de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:14

Ik hoi het niet bij hier :oo

Welkom iedereen nieuw!

Idd vorst kan je boom te pakken hebben gehad ...

Stukje verder op nieuwe stuk :

Afbeelding

Grond na jaren weer daglicht :)) , zand gaat naar de konijnen :) . Ben kapot maar mooi opgeschoten , zaten allemaal bruine stukken in de grond ik denk oud blad afval etc ? Toen zand en tegels erop ..

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:16

Ik hou het ook niet meer bij Rebecca, haha! Lekker bezig geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:17

Ik mag niet bezig van mijn familie in de tuin :=

Iets met jarig de 17de en een mega verlanglijst met alle dingen in en om huis die gebeuren moeten :') , heb mijzelf in de vingers gesneden

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:48

Marcella; wat super dat je eindelijk iemand hebt gevonden om te frezen!!! Top hoor, het ziet er super uit!

Rebecca; haha, klinkt goed!

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:04

Hierbij wat foto's van mijn moestuin deel in de tuin.
Afbeelding
Afbeelding

Stoofpeer
Afbeelding

Kasjes
Afbeelding

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:33

chamion schreef:
Qua planten in een pot; sommige planten (zoals fruitbomen) hebben flinke potten nodig wil je daar goed fruit afhalen (meer dan 1 enkele maaltijd) En dan worden ze 9 / 10 keer gewoon te zwaar om te verplaatsen. Je kan dan beter een soort kooi constructie bouwen die je in de zomer af kan dekken met doek (wat een andere bokker hier nu aan het maken is) en in de winter waar je glasplaten op kan leggen (of doorzichtig, stevig plastic) Dan kan je zowel kleiner houden in potten of als vaste plant in de volle grond. Planten die het altijd goed doen in een pot zijn; tomaten, paprika, pompoen, courgette, peultjes (met groeistokken) vele soorten kruiden, bessen soorten.

Tja, de ene mening of de andere over de potmaat van bomen of een kooiruimte. Mijn kooi is straks niet groot genoeg om een boom te bevatten naast alle andere dingen die er nog in moeten. Bovendien hangt het er ook een beetje van af wat je zelf als max potmaat wil hanteren. Zowel mijn kers als mijn citroen staan nu in hun eindmaat, en als ze straks aan verpotten toe zijn, dan haal ik ze uit hun pot, snoei de wortelkluit bij, vul de pot opnieuw met verse potgrond (of orchideënmix voor de kers), en dan kunnen ze weer een paar jaar. Maar dan moet je wel zoals ik al zei ook voldoende bemesting geven.
Deze techniek is trouwens al behoorlijk oud, werd door de Victoriaanse tuinlieden uitgedacht, en wordt ook door mijn geliefde Schotse tuinmannen gebruikt :Y)

Wat dat betreft ben ik gek op hoe die vroegere tuinmannen werkten. Soms met veel kunst en vliegwerk, maar ook minstens even vaak met zoveel kennis over wat planten allemaal wel of niet kunnen (hebben). En ja, ze moesten wel, als de Lady of the House eigen gekweekte ananas of citroenen wilde. Nu heb ik geen zeeën van ruimte, en mijn kas is onverwarmd. Maar daarom vind ik het nog steeds verschrikkelijk interessant om wat te experimenteren naast de echte productie van de moestuin :D

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:59

Afbeelding
Plantjes naar buiten in hun tentje.
Afbeelding
Straatje en groene randje achterlangs liggen nu nog glad harken. Alleen dilemma het stuk wat met de hand gespit is dieper dus eigenlijk zou daar de aardappels het beste kunnen. Maar direct naast de uien lijk mij geen succes..... Dus moet even een randje als buffer tussen beide moeten verzinnen.

Luxorvalkje
Berichten: 1936
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:13

Ik heb mijn kruiden binnen gehad.

Nu lijkt het erop dat er luis in de munt zit.
Op sommige blaadjes van de rozemarijn zit 'wit stof' (misschien een schimmel?)

Ik heb ze buiten gezet en bespoten met water met daarin een paar druppels teatree olie.
Dit omdat ik er nog van wil eten.

Het lijkt alleen niet te helpen.

Wie o wie heeft een gouden tip?

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 07:37

Ohh jullie gaan hard!

Welkom aan alle nieuwe mensen en leuk om foto's te zien. Marcella, wat top dat het klaar is. Nu kn je eindelijk echt aan de slag.

Iemand vroeg wat je kan maken met postelein. Geen idee hoeveel je er voor nodig hebt, maar heb een tijdje terug soep op van postelein. Zo lekker!

