de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 03:05

Dorine92 schreef:
Tamary eeuwig moes stond idd ook op het lijstje. Thanks voor de toevoeging. Kleine pimpernel had ik maar die is dood gegaan in de droogte.
Chinese kastanje staat heel toevallig nog op mijn lijstje "uitzoeken of het wat voor mij is" dus dat is toevallig. Chinese dadel zal ik eens googlen, klinkt leuk. Heb jij er zelf ervaring mee? Vraag me af hoe het zit qua bestuiving ook.
Roosje01 hoe dan dat jij een framboos dood krijgt? Knap hoor! +:)+


Rupsen, slakken en toen de droogte weg frambozen. Waren zo aangevreten dat ze het niet trokken ondanks water geven.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:00

Roosje01 schreef:
Dorine92 schreef:
Tamary eeuwig moes stond idd ook op het lijstje. Thanks voor de toevoeging. Kleine pimpernel had ik maar die is dood gegaan in de droogte.
Chinese kastanje staat heel toevallig nog op mijn lijstje "uitzoeken of het wat voor mij is" dus dat is toevallig. Chinese dadel zal ik eens googlen, klinkt leuk. Heb jij er zelf ervaring mee? Vraag me af hoe het zit qua bestuiving ook.
Roosje01 hoe dan dat jij een framboos dood krijgt? Knap hoor! +:)+


Rupsen, slakken en toen de droogte weg frambozen. Waren zo aangevreten dat ze het niet trokken ondanks water geven.


Blijft knap. Heb echt ruzie gehad met mijn oude framboos. Op een meter diep afgegraven en weg gehaald. Binnen 4 maanden weer boven de grond. Weer afgegraven. Gif erop (en dan bedoel ik Pools gif....) en 7 maanden later weer erbovenop....egrrgeeggggrrr.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:25

Afbeelding
:D
Vandaag druiven geoogst en over een aantal maanden hebben we 10 liter rosé als het goed is.

Er komen ook nog eens kilo’s perziken van de boom af.. misschien maak ik daar ook maar wijn van.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:01

Afbeelding
Alles nog in een bouwemmer.
Afbeelding
Afbeelding
De aardappelen zijn de helft van 4/5 planten. Helaas geen sap pers dus dat word maar opeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:26

Rustig hier :)

Wij zijn gisteren vanalles gaan halen. 18 bessenstruiken, frambozen, bramen, noem maar op. Ook nog 3 bomen. Wij gaan onze tuin omheinen met de struiken. In de tuin komen ook 2 kersenbomen. In de weides staat al een peren en pruimenboom. Daarbij komen nog 2 perenbomen en 2 appelbomen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:07

Nou ja, het is ook vooral oogsten nu en alvast een beetje opruimen. Gisteren nog wat bloemkool, winterprei, rode biet, radijs en knoflook gepland/gezaaid voor het najaar. De tomaten en augurken zijn wel klaar, er komen geen nieuwe vruchten meer aan, die heb ik gerooid. De venkel gaf prachtige bloemen, maar ook een hoog oerwoud, dus die heb ik deels verwijderd, de rest mag nog even bloeien, de knollen zijn dan niet lekker meer.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:14

Hier ook langzaam aan het opruimen en ben in de gaten aan het houden wanneer ik geen vlinders meer ziet, want dan kan insectennet eraf denk dat het binnenkort ook wel weer kan namelijk.

Binnenkort eens kijken voor 3/4 boompjes erbij en wat voor nu op de lijst staan zijn Amandelboom (halfstam) en nectarine boompje (laag stam). Zit alleen nog te twijfelen wat ik nog erbij neem appel en/of pruim (neig het meeste naar appel).

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:22

Oh heerlijk vind ik dat, shoppen voor fruitstruikjes en boompjes :D

Hier ook vooral bezig met oogsten.
Zondag 6 liter chilisaus ingemaakt :') Ik had 3 kilo chili pepers :=
En mijn koelkast ligt bomvol
Afbeelding
Afbeelding
In de tuin staan nog enorm veel bieten en pompoenen waar het hele dorp van kan mee eten..
De prei doet het ook enorm goed.

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:58

Wow das veel. Hier nu langzaam aan fruit beginnen plukken wat al los begint te laten.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:20

Zit te twijfelen of deel langs lage gaas nog wat struikjes erbij gaat zetten. Mijn werk situatie gaat aardig veranderen dus wat minder grond om te bewerken mag wel. Moeten dan wel samen met de boompjes komen te staan.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:43

Ik ben onze toekomstige kavel ook aan het ontwerpen. 50% daarvan moet verplicht voedsel voor menselijke consumptie op gaan brengen. In ons geval is dat samen met onze buren (we bouwen het samen)2000m2. Ondoenlijk voor een moestuin naast ons werk. We zijn dus vooral bezig met de ideen achter een voedselbos. Veel in lagen en vaste planten.

Leuk om de tips hierboven te lezen.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:57

Ik ben gisteren naar de eerste cursus dag geweest van 4, over voedselbos. Subsidie gaat aangevraagd worden voor fruit en noten bomen, en dan ga ik langzaam aan beginnen met een ontwerp voor het huidige productiebos, om dat om te zetten grotendeels naar voedselbos.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:11

Jeetje, wat een oogsten. Lekker bezig, dames!

Helaas zijn veel van mijn tomaten gebarsten en dus heb ik die weg moeten gooien (werd namelijk slijmerig). Ik heb een aantal tomaten weten te redden gelukkig en daar maak ik maar een lekkere pan soep van. De suikermaïs groeit gestaag. Ik heb ook een paar courgetteplanten staan, maar ik vraag mij af of die nog vruchten gaan geven. Ik zou graag nog wat willen zaaien voor het najaar, maar welke groenten zijn geschikt hiervoor? Ik zag hier in het topic al bloemkool, radijs en rode biet staan... Wat kan nog meer?

