasta mixen, eieren met slagroom erdoor mengen tezamen met ongeveer 50-75 gram geraspte grana padano
-garneren met peterselie

is voor 2 personen
Laatst bijgewerkt door Annienke op 28-05-17 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

It's easy to be a saint in paradise

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:21


We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.

J0anieke

Berichten: 4862
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:23

Ik volg! :D

    Alana. ♡

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:29

Anniekke en TS:

Officieel gezien hoort er eigenlijk absoluut geen room (van welke aard dan ook) in de originele pasta carbonara! Enkel eieren als room. Heb je hem droog of niet smeuig, dan heb je de pasta tikkie te heet gehad of niet goed genoeg doorgeroerd, dan krijg je idd roerei.
Eieren moeten niet echt garen, het moet een saus worden.

Voor meer smeuigheid gebruik je bijv 2 hele eieren en nog eens 2 dooiers.
Gebruik bij voorkeur spaghetti of tagliatelle als pastavorm; dat bindt beter dan de schelpjes of farfalle/wokkels etc.

En natuurlijk parmezaanse kaas en wat peterselie, evt wat oregano en of bieslook.
Peper zout en olijfolie zijn ook belangrijk!


Variaties op carbonara is bijv met hamblokjes/reepjes ipv met spek, of kip/kalkoen,
Persoonlijk voeg ik graag ook wat vers gekookte doperwtjes toe als groente, of lekkere gebakken paddestoelen.

Oh en natuurlijk niet te vergeten wat teentjes uitgeperste knoflook,
Of een lekker gebakken sjalotje.

Poutine ken ik niet zo, maar klinkt als een vettig gerecht en dus niet zo mijn ding. Klinkt beetje als simpele versie van een kapsalon (blugh!!!)

EedihcrO

Berichten: 784
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:35

Niet echt een carbonara, maar wel makkelijk als je eens wat minder tijd hebt (of steeds roereieren creërt zoals ik :P ).

Voor 2 personen met rijkelijk saus: 200 gram pasta koken en intussen
Spekjes uitbakken, kookroom erbij, op smaak brengen met versgemalen zwarte peper en verse peterselie. flinke hand parmezaan erdoor en evt nog op tafel zetten zodat naar smaak meer toegevoegd kan worden.

<3 06-07-2017 E. <3
<3 19-05-2019 J. <3

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:52

Maar met die kookroom en totaal geen eieren dan mis je toch die hele eiersmaak??
Dan zou ik nog eerder voor een potje carbonara saus van bertolli gaan... ook die pimp ik zelf op, maar mocht ik echt geen zin of tijd (of eieren) hebben gebruik ik die nog wel ns.

Ik snap echt niet dat sommigen zo snel roerei kunnen maken van hun carbonara :+

Heb nog een ander lekker en simpel recept trouwens, minder bekend maar die doet het bij iedereen goed, en eet ik zonder problemen 2 dagen achtereen van zonder dat het me verveeld...
Zal ik hier ook wel neerzetten.

Ga ik vd week weer maken :)

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:15

Dit is meer mijn eigen variatie, maar wel lekker.
Ik vind het wel lekker om er wat extra groente door te doen, maar dat kun je zelf aanpassen naar wat je lekker vind natuurlijk.

De saus pak ik kant en klaar (de verse carbonara saus van de Ah vind ik lekker).
Dan spekblokjes bakken, een zak champignon roerbak groenten erbij en even bakken en dan de saus erdoor. En uiteraard de pasta koken en erdoor doen. Ik gebruik meestal penne (spelt)

kiwiwitje

Berichten: 20100
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:38

Poutine zelf ken ik niet. Maar wat wij nog regelmatig doen is een paar zakjes jachtsaus halen, daar groenten naar smaak in doen, spekjes erbij en dat over de friet. (dus bijvoorbeeld, champignons,paprika, gewone ui of zilveruitjes.)
Maar als ik het idee van Poutine goed gebruik, is het dus gewoon friet met jus en kaas, dan zal je veel zakjes/pakjes vleesjus kunnen proberen. Google anders eens op Demi Glace, daar zijn vast ook recepten van.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:01

Ik maak carbornara zo:

Ik begin met de spekjes te bakken want ik heb die graag knapperig en dan duurt altijd wel even. Als die bijna klaar zijn sjalotje erbij en knoflook, veeeel knoflook haha.

In een aparte kom voeg ik 2 hele eieren en per persoon een ei dooier toe, peper zout, peterselie, en parmezaanse kaas. En tussendoor proef ik of er genoeg peper en zout door zit naar mijn zin.