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:14

Tot de conclusie gekomen dat spitten nog de minste problemen veroorzaakt. Heb dus nog niet alles van de aardappels erin helaas lichaam wilde niet meer.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:51

Ik kom me hier ook aanmelden, leuk om redelijk in het begin van het tweede topic zo te starten, al ben ik meestal niet zo'n fanatieke poster.
Ik ben vorig jaar begonnen met een vierkante meter moestuin, heb toen het een en ander gezaaid en gekocht. Momenteel heb ik daarvan peterselie, spinazie, veldsla, rucola, postelein en andijvie te oogsten. Verder heb ik nu ook andere soorten sla, worteltjes, courgette, broccoli, erwten, lenteui en bietjes in wording. In losse bakken nog 2 soorten munt, tomaat (waarvan ik nog hoop dat ze het echt gaan doen), aardbei en 2 soorten framboos, en nog een pruimenboom, appelboom en aalbes. We zijn nog wel aan het bepalen hoe we de tuin verder willen aanleggen, eigenlijk wil ik graag een tweede bak erbij en een halve bak voor fruit. Verder zijn we nog in discussie over konijnen :+ .

Ik probeer alles zo makkelijk mogelijk te maken, vind het echt leuk als hobby, is ook een stukje ontspanning, rust in mijn hoofd, als ik 's avonds even een rondje loop voor onderhoud en oogsten, maar ik heb niet de tijd om uren ermee bezig te zijn.

Ik hoop een heleboel van jullie te leren! Ik zal van de week wat foto's maken.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:52

Wij hebben stamppot gemaakt met postelein. Even gezocht op recepten ermee, de soep wil ik idd ook proberen!

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 15:14

even een vraagje .....
twee jaar geleden heb ik een paar knoflookteentjes in mijn tuin gestopt, gewoon om te kijken wat het ging doen, maar nu dacht ik, nou dat word toch niks meer, alleen maar loof, dus ik zet de spa eronder en haal dit eruit, kan ik er nog iets mee? kun je ze zo drogen? of kan ik ze nog uitplanten?


Afbeelding

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:38

Luis gebruik ik tegenwoordig gewone luizen spray die verkocht word in de winkel.

Betreffende knoflook geen ervaring mee.

Afbeelding
Ziet er gelijk netter eruit met de houtsnippers.
Afbeelding
4 Van de 7 aardappel rijen zitten erin. Ben even voorzichtig dat ik maar kort en kleine dingetjes doe op het moment.
Afbeelding
Tussen de aardappels en uien kom een randje zaaien prei als buffer (incl. looppadje). Aangezien aardappel en ui slechte buren zijn.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:44

Ik zou de grote knoflook proberen te drogen en de kleintjes terug planten. Geen idee of het werkt. Je kan ook een aantal grote per teen weer terug planten misschien?

Ik heb vandaag een aantal tomaten, pepers en paprikas in de definitieve potten gedaan. Nu maar hopen dat het niet te koud meer wordt... Maar ze zijn echt veel te groot en veel om binnen te houden. Het andere deel gaat volgend weekend naar buiten.

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:48

Alleen maandag en dinsdag nacht worden nog iets koude nachten daarna gaan de temperaturen omhoog en gaan ze ook omhoog blijven. Alleen heb ik wel last van mijn litteken en vaak beteken dat heel slecht weer.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:11

Ik kan de 21 ste verder in de tuin , moet morgen even wat plantjes in bekers doen . Peultjes van de AH hebben al enorme wortel en kunnen geen kant op in hun potje . En zo nog een paar , had een mysterie zaadje maar ik denk een meloen plantje :))

Oei als je litteken het normaal ook goed hebt

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:41

Ziet er goed uit Marcella! Naar he dat je last van je litteken hebt bij slecht weer. Hoor je wel meer helaas. Moet eerlijk zeggen dat ik heel blij ben dat ik dat niet heb, aangezien ik op m'n benen drie littekens van zo'n 40cm heb..

Weissjee, wat zijn je planten al groot! Snap dat je die graag naar buiten wilt hebben. Deze week is het ijsheiligen toch? Dan kunnen ze als het goed is sowieso naar buiten.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:21

Klopt ijsheiligen zit eraan te komen. Maar het weer is zo raar op het moment dat ik liever nog een week langer wacht. De planten die nu kunnen wachten gaan in de koude kas (om toch een beetje warmte te geven tijdens de nachten)

Hopelijk kan ik donderdag as een keertje naar de tuin om plantjes uit te zetten. Kan niet wachten. Afgelopen nacht was koud en komende nacht wordt ook koud....

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:25

Ik heb een weekje geleden 1 bed ingezaaid, maar andere wacht maar even tot het weekeind. Beetje regen kan ook geen kwaad (scheelt mij weer water sjouwen).