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:15

Winterprei, koolraap, boerenkool, winterandijvie, sla, enz.

Anders even kijken op zaaikalender. :j

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:48

Winterprei is wel erg laat om te zaaien, of bedoel je voor volgend jaar? Boerenkool lijkt me ook erg laat om nu nog te zaaien.
Knoflook kan nu wel de grond in.
En lente-ui kan nu gezaaid worden.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:56

O ja prei is een langzaam groeiende plant. Je kan wel kijken om plantjes te kopen en die te poten, maar zullen zeer waarschijnlijk niet echt dik meer worden.

Boerenkool en koolraap zijn de meningen over verspreid hangt ook een beetje af wat voor weer we nog krijgen in oktober.

Spinazie zou je na "4 weken" kunnen oogsten dus die zou misschien ook nog kunnen.

Lastige is dat je afhankelijk van het weer en dat kan zo ineens omslaan en dan kan het zo ineens helemaal over zijn.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:17

Ik heb bij een lokale tuinder winterprei- en bietenplanten gehaald die voor hem te klein bleven maar die al aardig van formaat waren, daarvan verwacht ik dat ze nog wel flink aanzetten. Zaaien lijkt me idd te laat. Spinazie, pluksla en rucola kunnen in principe totdat het gaat vriezen.

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:33

Meloenen gingen goed kregen vruchten en alles maar door natte en koudere weer lijken ze nu te schimmelen aan de plant helaas. Denk dat enigsinds over is nu voor de meeste planten in mijn tuin. Behalve de broccoli die begint een 2e leven zitten weer vol roosjes en zijscheuten met nieuwe roosjes.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:53

Waaauw wat een fantastische oogsten komen er voorbij!! Echt een inspiratie voor later! In het najaar doorgaan lijkt me ook wel wat, ik heb alleen zoveel projectjes dat ik er eigenlijk niet aan moet beginnen. Volgend jaar misschien.
Maareh knoflook de grond in, lijkt me wel wat. Gewoon een teen?

Ik moet ook de druiven eens doen. Heb ook wel een hele flinke krat vol denk ik, alleen geen idee wat ik er mee moet doen. Eigenlijk geen zin/tijd om iets te doen, en heb vooral de spullen niet.. maar vind het zonde om ze aan de wespen te voeren.


Hier net de laatste 2 tomaatje geoogst op mijn balkon. Iemand een idee of die planten goed te houden zijn voor volgend jaar of is dat gewoon weer opnieuw beginnen?
De komkommerplant doet het nu ineens geweldig, 6 nieuwe vruchten die zich erg goed ontwikkelen. Mag ze alleen geen dag overslaan met water geven nu, anders drogen ze weer in.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:11

Hier staat het al op een wat lager pitje.
Gisteren de laatste appels geplukt, jawel 6 stuks maar van een hele jonge boom.
Ik heb ook nog een zee aan druiven, vanavond eens proeven en anders zijn de kippen er erg blij mee om af en toe een trosje te krijgen.

De laatste stambonen doen nog hard hun best. Spinazie was een groot fiasco. Toen het opkwam de eerste keer werd het opgegeten door kippen en vogels, en de tweede keer kwam er zo goed als niks boven.
Nog maar een keer proberen, deze keer ook in de kas. Verder moet ik nodig bieten en savooiekool oogsten.
De boerenkool groeit rustig door en de courgette is ook nog niet klaar.
Nu ik dit typ bedenk ik me dat ik ook nog flinke wortels heb :oo

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:19

Moet ook nog wortels oogsten op het balkon.

Meloen planten in de kas lopen ook op het eind en zijn al dood aan het gaan. Heb nu nog 1 watermeloen hangen en 1 galia op de grond liggen. Verwacht alleen wel van de laatste die op de grond ligt weinig. Is nu 1 galia geslacht en een watermeloen mee. En dan liggen er nog 2 galia na te rijpen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:02

Eigen druivensap of wijn geen idee, voor de mensen met teveel druiven?
Hier is de wijn van dit jaar al bijna uitgegist en geklaard, heb dit jaar rosé gemaakt :9Afbeelding

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:33

Als iemand hier in de buurt een druiven overschot heeft zou ik graag wat overnemen :). Kennisen dachten wijn te hebben gekocht op vakantie maar bleek een pakket om zelf wijn te maken. Ze vond het wel wat voor mij alleen heb ik geen druiven :'). Andere iedereen om wijn met het pakket te maken zijn ook welkom!

De moestuin heb ik voor dit jaar een beetje opgegeven. Na mijn vakantie waren gezaaide dingen niet opgekomen en gok dat voor opnieuw zaaien het te laat is. Ondertussen is er al weer heel wat onkruid gegroeid.. misschien zo toch eens de tuin in gaan :P.

De kas gaat wel prima. Al 13 kg tomaten ingemaakt en stuk of 10 watermeloentjes gehad. Nu hangen de planten nog steeds vol met tomaten en meloenen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:03

Als je geen druiven kan vinden dan kun je ook heerlijke wijn maken van appelsap van de Lidl. Daar zitten geen conserveermiddelen in, dus met wat toevoegingen van suiker, zuur en gist maak je daar heerlijke appelwijn van :j
Voor meer info zou ik eens door het blog van wijnmaker Luc bladeren, echt heel interessant en een hoop goede recepten!

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:37

Dank voor de tips, dames! Ik zal eens kijken welke zaadjes ik nog op voorraad heb en dan zaai ik die in.

8nnemiek, wat een leuke tip met die appelwijn. :D