Heeel, belangrijk: Zet het vuur uit als je de eieren erdoor gooit en meteen goed roeren. Anders krijg je roerei en dat is niet te eten! Dan alles in een pan en roeren maar..

Als je het lekker vindt kun je die eidooier ook vervangen door wat room , maar ik vind het echt een verkrachting van het gerecht sorry..

Of het een goed recept is geen idee, maar zo maak ik het. En standaard als iemand komt eten is het of ik carbonara of bolognese wil maken :+

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:10

Joliieeenn schreef:
Heeel, belangrijk: Zet het vuur uit als je de eieren erdoor gooit en meteen goed roeren. Anders krijg je roerei en dat is niet te eten! Dan alles in een pan en roeren maar..

Als je het lekker vindt kun je die eidooier ook vervangen door wat room , maar ik vind het echt een verkrachting van het gerecht sorry..


Klopt als een bus; en pan ook van het warme pitje af, en blijven roeren.

Hahaha vwb de room zijn wij het absoluut met elkaar eens dus! :)

Cabelona

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:10

Het laatste gerecht ken ik niet.

Spaghetti carbonara gaat geen room in, anders is het pasta met roomsaus....
Gerecht voor spaghetti carbonara:
spekjes krokant bakken. Ondertussen spaghetti koken. Voor 2 personen 2 eieren en 1 eidooier roeren met 150 gram vers geraspte parmazaan en beetje peper. Spekjes van het vuur halen, spaghetti afgieten en aan de spekjes toevoegen. Goed doorheen husselen. Kaas/ei mengsel toevoegen en blijven roeren! Eventueel nog wat verse peterselie erdoor en eten maar.

Voor spaghetti met roomsaus:
Fruit ui en knoflook, bak spekjes. Voeg (slag)room toe en laat goed koken. Voeg champignons oid toe en kook gaar. Voeg gekookte spaghetti toe wanneer klaar.


Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:25

Eiwit gaat er officieel ook niet in. :)

Voor de poutine, kijk een op YouTube bij my virgin kitchen. Die heeft het wel een keer gemaakt.

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 15:57

Heel erg bedankt voor de reacties al!
Het is de bedoeling dat je alles door elkaar husselt en dan als allerlaatste de pasta met stekjes van hetvuur af en dan het eimengels erdoorheen?

xxxmh

Berichten: 3479
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:05

Ik maak altijd deze: Afbeelding

Ik doe er dan altijd champignons nog doorheen en de slagroom vervang ik voor kookroom. Heerlijk!

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

Cabelona

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:32

Wanneer je het recept met ei volgt, inderdaad het vuur uitzetten voor je alles bij elkaar mengt.


Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 00:40

Pasta/spaghettisaus van spinazie "groene prutje".

Voor 2 ruime porties:

Ingredienten:
- Blokjes diepvriesspinazie (gewone, NIET á la creme), zo'n 250/300 gram ongeveer.
- Spaghetti/tagliatelle/pasta
- 1 blokje Monchou warm/koude gerechten (of een kuipje)
- Geraspte kaas of parmezaanse kaas geraspt
- knoflookteentjes, stuk of 3 naar wens
- evt. half bakje spekreepjes, hamreepjes/blokjes, kipreepjes, etc.
- Peper
- Zout
- Olijfolie
- Pijnboompitten
- Uitje naar wens, of evt. lenteuitjes/bosuitjes/bieslook vers of gedroogd


Spaghetti/pasta koken in ruim water volgens aanwijzing.
Spekreepjes kort uitbakken zonder boter of olie, en afgieten.
Knoflookteentjes persen en licht aanfruiten.
Eventueel fijn gesneden uitje er bij en glazig laten worden.
Klein beetje olijfolie er bij, en dan de blokjes diepvriesspinazie

Ondertussen pijnboompitjes licht roosteren in droge koekenpan.
Apart zetten.

Als 3/4e van de spinazie is ontdooid, de Monchou of naturel roomkaas er bij voegen.
Let op de verhoudingen.
Eventueel verdunnen met iets melk, of verdikken/romiger maken door een eitje er door heen te doen.
NIET HARD LATEN KOKEN!

Op het laatst wat geraspte kaas toevoegen; niet te veel.
Geen uitje toegevoegd? Wat verse of gedroogde bieslook is ook lekker.
Geroosterde pijnboompitjes toevoegen.

Proeven, afmaken met (versgemalen) peper en zout.

SAUS IS NIET!!! IN TE VRIEZEN!!! Wel nog 1 hooguit 2 dagen te bewaren in koelkast.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 01:13

Ik volg altijd het Jamie Oliver recept. Eerst met pancetta maar dat was voor mijn vriend toch wat te zout dus nu met bacon.