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:41

Het weer wil idd niet mee werken dit jaar vorig jaar had ik al eerder dingen in de tuin uitgeplant.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 15:47

ik had erg veel cherry tomaatjes, dus een deel buiten gezet en een deel in het kasje, kijken hoe het gaat

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:59

Hallo :wave: Ik meld me hier ook graag. Ik heb een stuk van onze tuin in gebruik als moestuin, dat is zo'n 8 m2 denk ik. Dus vrij klein vergeleken met sommige van jullie :)) De helft hiervan gaat al op aan de courgetteplanten, maar die zijn lekker makkelijk en er komt veel van af dus die vind ik alleen maar leuk :D Verder heb ik plannen voor wortels, spinazie, sla, tomaat en vanalles wat van de moestuintjes van de ah (peultjes, doperwet, cavolo nero, paksoi, andijvie). Er komen ook kruiden in zo'n hangding met vakken, die ik nog aan de schutting moet gaan vastmaken. Ook heb ik een druif, waarvan ik hoop dat 'ie dit jaar vruchten gaat krijgen (vorig jaar neergezet). Ik weet alleen niet meer of het een witte of blauwe was, dus dat wordt een verrassing. Verder een paar aardbeienplantjes in een balkonbak, nog van toen ik alleen een balkon had :+ En een appelboom van mijn ouders is hier 2 maanden terug heen verhuisd en heeft het overleefd :D en hij heeft volop bloesem (gehad), dus ik hoop ook appeltjes te krijgen :D

Ik heb al vanalles voorgezaaid in een kasje in de woonkamer. Mijn courgettes (zowel gewone als bolcourgette) zijn alleen een beetje overenthousiast (of eigenlijk ikzelf met te vroeg zaaien :+ ), dus die zijn nu al zo'n 25cm groot denk ik. Maar nu zag ik zojuist dat ze zelfs al bloemknoppen aan het maken zijn :\ Heeft één van jullie ervaring met ze dan alsnog buiten zetten binnenkort, dus terwijl het nog redelijk koud is? Wel eerst afharden zoals in het topic gezegd werd eerder (had ik nooit aan gedacht; ik ben duidelijk nog een beginneling hierin haha O:) )

Jolienn

Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-01-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:18

Hoi! Ik wil me hier ook melden als nieuweling :)

Wij hebben met een vriend van ons een stuk "tuin" op een complex van 21x16 meter. Een deel hiervan wordt bestraat (8x16) voor de stalling van caravan,tuinhuisje ed. Het middelste gedeelte wordt een plek om lekker te kunnen zitten met een kampvuurtje, maar dat zijn toekomst plannen. Het overige gedeelte is mijn moestuin (5x16).

Het stuk was nogal verwaarloosd. Er hebben schijnbaar 2 jaar geleden pony's op gestaan, en toen 2 jaar niets mee gedaan. Het stond vol gras, zuring, onkruid en was ontzettend hobbelig. We zijn begonnen met afgraven van het te bestraten stuk, de rest van het terrein is omgespit met de kraan. Daarna hebben we gefreesd. Een enorme bende dus. Ben nog steeds hard aan het werk om het netjes te krijgen. Al het dode/dorre hark ik weg, er is inmiddels eindelijk grond te zien. Helaas is het omspitten niet voldoende gebleken, dus gaan we nu toch spuiten omdat er geen houden is aan alles wat omhoog komt.

Ik heb in het voorste gedeelte al aardappels uien en aardbeien staan, dit blijft en verder gaan we nu eerst bestrijden omdat er anders geen houden aan is, en het geen leuke hobby meer is. 4 dagen geleden was alles nog zwart en niets te zien, gister zag alles groen. Dus gister eigenlijk al spijt enthousiast van start te gaan. Ga nu over op een moestuin bak om nog wat leuks te laten groeien, maar stel het enthousiaste vol zetten nog even uit tot volgend jaar als het onkruid wat beter onder controle te houden is. Zal binnenkort even wat foto's plaatsen van de metamorfose die inmiddels al gemaakt is :)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:35

Ik wil ook wel meedoen hier :)) ben niet zo'n fanatieke poster :o maar ik lees wel graag mee.
Mijn moestuin is gewoon een onderdeel van de achtertuin.
Ik heb van alles een beetje en meestal is het grootste deel oogstrijp wanneer we op vakantie zijn :') -O-
Vorig jaar een enorme slakkenplaag dat was echt niet leuk meer, dit jaar lijkt het beter te gaan (klopt af)

Eigenlijk vind ik pepers en aardappelen het leukste om te laten groeien, Ik heb nog een vriezer vol pepers van vorig jaar }:)


Afbeelding

In het achterste gedeelte wat je nu niet ziet door de pergola met kamperfoelie heb ik nog 6 vierkante meter tuintjes