de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 08:16

Marcella, als de maisplantjes je niet in de weg staan tot woensdag wil ik er wel een paar adopteren. Bij mij wil de mais niet opkomen...
Woensdag ben ik 'in de buurt'

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 08:32

Ik wil ook weleens mais proberen, twijfel alleen omdat ze best groot zijn en je dan maar 1 maiskolf hebt.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:24

Ik word echt zo blij van mijn tuintje <3

Overzichtsfoto's:
Afbeelding
Afbeelding

Beginnende snack-paprikaatjes
Afbeelding

Eerste pepertje
Afbeelding

Tomaatjes blijven voornamelijk nog blad, hoop dat daar snel verandering in komt
Afbeelding

Snijboontjes, zouden struik zijn en geen stok.... Maar toch echt wel een klimmer
Afbeelding

Sperzieboontjes
Afbeelding
Afbeelding

Courgettes, weet niet welke het gered hebben.... Had drie soorten voorgezaaid
Afbeelding
Afbeelding

Aardbei
Afbeelding

Rozemarijn, bloeiende tijm en pepermunt op de achtergrond
Afbeelding

Worteltjes, rode biet en lente-uitjes
Afbeelding

Ontploffende braam, kan niet wachten
Afbeelding
Afbeelding

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:31

Wat een mooi onderhouden moestuin danseresje. Dat boomschors laat de moestuin er ook mooi strak uitzien.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:41

DemDeempel schreef:
Wat een mooi onderhouden moestuin danseresje. Dat boomschors laat de moestuin er ook mooi strak uitzien.

Dank je wel! <3

Een maand of anderhalf/twee geleden zag het er echt anders uit hoor :')! Zo'n beetje alles (dood) van vorig jaar eruit getrokken en het extra onkruid ook. Ik hoop dat de kokossnippers op meerdere manieren gaan helpen:
- tegen onkruid
- beter vocht vasthouden en dus minder hoeven sproeien (geef nu gericht per plant water)
- beter bodemleven eronder, heb compost en lavameel door de grond gemengd voor ik dit erop heb gedaan

Je kan op één foto al duidelijk zien dat er heermoes groeit. De grond was/is hier erg arm. Hoop dat ik dit consequent bezig te blijven, de heermoes kwijt kan raken.
Voorgaande jaren kwam ik eigenlijk nooit echt wormen of pissebedden tegen als ik wat grond weg schepte. Toen ik mijn plantjes ging uitplanten, kwam ik echt al veel meer tegen.

Haat alleen die klimop. Wat een kl*te-heg. Heb hem aan beide zijden van mijn tuin helaas..... Nu echt agressief rigoureus gesnoeid }> maar waarschijnlijk mag het over een maand al weer -O- :x

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:14

Sannanasje schreef:
Marcella, als de maisplantjes je niet in de weg staan tot woensdag wil ik er wel een paar adopteren. Bij mij wil de mais niet opkomen...
Woensdag ben ik 'in de buurt'

Prima hoor. :D

Mais kan je het beste als blokje neerzetten.

Mooi hoor je tuin. Hou er alleen rekening mee dat de houtsnippers je bodem verzuren en een hoop planten houden niet van zure grond.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:06

Marcella schreef:
Mooi hoor je tuin. Hou er alleen rekening mee dat de houtsnippers je bodem verzuren en een hoop planten houden niet van zure grond.

Geldt dat ook voor kokossnippers? Want het zijn echt kokossnippers en geen houtsnippers.

Kan ik daar wat aan doen als ik compost en lavameel door de grond werk? (bedoeling is om dat in najaar en voorjaar te doen). Of moet ik er op meer regelmatige basis wat aan doen?

Escada

Berichten: 3845
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:14

Jeej ik krijg maandag mijn buiten moestuinbak binnen *\o/*

Iemand nog tips? Nog aan iets denken voordat ik er aarde in doe etc?
Ik maak er zelf wieltjes onder en dan kijk ik het even aan wat de juiste plek in de tuin is, anders rollen we hem gewoon naar een ander plekje :D

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:45

Kokos snippers moet ik dan even opzoeken zou ik niet uit mijn hoofd weten.

Let met wieltjes op dat je goede neem en het gewicht kunnen dragen.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:36

Ik ga de schade bekijken in de tuin. Gister durfde ik niet _O-

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:17

Pff balen 1 van mijn 2 bessenstruiken heeft het loodje gelegd :(
Ik denk te weinig water maar de andere staat nog wel overeind heel raar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 15:36

Hier takelen de blauwe bessen af.. de ene sneller. Vrees dat de grond niet zuur genoeg is voor ze. Ze hadden het met de droogte nogal zwaar. Hopelijk trekken ze volgend jaar weer bij..

Sedumtuin (niet eetbaar, maar wel leuk haha) is na de regen wel echt ontploft <3
Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 15:40

Ik heb gewoon een blauwe bessenstruik van lidl in m'n tuin gezet zonder iets toe te voegen oid en die doet het tot nu toe prima, misschien geluk want ik lees ook wel steeds dat een zure grond het best is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 15:42

Ja thuis krijgen ze elk jaar een flinke laag aan schors etc. Die doen het heel goed. Volkstuin was jarenlang een bramenparadijs. Die grond staat ze niet aan blijkbaar.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 15:51

little_birdy schreef:
Pff balen 1 van mijn 2 bessenstruiken heeft het loodje gelegd :(
Ik denk te weinig water maar de andere staat nog wel overeind heel raar

Of woelrat aan de wortels geknaagd.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 16:01

Mijn blauwe bes is ook heel erg zielig. Zo zonde... Geen vrucht dit jaar terwijl hij barstensvol hing (als hij niet verdroogd was had ik denk ik wel een kilo of 4). Maar ik ben al blij als hij het overleefd. De droogte was hem opeens te veel.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:26

Ik ben bang indd voor muis of rat !

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:20

Hier ook bessen struiken zeilig, maar gelukkig wel wat bessen.

Escada

Berichten: 3845
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:46

Hebben jullie je moestuintje afgedekt trouwens? Wilde vandaag alles naar buiten doen voor het eerst maar het word voorlopig hier niet droog :+

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:00

Bessen willen hier ook niet, ondanks de zure grond. Maar ik verdenk ook de vogels. Volgend jaar toch maar een tentje maken voor de bessenstruiken.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:01

Ik heb niks afgedekt, had de tomaten planten al buiten toen het eind april zo ontzettend veel en lang ging regenen

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:04

Escada schreef:
Hebben jullie je moestuintje afgedekt trouwens? Wilde vandaag alles naar buiten doen voor het eerst maar het word voorlopig hier niet droog :+


Ik heb een deel afgedekt. De tomaten in pot, de meloenen en de paprikaplant.
De meloenen vooral omdat ik het alle kansen van slagen wil geven (al is het denk ik een verloren zaak, want staat niet in een kas). De tomaten in pot omdat die vrij dicht op één staan en ik denk dat ze de komende dagen niet gaan drogen.

De planten in de volle grond (struiktomaat, courgette, pompoen etc) zijn niet afgedekt.

Marcella hier is de blauwe bes ook zielig. Heeft wel gebloeid en vruchten begonnen te vormen, maar nu zijn alle vruchten verdroogd en verdwenen.

Wij hebben een gojij struik, al behoorlijk groot, maar totaal geen bloemen of vruchten. Hetzelfde met de kruisbes, behoorlijke struik maar geen vrucht of iets. Iemand een idee hoe dat zou kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:06

De goji heeft hier ook nog niks. De kruisbessen bezwijken bijna onder het gewicht (wanneer zijn die trouwens rijp?).

De blauwe bessen hebben het dus op meer plaatsen zwaar. Dan ligt het niet aan deze exemplaren (dit najaar gekocht). De aalbes heeft ook bijna alles eraf gegooid en de honingbessen ook. De aalbes is al oud, maar hadden we dit najaar verplaatst. En de honingbessen hebben we vorig jaar gekocht, dus hingen er ook maar 5 aan..

De pawpaws doen het hier dit jaar wel goed qua blaadjes! Ze staan nu tegen de brandton aan in de zon, vinden ze een stuk fijner.

Hier niks afgedekt, de tomaten doen het er maar mee :+

Hier gaat verder enkel een net over jonge kolen tegen de duiven. En nu een net over de kruisbessen, want die oogst wil ik weleens meemaken..

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:36

Heb wel wat blauwe bessen, maar inderdaad ook struiken die ineens van bes naar niks gegaan zijn. Japanse wijnbes heeft wel bloemen, maar iedere keer bladeren die geel worden en verdorren. 2 Van de druiven die uit de kas komen hebben het ook zwaar en ook iedere keer nieuwe uitlopers die verdorren. Maar overbuurman zeg droogte, maar vermoed wat anders.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:45

Ben wel benieuwd waar het aan ligt dan.

Ik heb twee blauwe bessen, 1 vroege en 1 late. Een struik is ook helemaal verdroogd en verschrompeld met zn besjes, de andere struik staat er super bij.