Voor carbonara is het inderdaad heel belangrijk dat je het eimengsel toevoegd met de pan VAN het vuur. Dus ook niet meer op het warme gaspitje. Voordat je het ei toevoegd moet je eerst de pasta en een scheutje van het kookwater van de pasta toevoegen aan je bacon. Dat goed mengen. Dan voeg je de mix van ei en kaas (geen room, dat is echt een verkrachting van de carbonara als je het mij vraagt) en je blijft roeren. Ik gebruik meestal zo'n barbecue knijptang om alles goed te husselen. Heb nog nooit roerei ervan gehad op deze manier :)

Exitium

Berichten: 7135
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 01:58

Room in carbonara is een doodzonde! :(

De echte carbonara, voor één persoon:
- 75-100 gram gedroogde spaghetti, of 125 gram verse
- 1 ei en 1 eidooier (hierover wordt nog wel eens gesteggeld in Italië. Sommigen zeggen dat je enkel dooiers mag gebruiken, maar dit levert voor mij een lekkerder resultaat op)
- Handvol geraspte Parmigiano
- 50 gram pancetta (eigenlijk guanciale, maar die is hier niet goed te krijgen, spekblokjes kan eventueel ook)
- Zout en peper naar smaak

1) Zet water op om je pasta te koken
2) Klop in een kommetje het ei en het dooier los
3) Voeg aan het geklutste ei je Parmezaanse kaas, eventueel wat zout (niet te veel, de kaas en pancetta zijn al vrij zout) en flink wat zwarte peper toe en meng dat goed door elkaar
4) Doe je pasta in de pan
5) Doe een heel klein scheutje olijfolie en de pancetta in een koude pan en zet deze op een middelmatig vuur
6) Bak de pancetta tot ze gaar zijn, maar niet te knapperig. Haal de pan van het vuur en laat even een minuutje staan
7) Doe de gekookte pasta en een paar eetlepels van het pastawater in de pan bij de pancetta en roer even door
8) Doe je ei-kaasmengsel er overheen en roer snel door, voeg indien nodig nog wat extra pastawater toe
9) Direct serveren, eventueel met een beetje peterselie en nog wat extra zwarte peper er over


Poutine is lastiger, met name omdat je hier de cheese curds niet echt kan krijgen. Mozzarella wordt regelmatig als alternatief aangeraden, maar heeft een compleet andere textuur. Ik ben nog het dichtst in de buurt gekomen met halloumi. Recept hiervoor is eigenlijk alleen voor de jus, en daar gebruik ik een roux en bouillonblokjes voor. :P Een blokje runderbouillon en ook een half blokje kip- of tuinkruidenbouillon om het iets lichter van smaak te maken, en wat verse peterselie erdoor. Je zou ook je friet en je cheese curds helemaal zelf kunnen maken, maar dat is mij teveel werk. :+

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 03:01

Poutine is zoooo niet lekker haha, dus daar kan ik je niet aan helpen.

Ik maak carbonara altijd in een 'veilige' variant, met gekookte eieren. Even op de site van de AH kijken, het is een recept uit een AH kookboek!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 04:32

kleinvosje schreef:
Poutine is zoooo niet lekker haha, dus daar kan ik je niet aan helpen.


Schaam je. :)) Ik ben dol op Poutine. <3 Maar maak het nooit zelf, haal het altijd bij de deli.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 04:47

__Sannne schreef:
kleinvosje schreef:
Poutine is zoooo niet lekker haha, dus daar kan ik je niet aan helpen.


Schaam je. :)) Ik ben dol op Poutine. <3 Maar maak het nooit zelf, haal het altijd bij de deli.


Nee ik schaam me echt niet haha! Ik vind de kaas over de friet wel lekker, maar de gravy, nee dankje. Ik had er laatst een en die was zo overgoten met gravy dat het net een slechte soep was. Zonde want de frieten waren vers gesneden en goed gebakken...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 05:34

Hoe meer gravy hoe beter :9 had er vorig jaar 1 in Queenstown en die was echt aan het zwemmen in de gravy. Heeeeerlijk. :))

Smaken verschillen gelukkig :Y)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 05:37

Gelukkig wel! Ik had die ene als lunch tijdens een weekend jureren, nou, mijn schrijfster naast me was blij dat haar raam open stond zodat ze af even toe even een frisse neus kon halen :')

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Pasta carbonara en Poutine recept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-17 09:56

Poutine is zoooo lekker! Maar ik twijfel of hij kan tippen aan de poutine die we in Londen hebben gegeten.

Dank je voor de recepten! Ga ze een keertje proberen :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers