de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:08

Ik wacht nog ff met binnen voorzaaien tot februari.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana


Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:11

Afbeelding
Afbeelding
IJverig geweest maar randje bij de kas staat. Tegen wegspoelen van de grond uit de kas en tegen onkruid en gelijk mooi afgewerkt met houten randje. En weet nu ook waar de hoekpaal moet komen dus binnenkort 2 gaten met de grondboren maken en die erin slaan. <3 *\o/*

En super blij met mijn accu decoupeerzaag ideaal voor op de tuin waar ik geen stroom heb al heb ik soms een beetje moeite om in bedwang te houden. :j :o

Ook goed te zien op deze foto dat in de loop van de tijd de tuin een stukje groter is geworden en sloot smaller. O:) :+

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 18:50

tjonge Marcella, mooi hoor, ik wou dat ik het nog kon, maar ben helaas beperkt in mijn doen en laten, ik word er niet jonger op en dan wil het lichaam wat minder ;(

oja, rode bieten ga ik ook weer zetten, véél rode bieten, heerlijk !!

Sprinkle kindness around like confetti <3

pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:02

Zo jeetje dat is een flink stuk Marcella! Wel zwaar werk hoor om dat allemaal op te zetten en bij te houden :)

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:22

We zullen het maar niet over hebben hoe ik mij voel. := Weet wel al dat morgen niks ga doe........ja zo lang mogelijk in bed blijven liggen. :D

Zit nu kippensoep te eten uit pot met verse prei. :D

Zit voor nu nog in de WW en probeer nu ook zoveel mogelijk af te krijgen voor mocht ik een baan vinden. Andere stukje tuin groeit zo goed als geen onkruid meer op wegens fanatiek plukken. :')

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:12

Afbeelding
En zo komen we iedere keer een stukje verder. *\o/* Maar dat gaas is een takkenwerkje. -O-

Iemand die weet hoe zwarte bes smaakt kan er namelijk 1/2 krijgen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Ceetje_bokt
Berichten: 5135
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:38

Van zwarte bes kan je heeeerlijk sap maken, volgens mij zijn ze niet zo te eten.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 23:15

om zo te eten zijn zwarte bessen niet lekker, ik heb de struik weggegeven

Sprinkle kindness around like confetti <3

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:24

Oh die lijkt mij dan weer heerlijk voor jam :9
Of cassis, of wijn :D

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:03

Jam eet ik niet, maar cassis lust ik wel weer. :9

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:41

Hihi als je het gewonnen lijkt te hebben van onkruid dan heb je inderdaad fanatiek geplukt :D
Maarja van het voorjaar zal het wel blijken }:)

Bij mij lag er een dooie meeuw in mijn moestuinbak -O-

Hoe groot is die kans nou dat er precies dáár een meeuw neerstort?! 8)7

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:48

O maar er groeit nog wel iets al hoop ik voor nu ook dat het nodig weer kapot gevroren is, maar voor zoals het was groeit er weinig onkruid. En met spitten hoef ik geen onkruid eerst af te steken zoals sommige andere mensen. :+

Oef balen van die meeuw.

Ga zo even kijken om te spitten hopelijk is het een beetje droog gevroren ben bang dat het te koud is voor gaas spannen aangezien ik dit niet met handschoenen aan lukt te doen. :=

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:49

Mijn bos aardbeien hebben vruchtjes hangen :')

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:52

IJs bos aardbeitjes......

Zit te twijfelen over de zwarte bes doen of niet, maar heb je dan ook wel genoeg aan 1. Kon misschien ook nog wel een erbij krijgen van iemand anders.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:57

Zwarte bes geeft echt geniaal lekkere jam. Zou t gewoon doen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:18

Heb er voor nu een rode aalbes al tijdelijk staan in de grond. :D

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:15

Zijn jullie ook al bezig met de plattegrond voor dit jaar en de lijstjes maken en zaden bestellen?
Blijft leuk om te doen vind ik!
Nu zoek ik eigenlijk een tomatenras dat zo weinig mogelijk water bevat, een ras voor een echt dikke tomatensaus zonder dat ik veel hoef te filteren of in te koken. Hebben jullie een tip toevallig?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:00

Helaas geen tips wil dit jaar voor het eerst tomatensaus gaan inmaken. Hou niet van tomaten zo, maar ben verzot op tomaten soep en door de pasta lust ik ook wel.

Zaden en pootgoed al besteld en schema ook al klaar.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:26

Tips voor goeie soeptomaten wil ik ook wel. Maak ook graag verse tomatensoep toevallig vandaag op het menu staan.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Jolienn

Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-01-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:44

Dit wordt mijn 2e jaar op de moestuin, heb nog geen plattegrond gemaakt met waar ik alles wil hebben. Wel al een idee over wat ik er in wil dit jaar: tomaten (cherry/mini roma), paprika, prei, wortels, uien, aardappels, sla, boontjes, bieten, aardbeien, komkommer, denk ook wel wat bloemkool en broccoli. Boerenkool begin ik niet meer aan. Was leuk, deed het goed maar vind het teveel werk t.o.v. wat het kost in de winkel. Echt een rotwerk -O- Misschien doperwtjes, rode en witte kool. Spruitjes zijn ook leuk, en vind ik erg lekker, helaas zijn mijn darmen het daar niet mee eens en krijg ik er ongelofelijk buikpijn van. Heb er geloof ik wel zaad van liggen dus wie weet probeer ik het wel gewoon. Witlof lijkt me ook leuk om een keer te proberen. En asperges, ook al lust ik die zelf niet. De suikermais was ook leuk dit jaar.

Plannen genoeg dus, haha. Ook zou ik graag een kas willen. Van het voorjaar komt er een klein schuurtje (2.5 bij 2 geloof ik) op, stukje daarvoor is al betegeld. Dan kunnen daar al mijn spulletjes in, in plaats van nu in de caravan. Die staat ook op de tuin. De totale tuin is 21 breed en 15 diep ongeveer (uitgestapt nooit echt opgemeten). We doen het met zn 3en, mijn vriend en ik en een vriend van ons. Voornamelijk vanwege de caravan van die vriend dat hij mee doet. Daar hebben we een stuk van 6 breed en 15 lang voor betegeld, daar komen straks als het goed is beide caravans op, en het plan is om nog een overkapping te maken. Op dat betegelde stuk staat nu een loungeset en een huisje van 3x3 of 3,5x3, dat weet ik niet meer precies.

Ik heb nu een stuk van ongeveer 10 meter breed als moestuin, de 6 meter voor caravan etc en met het stuk wat over is.. Of een gezellige plek om te zitten met kampvuur of wie weet trek ik het t.z.t. nog wel bij de tuin. Eerst maar eens kijken hoe het gaat zo. Afgelopen jaar met 5 meter breed gedaan ongeveer. Was echt een drama stuk namelijk, 2 jaar niets mee gedaan dus onkruid en gras tot je knieën. Heeft veel werk in gezeten om het een beetje onkruidvrij te krijgen, dus hoop dat ik dit jaar daarnaast ook lekker kan gaan genieten van de moestuin naast het harde werken :)

Weet iemand van jullie een handige site voor welke gewassen wel/niet naast elkaar mogen staan en/of wisselteelt?

Zylvierette ♡
☆ Mandour ☆

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:05

Voor boerenkool heb ik nog wel een tip: je kan de bladeren plukken en direct invriezen, en zodra ze goed bevroren zijn kun je ze voorzichtig breken en dan trek je de nerven er vrij gemakkelijk tussenuit. Dan houdt je de mooie, gesnipperde boerenkool over :D Werkt erg fijn voor in de stamppot enzo, die kun je dan rechtstreeks uit de vriezen in de pan gooien.

De site die ik voor bijna al mijn moestuinvragen gebruik is het mooie moestuin blog van Diana. Ook heel veel info over bemesting, grond en idd wisselteelt enzo.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:13

Oh witlof lijkt mij ook leuk om is te proberen hou van witlof lekker met ham en kaas uit de oven :9

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:14


RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:29

Ik houd niet veel rekening met wat wel of niet naast elkaar mag. Maar in mijn bakken is dat ook bijna niet te doen.

Jeetje balen zeg Marcella. Hopelijk wordt het netjes opgelost :).

Ik heb voor komend seizoen al het een en ander besteld. De aarbeienplantjes komen hopelijk volgende week binnen. Verder nog wat zaden besteld, watermeloen, klimcourgette en kruiden. Valt heel erg mee met wat ik vorig jaar heb gekocht :'). Iemand trouwens interesse in wat zaden? Vorig jaar veel tomaat, paprika en peper zaden gekocht om uit te proberen. Maar dit jaar houd ik het bij een soort tomaat dus ik heb heel veel over. Ook nog andere zaden die net over datum zijn. Hoef er alleen de verzendkosten voor ;)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:23

Oeh
Ik wil juist weer wat soorten extra gaan zetten
Dus alsnje er vanaf wil :D

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 16 bezoekers